CARTERVENTILATIE
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2008 14:48 #1217611
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie op het luchtfilter (part 2)
Hier ben ik nog eens.
Ik heb net even het luchtfilterhuis van mijn d24 open gemaakt en mijn ouwe dame heeft blijkbaar ook een beetje last van olie op het luchtfilter, het luchtfilter is blijkbaar ongeveer 13.000km geleden vervangen en enkel de 5-tal ribbetjes van het filter + de rand zit een beetje onder de motorolie, het grootste deel van het filter ziet er na 13.000km nog vrij schoon uit, dus tenzij bij jou echt de halve luchtfilter doorweekt is van de olie op kortere termijn, zou ik me daar niet te veel zorgen om maken.
Terwijl de luchtfilterbak toch open was, heb ik even het filter er uit genomen om die fameuze klep te bekijken, deze staat zodanig dat er lucht aangezogen wordt vanaf die flexibel die naar een uitlaatcollector loopt, er zit een knop op die ik met wat kracht kan indrukken, waardoor de klep de andere kant op springt, maar van zodra ik die knop loslaat klapt die weer terug, dus ik veronderstel dat die klep bij warmere buitentemperaturen automatisch de andere kant op klapt.
Het flexibel ziet er op het eerste zicht ook nog vrij intact uit, maar toch duurt het even voordat de motor warm wordt, dus volgens mij werkt dat systeem sowieso niet echt fantastisch en kan het geen kwaad om heel de boel er uit te slopen en een open luchtfilter te monteren?
groetjes,Isabelle
Ik heb net even het luchtfilterhuis van mijn d24 open gemaakt en mijn ouwe dame heeft blijkbaar ook een beetje last van olie op het luchtfilter, het luchtfilter is blijkbaar ongeveer 13.000km geleden vervangen en enkel de 5-tal ribbetjes van het filter + de rand zit een beetje onder de motorolie, het grootste deel van het filter ziet er na 13.000km nog vrij schoon uit, dus tenzij bij jou echt de halve luchtfilter doorweekt is van de olie op kortere termijn, zou ik me daar niet te veel zorgen om maken.
Terwijl de luchtfilterbak toch open was, heb ik even het filter er uit genomen om die fameuze klep te bekijken, deze staat zodanig dat er lucht aangezogen wordt vanaf die flexibel die naar een uitlaatcollector loopt, er zit een knop op die ik met wat kracht kan indrukken, waardoor de klep de andere kant op springt, maar van zodra ik die knop loslaat klapt die weer terug, dus ik veronderstel dat die klep bij warmere buitentemperaturen automatisch de andere kant op klapt.
Het flexibel ziet er op het eerste zicht ook nog vrij intact uit, maar toch duurt het even voordat de motor warm wordt, dus volgens mij werkt dat systeem sowieso niet echt fantastisch en kan het geen kwaad om heel de boel er uit te slopen en een open luchtfilter te monteren?
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2008 13:51 #1217999
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klep en termostaat
Die klep zit erop ombij koud weer de motor van wat warmere lucht te voorzien en bij een flink warme motor weer van wat koudere lucht. De klep is termostaat gestuurd. De motor zal er niet sneller door opwarmen. Komt de tempmeter bij deze buiten temperatuur niet binnen 5 a 7 minuten rijden of binnen 3km in het midden, dan vervang je de termostaat van het koelwater. Deze gaat regelmatig stuk. Ik heb deze 3 keer vervangen in de loop van 10 jaar. Vervang meteen de koelvloeistof door de blauw/groene van Volvo.
Olie op het luchtfilter zie je vaak bij de d24. Zorg dat het oliepeil niet boven max komt. Ik houd het peil midden tussen min en max aan. Maak de olieafscheider af en toe schoon. Maak niet teveel toeren.
Olie op het luchtfilter zie je vaak bij de d24. Zorg dat het oliepeil niet boven max komt. Ik houd het peil midden tussen min en max aan. Maak de olieafscheider af en toe schoon. Maak niet teveel toeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2008 13:35 #1218104
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic termostaat
Bij deze buitentemperaturen en een ijskoude start (dus minstens een halve dag stilstand) duurt het toch echt wel een stuk langer vooraleer de temperatuurmeter in het midden komt, na 5 à 7 minuten of 3km komt er pas net wat leven in de meter, termostaat vervangen dus. Is dit een dure ingreep? Koelwater wou ik sowieso eens verversen bij het volgende onderhoud.
Blij te horen dat dat systeem van warme en koude lucht weinig doet aan het opwarmen van de motor (lijkt me dat die uitlaatcollector ook wel wat tijd nodig heeft om warm te worden, laat staan warmte af te stralen) en ik dus perfect die hele zooi kan vervangen door een sportluchtfilter om plaats vrij te maken voor een extra accu
groetjes,Isabelle
Blij te horen dat dat systeem van warme en koude lucht weinig doet aan het opwarmen van de motor (lijkt me dat die uitlaatcollector ook wel wat tijd nodig heeft om warm te worden, laat staan warmte af te stralen) en ik dus perfect die hele zooi kan vervangen door een sportluchtfilter om plaats vrij te maken voor een extra accu

groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2008 14:16 #1218108
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic duidelijk
In dat geval blijft je termostaat inderdaad open staan. vervanging levert je veel comfort en is beter voor de motor aangezien deze sneller op bedrijfstemperatuur komt.
kosten termostaat: in NL bij onderdelen shop met korting 24 euro. de laatste die ik gemonteerd heb was van Gates, die doet het goed, daarvoor was het steeds een van Wahler. koelvloeistof van volvo 4 liter concentraat a 5 euro per liter aanlengen met 4l water.
werk: kachelkraan openzetten, aftappen koelvloeistof bij aftapkraan rechts van termostaathuis met sleutel 15 je kunt een slang op de aftapkraan zetten en zo de koelvloeistof netjes in een vat laten lopen.
demontage termostaathuis 2 boutjes met dop 10. Het termostaathuis zit aan het eind van de terugvoerslang van de radiateur aan de zijkant van het motorblok. je kunt er prima bij. radiateur goed leeg laten lopen.
montage van huis met nieuwe termostaat, was element naar binnen.
waterslangetje bovenop koudestart loshalen voor ontluchting en het systeem weer vullen via het resevoir. goed warm rijden en weer bijvullen. daarna een paar keer niveau controleren.
doe je het rustig aan dan ben je een uurtje bezig.
Van dat sportluchtfilter zul je niet veel profijt hebben, behalve wat ruimte winst. Accu capaciteit heb je al behoorlijk, daarom snap ik die 2e accu niet.
kosten termostaat: in NL bij onderdelen shop met korting 24 euro. de laatste die ik gemonteerd heb was van Gates, die doet het goed, daarvoor was het steeds een van Wahler. koelvloeistof van volvo 4 liter concentraat a 5 euro per liter aanlengen met 4l water.
werk: kachelkraan openzetten, aftappen koelvloeistof bij aftapkraan rechts van termostaathuis met sleutel 15 je kunt een slang op de aftapkraan zetten en zo de koelvloeistof netjes in een vat laten lopen.
demontage termostaathuis 2 boutjes met dop 10. Het termostaathuis zit aan het eind van de terugvoerslang van de radiateur aan de zijkant van het motorblok. je kunt er prima bij. radiateur goed leeg laten lopen.
montage van huis met nieuwe termostaat, was element naar binnen.
waterslangetje bovenop koudestart loshalen voor ontluchting en het systeem weer vullen via het resevoir. goed warm rijden en weer bijvullen. daarna een paar keer niveau controleren.
doe je het rustig aan dan ben je een uurtje bezig.
Van dat sportluchtfilter zul je niet veel profijt hebben, behalve wat ruimte winst. Accu capaciteit heb je al behoorlijk, daarom snap ik die 2e accu niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2008 16:54 #1218115
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die termostaat zal ik
Die termostaat zal ik waarschijnlijk laten doen door mijn garagist, dan ben ik zeker dat het goed is (en dat eventuele brokken verzekerd zijn mocht het toch fout gedaan zijn). Bij het volgende onderhoud moeten toch sowieso alle riemen inclusief distributieriem vervangen worden, alle oliën ververst worden... Op dat uurtje extra werk zal het niet komen en de onderdelen kosten geen arm en een been.
Dat die sportluchtfilter weinig zal uithalen had ik al door, ik doe het enkel voor de plaatswinst. Er komt in de toekomst een muziekinstallatie in mijn 940 en dan kun je geen capaciteit genoeg hebben, dus is het wel leuk als er voorin een accu bij kan door een redelijk eenvoudige modificatie te doen
groetjes,Isabelle
Dat die sportluchtfilter weinig zal uithalen had ik al door, ik doe het enkel voor de plaatswinst. Er komt in de toekomst een muziekinstallatie in mijn 940 en dan kun je geen capaciteit genoeg hebben, dus is het wel leuk als er voorin een accu bij kan door een redelijk eenvoudige modificatie te doen

groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2008 10:40 #1218180
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic goede combinatie
Laat je de distributieriem vervangen dan moet de koelvloeistof er ook uit en is het vervangen van de termostaat geen meer werk.
Laat het bij een goede diesel specialist doen, laat ook waterpomp en spanrol vervangen. de waterpomp spant de distributieriem en gaat na lossen altijd stuk na verloop van tijd.
In NL hebben we een super specialist voor dit werk.
Heb je het tot die tijd te koud en dan plaats je een poolse termostaat voor de radiateur. dat is een stuk karton die de radiateur voor 1/3 of 1/2 afdekt. Maak je een lange snelle rit langer dan haal je deze termostaat weg.
Laat het bij een goede diesel specialist doen, laat ook waterpomp en spanrol vervangen. de waterpomp spant de distributieriem en gaat na lossen altijd stuk na verloop van tijd.
In NL hebben we een super specialist voor dit werk.
Heb je het tot die tijd te koud en dan plaats je een poolse termostaat voor de radiateur. dat is een stuk karton die de radiateur voor 1/3 of 1/2 afdekt. Maak je een lange snelle rit langer dan haal je deze termostaat weg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2008 15:53 #1218220
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb het gisteren even
Ik heb het gisteren even gecontroleerd, volgens mij is gewoon mijn watertemperatuurmeter gaar.
De verwarming gaat na een 5-tal minuten toch wel al vrij warme lucht blazen en echt in het midden komt die watertemperatuurmeter haast nooit...
Die spanrol wou ik sowieso mee vervangen, maar dat de waterpomp eigenlijk ook mee moet vervangen worden wist ik niet. Wordt een kostelijk onderhoudsbeurtje...
De enige 'specialist' die ik me kan bedenken hier in de buurt, is de lokale volvo dealer, maar ik vrees dat deze vergeleken met de garagist waar ik altijd ga nog een heel stuk duurder is.....
groetjes,Isabelle
De verwarming gaat na een 5-tal minuten toch wel al vrij warme lucht blazen en echt in het midden komt die watertemperatuurmeter haast nooit...
Die spanrol wou ik sowieso mee vervangen, maar dat de waterpomp eigenlijk ook mee moet vervangen worden wist ik niet. Wordt een kostelijk onderhoudsbeurtje...
De enige 'specialist' die ik me kan bedenken hier in de buurt, is de lokale volvo dealer, maar ik vrees dat deze vergeleken met de garagist waar ik altijd ga nog een heel stuk duurder is.....
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2008 17:41 #1218228
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic termostaat versus tempmeter
na 5 minuten moet de kachel flink hete lucht kunnen blazen. zo niet dan deugt de termostaat niet, is de tempmeter in orde en de motor blijft dan te koud.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2008 21:24 #1218258
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij is de
Volgens mij is de termostaat nog goed en is het wel degelijk de watertemperatuurmeter die niet meer deugt, maar als de waterpomp bij het vervangen van de distributieriem toch meevervangen moet worden, en dus het koelwater ook, dan kan het toch vlug even gecontroleerd worden door het termostaathuis open te maken en te kijken of de termostaat netjes dicht staat (en dus in orde is) of op een kier/volledig open staat (en dus stuk is)?
De kachel blaast toch al lekker warme lucht na een 5-tal minuten rijden, al heb ik de indruk dat de lucht die uit de ingeschakelde openingen komt na een kwartiertje toch nog een stuk heter wordt (met alle knoppen op dezelfde stand uiteraard), dus misschien toch een (half) gare termostaat?
Gelukkig gaan al die dingen langer mee dan pakweg de motorolie of bijhorend filter, zal een duur onderhoudje worden: distributieriem, dieselpompriem (lijkt me niet leuk om te vervangen?), V-riemen, waterpomp, spanrol, koelwater, eventueel termostaat, versnellingsbakolie, differentieelolie zal ook wel aan vervanging toe zijn(?), motorolie, remolie vervangen kan ook geen kwaad, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter wordt vervangen door een sport exemplaar....Laat ons hopen dat mijn ouwe dame er dan weer een paar jaar tegenaan kan met enkel het normale onderhoud...
groetjes,Isabelle
De kachel blaast toch al lekker warme lucht na een 5-tal minuten rijden, al heb ik de indruk dat de lucht die uit de ingeschakelde openingen komt na een kwartiertje toch nog een stuk heter wordt (met alle knoppen op dezelfde stand uiteraard), dus misschien toch een (half) gare termostaat?
Gelukkig gaan al die dingen langer mee dan pakweg de motorolie of bijhorend filter, zal een duur onderhoudje worden: distributieriem, dieselpompriem (lijkt me niet leuk om te vervangen?), V-riemen, waterpomp, spanrol, koelwater, eventueel termostaat, versnellingsbakolie, differentieelolie zal ook wel aan vervanging toe zijn(?), motorolie, remolie vervangen kan ook geen kwaad, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter wordt vervangen door een sport exemplaar....Laat ons hopen dat mijn ouwe dame er dan weer een paar jaar tegenaan kan met enkel het normale onderhoud...
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2008 08:53 #1218282
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Temp. sensor
Normaal is je temp. meter niet stuk, en ligt het aan de sensor die vooraan aan de culasse hangt, onbereikbaar zonder de alternator te verwijderen. Bij recentere versies, zou volgens vadis, de sensor bij de slangen onder de vacuumpomp, hangen. Ik had ook al gedacht om zo een sensor voor daar te halen en daar te plaatsen, want mijn meter werk ook bijna nooit...
Groetjes, Hugo
Groetjes, Hugo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam