CARTERVENTILATIE
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2008 11:58 #1218485
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic tempsensor en meter
In mijn auto hebben beide in de loop der tijd de geest gegeven. Eerst de tempsensor, de meter doet dan helemaal niets. Dit concludeer je door de weerstand tussen beide draden van de sensor te meten, let op de kleur van de draden. Of bij de stekker of achter de klokkenwinkel, zelfde kleur draden aan rechterkant, meest rechter stekkerblok.
Maak je kortsluiting tussen beide draden dan moet de meter volledig uitslaan. Dit is een eenvoudige test voor de meter.
Later begaf de meter het. Deze reageert vaak weer wel met een klap of tik op het dashboard. Na een jaar of wat klappen geven was ook de meter overleden. Vervangen door een exemplaar van de sloop. Deze moet wel uit een diesel auto komen.
Voor groot onderhoud ben je nogal wat van plan. Bij de Volvo dealer zal de rekening een aantal malen de aanschaf waarde overtreffen. Denk ook aan de post onvoorzien. Laat je de remolie flushen dan komt er vast wel wat aan remmerij aan de orde.
Met 300k kan nogal wat onderhoud aan de beurt zijn. Zelf spreid ik het onderhoud over de loop der jaren en begin met het meest noodzakelijke.
Vergeet niet de klepstel plaatjes te controleren op dikte. Is het kleppendeksel eraf dan kijk je waar de dunste zit en meet deze op. Dan heb je een indicatie van de te verwachten levensduur van je kop.
Maak je kortsluiting tussen beide draden dan moet de meter volledig uitslaan. Dit is een eenvoudige test voor de meter.
Later begaf de meter het. Deze reageert vaak weer wel met een klap of tik op het dashboard. Na een jaar of wat klappen geven was ook de meter overleden. Vervangen door een exemplaar van de sloop. Deze moet wel uit een diesel auto komen.
Voor groot onderhoud ben je nogal wat van plan. Bij de Volvo dealer zal de rekening een aantal malen de aanschaf waarde overtreffen. Denk ook aan de post onvoorzien. Laat je de remolie flushen dan komt er vast wel wat aan remmerij aan de orde.
Met 300k kan nogal wat onderhoud aan de beurt zijn. Zelf spreid ik het onderhoud over de loop der jaren en begin met het meest noodzakelijke.
Vergeet niet de klepstel plaatjes te controleren op dikte. Is het kleppendeksel eraf dan kijk je waar de dunste zit en meet deze op. Dan heb je een indicatie van de te verwachten levensduur van je kop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2008 13:16 #1218493
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitgebreid onderhoud...
Dat onderhoud spreiden zou ik inderdaad wel kunnen doen.
De distributieriem wordt sowieso bij de volgende beurt vervangen, dan moet blijkbaar ineens ook de waterpomp vervangen worden, en aangezien de andere riemen er af moeten om de distributieriem te vervangen is het geen extra werk om er ineens nieuwe op te leggen dus sowieso: alle riemen, spanrol, waterpomp, koelwater en eventueel de termostaat.
Uiteraard wordt bij de volgende beurt ook de motorolie gewisseld, dus komt er sowieso ook een nieuw oliefilter op.
De rest van het lijstje kan best wel nog een beurtje wachten lijkt me (ik doe niet zo heel veel kilometers met mijn eigen wagen, dus ik dacht om de 5000 smeren en om de 2 beurten een nieuwe oliefilter?), aangezien dat niet minder werk lijkt als het samen met de distributieriem wordt gedaan?
Heb je soms een foto van waar ik die klepstelplaatjes kan vinden, ik heb hier nog wel ergens een schuifmaat liggen die op 1/20 millimeter nauwkeurig meet, dus dat kan ik eventueel alvast controleren als ik daar met de schuifpasser bij kan?
groetjes,Isabelle
De distributieriem wordt sowieso bij de volgende beurt vervangen, dan moet blijkbaar ineens ook de waterpomp vervangen worden, en aangezien de andere riemen er af moeten om de distributieriem te vervangen is het geen extra werk om er ineens nieuwe op te leggen dus sowieso: alle riemen, spanrol, waterpomp, koelwater en eventueel de termostaat.
Uiteraard wordt bij de volgende beurt ook de motorolie gewisseld, dus komt er sowieso ook een nieuw oliefilter op.
De rest van het lijstje kan best wel nog een beurtje wachten lijkt me (ik doe niet zo heel veel kilometers met mijn eigen wagen, dus ik dacht om de 5000 smeren en om de 2 beurten een nieuwe oliefilter?), aangezien dat niet minder werk lijkt als het samen met de distributieriem wordt gedaan?
Heb je soms een foto van waar ik die klepstelplaatjes kan vinden, ik heb hier nog wel ergens een schuifmaat liggen die op 1/20 millimeter nauwkeurig meet, dus dat kan ik eventueel alvast controleren als ik daar met de schuifpasser bij kan?
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2008 19:36 #1218536
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic plaatjes
Je aanpak is inderdaad het beste: eerste de motor veilig stellen. Voor een d24 zonder turbo is oliewissel om de 10k voldoende. ik ververs het slechts 1 * per jaar en rijd tussen de 15 en 20k.
De plaatjes zijn rond hebben een doorsnee van ongeveer 2,5 cm en zijn minimaal 3mm dik. Ze liggen in de klepstoter bussen en moeten eerst gedemonteerd worden om de dikte te kunnen meten.Daarvoor heb je een kleplichter nodig. Dan een micrometer om de dikte te meten.
Haal je het kleppendeksel eraf en bekijk je de klepstoterbussen dan zie je de plaatjes er in liggen, komt het oppervlak van de plaatjes in de buurt van de bovenrand van de storterbussen dan zijn ze erg dun.
De dunste voor een diesel is 3,00 mm als ik me niet vergis, de dikte staat ook onderop het plaatje.
De plaatjes zijn rond hebben een doorsnee van ongeveer 2,5 cm en zijn minimaal 3mm dik. Ze liggen in de klepstoter bussen en moeten eerst gedemonteerd worden om de dikte te kunnen meten.Daarvoor heb je een kleplichter nodig. Dan een micrometer om de dikte te meten.
Haal je het kleppendeksel eraf en bekijk je de klepstoterbussen dan zie je de plaatjes er in liggen, komt het oppervlak van de plaatjes in de buurt van de bovenrand van de storterbussen dan zijn ze erg dun.
De dunste voor een diesel is 3,00 mm als ik me niet vergis, de dikte staat ook onderop het plaatje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2008 22:00 #1218572
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oliewissel om de 10k dus,
Oliewissel om de 10k dus, maar dan waarschijnlijk wel ineens bij iedere beurt een nieuw oliefilter?
Het gedeelte over de plaatjes is semi-chinees voor me, ik haal binnenkort eens het deksel er af in de hoop dat ik vanzelf wel zie wat je bedoelt, anders laat ik het gewoon eens nakijken door mijn garagist, of maak ik een fotootje. Stel dat de plaatjes erg dun zijn, wat dan?
groetjes,Isabelle
Het gedeelte over de plaatjes is semi-chinees voor me, ik haal binnenkort eens het deksel er af in de hoop dat ik vanzelf wel zie wat je bedoelt, anders laat ik het gewoon eens nakijken door mijn garagist, of maak ik een fotootje. Stel dat de plaatjes erg dun zijn, wat dan?
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2008 23:36 #1218589
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic oliefilter en verversen
filter wordt tegenwoordig bij iedere verversing vervangen
zijn de stelplaatjes te dun dan kan de klepspeling niet meer bijgesteld worden, is er dan te weinig klepspeling moet de kop gereviseerd worden
zijn de stelplaatjes te dun dan kan de klepspeling niet meer bijgesteld worden, is er dan te weinig klepspeling moet de kop gereviseerd worden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam