Diesel wil Niet aanslaan.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
<div class="content">"Volgens" de "teller" "maar" 167 DKM, maar het blokje is niet "origineel" en heeft volgens mij al meer dan 3 ton gelopen, maar de exacte km-stand is dus volledig ONBEKEND.robertm schreef : Hij zou ook zónder voorgloeien op gegeven moment moeten aanslaan. Het is een diesel!! Lijkt er op dat er al flink wat compressie weg is. Hij hij veel gelopen?
Robert
Op een gegeven moment slaat die wel aan, maar schiet ie door de enorme hoeveelheid diesel die zich in de verbrandingsruimte bevind meteen naar de 3000 toeren en slaat dan weer af, om vervolgens weer niks te doen, weer aan te slaan en te gieren naar de 3000 toeren en weer af ste slaan.
Hij blijft dus niet lopen en dan is vervolgens de accu leeg....
Gloei ik eerst en start ik dan pas, dan gaat ie netjes 900 stationair lopen.
Groeten,Gerben</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn golfje had nog geen ton gelopen en die wilde in de zomer ook absoluut niet met de startmotor starten toen die zekering (bij VW een plaatje tegen het schutbord) kapot was. Maar 1 rukje aanslepen en hij liep met een grote rookwolk -

Weet niet of deze zekering hetzelfde is als bij Volvo maar de VW specialist heeft ze ruim op voorraad en ook de Brezan etc hebben een assortiment zekeringen.
Groet Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kan het niet geloven, maar je zult wel gelijk hebben met je ervaring en die van Gerben. Zelfs mijn indirect ingespoten landbouwtrekker slaat aan zonder voorgloeien met de startmotor heb ik eens geprobeerd. Duurt wel lang, maar hij komt. Vreemd verhaal van VW diesels! Je moet wel volgas geven en blijven geven bij een koude diesel als de gloeikaarsen defect zijn. En ook als het -25C is en de gloeikaarsen werken. Een steenkoude diesel zeg maar. Gewoon volgas geven.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wij hadden op het werk een heftruck met 4 cilinder Isuzu motor (indirect ingespoten) en deze had een probleem met de gloeiinstallatie. Zelfs met een vrachtwagenaccu eraan sloeg hij niet aan. Toen enige oplossing (want slepen werkt niet bij een heftruck) was een beetje ether in de luchtinlaat spuiten.
Groet Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ze lopen ff beroerd totdat de cilindertjes wat warmer zijn en blijven dan gewoon netjes stationair lopen hoor. Als jij je auto niet aankrijgt op de starmotor zonder te gloeien, denk ik toch dat de gehele staat van dat blokkie niet jofel is. Denk dan idd aan compressie, verstuivers, etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is mijn ervaring. Diesels moet je altijd kunnen starten met de startmotor. Voorwaarde is wel dat de startmotor gewoon goed moet kunnen ronddraaien anders verlies je teveel hitte in de kamers bij langzame omwentelingen van de koude motor tijdens starten.
Het stationaire toerental van een trekker is hetzelfde als dat van een luxe auto.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een diesel start altijd! Mét of zonder voorgloeien.
Tenzij iets mis met de brandstoftoever bijvoorbeeld lucht (nummer 1 en helemaal aan de top voor 90% van de problemen). Op de tweede plaats compressie (nummer 2, 7%). Daarna de brandstofpomp (nummer 3, 2,999%) of alle(!) verstuivers (laatste plaats en vrijwel uitgesloten 0,0001%).
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Zeker de koudestartinrichting is nodig voor een koude start zonder voorgloeien.
@gerben kijk even goed naar de draad vanaf gloeirelais naar de eerste gloeibougie of deze goed geisoleerd is: en of deze achter het subframe van de dynamo niet per ongeluk contact maakt. De zekering is er niet voor niets uitgeklapt.
De zekering heb ik een keer bij een electroboer gehaald en een keer bij een gespecialiseerde autoshop in Amsterdam
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voorbeeld; renault express van 1995 (toendertijd 3 jaar oud, halve ton gelopen)
Je kon net terugkomen uit zuid-frankrijk, je motor afzetten in holland, ontdekken dat je wat verder de oprit op moet en na 10 seconden de motor weer wilen starten; slaat niet aan zonder gloeien, terwijl de motor bloedheet was.
Min 10 graden, 2 gloeibougies kapot van m'n D24, niet aanslaan ondanks inachtneming van de gloeitijd voor de andere 4 cilinders.
Natuurlijk snap ik de relevantie van genoemde zaken maar als stelling vind ik het veeeel te kort door de bocht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
moet mn andere blokje weer ff klaar maken binnekort. Kopje ligt ff bij de revisie boer.
blok dat ik nu erin heb had eerst startproblemen door lucht in et brandstof systeem door de speling op et gas hevel asje. De pomp ff laten repareren en afstellen/testen bij een gepesioeneerde pompen boer (voor een prikkie klaar) heb nieuwe nozzels in de verstuivers gezet en getest en nieuwe gloeistiften. Had de pomp precies op tijd gezet volgens de gegevens had hiervoor ook ff een meetklokje aangeschaft denk nu we toch bezig zijn maar ff goed doen, maar mijn versleten blokje is het er toch meer mee eens om de pomp iets later te zetten dan officeel hoort hij slaat dan een stuk makkelijker aan. Een versleten blok heeft pas op een latermoment zn compressie eind druk en dus temperatuur. had hiervoor ff wat getest met 2 andere pompen die ik nog had liggen die er zo wat op de gok op gezet (met de streepjes gelijk) en was et ook wel weer starten lopen na et ontluchten maar bleken ook zelfde euvel te hebben met pomp asje dus volgende dag weer lucht in et hele circus.
Heb vorig jaar ook een keer mijn zekering van gloeirelais stuk gehad was zomers een graad of 25 buiten maar dan deed dit blokje helemaal niks ook geen pluimpje uit de uitlaat alleen een hoop carterdampen en dat doet ie nu nog steeds maar lopen doet ie wel en rijd als een speer met zn automaat bakkie.
groeten
de volvo met et versleten vw hartje
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.