herkomst d24t

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2013 08:50 #1394918 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic werkplaats handboek?

TGTF schreef : Heerlijke motor om mee te rijden, vrijdag nog bijna 500 km mee afgelegd om mijn schoonouders op te halen én thuis af te leveren omdat de moderne techniek ze in de steek had gelaten, bij normaal onderhoud gaan ze lang mee want mijn motor heeft reeds de 610.000 km gepasseerd met zijn originele fabrieks koppakking er nog tussen,
Rustig warm rijden is gewenst bij deze motoren én eenmaal goed op bedrijfs temperatuur vinden ze hard werken alleen maar lekker,   voor olie is 10W40 minerale of een half syntheet de juiste keuze, verder een juiste klepspeling doet wonderen en de juiste timing van de brandstof pomp doet wonderen, mijn motor begint nu wat slijtage te vertonen qua compressie die voor het mooie te laag is maar kan nog prima mee komen met het dagelijkse verkeer zonder al te veel te roken en komt nog fluitend door de roetmetingen heen wat velen doet verbazen.

mooi dat ik dat weet van de olie, zijn er ook boekwerken waar de afstellingen van de pomp en de klepspeling in staan? vorig jaar heb ik op de vkb een mooi haynes boek gekocht alleen staan daar geen diesels in...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2013 09:10 #1394919 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Dieselkennis
Binnen de vereniging is veel dieselkennis. Gewoon lid worden. Dan heb je ook meteen veel dieselkennissen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2013 15:13 #1394940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic misschien wel een optie

astax schreef : Binnen de vereniging is veel dieselkennis. Gewoon lid worden. Dan heb je ook meteen veel dieselkennissen.

ik zal er eens over nadenken ;)
is er nou zonder aanpassingen een intercooler tussen te zetten? of zijn er meerdere verschillen tussen een d24t en een d24tic??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2013 16:31 #1394943 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet lang over nadenken...

jensch schreef : ik zal er eens over nadenken ;)

Niet lang over nadenken.. Doen!
Enfin, verschillen tussen D24T en D24TIC (de intercooler) zijn:
  • Iets andere afstelling van de brandstofpomp
  • Hogere laaddruk van de turbo.
Je kunt er een intercooler tussen zetten en de laaddruk van de turbo verhogen zonder de brandstofpomp af te stellen! Verhogen van de laadruk doe je door het slangetje van de bypass klep een stukje toe te knijpen, of gewoon weg te laten maar bij dat laatste is het wel beter om een turbodrukmeter in te bouwen... Ik had destijds het slangetje van de bypass klep weggelaten maar moest soms bij flink optrekken toch beter iets van het gas af  De laaddruk werd wel erg hoog soms.. Dat ding dat ging... Niet normaal!! Wat een koppel en een adem had die motor!! Ik had de motor geheel laten reviseren en de boel opgevoerd. Wat een maschine!! Heel fijne motor! Later reed in een B280E (170pk) maar ik had heimwee naar het koppel van de diesel. Die was wel zo sterk na de modificaties. Ik had ook wel een paar zaken aan de brandstofpomp veranderd, dat wel.
Robert

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2013 16:32 #1394944 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Officieel
Officieel zijn er veel meer verschillen..

Het is natuurlijk naar eigen wens aan te passen.

- de Turbo zelf is anders (de klok uitgang zit naar beneden inplaats van omhoog en de diameter verschilt)
- de downpipe verschilt. (3 bouten tegenover 4) (rond tegenover vierkant)
- intercooler zelf en de pijpen.
- het inlaatspruitstuk is Heel anders.
- de verstuivers hebben een andere openingsdruk en de pomp is ietsjes anders.

Natuurlijk kan je ook een zelfbouw veel voor elkaar krijgen hoor.

Maar voor die 10pk winst tegenover al het extra gewicht?

Nee. Hou gewoon lekker je TD. De moeite en het werk is het naar mijn
Mening niet waard..

Als je niet giga gaat Tunen is het allemaal niet nodig.
Maar als je gaat tunen, is dit bij lange na ook niet voldoende.

Zelf dus een afweging maken..

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2013 19:46 #1394953 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic robertm en gerryberrie:
robertm en gerryberrie: bedankt voor de reactie's!lid worden zit wel nog steeds in de planning.
aan de motor zelf wil ik niet gaan tunen, maar als het enige verschil met een d24tic de intercooler zou zijn wilde ik eens kijken of ik ergens de intercooler en de buizen kon vinden...maar aangezien het niet zo heel erg plug and play is laat ik dit lekker gaan en blijft het een gewone d24t ;)
slangetje van de bypass klep is er volgens mij al vanaf... zal zodra hij voor de deur staat eens foto's maken. owwww en de turbodruk meter zit er al in, een originele in de tellerbak.
grtz jens

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2013 19:55 #1394955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi,
Het alleen/louter plaatsen van een intercooler heeft geen zin. Dus laat maar zitten dus.
Succes met je nwe auto en vooral heel veel rijplezier!! Dat zal wel lukken! Het zijn heerlijke motoren!! En auto's 
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2013 20:03 #1394957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gaat zeker lukken!

robertm schreef : Het alleen/louter plaatsen van een intercooler heeft geen zin. Dus laat maar zitten dus.
Succes met je nwe auto en vooral heel veel rijplezier!! Dat zal wel lukken! Het zijn heerlijke motoren!! En auto's 

Robert

dat gaat zeker lukken!! ik mag gelukkig elke dag 200km ermee rijden, dus genieten wordt het zeker!!

grtz jens

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2013 20:07 #1394958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar je zin in hebt,
Waar je zin in hebt, 200km.....
Vind 20 al teveel naar mn werk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2013 20:11 #1394960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gelukkig
ik ben al blij genoeg dat ik een baan heb en een baas die de reiskosten dekt.dan heb ik het er wel voor over om 100 heen en 100 terug te rijden... veel snelweg hoor.s'ochtends bij vertrek een minuut of 55 onderweg en de terugrit een uur tot een uur en tien minuten... en ik geniet er in de huidige 740 elke kilometer van, dus de diesel zal mij ook wel verblijden ;)
grtz jens

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC