Volvo 940 Gl D24TIC Slechte koude start + temperatuur meter werkt soms.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb op dit forum al zitten zoeken of er al iemand die dit poste maar nooit echt iets gevonden dat me kon helpen.
Mijn 940 heeft dus een zeer slechte koude start , volgens mij moet het iets te maken hebben met het voor verwarmen want hij draait snel rond.
Vanaf de 2de keer proberen start hij wel altijd. Wrs omdat hij dan al wat warmer is.
Wat kunnen hiervan de oorzaken zijn? En hoe kan ik deze het best controleren.
2De probleem:
Men temperatuur meter op het dash werkt maar af en toe dis is zo al heeel lang maar men ouders hebben er nooit naar laten kijken.
Kan er mij iemand zeggen waar de sensor zich bevind? Dan ben ik toch al iets verder

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoewel je qua spelling gelijk hebt, denk ik, vermoed ik dat er onder WASelement meer te vinden is, op deze site, met een S ipv X.TGTF schreef : Zoek eens op WAXelement
- V700 register
- Nieuw lid
-
- John Blummel
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik zal eerst proberen met de gloeikaarsen te controleren.
Ik heb wat verder opgezocht over dat waselement en gevonden dat er bij een warme motor wat speling moet zitten op de kabel van die metalen stop "ik ken de correcte naam niet" dat is er dus niet en dus denk ik dat de was mms wel zou vermindert zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er zit een handel haaks op je brandstofpomp, deze vervroegd je inspuiting bij koude-start, controleren of deze bij koud weer aangestrokken staat. Zo niet dan kan je ook even iemand anders laten start en dan kun jij de handle naar voren aantrekken en vasthouden(wel wat kracht gebruiken, hij gaat niet soeple naar voren). Als de moter dan wel goed start moet je het waselement vervangen.
Er zitten twee temp-sensoren op je blok, een links-voor (bestuurderskant) vlakbij de eerste gloeibougie, deze is voor je temperatuurmeter in de auto, een zit er aan de achterkant van het blok(tussen schutbord en achterkant van je blok), deze bepaalt je voorgloeitijd. Als je van deze het snoertje los maakt, gloeit je blok de maximale gloeitijd voor.
Eerst maar beginnen met de gloeibougies en de vervroeginghandle, dan komt het wel goed.
gr.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb nu de sensor gevonden en uitgemeten die werkt spijtig genoeg

De draden ook uit gemeten tot op het dash daar ook geen prob. Ik meet om de 2 andere draden op de connector 9v (Rood wit ) en de andere 2 denk ik niet dat die te maken hebben met de temp. Als ik een kleine spaning op de meter zet beweegt die dus momenteel heb ik geen flauw idee wat het zou kunnen zijn.
Ivm het starten uw trucje WERKT

Nu is men volgende vraag wat nu? Waar kan ik zoon was element kopen of hoe kan ik deze repareren. En hoe ziet die er uit? Is dit het toestel waar die hendel en dus de kabel aan vast hangt?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waar de kabel naar binnen gaat zit het huis waar dit element in zit. Op dit huis zitten ook twee waterslangen, deze dichtknijpen met een lijmtang oid en loshalen van het huis. Het huis zelf zit vast met twee inbussen, deze lossen, let op er zit een veer in het huis die ervoor zorgt dat de handle wordt aangetrokken. Het huis staat dus een beetje onder spanning, de inbussen dus gelijkmatig losdraaien.
Als je het huis los hebt zit daarin het waselement. deze zit geborgt en moet je met een grote bijter oid losmaken, heb er destijds een sleutel voor gemaakt, en je kunt het nieuwe element plaatsen.
Je kan ook eerst het huisje loshalen en meenemen naar bosh-sp dan kunnen zij deze wisselen.In elkaar zetten is volhouden, huis staat onder spanning, lijmtang oid kan je helpen of een tweede handje erbij.Is zelf goed te doen
succes en wat zal ie weer lekker starten!
Let op niet het kabeltje loshalen aan de kant van het schutbord, anders moet je deze opniuew afstellen. Je kan "loshaken" door de handle iets naar voren te trekken en het busje over de kabel een kwart slag te draaien
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
In mijn diesel tijdperk heb ik hier ook mee lopen tobben.seba-sw schreef : Nu is men volgende vraag wat nu? Waar kan ik zoon was element kopen of hoe kan ik deze repareren. En hoe ziet die er uit? Is dit het toestel waar die hendel en dus de kabel aan vast hangt?
Het hele verhaal <a href="/node/8670" target="_blank">staat hier</a>. Wellicht kun je daar iets uithalen.