Verkeerde olie oorzaak van een warme motor in de bergen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien erg voor de hand liggend maar schoot toch door me heen ; hoop dat je op vakantie niet te veel aan het zgn. 'nieuwe rijden' doet.
( zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling)
Door te hoog in de versnelling te zitten koelt eea ook een stuk minder dan af en toe ( voor je gevoel te-) veel toeren te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- zou de radiator er eens uit halen en doorspoelen, kemt er nogal wat vuil uit -> vervangen
- rij altijd met voldoende toeren zodat de ventilator de kand krijgt te koelen
- ik deed er altijd gewoon 15W40 in
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Groetjes Bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-
Olie is redelijk belangrijk voor de koeling van de moter, anders zou je aan één liter wel genoeg hebben voor de smering.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En ter bevestiging van wat al genoemd is;heb ik ook ervaren dat goed hoog in toeren houden een lagere temp. geeft dan (voor het gehoor prettige) lagere toeren.Ik ben eens op het verkeerde been gezet door een defecte temp. meter en heb toen een digitale temp.meter ingebouwd.Het verband tussen de koelvloeistoftemp van m'n D24 en schakelen was verbluffend goed waarneembaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En als je dan ook nog de aanjager flink hoog zet en in een noodgeval de kachel eventueel aan zie je het wijzertje weer flink terugkruipen.240diesel schreef : En ter bevestiging van wat al genoemd is;heb ik ook ervaren dat goed hoog in toeren houden een lagere temp. geeft dan (voor het gehoor prettige) lagere toeren.
In de zomer misschien niet fijn , maar in file en bergjes op kan het wel eens handig en nodig zijn.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
De radiator van de airco zit voor die van de motor dus de warme uitgaande lucht van de aircoradiator is de "koude" ingaande koellucht voor de motor.
Verdere uitleg lijkt mij niet nodig.
Mocht je een olietemperatuurmeter hebben en je meet de olietemperatuur tijdens langdurige (hogere) belasting dan zul je zien dat die temperatuur op een gegeven moment stabiliseert.
Die stabilisatietemperatuur zal aanmerkelijk lager zijn bij gebruik van vol synthetische olie.
Dit kan wel 10 graden of meer schelen. In de zomer kan die temperatuur flink oplopen.
Ik weet niet of je een visco fan hebt maar die kun je vervangen voor een electrische.
En als je dan aan de klim gaat beginnen kun je met een schakelaar de fan op "altijd aan" zetten.
Maar persoonlijk zou ik voor een nieuwe grootste radiator gaan.
Lijkt mij goedkoper dan nieuwe boven of onderblokken.
Of vlak voor de vakantie met een hogedrukspuit de radiator vanuit de motorruimte schoonspuiten.
Dus tegen de rijwind in.
Je wilt niet weten hoeveel haren, pluizen en blaadjes er loskomt.
Dit scheelt vaak ook een slok op een borrel qua koeling.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Het toerental van de viscofan wordt geregeld door de spiraalveer voorop de fan.
De spiraalveer verdraait een propeller in het inwendige huis waardoor de oliestroom anders zijn werk doet.
Hoe meer warmte de radiator uitstraalt hoe harder de fan mee gaat draaien om een versterkte luchtstroom door de radiator te jagen.
Bij een lange rit bergop moet de fan flink gaan werken. Resulterend in een luchtwerveling met het geluid van een straalmotor.
Hoor je dit geluid niet dan is de viscofan niet meer in orde. Het asje kan vastzitten, de olie kan eruit zijn etc.. reparaties zijn een gok.
Voor zulk soort situaties heb ik op mijn diesel een temperatuurmeter op de terugvooerbuis van de radiator zitten dan zie ik tijdens de klim hoeveel koelcapaciteit ik over heb.
Is de temperatuur te hoog dan schakel je terug en laat de motor lekker toeren draaien met weinig gas.
- V700 register
- Nieuw lid
-
bouke maas schreef : Klinkt mij heel erg in de oren als een probleem wat niet direct in het blok zit. Is de hele boel er wel eens af geweest? Ik bedoel dan de condensor (indien aanwezig), de intercooler en de radiator. Deze kunnen in de loop van de jaren ontzettent dicht gaan zitten. Even (voorzichtig) schoonmaken en het werkt weer. Mocht je het niet vertrouwen, vervang dan gewoon de radiator en de thermostaat.
Groetjes Bouke
De radiator is vorig jaar voor de vakantie goed gecontroleerd en nagekeken en ook de nodige thermostaten zijn vervangen. Misschien dat toch een zwaardere radiator het hem doet. Op de teller taat inmiddels 4 ton, maar ja, de motor is in 2008 helemaal gereviseerd.