Auto wil niet starten, lege accue
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Rode startkabel op de + van je Dynamo (Goed kijken dat ie nergens anders tegen aan kan komen..vonken regen is het gevolg..)
Het andere end van de startkabel op de + van je accu.
Zo by-pass je het originele systeem. Als je nu WEL 14V meet op je accu weet je dat er iets niet in orde is met de orignele bekabeling.
Accu voltage zou even hoog moeten zijn als dynamo voltage (een paar tienden verschil is acceptabel, maar 2 volt absoluut niet)EQ schreef : Edit; wat ik mij afvraag; als je bij meten direct op de accu verwacht dat hij van 12volt bij stationair naar rond de 14 gaat bij gasgeven, dan verwacht je toch ook dat als je direct op de dynamo meet dat hij omhoog gaat bij gasgeven ten opzichte vasn stationair? Of niet?
Het hangt ook af van de staat van de bekabeling, de dynamo zelf, de accu, de algehele staat van alles, het meet apparaat, het stationair toerental, het verhoogde toerental...etc
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk in mijn edit.
Wat ik bedoel is; als je de spanning op de accu meet bij stationair toerental, dan verwacht je dat dit rond de 12 volt ligt. Maar als je gas geeft, dan verwacht je dat dit toeneemt tot rond de 14 volt toch?
Als dat inderdaad is wat je verwacht, dan zou je toch ook verwachten dat als je op de dynamo meet bij stationair toerental en je meet dan bijvoorbeeld 12 volt dat hij dan ook stijgt naar 14 volt?
Ik snap in dat geval dus niet waarom ik op de dynamo dezelfde spanning meet bij stationair als bij gas geven. Snap je wat ik bedoel?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Misschien dat het hogere voltage dat komt bij verhoogd toerental meteen opgaat in de overgangsweerstand?
Kan verder niet echt iets bedenken. Maar 14 Volt is gewoon wel een goed en gezond voltage.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na deze actie gaf de dynamo 13,4v en op de accu 13,2v. Dat is wel een acceptabel verschil toch?
Nog steeds overigens geen verandering bij gas geven, zowel op de dynamo als op de accu niet. Is dat nou iets waar ik mij zorgen over moet maken?
- André Struis
- Nieuw lid
-
Spanningsval; ideaal is helemaal niets.
Dat kan ook makkelijk door er desnoods een dikkere of extra draad (-en) van de dynamo naar de accu te trekken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
Je hebt de (+) aansluitingen schoongemaakt.
Je spannings regelaar regelt tussen de (-) op de dynamo en de B+ aansluiting.
Leg een extra massa draad naar de dynamo behuizing!
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Voltage is wel wat aan de lage kant..
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt voor de tips weer tot zover!
Wat kunnen trouwens de gevolgen zijn van de lagere spanning? Hij is al beter dan hij was, daar ben ik wel blij om, maar lopen we nu nog het risico dat hij onvoldoende bijlaadt en de accu dus steeds leeg is?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gisteren knalde je nogal hard van de Vaassenseweg af om vervolgens een weiland in te scheuren. Geen wonder dat je storingen krijgt

Iets meer respekt voor het oude spul a.u.b.........