Ontstekings probleem 740 Estate 1987 BT-06-XR
- V700 register
- Nieuw lid
-
Al geruime tijde geleden stopte mijn 740 stationwagon zomaar voor onuidelijke reden. Na even wachten liep ie weer normaal. Af en toe haperde de motor en na een seconde of zo liep ie weer. . .met een knal via da uitlaat!!!
Het een en ander duidt op een ondebreking van de onsteking. Recentelijk is deze situatie onhoudbaar geworden en valt de motor frequent uit. . met als gevolg dat de Pech Service de auto naar huis moest slepen. . .waarna een uur of zo het rotding weer gewoon start.
De Volvo Garage Verkerk (regio Utrecht) weet de oplossig niet. . .kennelijk is de fout niet op te sporen als de motor niet loopt en dit weet je nooit van te voren! De eerste suggestie was om het brandstof relais te laten vervangen maar het is inmiddels duidelijk geworden dat de branstof toevoer naar de carburateur goed is (dat is als de motor niet wil starten). . .zit er misschien een elektrisce klep in de carburetor? Ik kan me dat niet voorstellen. Ik gok dus op een elektrisch probleem: af en toe geen vonk. De bobine is gecontroleerd en lijkt goed (geen breuk in de spoelen). Ik werd geadviseerd de Vonkverstreker te laten vervangen: het zou met BTW E 300 gaan kostten. . .de Vonkverstreker zou E 224 gaan kosten. Ik had geen idee hoe dat appraat er uit zou zien maar ik bedankte voor de eer en was van plan het euvel zelf te aan uitzoeken. . .E 300 om een zo'n appraatje te laten vervangen is te gek voor woorden en de garage zou niet kunnen bepalen of DAT het probleem op zou lossen. . .ik zou E 300 kwijt zijn en een auto hebben die niet functioneert. . . wat een idiote wereld! Een autosloperij vroeg E 100 voor dit appraat . . .afperserij al je het mij vraagt.
"Als het de Vonkversterker niet is dan zou het de Boardcomputer kunnen zijn." zegt Volvo Verkerk. . .kunnen ze kennelijk ook niet vooruit testen en het ding zou E ~800 gaan kosten zonder dat ze vooruit kunnen bepalen of dit het probleem zou oplossen. . . .kunnen jullie dit geloven? Om misselijk van te worden. Is dit tegenwoordig de norm voor garages?
Ik heb de vonkversterker gecontroleerd. . .een Bosch 0 227 100 124 blijkt het te zijn. Het flutdingetje zat los, dus dacht ik: "Het kan de warmte niet kwijt". Zo ik het contact oppervlak schoon gemaakt en heat sink pasta er op en weer geinstalleerd. Nadat de motor een paar km gereden had vertikte die het weer en na een half uur nog steeds niks. De auto staat nu in Bilthoven langs de weg te wachten op een oplossing en ik woon in Nieuwegein.
Wie weet er meer van dit soort problemen?
Het signaal van de boordcomputer:
1. Ik neem aandat dit een 1 of 2 volt square wave of een zaagtand wave aan/uit signaal is. Heeft iemand een idee wat de specificatie van dit signaal vanuit de boadcomuter is? Vanuit dit signaal wordt de vonk timing bepaald. Iemad moet dit toch weten. Volvo Verkerk zegt het niet te kunnen testen als de motor niet loopt (wat een ramp weet niemand iets meer van de inhoudelijke technologie?)
2. Als het signaal van 1 naar 0 gaat (de bias voor de transistor) dan wordt via de transistor de 12 Volt voeding naar de bobine onderbroken en daardoor onstaat de vonk.
Is het aannemelijk dat een dergelijke transistor ( Bosch 0 227 100 124 amplifier) soms wel en soms niet werkt?
Is het aannemelijk dat het boordcomputer signaal af en toe stopt terwijl alle andere signalen wel werken? Het lijkt er op da na enig rijden er iets te warm wordt waardoor of het bordcomputer signaal dan wel de output van de Vonkversterkee het laat afweten?
Zou het ook de input naar de bordcomputer kunnen zijn? Welke sensorenm zoude dit zijn en zijn die te testen op functionaliteit. . .misschien een sensor die warm word en dan ophoudt?
Hoe moet ik dit aapakken? Ik kan niet een garage er eindeloos aan laten reperaren totdat alles vervangen is. . .dat gaat misschien E 2000 of meer kosten en dat heb ik niet.
HELP.
Gaarne antwoord via deze weg of prive:
Conrad Winkelman (oom van R.Winkelman: Lid Volvo 700 Club)
<a href="mailto:winkelman@kpnplanet.nl">winkelman@kpnplanet.nl
Bij voorbaat dank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Groet Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Timen,
Waar zit die BDP/Hall Sensor en wat doet het? Of ie ooit vervangen is weet ik niet. Ik heb de 740 Eastate 1987 nog maar 8 maanden.
Wat bedoel je met eindtrap?
Conrad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
r.winkelman schreef :
Waar zit die BDP/Hall Sensor en wat doet het? Of ie ooit vervangen is weet ik niet. Ik heb de 740 Eastate 1987 nog maar 8 maanden.
Wat bedoel je met eindtrap?
Conrad
De BDP sensor zit op de/het versnellingsbak/koppelingshuis. Ik kan niet beoordelen welk type ontsteking je hebt het kan ook zijn dat de ontstekingssensor aan de verdeelkap zit. Dit is dan de z.g. Hall sensor. De eindtrap is een deel van het ontstekingssysteem dat jij ook al beschreef. Haal deze eindtrap nooit los van het aluminiumkoelblok. Waarom zou je dat ook doen. De eindtrap kan gemakkelijk verwijderd worden met de bouten waarmee de gehele eindtrap aan de koets zit.
Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Aangezien het een 1987 B230K is heb je dus geen boordcomputer en ook geen BDP sensor op het versnellingsbakhuis, bij jou zit de BDP sensor in het ontstekingshuis, dus waar de verdeelkap zit, nu heb ik al een aantal keren meegemaakt dat de kabel naar de Hallsensor ergens tegen was doorgesleten, en omdat je auto al een tijdeje met dit probleem sukkelt is dit waarschijnlijk de oorzaak,
Je vonkversterker doet het wel of doet het niet, halfgeleiders zijn nl stuk of heel, er zit op je schutbord ook nog een zwart kastje met een vacuumslangetje eaan die verzorgd de vervroeging van de ontsteking samen met de pingelsensor onder je inlaatspruitstuk, als je pingelsensor stuk is staat je ontsteking te laat en dat kun je checken met een ontstekingslamp.
Wat er gebeurt als dat zwarte kastje stuk is weet ik niet want ik heb dat nog nooit stuk gezien, wat wel kapot kan is dus de vonkversterker(niet waarschijnlijk in dit geval) of de bedrading naar en de Hallgever zelf (wel waarschijnlijk)
Succes, Co
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In elk geval tot dusver allemaal bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Hallo Rutger
De Hallgever zit onder dat bakelieten kapje. Zoek maar eens (zoekfunktie staat links boven) naar "coos revival" (ik kan me even niet herinneren of het aan elkaar, los, of met een streepje ertussen gespeld is). Daar vind je foto's van de Hallgever.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeffrey van Loo
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij onze B230K hadden we soortgelijke problemen. Omdat het rubber op de paravan onder de motorkap niet goed meer afsloot drupte er regenwater op de verdeelkap in onderste aansluiten naar de bobine.
Je kunt overigens de EZ118K ontstekingsunit uitlezen door er een proefLEDje op aan te sluiten (de diagnosestekker hiervoor zit op dezelfde plaats op de linkerveerpoot als het knipperkastje waarover in sommige andere postings wordt gesproken).
Om de stekker te vinden moet je zoeken naar een vrouwelijke stekker met twee aansluitingen (roze draad en een geel/rode draad) waarschijnlijk zit deze vlakbij de zespolige stekker.
Prik vervolgens de proef LED (hoe te maken zie onder) in de geel/rode verbinding (de roze draad is bedoeld om met een spanningspuls de startmotor rond te tornen) en verbind de andere aansluiting met een willekeurige constante plus. Voor beoordelen van d LED zie onder.
maken van proef LED (overgenomen van Brickboard):
Necessary:
-
4 meter cable;
one crocodile clip (for positive terminal);
one male flat spade connector (for inserting into female connector located close to left hand front strut ;
one .25w LED (light emitting diode)
resistor 560 ohms +/- 5% (green, blue, brown, gold bands on a four-band resistor)
-
Cut 4 meter cable into 2 equal length pieces
Solder one length of cable to negative connector on LED
Attach spade connector to end of cable soldered to negative LED connector
Solder resistor to positive LED connector.
Solder remaining electrical cable to other resistor leg.
Attach crocodile clip to other end of cable connected to resister
Cover whole of LED, resistor etc. with insulating tape, leaving gap to see LED flash etc.
-
attach crocodile clip to positive of battery terminal
attach spade connector
feed LED display through into passenger compartment so that can be observed whilst driving
close bonnet and start engine
-
1 flash - Engine knock has occurred, activating knock-controlled timing retardation. Can be due to inferior grade fuel, excessive engine temperature, faulty plug, intake system leakage or engine carbonization (due to frequent cold start and idling).
-
2 flashes - Faulty signal from temperature sensor
3 flashes - not used
4 flashes - Faulty signal from knock sensors or faulty knock detection circuit (internal to control unit).
5 flashes - Faulty load signal from fuel system control unit
6 flashes - Faulty signal from No 1 cylinder detector
Als de hall-sensor(bedrading) onder de verdeelkap storingen geeft, moet dat zichtbaar zijn als zes flitsjes van de LED.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.