Afstellen inspuitpomp
- V700 register
- Nieuw lid
-
@Tom: ik tank eigenlijk overal (meestal waar het niet al te duur is) maar meestal niet vaker dan 1 keer op dezelfde plek. Als je zegt dat het een paar tanken duurt totdat je een verschil gaat merken zou ik dat dus eens moeten proberen. Qua olie zit er nu 10w40 halfsyntheet van Kroon in. Er heeft bijvoorbeeld ook minerale olie van de Action 15W40 in gezeten. Op papier zou dat verschil moeten maken lijkt me. (ik redeneer altijd dat de olie van de Action nu al veel beter is dan de merkolie van 25 jaar geleden, het bouwjaar van de auto...lang leve de oliediscussie) Ik ververs elk jaar (7500-10000 km) met filter. Kleppen heb ik gesteld en de vacuumpomp tikt als een malle. Maarja, daar leer je mee leven. Dit maakt overigens een duidelijk herkenbaar en anders geluid, en als je de rem intrapt is het weg (voor even).
@Gerben: een filmpje maken wordt lastig denk ik, heb niet echt een apparaat die een fijne geluidskwaliteit opneemt (ik kijk jouw filmpjes altijd met plezier overigens)
@peterduns: de koudestart is er al af, die werkt namelijk al een tijdje niet meer. starten met een beetje gas gaat prima. Ik ben precies van plan wat jij al gedaan hebt. Bouten klein beetje lossen en een mooie middenweg vinden qua loop. Het is een oud blok, daar gelden misschien andere regels voor dan het boek voorschrijft.
Maar, ik heb eigenlijk nog geen antwoord op de vraag of de inspuitleidingen daardoor onder spanning komen te staan, en /of de pompriem?
Gr Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
de leiding daar komt dan wel een andere spanning op te staan maar als je hem minimaal verdraait dan vangen de leidingen dat goed op, het word wat anders als je hem 1 cm verdraait dan kun je het beste de leidingen een slagje los draaien op de pomp.
Mijn blokkie heeft al 570000 km gerdraait en loopt nog steeds als een tierelier en afgesteld volgens de waarde van het boek, dit blok is overigens nog nooit uit elkaar geweest of gereviseerd, de pomp zelf is bij 123,000 km wel vervangen en waaromdat gedaan is mij nog steeds niet bekend, trubo is al eens gereviseerd bij 231,000 km en daarna ook niet meer en begint nu wat te zweten dus tijd voor revisie.Kroon olie is op zich ook goede olie(heb ik ook in mijn oude B200F gehad) maar nu ik weer met Castrol half syntheet 10W40 rij merk ik gewoon dat de motor een heel stuk stiller is geworden en ook mijn Vacuumpomp maakt nog wat herrie wat ik ook nog ga oplossen,Pas wel op met een versleten vacuum pomp want deze stift kan je nokken-as in 2en slaan(heb het zelf al mee gemaakt) mocht je hem gaan vervangen kijk goed welk nummer je nodig hebt en de staat van de andere , ook moet je die stiftlengte goed in de gaten houden want een te korte of te lange stift er in en je hebt in 1 keer 2 nokken assen hahahaha.
Tom.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Op een sleuteldag is het zo voor je gecontroleerd.
Mijn pomp met 6 ton ervaring loopt op 0,85 het mooist, het best en 1 op 16.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die tractor van mij staat nu op iets van 93 graden, (is absoluut niet zuinig ,hoeft ook niet maar de 1:11 is haalbaar, en rookt alleen maar bij gebruik van kickdown en dan ook echt roken) vorige week hier een exact dezelfde gehad (dus ook een TDIC) waarvan o.a. het onderblok was gereviseerd en die liep het mooist en lekkerst op 1.05 graden.
Typisch VW zullen we maar zeggen

- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
De waardes zijn in mm,maar dat zul je wel bedoelen.Dirk342 schreef : blijf het typerend vinden dat geen enkel diesel op exact hetzelfde moment loopt. Uiteraard dan even uitgaande van dezelfde modellen, anders is het appels met peren vergelijken natuurlijk.
Die tractor van mij staat nu op iets van 93 graden, (is absoluut niet zuinig ,hoeft ook niet maar de 1:11 is haalbaar, en rookt alleen maar bij gebruik van kickdown en dan ook echt roken) vorige week hier een exact dezelfde gehad (dus ook een TDIC) waarvan o.a. het onderblok was gereviseerd en die liep het mooist en lekkerst op 1.05 graden.
Typisch VW zullen we maar zeggen
Beetje raar, het is geheel anders dan de specificaties. 1,05 lijkt me een beetje vroeg en geen veilige waarde voor een gelijkmatige verbranding. Geeft wel een stille stationair loop.
Gunstige verbruikscijfers zijn geen uitzondering, maar vooral afhankelijk van gebruik en dan vooral de afstanden die met de auto gereden wordt.
1 op 11 met alleen korte ritjes is natuurlijk ook niet slecht.
Adrian
740 91 D24 M47 airco 310k 1997 ==> 610k nu
940 96 B230FK AW71L ecc 115k 2005 ===> 210k nu
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
"dan liepen ze het mooist en rookten ze het minst" werd mij verteld.
Zelf vind ik die waardes ook wel wat vroeg....
0.93 vind ik dan zelf weer te laat (roken). 0.98 is wel een mooie waarde die ik meestal aanhoudt.
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
www.autokompas.nl/2005/06/schoner-zuiniger-sneller/
Als je die stof even op je in laat werken ga je ook wat beter snappen waarom er verschillen kunnen bestaan tussen dieselmotoren van hetzelfde type.Ook al doe je je best de motor zo netjes mogelijk af te stellen, er zijn nogal wat invloeden van buitenaf die de hierboven genoemde waarden wat beter kunnen verklaren.
Stel je tankt belabberde brandstof met een cetaangehalte van bijv. 48 (zoals door het artikel aangehaald) dan mag je gerust eerder inspuiten zonder dat je last krijgt van de bekende (en uiteindelijk gevaarlijke) dieselklop.
Omgekeerd zal een motor die loopt op brandstof met een hoog cetaangehalte bijv. 55(die er zeg maar "zin in heeft" )een wat later inspuittijdstip wel waarderen.Want te vroege inspuiting leidt hier tot dieselklop, hogere temp. en lager rendement.
Zelf ga ik er steeds meer in geloven dat het tanken van "preminum brandstof" zoals V-power Excellium en noem maar op rendabel zou kunnen zijn.Onderzoeken tonen aan dat het qua financiën nauwlijks uitmaakt MAAR al zou je er geen euro op winnen, de motor krijgt wél een betere maar vooral een constantere brandstofkwaliteit toegediend.
De huidige brandstofkwaliteitsverschillen zijn eigenlijk vergelijkbaar met een "inspuitpomp op losse schroeven" m.a.w. het begin van de verbranding is sterk afhankelijk van de gebruikte brandstofkwaliteit.
En om de boel nog wat te onderstrepen......het rijk heeft de brandstofmaatschapijen uit milieutechnisch oogpunt verplicht een bepaalde hoeveelheid biodiesel door de minerale dieselolie te mengen.
Nóg meer studiemateriaal voor wie nog niet is afgehaakt;
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/biobran...over-op-biobrandstof
ECHTER het schijnt zo te zijn dat het een percentage is dat op jaarbasis moet kloppen, er gaan verhalen dat het in de ene maand meer is dan in de andere....Ik kan mij zo voorstellen dat de premium-brandstoffen ook op dat gebied evenwichtiger zijn door het jaar gerekend.
BEGIN "HERSENSPINSEL"
Stel dat een maatschappij er meer biodiesel bij plenst om hun quotum te halen ben jij mooi opezadeld met hun quotum-inhaalslag.Ik kan me zelfs voorstellen dat het gewoon koehandel is;
minerale produkt duurder>>verhoudingsgewijs meer bijmenging van biodiesel
minerale produkt goedkoper>>verhoudingsgewijs minder bijmenging van biodiesel
Op die manier kan je als maatschappij natuurlijk nog een leuke grijpstuiver pakken.
EINDE "HERSENSPINSEL"
O ja, ik las ook nog in een artikel dat méér bijmenging van biodiesel dan 10% kan leiden tot aantasting van o.a. rubber afdichtingsringen en ook verdere aanpassing vereist van de dieselmotor.........PFFFFFFFFF heel verhaal maar het staat mijns inziens in direkt verband met hoe eenieder zijn motor vindt lopen in relatie tot de verschillende inspuittijdstippen.(afgezien van de verdere verschillen die een beleving totaal uit z'n verband rukken zoals de technische conditie/afstelling van de motor.
Dank u voor uw aandacht

- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/...el/Dieselhfdstk1.pdf
- V700 register
- Nieuw lid
-