Auto wil niet starten, lege accue

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2012 23:00 #1092999 door V700 register
Auto wil niet starten, lege accue is gemaakt door V700 register
Nadat ik afgelopen zaterdag de dynamo van het dieseltje vervangen heb (koperen ringen van de oude dynamo waren afgesleten) voor een exemplaar van Gerrieberrie, was ik in eerste instantie erg positief, alles leek weer keurig te functioneren.
Tot vrouwlief mij vandaag liet weten dat hij erg moeilijk startte de laatste keer. We hadden even geen tijd daar bij stil te staan, ze kwam mij in de haast oppikken, want we moesten met een konijntje naar de dierenarts dat bij het maaien in het weiland in de maaier terecht was gekomen. \
Bij het vertrek van de dierenarts werden we er aan herinnerd; hij wilde helemaal niet meer starten. Accu was duidelijk leeg. Gelukkig kon de dierenarts ons even aanslepen en daarbij sloeg hij meteen aan gelukkig.
Bij thuiskomst even de meter direct op de accu. Bij stationair toerental ongeveer 12 volt, bij gas geven blijft het 12 volt. In mijn beleving zou hij naar de 14 volt oid moeten gaan toch?
Ikj heb de dynamo aansluitingen nog een keer gecontroleerd en dat zit allemaal netjes aangesloten zoals het hoort. Geen losse contacten of wat dan ook.
Waar zou ik het probleem moeten gaan zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2012 23:05 #1359247 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic OEI!
Een heel bekend iets Richard!
Moet even mijn topic weer opzoeken, had het laatst ook.
Het gloeirelais bleef hangen!
Lampje wel netjes uit, maar toch bleven de gloeiers stroom krijgen.
Meet even dus na op je gloeiers of daar 12V+ op blijft staan, als de motor loopt en het gloeilampje al uit is!
(Dit is ook een erg zware last, waar een Dynamo niet blij van wordt! het zou me niets verbazen als het je je oude dynamo zijn "leven" gekost heeft...Het is trouwens ook niet al te gezond voor je gloeistiften..)
(EDIT: Aaah Gevonden! <a href="/node/44253">KLIK</a>)
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2012 23:08 #1359250 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik hoopte al dat je zou
Ik hoopte al dat je zou reageren
Hoe kan ik dat het beste meten? Waar zet ik de plus en de min van mijn meter op dan?
En zou ik dat gloeirelais dan ook moeten horen tikken of zo? Als ik het goed heb zit dat ding bij de dieselpomp toch, of is dat een ander relais?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2012 23:15 #1359253 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic re

EndlessQuest schreef : Ik hoopte al dat je zou reageren

EQ schreef : Hoe kan ik dat het beste meten? Waar zet ik de plus en de min van mijn meter op dan?

Min van je meter op een massa punt (maakt niet uit, blok, koetswerk, casco, chassis, minpool accu..gewoon massa.)
Er komt een best dikke rode kabel vanaf het gloeirelais naar je gloeistiften toe, vaak zit die op stift nummer 1 geschroeft.
Het maakt niet veel uit, maar zet de PLUS van je metertje op de verbindingen van de gloeistiften, nummer 1 of 2 of 3 maakt niet uit, gewoon op de koperen strip of op het kleine moertje van de gloeistift.
Niet tegen de gloeistift zelf, want dat is ook MASSA, moet dus echt op de koperen rail of het puntje van de stift.

EQ schreef : En zou ik dat gloeirelais dan ook moeten horen tikken of zo? Als ik het goed heb zit dat ding bij de dieselpomp toch, of is dat een ander relais?

Het "Defecte" relais dat ik had klikte alsnog, maar de verbinding bleef in stand....de contactpuntjes waren dus gewoon intern samengesmolten...klikken of niet zegt dus erg weinig, meten of ie 12V blijft doorgeven zegt een stuk meer!
Het relais zit absoluut Niet bij je Dieselpomp, het is dat grote zwarte blok boven je accu...vaak onder/bij het stuurbekrachtigingsvloeistofvaatje. (wat een weurd)
Groeten,Gerben

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2012 23:15 #1359254 door Gerben Mol
oeps 2x..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2012 23:21 #1359255 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, dat moet wel gaan lukken
Ok, dat moet wel gaan lukken met meten. Zal wel morgenavond worden, dus daarna meld ik mij weer.
Zo`n gloeirelais, is dat ook gewoon bij de brezan te krijgen? Of heb jij er misschien nog een liggen?
Edit; is dat dan een relais dat een klepje in de pomp zelf bediend of zo wat daar bij de pomp zit?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2012 23:25 #1359256 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Nope.

EndlessQuest schreef : Ok, dat moet wel gaan lukken met meten. Zal wel morgenavond worden, dus daarna meld ik mij weer.

Ik ben benieuwd! "Hoop" (klinkt wat flauw..) dat dat het probleem is.

EQ schreef : Zo`n gloeirelais, is dat ook gewoon bij de brezan te krijgen? Of heb jij er misschien nog een liggen?

Nee, niet bij de Brezan te krijgen...relais word ook niet meer gemaakt en geleverd door de Dealert...nee..de laatste die ik had heb ik op de wagen van mijn ouders geschroeft...
Sommige misbruiken die van een Golf nogwel eens, maar daar heb ik geen ervaring mee...
Relais is nogal flink, 80 ampere, 7 aansluitingen, zn eigen zekering onderop en een hoop meer.

Ik ben al wel bezig om zelf een relais in elkaar te zetten met Timer functie op basis van motor temperatuur, maar dat is nog in de kinderschoenen...

(Wat wel kan en wat ik ook al heb gezien...een nogal "beunhaas" oplossing, zelf een relais plaatsen, kabeltje naar binnen met een druk-knop en dan moet je dus zelf die knop het aantal seconden ingedrukt houden dat je wilt gloeien...)
Not my favourit, maar in "nood" en gebrek aan het juiste spul een prima oplossing.
Groeten,Gerben

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2012 23:30 #1359258 door Gerben Mol

EndlessQuest schreef : Edit; is dat dan een relais dat een klepje in de pomp zelf bediend of zo wat daar bij de pomp zit?

Het kabeltje op de pomp is om de pomp - klep te bedienen, stroom erop zorgt ervoor dat de pomp zn Diesel kan aanzuigen...stroom eraf, geen Diesel aanvoer en motor slaat af. Dit gebeurt dus via je je contactslot.
Mogelijk sinds jij een wat "modernere" Diesel hebt heb je ook nog een schakelaar met 2 draden op de gashandel zitten bij je pomp, dit is voor de EGR (Exhaust Gas Recirculation)
Boven een bepaald toerental (gas ingedrukt) word er dus verbinding gemaakt en gaat de EGR klep open. En hergebruikt ie zijn eigen uitlaatgassen. (Aanrader van mij en vele anderen is om de EGR af te sluiten als dit nog niet is gedaan....komt de levensduur van je motor wel ten goede en verbetert ook de roetuitstoot bij de roetmeting.)
Groeten,Gerben

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2012 23:33 #1359259 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ik heb hem net aftermarket gevonden.
Owh...ik lieg trouwens, hij is wel aftermarket te krijgen: <a href=" www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/...plug-system/1009296/ ">KLIK
Dan weet je ook gelijk hoe die eruit ziet :)
Groeten,Gerben

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2012 00:47 #1359262 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Spannings regelaar
Dat is 9 van de 10 keer de oorzaak..........

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC