Diesel wil Niet aanslaan.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 19:35 #1338208 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Diesel

robertm schreef : Hij zou ook zónder voorgloeien op gegeven moment moeten aanslaan. Het is een diesel!! Lijkt er op dat er al flink wat compressie weg is. Hij hij veel gelopen?
Robert

<div class="content">"Volgens" de "teller" "maar" 167 DKM, maar het blokje is niet "origineel" en heeft volgens mij al meer dan 3 ton gelopen, maar de exacte km-stand is dus volledig ONBEKEND.
Op een gegeven moment slaat die wel aan, maar schiet ie door de enorme hoeveelheid diesel die zich in de verbrandingsruimte bevind meteen naar de 3000 toeren en slaat dan weer af, om vervolgens weer niks te doen, weer aan te slaan en te gieren naar de 3000 toeren en weer af ste slaan.
Hij blijft dus niet lopen en dan is vervolgens de accu leeg....
Gloei ik eerst en start ik dan pas, dan gaat ie netjes 900 stationair lopen.
Groeten,Gerben</div>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 20:07 #1338211 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zonder gloeien en met dit
Zonder gloeien en met dit weer krijg je met de startsnelheid van de startmotor een indirecte diesel echt niet aan de gang.
Mijn golfje had nog geen ton gelopen en die wilde in de zomer ook absoluut niet met de startmotor starten toen die zekering (bij VW een plaatje tegen het schutbord) kapot was. Maar 1 rukje aanslepen en hij liep met een grote rookwolk -:)
Weet niet of deze zekering hetzelfde is als bij Volvo maar de VW specialist heeft ze ruim op voorraad en ook de Brezan etc hebben een assortiment zekeringen.
Groet Paul
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 20:59 #1338214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik kan het niet geloven!
Paul,
Ik kan het niet geloven, maar je zult wel gelijk hebben met je ervaring en die van Gerben. Zelfs mijn indirect ingespoten landbouwtrekker slaat aan zonder voorgloeien met de startmotor heb ik eens geprobeerd. Duurt wel lang, maar hij komt. Vreemd verhaal van VW diesels! Je moet wel volgas geven en blijven geven bij een koude diesel als de gloeikaarsen defect zijn. En ook als het -25C is en de gloeikaarsen werken. Een steenkoude diesel zeg maar. Gewoon volgas geven.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 21:04 #1338215 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan heeft hij wel een aardig
Dan heeft hij wel een aardig starttoerental. Want een indirecte slaat wel vrijwel gelijk aan na aanslepen. (= veel hoger toerental)
Wij hadden op het werk een heftruck met 4 cilinder Isuzu motor (indirect ingespoten) en deze had een probleem met de gloeiinstallatie. Zelfs met een vrachtwagenaccu eraan sloeg hij niet aan. Toen enige oplossing (want slepen werkt niet bij een heftruck) was een beetje ether in de luchtinlaat spuiten.
Groet Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 21:19 #1338216 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euhm
niet om flauw te doen ofzo, maar ook de dieseltjes van onze auto's slaan wel aan hoor zonder te gloeien.  Heb dat vorig jaar zelf al een aantal malen (noodgedwongen) moeten doen.
Ze lopen ff beroerd totdat de cilindertjes wat warmer zijn en blijven dan gewoon netjes stationair lopen hoor.  Als jij je auto niet aankrijgt op de starmotor zonder te gloeien, denk ik toch dat de gehele staat van dat blokkie niet jofel is.  Denk dan idd aan compressie, verstuivers, etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 21:20 #1338217 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik blijf het
Paul, ik blijf het een vreemd, en dus interessant vinden! Ik heb die ervaringe helemaal niet met diesels. Ze doen het altijd! Volgas geven en doorstarten. Wel volgas er op blijven houden en ook als hij komt tijdens starten. Als ie eenmaal loopt, stoppen met starten en dan blijft een diesel lopen. Als hij eenmaal goed opgepakt heeft als hij koud is, langzaam gas terug en een tijdje op halfgas laten draaien om hem zo snel mogelijk beetje op te warmen.
Dat is mijn ervaring. Diesels moet je altijd kunnen starten met de startmotor. Voorwaarde is wel dat de startmotor gewoon goed moet kunnen ronddraaien anders verlies je teveel hitte in de kamers bij langzame omwentelingen van de koude motor tijdens starten.
Het stationaire toerental van een trekker is hetzelfde als dat van een luxe auto.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 21:36 #1338218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad!
Postings net gekruist, maar lijkt mij inderdaad dat er dan wat mis is met de compressie!
Een diesel start altijd! Mét of zonder voorgloeien.
Tenzij iets mis met de brandstoftoever bijvoorbeeld lucht (nummer 1 en helemaal aan de top voor 90% van de problemen). Op de tweede plaats compressie (nummer 2, 7%). Daarna de brandstofpomp (nummer 3, 2,999%) of alle(!) verstuivers (laatste plaats en vrijwel uitgesloten 0,0001%).
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 22:14 #1338225 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic starten
niet starten zonder voorgloeien kan veroorzaakt worden doordat de brandstofpomp nog op tijd gezet moet worden en ook de koudestartinrichting nog goed afgesteld moet worden.
Zeker de koudestartinrichting is nodig voor een koude start zonder voorgloeien.
@gerben kijk even goed naar de draad vanaf gloeirelais naar de eerste gloeibougie of deze goed geisoleerd is: en of deze achter het subframe van de dynamo niet per ongeluk contact maakt. De zekering is er niet voor niets uitgeklapt.
De zekering heb ik een keer bij een electroboer gehaald en een keer bij een gespecialiseerde autoshop in Amsterdam

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 22:27 #1338226 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch ben ik het niet met de stelling eens
Ik ben het er niet mee eens dat alle diesels altijd starten zonder gloeien.
Voorbeeld; renault express van 1995 (toendertijd 3 jaar oud, halve ton gelopen)
Je kon net terugkomen uit zuid-frankrijk, je motor afzetten in holland, ontdekken dat je wat verder de oprit op moet en na 10 seconden de motor weer wilen starten; slaat niet aan zonder gloeien, terwijl de motor bloedheet was.
Min 10 graden, 2 gloeibougies kapot van m'n D24, niet aanslaan ondanks inachtneming van de gloeitijd voor de andere 4 cilinders.
 
Natuurlijk snap ik de relevantie van genoemde zaken maar als stelling vind ik het veeeel te kort door de bocht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2011 18:43 #1342197 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet aanslaan
Ik heb een blok in mn 760 td liggen die is zo gaar als boter totaal geen compressie meer.
moet mn andere blokje weer ff klaar maken binnekort. Kopje ligt ff bij de revisie boer.
blok dat ik nu erin heb had eerst startproblemen door lucht in et brandstof systeem door de speling op et gas hevel asje. De pomp ff laten repareren en afstellen/testen bij een gepesioeneerde pompen boer (voor een prikkie klaar) heb nieuwe nozzels in de verstuivers gezet en getest en nieuwe gloeistiften. Had de pomp precies op tijd gezet volgens de gegevens had hiervoor ook ff een meetklokje aangeschaft denk nu we toch bezig zijn maar ff goed doen, maar mijn versleten blokje is het er toch meer mee eens om de pomp iets later te zetten dan officeel hoort hij slaat dan een stuk makkelijker aan. Een versleten blok heeft pas op een latermoment zn compressie eind druk en dus temperatuur. had hiervoor ff wat getest met 2 andere pompen die ik nog had liggen die er zo wat op de gok op gezet (met de streepjes gelijk) en was et ook wel weer starten lopen na et ontluchten maar bleken ook zelfde euvel te hebben met pomp asje dus volgende dag weer lucht in et hele circus.
Heb vorig jaar ook een keer mijn zekering van gloeirelais stuk gehad was zomers een graad of 25 buiten maar dan deed dit blokje helemaal niks ook geen pluimpje uit de uitlaat alleen een hoop carterdampen en dat doet ie nu nog steeds maar lopen doet ie wel en rijd als een speer met zn automaat bakkie.
groeten
de volvo met et versleten vw hartje

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD