Verkeerde olie oorzaak van een warme motor in de bergen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 12:01 #1079678
door V700 register
Verkeerde olie oorzaak van een warme motor in de bergen? is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,Even wat geschiedenis vooraf: 4 jaar geleden voor de vakantie een Volvo 940 Estate Polar Turbo Diesel 2.4 (VW) motor 6 cilinder uit 1995 gekocht. Aan de motor was niks te merken dus we zijn er mee met de caravan (ca. 1.200 kg) naar Zuid-Frankrijk gegaan. Daar aangekomen blies de motor z'n laatste adem uit: gescheurde kop. Auto op transport terug en na veel zoeken eindelijk tweedehands kop gevonden. Bij inzetten van deze cilinderkop bleken de zuigers ook verrot. Desbetreffende garage had ook nog een tweedehands onderblok en heeft de boel ingebouwd.1 Jaar verder: auto + caravan mee naar Zuid-Frankrijk. Op de terugweg, we hadden nog maar 1 dag te rijden naar Nederland, scheidt hij er weer mee uit. We herkennen de symptonen al meteen: gescheurde kop. Dit keer toevallig een 940 specialis in de buurt gevonden. Bij controleren van de motor vindt hij de gescheurde kop niet zo verwonderlijk, de motor blijkt nogal creatief en met onderdelen van verschillende blokken in elkaar gezet te zijn en diverse thermostaten zijn verrot. Dit keer gaat er een nieuwe cilinderkop op, onderblok is nog in orde.Vorig jaar (we durven al bijna niet meer): de auto rijdt perfect. Wanneer we halverwege Frankrijk zijn in de Auvergne (weg met lange klimmen en dalen van zo'n 6%, sommige klimmen boven de 1.000 meter) ineens vanuit het niets, aan het einde van een lange klim, rook onder de motorkap vandaan en temperatuurwijzer in het rood. Auto trekt overigens nog als een tierelier. Direct gestopt en afgesleept. Franse garage jaagt de motor stationair flink op en maakt nog een test(dodemans)rit door de bergen (zonder caravan), maar motor wordt niet meer warm. Echter, expansievaatje is steeds leeg na een stukje rijden. Dus auto weer retour Nederland. In Nederland kan er eigenlijk niets gevonden worden waarom de motor weer warm werd.Nu mijn 2 vragen: 1) Het zou wel eens kunnen zijn dat ik niet de juiste motorolie gebruikt heb in de zomer (ik dacht van wel, maar misschien heb ik me vergist). Kan te dunne motorolie veroorzaken dat de motor tijdens lang klimmen met de caravan erachter te warm wordt?2) Stel dat het probleem was dat de thermostaat niet goed open ging, is het schadelijk om de thermostaat er voor de vakantie uit te halen of zou dit juist de problemen oplossen? Ik hoop dat er iemand is die hier wat zinnigs over durft te zeggen. De zomervakantie begint er weer aan te komen en we vrezen dat de ANWB de auto dit jaar wel eens zou kunnen laten staan in Frankrijk gezien de leeftijd. Tot nu toe is hij steeds weer thuisgebracht omdat hij er nog zo ongelooflijk goed uitziet. Ander optie is een auto huren voor de vakantie, maar dat kost ook niet niks!Alvast hartelijk dank voor reacties.Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 12:12 #1268676
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke
Welke olie had je erin, 5W30, 10W40.... ? Is wat makkelijker om te zeggen dat het OK is of niet. Thermostaat kan er gewoon uit, waarschijnlijk wordt de motor maar langzaam (of zelfs niet) 100% warm wat ongunstig is voor verbruik en levensduur. Kwaad kan het niet, bij een vakantierit. Alternatief is de thermostaat voor vertrek te testen in een pannetje heet water en een reserve thermostaat mee te nemen. Rijd je de diesel rustig warm, zeg een 30km, en geef je niet meer gas dan hij kan verwerken (te merken aan versnellen) ? Als je beide niet doet dan kunnen deze motoren daar slecht tegen. Het zijn lange koppen die bij onvoorzichtig gebruik krom kunnen trekken, met lekke koppakking, en vervolgstoringen (koelwater lekkage => rijden zonder koelwater => oververhitting) als gevolg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 12:28 #1268677
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, ik rijd de auto altijd
Ja, ik rijd de auto altijd rustig warm, zeker met de caravan erachter. Maar de rest van het jaar behandel ik hem ook altijd lief. Overigens, de rest van het jaar rijdt de auto perfect, geen enkel probleem. Ik krijg alleen het gevoel dat hij niet zo van warm weer en bergen houdt.Ik weet niet zeker meer welke olie ik van de zomer heb gebruikt, omdat ik sinds me dat verteld werd nu wel de juiste erin heb zitten. Het was 10W30 of 15W40.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 12:33 #1268679
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie heeft hier niets mee te
Olie heeft hier niets mee te maken, de koelcapaciteit van deze motoren zit op het randje.
Ik gok op een dichtgeslibte radiator, vervang deze en je hebt in ieder geval je koelvermogen weer terug. Dan zou het goed moeten gaan.
Maar deze motoren blijven zorgenkindjes als het gaat om de koeling.
Ik gok op een dichtgeslibte radiator, vervang deze en je hebt in ieder geval je koelvermogen weer terug. Dan zou het goed moeten gaan.
Maar deze motoren blijven zorgenkindjes als het gaat om de koeling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 12:44 #1268682
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radiator was nog
Radiator was nog gecontroleerd voor de vakantie. Maar wat je in feite dus zegt is dat deze auto niet geschikt is om in de warmte een caravan mee door de bergen te trekken?? Dit begonnen we dus inderdaad al wel te vermoeden. Kijk, 1 kapotte kop kan nog. De tweede was ook nog verklaarbaar geweest. Maar de 3e warmloper (overigens géén kapotte kop) snapten we echt niet meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 12:51 #1268683
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
Kan een niet functionerende E-fan of viscofan hier nog iets mee te maken hebben ? Of hebben de diesels geen fan ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 12:56 #1268684
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radiator
Ik bent het met solexpaul eens, dicht slibben doen radiators tegenwoordig niet zo snel meer, als je redelijke koelvloeistof gebruikt, de lamellen aan de voor- en achterkant van de radiator kunnen echter weleens verdwenen zijn of los zitten of dicht zitten met insecten. De capaciteit van de radiator gaat dan heel sluipend achteruit, je zou het het eerst in de zomer moeten merken als het heel warm is, dat de temperatuurmeter in de loop van de zomer heel langzaam een paar milimeter meer aan gaat wijzen. Als je dan op vakantie in de bergen met een lage snelheid de motor goed laat werken, dan kan het zomaar te laat zijn. Hou je in de bergen de koelvloeistoftemperatuurmeter wel in de gaten ? Hij gaat echt niet zomaar ineens koken.Als noodoplossing kan je op vakantie ook de koelvloeistof vervangen door gewoon water, dat heeft in een gesloten systeem een hoger kookpunt ( 120 gr. ) dan koelvloeistof ( 110 gr. ) en dat kan net het verschil maken.De koelcapaciteit is met een nieuwe radiator ruim voldoende, niets om je zorgen over te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 13:12 #1268688
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radiateur
Ik zou in eerste instantie ook gaan voor een nieuwe radiator, deze kunnen eigenlijk ook niet gecontroleerd worden (of je hebt een flowmeter systeem).
Ook de waterpomp kan (misschien zelfs vaker) de boosdoener zijn, afgesleten schoepjes orgen ook voor een lagere flow,
Als de fan niet optimaal werkt, idemdito...
Koelwater wisselen voor water, wat zou daar het voordeel van zijn? Je wilt het koelwater helemaal niet boven de 100 graden hebben.
Dan zou ook het mengsel niet goed kunnen zijn, wat resulteerd in een hogere verbrandingstemperatuur.
 
Gr.
Ook de waterpomp kan (misschien zelfs vaker) de boosdoener zijn, afgesleten schoepjes orgen ook voor een lagere flow,
Als de fan niet optimaal werkt, idemdito...
Koelwater wisselen voor water, wat zou daar het voordeel van zijn? Je wilt het koelwater helemaal niet boven de 100 graden hebben.
Dan zou ook het mengsel niet goed kunnen zijn, wat resulteerd in een hogere verbrandingstemperatuur.
 
Gr.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 13:22 #1268693
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mmm... de waterpomp heeft
Mmm... de waterpomp heeft inderdaad in december de geest gegeven, die is inmiddels vervangen. Die garagehouder in Frankrijk had het ook over de waterpomp. Ik was toen van mening dat dat niet kon omdat hij samen met de distributieriem vervangen was, maar dat kan ik niet meer terugvinden op de bonnen. Dus waarschijnlijk was het het nog de oude pomp.Koelvloeistof vervangen door gewoon water? Ik dacht dat dat heel slecht voor je systeem was??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 13:30 #1268694
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stoom
Water in het koelsysteem is in de winter (vorstgevaar !) en op lange termijn slecht (oxidatie, kalkafzetting) slecht. Op korte termijn kan het niet zoveel kwaad denk ik. Het koelsysteem kan koelen totdat het water over gaat in stoom. Stoom koelt slechter dus als je stoom hebt krijg je de temperatuur moeilijk weer omlaag. De temperatuur waarbij stoom ontstaat is omhoog te brengen door een lichte overdruk toe te staan in het koelsysteem. De temperatuur waarbij stoom ontstaat kan dan inderdaad naar de 110-120 graden, mede afhankelijk van de druk en de vloeistof. Dat is ook één van de redenen waarom het vaatje opendraaien gevaarlijk kan zijn. Niet alleen omdat er stoom met lichte overdruk uit komt, maar het kan zijn dat de vloeistof boven de 100 graden is. Als je dan de druk weghaalt gaat dat heel snel opeens koken/stoom vormen en "blupt" het in notime door de opening het vaatje uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam