Afstellen inspuitpomp

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2012 00:14 #1092199 door V700 register
Afstellen inspuitpomp is gemaakt door V700 register
Beste allen,
Ik heb het vermoeden dat het inspuitmoment van mijn D24 aan de late kant is. Hij klinkt, ook met warme motor, dan ook als een trekker. Dat geeft op zich niet zo veel, als het maar een trekker was geweest.
Nu heb ik het idee om de pomp, die door de garage alleen statisch is afgesteld, op het gehoor dynamisch af te stellen door hem iets van het blok af te draaien. Een maat van mij die ook een 744 D24 heeft wil hem juist op dezelfde wijze iets vroeger zetten. Ik heb ergens op dit forum wel eens gelezen dat dit op zich niet zo ingrijpend is, mits je de originele stand goed kan terugvinden, kan het nu alleen niet meer terugvinden.
Als we echter puur op de merktekens afgaan die op de pomp staan (de kerfjes) valt er weinig te veranderen omdat bij onzer beide wagens die merktekens exact hetzelfde staan terwijl de blokken qua loop en gehoor behoorlijk verschillen. Met andere woorden, hoe groot is het zichtbare verschil aan de buitenkant of hoever verschuif je de pomp t.o.v. het blok? Ik dacht in milimeters? En hoever kun je gaan voordat de inspuitleidingen onder spanning komen te staan?
Goede nacht en groeten, Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2012 12:20 #1354208 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic blokkering
Je kunt de pomp niet alleen op de merktekens afstellen.
Je nl bent afhankelijk van de afstelling van beide riemwielen van de nokkenas.
Bovendien verspringt de pomp bij de geringste beweging door de veerspanninging in de pomp voor de inspuiting.
Daarom moet verstellen van de pomp altijd gebeuren met de blokkeringsstift voor het pompwiel.
Ben je dan toch bezig, kun je net zo goed meteen met het klokje werken, dan weet je ook wat je doet.
Ik heb mijn pomp wel eens dynamisch afgesteld,maar dat was met een motor die al goed liep. Achteraf gemeten bleek de pomp wel goed te staan. Het blijft gokken. Om een basis afstelling terug te vinden is het niet aan te raden.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2012 12:20 #1354210 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Goede motorlie
Goede motorolie doet ook heeel veel voor deze Dieseltjes.
Je kan dan duidelijk verschil horen tussen motorloop van verschillende blokken...alleen maar door een andere olie.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2012 12:21 #1354209 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wil
Wil je hem echt mooi afstellen moet je het gewoon via het groene boek doen en een micro meter, Elke motor draait en loopt anders maar volgens opgave krijg je ze wel het mooiste aan het lopen,En ik kan je Castrol 10W40 aanraden als olie en V-power diesel te tanken, ik heb verder niets aan mijn afstelling gedaan maar wel de olie gewisseld voor die Castrol olie( www.olietekoop.nl ) en V-power diesel en hij is heel erg stil geworden, pakt beter op en loopt soepeler en het starten is enorm vooruit gegaan.
Veel tijd heb ik er momenteel niet voor(te veel hooi op mijn vorkje) maar wil het best voor je doen.
Tom.
EDIT:Adrian was me voor:END EDIT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2012 15:06 #1354216 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het groene boekje
Bedankt voor de snelle reaties.
Natuurlijk mag je hem altijd voor me afstellen, graag zelfs. Maar het is ook juist leuk zelf te doen en te leren. Ik snap wel dat aan de hand van het groene boekje op tijd zetten met het klokje veel verantwoorder is, had laatst bijna op ebay een timingsetje gekocht. (misschien alsnog maar doen)
Maar mijn motor is nu al statisch goed afgesteld. Daarom wil ik het graag een keer 'op gehoor' doen. Maar als ik het goed begrijp kan dat dus niet zonder het pompwiel te blokkeren?
Andere olie of andere diesel hebben tot nu toe geen enkel effect, niet in 'laufcultur' (wat een fijn woord eigenlijk) en niet in verbruik.
Gr Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2012 15:30 #1354218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan op gehoor
Zelf heb ik het wel eens op gehoor gedaan, bouten iets lossen, starten en iets verdraaien vooruit of achteruit, je hoort em dan meer/minder nagelen, je hoeft max paar mm tov mertekens op de pomp te verdraaien en je hoort gelijk. Heb dit gedaan bij een d24 die niet helemaal fris meer was maar op deze manier tog nog aardig lopend gekregen. Is goed te doen, en kan geen kwaad volgens mij. Werkt eigelijk net als een ontsteking verdraaien
gr.
Peter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2012 15:35 #1354219 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel
Wel met warm blok doen denk ik ? Anders heb je denk ik kans dat je de afstelling aanpast op koud blok (en evt. niet helemaal goed of niet werkende koudestartvervroeging) en hij dan ook warm niet goed loopt ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2012 16:25 #1354224 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mag
Mag ik dan weten welke olie je gebruikt(e) en welke diesel, bij de diesel is het niet meteen de eerste ronde hoorbaar, het heeft bij mij pas echt merkbaar geweest na 3 tank beurten(pak en beet 1600 km).
En olie is echt een groot verschil, er zat eerst Brega in van de Brezan, Toen Agip(was goed hoorbaar beter), toen Texaco merkje er in werd duidelijk de motor wat luider van, nu zit er Castrol 10W40 en ik wist niet wat mij overkwam(Vraag Gerben en Harm En na vanavond Jan-Geert maar eens na wat dat met het geluid doet)
Heb je er echt hele goeie olie in dan moet je denk ik toch gaan kijken naar je Vacuum pomp en je kleppen of die nog wel goed zijn, En hou er rekening mee dat je absoluut niet met een Naggelende motor moet gaan rijden want daar weet Gergen alles van.
Tom.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2012 19:14 #1354238 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Goed onthouden.

TGTF schreef : En hou er rekening mee dat je absoluut niet met een Naggelende motor moet gaan rijden want daar weet Gerben alles van.
Tom.

Mwoah..met een licht nagelende motor kan je nog wel een kort stukje rijden, maar met een zwaar nagelende motor (zoals mijn oude blokje...) neeeee absoluut niet gaan rijden..en al helemaal geen snelwegkilometers!
Het heeft me een setje verstuivers en een setje gloeistiften gekost..de kop en het blok vonden het ook absoluut niet fijn!!!!!!
Voor olie: zoek zowiezo een goede olie uit die voldoet of beter is dan VW505.
Heb voor mijn 'nieuwe' blokje, semi sintetische olie van Comma gehaald (10W40) die 'beter' was dan VW505 en je merkt meteen een andere motorloop.
Maak anders eventjes een filmpje van hou jou motortje loopt...dan kunnen we het veel beter beoordelen wat te doen.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2012 19:30 #1354241 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic idd warm draaien en
idd warm draaien en koudestart handle helemaal terug, dus niet werkend meer want die vervroegt je inspuitpomp. Gaat erom dat ie warm goed loopt, je koudestart vervroegt bij koudestrat zodat ie beter aanslaat.
Beetje nagelen kan geen kwaad, niet te gek, gewoon op gevoel/gehoor goed zetten, iets te vroeg en daarna iets te laat en daartussen in hoor/voel je dat ie optimaal loopt.
Maar ik ben maar amateur, maar soms is dit een betere methode bij oudere blokken met wat historie dan een meetklokje denk ik.
Olie is belangrijk, half syntheet, 10w40 goed merk en let op de vw 505 specificatie. Goed olie start ie beduidend beter zeker met koude en loopt lekkerder. lekker op tijd verversen vinden de td heerlijk en gaan ze lekker wat km ters mee! en niet vergeten je filtertjes mee te nemen!
succes

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC