herkomst d24t
- V700 register
- Nieuw lid
-
maar de verkoper vertelde mij dat de vorige eigenaar (een monteur bij aan ginaf team van parijs/dakar) er een motor had ingebouwd uit een volkswagen lt40...de motorkap open gemaakt, en tot mijn verbazing ziet alles er origineel uit.... originele goed passende en niet versneden waterslangen, geen in elkaar geknutselde kabelbomen, geen aangepaste motorsteunen... en wat ik mij kon herrineren van een 240 diesel zag de motor er precies hetzelfde uit.
rondje gereden (reed echt heerlijk) toch maar even een mede forummer bellen die mij tot nu toe altijd erg behulpzaam is geweest, en die wist mij in ieder geval te vertellen dat de diesels van de 740 oorspronkelijk van de vw/audi groep afkomen...
net bij aankomst thuis toch maar even googlen op "d24t" en tot mijn verbazing is het precies dezelfde motor...
ligt er dan in een lt40 precies dezelfde motor en zou deze dan gemonteerd zijn omdat die makkelijker voor handen is?vind ik wel handig om te weten als ik de spullen voor een beurt ga bestellen...
ps: motor ziet er precies zzo uit als op de tekening in deze link alleen loopt de slang van het inlaatspruitstuk direct naar de turbo omdat hij geen intercooler heeft... <a href=" volvo700vereniging.nl/node/10799 "> volvo700vereniging.nl/node/10799
<a href=" volvo700vereniging.nl/node/10799 ">alvast bedankt voor de informatie.
grtz jens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Het blok is hetzelfde.
Verschilllen:
Carterpan.Motorsteunen.Kleppendeksel.Krukaspoelie.Inspuitpomp (Turbo).
Dit is allemaal om te schroeven.
Versnellingsbakken passen allemaal.
Volvo heeft in de jaren 70/80 een deal gemaakt met VW voor hun Diesels.
Spruitstukken en alle andere randapparatuur is ook allemaal om te wissellen.
Veel VW LT fanaten bouwen ook een Volvo LT TURBO DIESEL in hun LT BUS in.

Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
De diesels van BMW waren in die tijd trouwens ook om te huilen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
gr peter
- V700 register
- Nieuw lid
-
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-

zijn er nog dingen op op te letten bij de beurt?? welk soort olie wordt voorgeschreven?? gaat er al 5w30 vol syntheet in?? of nog half syntheet?
foto's komen zsm!!
grtz jens
- V700 register
- Nieuw lid
-
lange stukken rijden gaat wel lukken, gemiddeld zo'n 200km per dag...maar dat hij niet vooruit te branden is ben ik het niet helemaal mee eens na de proefrit... hij reed uitermate soepel, trok erg vlot op ook als je laag in toeren bleef.hij had ruim voldoende kracht onder het gaspedaal liggen om meer te kunnen dan alleen meekomen met het verkeerCeska schreef : Het is echt onbegrijpelijk waarom Volvo in die tijd heeft besloten om er die diesel uit VW bedrijfswagens in te hangen. Blokken zuipen diesel, zijn niet voorruit te branden en gaan alleen wat langer mee als je ze extreem goed onderhoudt, heeeeeeel rustig warmrijdt en voornamelijk lange stukken rijdt. De dieselmotoren van Mercedes uit die tijd zijn bijvoorbeeld in alles veel beter en was een betere keuze geweest.
De diesels van BMW waren in die tijd trouwens ook om te huilen.

groeten jens
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat wel is, is dat geweldige geluid, onovertroofen naar mijn mening.
En onderdelen uitwisselbaar... kijk uit wat je doet. Ik moest eens de gloeispiralen vervangen. Dus naar de Volvo dealer, o wat duur. Toen naar de VW dealer, dat was al een stuk goedkoper. Vervolgens toch maar naar de automaterialenzaak... kwam uit op ongeveer een derde van de prijs bij de Volvo dealer met precies hetzelfde nummer in de gloeispiralen gestanst.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rustig warm rijden is gewenst bij deze motoren én eenmaal goed op bedrijfs temperatuur vinden ze hard werken alleen maar lekker, voor olie is 10W40 minerale of een half syntheet de juiste keuze, verder een juiste klepspeling doet wonderen en de juiste timing van de brandstof pomp doet wonderen, mijn motor begint nu wat slijtage te vertonen qua compressie die voor het mooie te laag is maar kan nog prima mee komen met het dagelijkse verkeer zonder al te veel te roken en komt nog fluitend door de roetmetingen heen wat velen doet verbazen.