Verkeerde olie oorzaak van een warme motor in de bergen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
jwielsma schreef : En als we dan toch bezig zijn tijdens een lange (vals plat) klim de airco uit, mocht je die hebben.
De radiator van de airco zit voor die van de motor dus de warme uitgaande lucht van de aircoradiator is de "koude" ingaande koellucht voor de motor.
Verdere uitleg lijkt mij niet nodig.
Mocht je een olietemperatuurmeter hebben en je meet de olietemperatuur tijdens langdurige (hogere) belasting dan zul je zien dat die temperatuur op een gegeven moment stabiliseert.
Die stabilisatietemperatuur zal aanmerkelijk lager zijn bij gebruik van vol synthetische olie.
Dit kan wel 10 graden of meer schelen. In de zomer kan die temperatuur flink oplopen.
Ik weet niet of je een visco fan hebt maar die kun je vervangen voor een electrische.
En als je dan aan de klim gaat beginnen kun je met een schakelaar de fan op "altijd aan" zetten.
Maar persoonlijk zou ik voor een nieuwe grootste radiator gaan.
Lijkt mij goedkoper dan nieuwe boven of onderblokken.
Of vlak voor de vakantie met een hogedrukspuit de radiator vanuit de motorruimte schoonspuiten.
Dus tegen de rijwind in.
Je wilt niet weten hoeveel haren, pluizen en blaadjes er loskomt.
Dit scheelt vaak ook een slok op een borrel qua koeling.
Helaas (of gelukkig...), zoveel luxe heeft mijn 940 niet. Het is gewoon ouderwets met de raampjes open in de zomer. Op het dashbord zit alleen een koelvloeistoftemperatuurmeter (mooi scrabble woord).
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik blijf het vreemd vinden. Ik heb zelf ook een d24tdic, welke met enige regelmaat behoorlijk belast wordt, maar ik heb zelf de ervaring dat de koelsystemen op zich ruim bemeten zijn. In mijn optiek moet er iets aan de hand zijn waardoor hij warm loopt.
Is toen de radiator er uit ging ook de intercooler en de condenser eruit geweest? Deze zitten voor de radiator en als de radiator er uit is kan je niet zien of de Intercooler helemaal vol rommel zit. Kan ook nog extra pk's schelen omdat de intercooler z'n werk weer kan doen.
Het kan ook zijn dat je radiateur van binnen toch verstopt zit. Als er een aantal kanalen toch open zijn (de helft bijvoorbeeld) heb je met testen toch een behoorlijke flow, terwijl de koelcapaciteit toch gehalveerd is. Ik heb het met mijn eigen Kachelradiator gehad. Met testen een redelijke flow, na het open slijpen bleek dat 2/3 van de kanalen dicht zat.
Het koelsysteem kan je spoelen met een oplossen middel om zo eventuele rommel in je syteem op te lossen.
Groetjes Bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit darmpje ontlucht ook de radiator als water wordt bijgevuld. Als het dicht zit kan de lucht niet uit de radiator en is er maar voor de helft water in....
Gr. Hugo
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
De dop van het vaatje heeft een overdrukklep. Door de overdruk gaat de koelvloeistof minder snel koken. Die klepjes gaan wel eens kapot.
Ik heb ooit een pias meegemaakt die een ontluchtingsgaatje maakte om de overdruk te laten ontsnappen. Daar heeft-ie in de Alpen, waar de lucht bovenien ijler is, behoorlijk last van gehad....
Eventueel kun je een groter iexpansievat monteren, maar dit lijkt mij niet de remedie. Gewoon een goede koelvloeistof en misschien een grotere radiateur, heb ik bij de Witte Dame ook gedaan i.v.m. caravan. Ze hijgt dan ook nooit...

- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Of we ooit nog te weten komen hoe het afgelopen is.. ???
vermoedelijk niet . Wel jammer.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Maar evengoed, er zal al wel een oplossing zijn.

Hoewel, reacties op oude topics kunnen ook leerzaam zijn. Zo heb ik ooit, jaren geleden, op het AMT forum een reactie gezien op een zeer oud topic dat men vergeten was af te sluiten. Aan juist díe reactie had ik de oplossing voor een probleem te pakken...
Dat is ook een kenmerk van old- en youngtimers, die verouderen nooit...
Grinnik
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Kan altijd nuttige info in staan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Groeten,
Ton.