Afstellen inspuitpomp
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb het vermoeden dat het inspuitmoment van mijn D24 aan de late kant is. Hij klinkt, ook met warme motor, dan ook als een trekker. Dat geeft op zich niet zo veel, als het maar een trekker was geweest.
Nu heb ik het idee om de pomp, die door de garage alleen statisch is afgesteld, op het gehoor dynamisch af te stellen door hem iets van het blok af te draaien. Een maat van mij die ook een 744 D24 heeft wil hem juist op dezelfde wijze iets vroeger zetten. Ik heb ergens op dit forum wel eens gelezen dat dit op zich niet zo ingrijpend is, mits je de originele stand goed kan terugvinden, kan het nu alleen niet meer terugvinden.
Als we echter puur op de merktekens afgaan die op de pomp staan (de kerfjes) valt er weinig te veranderen omdat bij onzer beide wagens die merktekens exact hetzelfde staan terwijl de blokken qua loop en gehoor behoorlijk verschillen. Met andere woorden, hoe groot is het zichtbare verschil aan de buitenkant of hoever verschuif je de pomp t.o.v. het blok? Ik dacht in milimeters? En hoever kun je gaan voordat de inspuitleidingen onder spanning komen te staan?
Goede nacht en groeten, Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Je nl bent afhankelijk van de afstelling van beide riemwielen van de nokkenas.
Bovendien verspringt de pomp bij de geringste beweging door de veerspanninging in de pomp voor de inspuiting.
Daarom moet verstellen van de pomp altijd gebeuren met de blokkeringsstift voor het pompwiel.
Ben je dan toch bezig, kun je net zo goed meteen met het klokje werken, dan weet je ook wat je doet.
Ik heb mijn pomp wel eens dynamisch afgesteld,maar dat was met een motor die al goed liep. Achteraf gemeten bleek de pomp wel goed te staan. Het blijft gokken. Om een basis afstelling terug te vinden is het niet aan te raden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Je kan dan duidelijk verschil horen tussen motorloop van verschillende blokken...alleen maar door een andere olie.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Veel tijd heb ik er momenteel niet voor(te veel hooi op mijn vorkje) maar wil het best voor je doen.
Tom.
EDIT:Adrian was me voor:END EDIT
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Natuurlijk mag je hem altijd voor me afstellen, graag zelfs. Maar het is ook juist leuk zelf te doen en te leren. Ik snap wel dat aan de hand van het groene boekje op tijd zetten met het klokje veel verantwoorder is, had laatst bijna op ebay een timingsetje gekocht. (misschien alsnog maar doen)
Maar mijn motor is nu al statisch goed afgesteld. Daarom wil ik het graag een keer 'op gehoor' doen. Maar als ik het goed begrijp kan dat dus niet zonder het pompwiel te blokkeren?
Andere olie of andere diesel hebben tot nu toe geen enkel effect, niet in 'laufcultur' (wat een fijn woord eigenlijk) en niet in verbruik.
Gr Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
gr.
Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En olie is echt een groot verschil, er zat eerst Brega in van de Brezan, Toen Agip(was goed hoorbaar beter), toen Texaco merkje er in werd duidelijk de motor wat luider van, nu zit er Castrol 10W40 en ik wist niet wat mij overkwam(Vraag Gerben en Harm En na vanavond Jan-Geert maar eens na wat dat met het geluid doet)
Heb je er echt hele goeie olie in dan moet je denk ik toch gaan kijken naar je Vacuum pomp en je kleppen of die nog wel goed zijn, En hou er rekening mee dat je absoluut niet met een Naggelende motor moet gaan rijden want daar weet Gergen alles van.
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Mwoah..met een licht nagelende motor kan je nog wel een kort stukje rijden, maar met een zwaar nagelende motor (zoals mijn oude blokje...) neeeee absoluut niet gaan rijden..en al helemaal geen snelwegkilometers!TGTF schreef : En hou er rekening mee dat je absoluut niet met een Naggelende motor moet gaan rijden want daar weet Gerben alles van.
Tom.
Het heeft me een setje verstuivers en een setje gloeistiften gekost..de kop en het blok vonden het ook absoluut niet fijn!!!!!!
Voor olie: zoek zowiezo een goede olie uit die voldoet of beter is dan VW505.
Heb voor mijn 'nieuwe' blokje, semi sintetische olie van Comma gehaald (10W40) die 'beter' was dan VW505 en je merkt meteen een andere motorloop.
Maak anders eventjes een filmpje van hou jou motortje loopt...dan kunnen we het veel beter beoordelen wat te doen.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beetje nagelen kan geen kwaad, niet te gek, gewoon op gevoel/gehoor goed zetten, iets te vroeg en daarna iets te laat en daartussen in hoor/voel je dat ie optimaal loopt.
Maar ik ben maar amateur, maar soms is dit een betere methode bij oudere blokken met wat historie dan een meetklokje denk ik.
Olie is belangrijk, half syntheet, 10w40 goed merk en let op de vw 505 specificatie. Goed olie start ie beduidend beter zeker met koude en loopt lekkerder. lekker op tijd verversen vinden de td heerlijk en gaan ze lekker wat km ters mee! en niet vergeten je filtertjes mee te nemen!
succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.