Ontstekings probleem 740 Estate 1987 BT-06-XR

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2007 16:26 #1172329 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tester

variomagic schreef : Necessary:

    4 meter cable; 
    one crocodile clip (for positive terminal);
    one male flat spade connector (for inserting into female connector located close to left hand front strut ;
    one .25w LED (light emitting diode)
    resistor 560 ohms +/- 5% (green, blue, brown, gold bands on a four-band resistor)
Assembly:
    Cut 4 meter cable into 2 equal length pieces
    Solder one length of cable to negative connector on LED
    Attach spade connector to end of cable soldered to negative LED connector
    Solder resistor to positive LED connector.
    Solder remaining electrical cable to other resistor leg.
    Attach crocodile clip to other end of cable connected to resister
    Cover whole of LED, resistor etc. with insulating tape, leaving gap to see LED flash etc.
To use (see the attached diagram):
    attach crocodile clip to positive of battery terminal
    attach spade connector
    feed LED display through into passenger compartment so that can be observed whilst driving
    close bonnet and start engine
If there are any problems the LED will flash the following codes
    1 flash - Engine knock has occurred, activating knock-controlled timing retardation. Can be due to inferior grade fuel, excessive engine temperature, faulty plug, intake system leakage or engine carbonization (due to frequent cold start and idling).
    2 flashes - Faulty signal from temperature sensor
    3 flashes - not used
    4 flashes - Faulty signal from knock sensors or faulty knock detection circuit (internal to control unit).
    5 flashes - Faulty load signal from fuel system control unit
    6 flashes - Faulty signal from No 1 cylinder detector

Als de hall-sensor(bedrading) onder de verdeelkap storingen geeft, moet dat zichtbaar zijn als zes flitsjes van de LED. 


 



Bas,


 


weer een klusje, een nieuwe tester om te bouwen...........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2007 16:58 #1172482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallgever/Pulsgever/BDP Sensor. . .what is hidden in a name?

Hallo Mathy, . . .(and others that generously contributed to my questions)Ik ben Conrad Winkelman! Rutger is mijn neef(je). . .vroeger zei die altijd "oom" tegen me maar dat heb ik heb al afgeleerd! Ik mocht zijn Club 700 link gebruiken om mijn probleem op te lossen. Rutger is momenteel op een fietsvakantie. . .Ik heb die Volvo verleden jaar van Rutger gekocht en nu beginnen mijn nachtmerries :-). Ik ben DE Pechvogel van 2007!Even wat terugkoppelingen om niet iedereen apart te antwoorden:


@ Co van Vliet: It’s broken. I have to fix it!


@ Jeffrey: Lees de aflevering van mijn verhaal hieronder.


@ Variomagic: Om dat allemaal te testen gaat me 2x te ver.  Ik ben een WTB-er, geen Miracle Worker!  :-)


@ Mderijke: Zin in de klus om mijn Volvo weer aan de praat te krijgen?


Zie heden de laatste aflevering van deze Volvo Feuilleton"Inmiddels is het volgende bekend:


******************************************** Ik heb de montageplaat van de verdelerkap van de motorkop afgehaald en de stekker aan de sensor. . .(de pulsgenerator) . .  is defect (gebroken). . . Deze sensor dient in elk geval vervangen te worden ongeacht of de sensor zelf wel of niet defect is. De sensor zit geklonken op de aluminium plaat(zoals T. Smit me al vertelde). Deze plaat zit met 2 M6 bouten vast (via gleufgaten voor rotatie-verstelling) op de motorkop(zal wel voor  timing zijn. . Tussen de 3 draden van de sensor is geen continuïteit te meten met een Ohmmeter. Dit lijkt mij sowieso al foute boel. Aan de buitenkant (o.a. op de stekker van de sensor) zat ook olie. Het lijkt me een lekkende "O"-ring aan de binnenkant. Deze Al plaat heeft diverse nummers er op:

1 Aan  de binnenkant waar de "O"-ring afdichting zit: Bosch 1235102 005. . .(afdichting dient vernieuwd te worden);




2 Aan de binnenkant rechts boven ongeveer 110 graden verdraaid van het nummer in (1) staat 030;


3 Aan de buitenkant (sensor zijde) staat  0 237 502 001  TH4  050



Het gaat inderdaad om de 740 estate 1987 kenteken BT-06-XR  . . .B230K motor **************************************************


 In principe is het mogelijk een nieuwe sensor op de AL plaat te monteren. Niemand (bij Volvo dan wel een andere garage met Bosch Service Center) blijkt zeker te weten of een nieuwe sensor met de stekker er aan geleverd wordt of dat de stekker apart besteld en er aan bevestigd dient te worden (hoe komt het dat het garage personeel dit niet weet?). 


ZZzzzzz


 


Waar was ik?  Oh ja. . de feuileton: Ik zie de volgende opties: 


1 Een gehele gebruikte assemblage: rotor-as, Al plaat + sensor, als een geheel kopen. Twee nieuwe "O-ringen" (klein en groot) er op. Wie kan dit als een assemblage leveren en wat is de vraagprijs?  De nieuwe "O-ringen" koop ik zelf. . . deze vraag is het internet al op. 


2 Een nieuwe Hall Sensor kost ongeveer E 76. Om het op de Al plaat te monteren lijkt me een klus voor een Hobbyist die tevens specialist is (iemand met twee rechtse handen):  Onderdelen uit elkaar halen(persfit?), uitboren/uittikken van oude sensor klinknageltjes; nieuwe sensor met stekker monteren & vastklinken; alles weer inelkaar zetten.


Met commerciële tarieven is dit niet te betalen. Wie kan deze klus doen indien ik geen complete gebruikte assemblage kan bemachtigen? Ik hoop dat iemand hier raad mee weet.  Voor Optie 2 is het logisch dat iemand in de buurt van Utrecht zit. Ik kan met de motor eventueel de assemblage naar iemand toe brengen, als Optie 2 te betalen is. Ik zit gedeeltelijk in de Bijstand( ZZP-er). Af en toe krijg ik een leuke technische klus (geen auto-technics) maar ik heb ook geen werkplaats om dit Volvowerk te gaan proberen. . .de auto staat op straat in Bilthoven Graag hoor ik suggesties en geschatte kosten voor de opties.  M.vr.gr., 


Conrad Winkelman





Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2007 18:19 #1172483 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Stekker

r.winkelman schreef :
is. De sensor zit geklonken op de aluminium plaat(zoals T. Smit me al vertelde). Deze plaat zit met 2 M6 bouten vast (via gleufgaten voor rotatie-verstelling) op de motorkop(zal wel voor  timing zijn. . 



Nee, dit is niet voor de timing !


Trouwens de stekker moet je heel vvoorzichting uit de verdeler trekken want je loopt het risico dat de bevesting anders afbreekt. De kunststof veroudert nogal.


Rest mij nog te vermelden dat ik nog wel wat Hall verdeeltoestanden heb liggen.


Timen


 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2007 20:08 #1172499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hall-gever.

r.winkelman schreef :
Niemand (bij Volvo dan wel een andere garage met Bosch Service Center) blijkt zeker te weten of een nieuwe sensor met de stekker er aan geleverd wordt of dat de stekker apart besteld en er aan bevestigd dient te worden (hoe komt het dat het garage personeel dit niet weet?).


2 Een nieuwe Hall Sensor kost ongeveer E 76. Om het op de Al plaat te monteren lijkt me een klus voor een Hobbyist die tevens specialist
is (iemand met twee rechtse handen): Onderdelen uit elkaar
halen(persfit?), uitboren/uittikken van oude sensor klinknageltjes;
nieuwe sensor met stekker monteren & vastklinken; alles weer
inelkaar zetten.



Vreemd, ik belde naar Vos in Oss en volgens hun VIDA krijg je bij betaling van 74 euri ex btw de hall gever met bijbehorende geleider en plastic steker. Geen bevestigingsmaterialen.
Ik heb het nagevraagd toen TurboCoos hier voor de deur stond, waarvan ergens hierboven een linkje staat naar de foto.


(overigens is het aanbod van Timen niet verkeerd, al is het maar om te testen of het uberhaupt daaran ligt) 


De hall-gever moet je alleen vervangen als je serieues denkt het klusje aan te kunnen, anders niet aan beginnen.


De verdelerkap met Hall-gever en al, ligt voor 80 euri (heb ik toen ook gebeld) bij AutoRima in Druten. Dat lijkt me de makelijkste manier en kost hezelfde.



Bel ze eens en vraag of ze het onderdeel nog hebben liggen.


@Maarten: dat klusje stond al op de planning, ik heb net weer een halve verhuisdoos met spullies van Conrad Electronics binnen, samen met onderdelen voor die tester, als het lukt, zitten de onderdelen daarvoor in de volgende shipment


Overigens Conrad W., ik denk dat Maarten daarop doelde, ik denk niet dat ie alweer op zoek is naar een uitdaging....... We hebben samen met Verenigingsleden Turbocoos opgelapt voor de deur.


Achteraf bleek er nog 1 klein akkefietje, maar dat is inmiddels alweer verholpen, of bijna....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2007 20:14 #1172500 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor de volledigheid

De draadjes van de TurboCoos revival:


<a href="/taxonomy/term/305" target="_blank">Foto's van de Revival</a>


<a href="/node/11862" target="_blank">Part 1: revival</a>


<a href="/node/12136?highlight=turbocoos" target="_blank">Part 2: revival</a>


<a href="/node/12141?highlight=turbocoos" target="_blank">Part 3: revival </a>


Alle links openen in new window. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2007 17:21 #1172592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt

Baseman schreef :
Overigens Conrad W., ik denk dat Maarten daarop doelde, ik denk niet dat ie alweer op zoek is naar een uitdaging.......

We hebben samen met Verenigingsleden Turbocoos opgelapt voor de deur.



Klopt helemaal, ik wilde me meteen al inschrijven voor een nieuwe tester......


Ik ben nog niet volvoende opgeknaptom op en onder de auto te kruipen, dat duurt waarschijnlijk nog wel een paar weken. (helaas, het gaat me te langzaam)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2007 19:57 #1172605 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Impulsgever perikelen

Baseman schreef:


Vreemd, ik belde naar Vos in Oss en volgens hun VIDA krijg je bij betaling van 74 euri ex btw de hall gever met bijbehorende geleider en plastic steker. Geen bevestigingsmaterialen. . .  


(overigens is het aanbod van Timen niet verkeerd, al is het maar om te testen of het uberhaupt daaran ligt) 

Ik zal hem bellen. 

De hall-gever moet je alleen vervangen als je serieues denkt het klusje aan te kunnen, anders niet aan beginnen.


De verdelerkap met Hall-gever en al, ligt voor 80 euri (heb ik toen ook gebeld) bij AutoRima in Druten. Dat lijkt me de makelijkste manier en kost hezelfde.

Ik dacht dat iemand dit wel een leuk klusje zou vinden :-)


Die bedragen van E 74 en E 80 zijn dus voor alleen de nieuwe impulsgever. Als je daar nog een verdelerkap bij krijgt zal het wel om een gebruikte set gaan. Het lijkt me trouwens niet logish om een verdelerkap en een impulsgever tesamen verkopen. . .je hebt dan ook de gehele aluminium bevestigingsplaat met de stalen as er in nodig. . . misschien bedoelde je dat? Voor E 80 Euro is dat uiteraard een gebruikte set als een nieuwe inpulsgever alleen al E74 kost.


Nog even dit: De gehele aluminium bevestigingsplaat met de gleufgaten kan ongeveer 25 graden verdraaien. Als dit niet is om de timing goed te krijgen waarom zou het dan verdraaibaar moeten zijn?  Met het verdraaien van de pulsgever kan je de ontsteking precies op het juiste moment afstellen met een strobelamp. . .(heb ik niet). 


PS: Als ik een nieuwe implusegver assemblage monteer kan de firing 360 graden verdraait zitten. Is er een manier om het zonder de bougie van # 1 er uit te draaien in 1 keer goed doen?. . .het monteren/demonteren/180 graden verdraaien rotoras/moneteren van dat <a href="mailto:#@*^%!&amp;%#">#@*^%!&%#% ding op die ongelukkige plek is nogal een rotklus . . .speciaal als het pijpenstelen regent. . . . (ik weet niet meer welke richting de rotor zat toen ik het zootje er af haalde).


Timing afstellen op de oude manier . . .met de wolfram onderbreker puntjes. . .ik weet nog hoe het vroeger ging. . .ging het afstellen van de timing  perfect op de volgende manier:


Stap 1) prutsen om de verdeler as op ongeveer de juiste plek te krijgen en zorgen dat het kreng loopt en gaan rijden. . .doet ie het "lekker" of niet?


Nee. 


Stap 2)Verdeler los doen en verdraaien.. . .met het oor goed in de gaten houden dat ie niet ruig gaat lopen. Verdeler vast zetten (na het in eerste instantie vergeten te zijn dat te doen en weer naar Stap 1 terug moeten gaan). Weer rijden en "voelen" of ie lekker loopt en zwarte strepen op het asfalt achter kan laten. Nog niet goed?


Nee. Ga terug naar Stap2 en herhaal het net zo lang totdat dat de zwarte strepen gemaximaliseerd zijn. De auto is dan afgesteld voor het leveren van maximaal vermogen.


Stap 3) twee nieuwe achterbanden kopen.


 Goeie ouwe tijd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2007 20:04 #1172608 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij elkaar.

Ik bedoelde (en zo staat het er ook) een verdelerkap met hall-gever en al, dus het hele zwikkie inclusief sensor (zo?) samen voor 80 euri. Kon ook 90 geweest zijn, maar in ieder geval redelijk onder de 100 euri, dat is zeker. En ja, het hele ontstekingsmechanistme, inclusief rotor, plastic rommel en bedrading. Als ie zonder sensor zou zijn, zou je de hall-gever dus nog steeds zelf moeten moneteren en daar ging het nou net om, dat dat niet hoefde. Hij zit er dus op.
Bel ze eens.


Firing 360 graden verdraaien is geen punt, dat zit ie namelijk gewoon weer op dezelfde plek..


De plaatsing aan zich, is inderdaad een apart klusje. Het beste kun je na het monteren het  onstekingstijdstip controleren, dan weet je zeker dat je het goed doet.


180 graden verkeerd? Knap hoor,  maar dat lukt je niet, de bevestigingsogen zitten niet recht tegenover elkaar.


Een paar graden verkeerd kan wel, zal het blok niet leuk vinden, maar starten en lopen doet ie wel.
Het beste is voor dat ie eraf gaat, markeren hoe hij zat, markering overnemen op de nieuwe en de nieuwe monteren.
Bij twijfel zet je hem midden in de sleufgaten en niet helemaal linksom of rechtsom.


Verfeeg me dat ik het zeg, maar ik denk dat het verstandig is, iemand mee te laten kijken die zulks klus al eens aan de hand gehad heeft. Suggestie heeft zich al voorgedaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2007 22:38 #1172767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het een en ander is reeds gebeurd
Baseman schreef:


Ik bedoelde ... een verdelerkap met hall-gever en al, dus het hele zwikkie inclusief sensor (zo?) samen voor 80 euri. Kon ook 90 geweest zijn, maar in ieder geval redelijk onder de 100 euri, dat is zeker. En ja, het hele ontstekingsmechanistme, inclusief rotor, plastic rommel en bedrading. Als ie zonder sensor zou zijn, zou je de hall-gever dus nog steeds zelf moeten moneteren en daar ging het nou net om, dat dat niet hoefde. Hij zit er dus op.
Bel ze eens.

Inderdaad een redelijke prijs. . .zeker als het een nieuwe is. Voor een nieuwe kreeg ik een opgave E 200+ (+BTW)van een Bosch Server Center garage. Van Volvo Verkerk in Utrecht E 400+ (+BTW).

Firing 360 graden verdraaien is geen punt, dat zit ie namelijk gewoon weer op dezelfde plek..

Nee, dat is niet juist omdat ik specifiek doelde op een 360 graden verdraaiing van de "firing" in het krukas rotatie domein, vanwege een mogelijke 180 graden verdraaing van de verdeler rotor! Voor een viertact is er 1 vonk trigger per 720 graden rotatie van de krukas. . . .Achteraf, in een gesprek met Timen Smit, maakte hij het duideljk dat de "meenemer" op de rotoras niet precies symmetrish op de as zit en dat daarom de 180 graden verdraaiing op de nokkenas niet mogelijk was (wat jij dus ook melde). . .(De verdeler rotor draait 1 keer rond per twee rotaties van de krukas).


Inmiddels heeft Timen een gebruikte complete verdeler gemonteerd maar de montage-orientatie was niet juist. De onsteking stond veel te laat en de motor liep slecht (ruig en weinig vermogen tijdens acceleratie).. . .stationair liep ie wel OK.  Ik heb de verdeler ongeveer 10 @ 15 graden teruggedraaid en nu loopt ie prachtig en heeft hoog vermogen tijdens acceleratie..  .ik heb echter nog geen zwarte strepen op het asphalt getrokken


De vraag nu is of de motor niet weer op willekeurige momenten afslaat. . .ik heb er nog maar 4km mee gereden. Morgen weet ik of ie het 100% goed blijft doen op langere ritten.


Nogmaals, iedereen bedankt voor de reacties/suggesties/adviezen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2007 22:47 #1172816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog een keertje.

r.winkelman schreef : Inderdaad een redelijke prijs. . .zeker als het een nieuwe is



<a href=" www.autorima.nl " target="_blank">Auto Rima is een bedrijf wat uitsluitend gebruikte onderdelen verkoopt.


Ik veronderstelde dit bekend, mea culpa. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD