Verkeerde olie oorzaak van een warme motor in de bergen?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2010 14:54 #1268700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe rijden ?
Hoi Fred ;
Misschien erg voor de hand liggend maar schoot toch door me heen ; hoop dat je op vakantie niet te veel aan het zgn. 'nieuwe rijden' doet.
( zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling)
Door te hoog in de versnelling te zitten koelt eea ook een stuk minder dan af en toe ( voor je gevoel te-) veel toeren te maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2010 15:15 #1268705 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb vroeger erg veel met
Ik heb vroeger erg veel met zo'n motor (in een 240) gereden met een zware aanhanger (geladen auto-ambulance) erachter. Ik heb er wel van geleerd dat ze tegen veel zwaar werk slecht tegen kunnen. Bij mij was na 2 ton de motor ver versleten. Zo'n motor is erg gevoelig voor goede koeling en in tegenstelling tot de redbloks heb ik de indruk dat de koeling voor zo'n diesel ook nog eens niet echt overbemeten is.
  • zou de radiator er eens uit halen en doorspoelen, kemt er nogal wat vuil uit -> vervangen
  • rij altijd met voldoende toeren zodat de ventilator de kand krijgt te koelen
  • ik deed er altijd gewoon 15W40 in
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2010 15:17 #1268706 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic demonteren
Klinkt mij heel erg in de oren als een probleem wat niet direct in het blok zit. Is de hele boel er wel eens af geweest? Ik bedoel dan de condensor (indien aanwezig), de intercooler en de radiator. Deze kunnen in de loop van de jaren ontzettent dicht gaan zitten. Even (voorzichtig) schoonmaken en het werkt weer. Mocht je het niet vertrouwen, vervang dan gewoon de radiator en de thermostaat. 

Groetjes Bouke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2010 16:59 #1268709 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelcapaciteit
Je hebt voor de 240 diesel iets zwaardere radiators , die worden in de warme landen veel gebruikt is gewoon bij de dealer te bestellen.
Olie is redelijk belangrijk voor de koeling van de moter, anders zou je aan één liter wel genoeg hebben voor de smering. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2010 20:43 #1268729 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inspuittijdstip is ook nog een factor
Het kan zeker ook geen kwaad de inspuitpomp-timing eens goed te controleren.Een te vroege inspuiting is ook verantwoordelijk voor hogere (koelvloeistof)temperatuur .
En ter bevestiging van wat al genoemd is;heb ik ook ervaren dat goed hoog in toeren houden een lagere temp. geeft dan (voor het gehoor prettige) lagere toeren.Ik ben eens op het verkeerde been gezet door een defecte temp. meter en heb toen een digitale temp.meter ingebouwd.Het verband tussen de koelvloeistoftemp van m'n D24 en schakelen was verbluffend goed waarneembaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2010 21:26 #1268731 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en de kachel erbij..

240diesel schreef : En ter bevestiging van wat al genoemd is;heb ik ook ervaren dat goed hoog in toeren houden een lagere temp. geeft dan (voor het gehoor prettige) lagere toeren.

En als je dan ook nog de aanjager flink hoog zet en in een noodgeval de kachel eventueel aan zie je het wijzertje weer flink terugkruipen.
In de zomer misschien niet fijn , maar in file en bergjes op kan het wel eens handig en nodig zijn.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 16:33 #1268783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En als we dan toch bezig zijn.
En als we dan toch bezig zijn tijdens een lange (vals plat) klim de airco uit, mocht je die hebben.
De radiator van de airco zit voor die van de motor dus de warme uitgaande lucht van de aircoradiator is de "koude" ingaande koellucht voor de motor.
Verdere uitleg lijkt mij niet nodig. 
Mocht je een olietemperatuurmeter hebben en je meet de olietemperatuur tijdens langdurige (hogere) belasting dan zul je zien dat die temperatuur op een gegeven moment stabiliseert.
Die stabilisatietemperatuur zal aanmerkelijk lager zijn bij gebruik van vol synthetische olie.
Dit kan wel 10 graden of meer schelen. In de zomer kan die temperatuur flink oplopen.
Ik weet niet of je een visco fan hebt maar die kun je vervangen voor een electrische.
En als je dan aan de klim gaat beginnen kun je met een schakelaar de fan op "altijd aan" zetten. 
Maar persoonlijk zou ik voor een nieuwe grootste radiator gaan.
Lijkt mij goedkoper dan nieuwe boven of onderblokken. 
Of vlak voor de vakantie met een hogedrukspuit de radiator vanuit de motorruimte schoonspuiten.
Dus tegen de rijwind in. 
Je wilt niet weten hoeveel haren, pluizen en blaadjes er loskomt.
Dit scheelt vaak ook een slok op een borrel qua koeling. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 17:15 #1268787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hogedrukspuit
Pas wel op dat je met een hogedrukspuit de lamellen niet kapot spuit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 19:49 #1268798 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic toerental viscofan
Op een diesel zit altijd een viscofan. Op de turbo diesel zit een verzwaarde versie. Check of de juiste gemonteerd is.
Het toerental van de viscofan wordt geregeld door de spiraalveer voorop de fan.
De spiraalveer verdraait een propeller in het inwendige huis waardoor de oliestroom anders zijn werk doet.
Hoe meer warmte de radiator uitstraalt hoe harder de fan mee gaat draaien om een versterkte luchtstroom door de radiator te jagen.
Bij een lange rit bergop moet de fan flink gaan werken. Resulterend in een luchtwerveling met het geluid van een straalmotor.
Hoor je dit geluid niet dan is de viscofan niet meer in orde. Het asje kan vastzitten, de olie kan eruit zijn etc.. reparaties zijn een gok.
Voor zulk soort situaties heb ik op mijn diesel een temperatuurmeter op de terugvooerbuis van de radiator zitten dan zie ik tijdens de klim hoeveel koelcapaciteit ik over heb.
Is de temperatuur te hoog dan schakel je terug en laat de motor lekker toeren draaien met weinig gas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 23:37 #1268843 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radioator en thermostaten

bouke maas schreef : Klinkt mij heel erg in de oren als een probleem wat niet direct in het blok zit. Is de hele boel er wel eens af geweest? Ik bedoel dan de condensor (indien aanwezig), de intercooler en de radiator. Deze kunnen in de loop van de jaren ontzettent dicht gaan zitten. Even (voorzichtig) schoonmaken en het werkt weer. Mocht je het niet vertrouwen, vervang dan gewoon de radiator en de thermostaat. 

Groetjes Bouke


De radiator is vorig jaar voor de vakantie goed gecontroleerd en nagekeken en ook de nodige thermostaten zijn vervangen. Misschien dat toch een zwaardere radiator het hem doet. Op de teller taat inmiddels 4 ton, maar ja, de motor is in 2008 helemaal gereviseerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD