diesel wel niet starten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2012 22:11 #1368215
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inspuitmoment
De keuring is in nederland gedaah en ikndenk dat ze alleen aan de roetschroef hebben gezeten om hem door de keuring te krijgen
Gr leon
Gr leon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2012 22:18 #1368216
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic valse lucht
Je zegt geen valse lucht, hoe heb je dit gecontroleerd.
Als ik jouw problemen lees lijkt het mij het meest op lucht in het systeem meestal veroorzaakt door een verstopping in de aanvoerleiding ergens tussen de tank en de brandstofpomp of een hele kleine lekkage in de aanzuigleiding (lucht is dunner dan diesel dus word makkelijker aangezogen).
Ik controleer dit bij diverse merken dieselmotoren door een doorzichtige slang te monteren tussen de aanvoerleiding en de brandstofinspuitpomp daarna motor starten en kijken of je geen luchtbellen voorbij ziet gaan.
Is niet altijd simpel te doen soms wel wat nippeltjes en slangpilaren pas maken.
Overigens is 1liter olie op 1000km behoorlijk veel.
Groet Martijn
Als ik jouw problemen lees lijkt het mij het meest op lucht in het systeem meestal veroorzaakt door een verstopping in de aanvoerleiding ergens tussen de tank en de brandstofpomp of een hele kleine lekkage in de aanzuigleiding (lucht is dunner dan diesel dus word makkelijker aangezogen).
Ik controleer dit bij diverse merken dieselmotoren door een doorzichtige slang te monteren tussen de aanvoerleiding en de brandstofinspuitpomp daarna motor starten en kijken of je geen luchtbellen voorbij ziet gaan.
Is niet altijd simpel te doen soms wel wat nippeltjes en slangpilaren pas maken.
Overigens is 1liter olie op 1000km behoorlijk veel.
Groet Martijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ruben geerse
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2012 00:21 #1368229
door ruben geerse
Beantwoord door ruben geerse in topic Als er voor de keuring
Als er voor de keuring veranderingen aan de pompafstelling hebben plaats gehad dan zou ik toch mn geld op de pomptiming zetten.
Wat je zou kunnen doen is de pomp loszetten op de 4 punten en dan naar het motorblok toe of af bewegen en dan weer losjes vastzetten en starten. Op deze manier verander je de timing en kan je diagnostiseren of de timing het probleem is.
Zelf stel ik ook altijd af met een klokje. Laatst deed ik dit weer na een pompriemwissel (ik zet m altijd op 1,0 = vroeger) maar hij liep zoals jij beschrijft. Nameten en het tijdstip was 100% goed, althans afgelezen, en maar niet starten. Toen ten einde raad het klokje maar in twijfel getrokken en toen bovenstaande methode toegepast --> starten was meteen lopen.
Wat ook zou kunnen is dat de pompriem te veel op spanning is gezet waardoor er nu luchtlekkage langs de pompas is. Dit is wel zeldzamer.
Als tijdens rondom de APK het brandstoffilter is gewisseld kan er hier ook luchtlekkage zijn opgetreden. Bijvoorbeeld doordat ie niet goed/scheef aangedraaid is of dat er een ontluchtingsnippel bovenop de het filterhuis of het afwateringsnippel onderop het filter nog open staat.
Succes!
Wat je zou kunnen doen is de pomp loszetten op de 4 punten en dan naar het motorblok toe of af bewegen en dan weer losjes vastzetten en starten. Op deze manier verander je de timing en kan je diagnostiseren of de timing het probleem is.
Zelf stel ik ook altijd af met een klokje. Laatst deed ik dit weer na een pompriemwissel (ik zet m altijd op 1,0 = vroeger) maar hij liep zoals jij beschrijft. Nameten en het tijdstip was 100% goed, althans afgelezen, en maar niet starten. Toen ten einde raad het klokje maar in twijfel getrokken en toen bovenstaande methode toegepast --> starten was meteen lopen.
Wat ook zou kunnen is dat de pompriem te veel op spanning is gezet waardoor er nu luchtlekkage langs de pompas is. Dit is wel zeldzamer.
Als tijdens rondom de APK het brandstoffilter is gewisseld kan er hier ook luchtlekkage zijn opgetreden. Bijvoorbeeld doordat ie niet goed/scheef aangedraaid is of dat er een ontluchtingsnippel bovenop de het filterhuis of het afwateringsnippel onderop het filter nog open staat.
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2012 00:42 #1368233
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klepje
Als de Magneetklep klik zegt als jij er direct stroom op zet vanaf de accu werkt hij nog,Volgende test= even met 2 personen zijn en alles uit zetten(ventilator/radio) die het geluid kunnen overstemmen, dan laat je de ander de auto op contact zetten en niet starten, en jij luistert of je de klik weer hoort, doet hij dit dan is die bekabeling nog goed.
De stel schroef waar zij aan gedraait hebben is om hem meer of minder brandstof te geven, als je koude start goed is en warm niet krijgt hij mischien te weinig brandstof.
Je kan wel klakeloos de verstelling van de pomp aan passen zonder micro meter maar dan stel je hem af op de gok! Te laat en je ver***kt je blok, te vroeg en je maakt geen vrienden in de omgeving en te lang daarmee door rijden vind je bankrekening ook niet leuk.Wat je kan doen is hem in de Basis stand zetten dan moet hij starten en lopen, daarna is het een kwestie van met de meter op de juiste tijd zetten,Als jij hem met de meter afsteld en hij staat dan niet goed volgens jou dan licht het aan je eigen afstelling of je meter klopt van geen kant meer.
Mijn TD blok heeft al 6 ton achter de kiezen nog nooit geen revisie gehad, de inspuit pomp wel bij +/- 240.000 km daarna ook niet meer,Dus volgens de gegevens van iedereen zou hij helemaal uitgelubbert moeten zijn van binnen,Maar dan mogen ze mij uitleggen hoe het kan dat hij op 0,93 draait als een naai machine en zodra hij warm gereden is als een kanon gaat,Met andere woorden als je hem gaat afstellen doe het met het juiste ge-ijkte meet gereedschap, in al die tijd dat ik diesel motoren heb afgesteld zijn er maar 2 geweest die niet goed liepen, de ene was van Dirk en waarom hij niet goed liep de volgende dag weet ik nog niet,De andere was van Gerben en dat kwam omdat het vliegwiel niet op het juiste punt stond(bleek achter af).
Als je naar de sleuteldag kunt komen in Waddinxveen wil ik best de afstelling voor je na kijken.
Tom.
De stel schroef waar zij aan gedraait hebben is om hem meer of minder brandstof te geven, als je koude start goed is en warm niet krijgt hij mischien te weinig brandstof.
Je kan wel klakeloos de verstelling van de pomp aan passen zonder micro meter maar dan stel je hem af op de gok! Te laat en je ver***kt je blok, te vroeg en je maakt geen vrienden in de omgeving en te lang daarmee door rijden vind je bankrekening ook niet leuk.Wat je kan doen is hem in de Basis stand zetten dan moet hij starten en lopen, daarna is het een kwestie van met de meter op de juiste tijd zetten,Als jij hem met de meter afsteld en hij staat dan niet goed volgens jou dan licht het aan je eigen afstelling of je meter klopt van geen kant meer.
Mijn TD blok heeft al 6 ton achter de kiezen nog nooit geen revisie gehad, de inspuit pomp wel bij +/- 240.000 km daarna ook niet meer,Dus volgens de gegevens van iedereen zou hij helemaal uitgelubbert moeten zijn van binnen,Maar dan mogen ze mij uitleggen hoe het kan dat hij op 0,93 draait als een naai machine en zodra hij warm gereden is als een kanon gaat,Met andere woorden als je hem gaat afstellen doe het met het juiste ge-ijkte meet gereedschap, in al die tijd dat ik diesel motoren heb afgesteld zijn er maar 2 geweest die niet goed liepen, de ene was van Dirk en waarom hij niet goed liep de volgende dag weet ik nog niet,De andere was van Gerben en dat kwam omdat het vliegwiel niet op het juiste punt stond(bleek achter af).
Als je naar de sleuteldag kunt komen in Waddinxveen wil ik best de afstelling voor je na kijken.
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2012 07:54 #1368255
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt helemaal
Tom en ik hebben die tractor van mij precies volgens het boekje afgesteld, sloeg meteen aan en reed ook goed. Echter de volgende dag met geen honderduizend man meer aan de gang te krijgen, wat ik ook deed.
Heb vervolgens de timing iets veranderd (weet eigenlijk niet mee zo of vroeger of iets later, dacht later) met de klok en de tractor start en rijd weer als vanouds. Wel rookt hij nu een stuk minder, maar dat had Tom er ook al uitgehaald door de timing te veranderen.
Heb vervolgens de timing iets veranderd (weet eigenlijk niet mee zo of vroeger of iets later, dacht later) met de klok en de tractor start en rijd weer als vanouds. Wel rookt hij nu een stuk minder, maar dat had Tom er ook al uitgehaald door de timing te veranderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2012 11:06 #1368263
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afstellen
Nee het afstellen ga ik zelf niet doen
Zonder meter weet je niet wat je doet
En lucht in de aanvoerleing of vuil
Wat we gecontrolleerd hebben is of er brandstof bij de verstuivers komt tijdens het starten door de leiding bij de verstuivers iets te lossen
Toen eindelijk weer eens liep ook de verstuivers om de beurt even gelost om te zien of er wellicht een of merdere niet meededen maar bij allemaal kon je horen dat de motor reageerde
Ik zag dat ik een tikfout heb gemaakt
Het was 1/2 litr
Ik woon in sluis west zeeuwsvlaanderen
Zit er iemand in de buurt die die kan helpen met de gegeven tips?
Gr leon
Zonder meter weet je niet wat je doet
En lucht in de aanvoerleing of vuil
Wat we gecontrolleerd hebben is of er brandstof bij de verstuivers komt tijdens het starten door de leiding bij de verstuivers iets te lossen
Toen eindelijk weer eens liep ook de verstuivers om de beurt even gelost om te zien of er wellicht een of merdere niet meededen maar bij allemaal kon je horen dat de motor reageerde
Ik zag dat ik een tikfout heb gemaakt
Het was 1/2 litr
Ik woon in sluis west zeeuwsvlaanderen
Zit er iemand in de buurt die die kan helpen met de gegeven tips?
Gr leon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2012 12:19 #1368270
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic lamp
Als het goed is loopt er een klein en dun doorzichtig (plastic) leidinkje vanaf het brandstoffiler naar de inspuitpomp. (originele situatie)
Even met een lamp erachter door de leiding heen schijnen, dan kan je heel goed zien of er luchtbellen inzitten. (Motor starten en laten lopen)
Het lossen van de verstuiver leidingen zal niet veel helpen (tenzij het systeem echt compleet lek is en vol met lucht zit)
Groeten,Gerben
Even met een lamp erachter door de leiding heen schijnen, dan kan je heel goed zien of er luchtbellen inzitten. (Motor starten en laten lopen)
Het lossen van de verstuiver leidingen zal niet veel helpen (tenzij het systeem echt compleet lek is en vol met lucht zit)
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2012 21:38 #1368312
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Magnetpomp
Vandaag de magneetpomp nog eens getest dievwerkt als ik het contact aanzet
Morgen maar eens doorzichtige leiding kopen
Om lucht it te sluiten
Vandaag ook nog eens flink doorgestrt todat ik brandlucht rook van de startmotor
Helaas niet starten
En ik durfde niet meer door te starten
Af en toe gaf hij het idee aan tevwillen slaan
Gr leon
L
Morgen maar eens doorzichtige leiding kopen
Om lucht it te sluiten
Vandaag ook nog eens flink doorgestrt todat ik brandlucht rook van de startmotor
Helaas niet starten
En ik durfde niet meer door te starten
Af en toe gaf hij het idee aan tevwillen slaan
Gr leon
L
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2012 21:57 #1368315
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even wat remreiniger of
even wat remreiniger of startpilote in het inlaatspruitstuk spuiten. Als hij dan wel aanslaat weet je waar je het probleem in moet zoeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2012 23:10 #1368329
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic gloei
Gloeit ie uberhaupt wel?
ik heb een beetje het vermoeden dat je motortje aan het overlijden is:Hoog olie verbruik.Lage compressie > niet willen aanslaan zonder gloeien (ook met warme motor)
Groeten,Gerben
ik heb een beetje het vermoeden dat je motortje aan het overlijden is:Hoog olie verbruik.Lage compressie > niet willen aanslaan zonder gloeien (ook met warme motor)
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam