Ervaringen met 6 cilinder diesel

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2008 23:28 #1065394 door V700 register
Ervaringen met 6 cilinder diesel is gemaakt door V700 register
Heeft er iemand ervaring met de 6-cylinder Diesel motoren van Volvo (zoals die in bv de 240 werd gelepeld?).
Bedoel, betrouwbaarheid, onderhoud, soepelheid etc.... Beetje off-topic, maar heb een 240 op 't oog met zo'n Diesel...
Graag advies van de wijze mannen!
Grt.
Maurits
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2008 23:59 #1201814 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo-rider?
Staat er niets op de website van Paul? Volgens mij is hij wel een 'wijze man'
Ben benieuwd waar je straks dus weer mee aan komt rijden
Rob K.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2008 11:39 #1201851 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zorg
Is niet zo'n heel beste combinatie. In de 240 is uitsluitend de atmosferische diesel gelegd, en die moet best hard werken in zo'n auto, zeker in het huidige verkeer. Dat vertaalt zich in een korte levensduur: reken maar op revisies zo om de 200K.

In veel 240's wordt dit nog verergerd doordat het ding ook met vierbak is geleverd: zorg dus in ieder geval dat je en vijfbak of overdrive hebt, daarmee draait hij op snelheid minder toeren, en toeren vindt deze diesel niet erg fijn.

Dat gezegd: als je 'm puur als stadsauto wilt gebruiken, is het een fijne motor: soepel, veel trekkracht (tot zo'n 80 km/h) en als hij eenmaal warm is (dat duurt lang!) behoorlijk stil.

Oh, en het standaard advies voor een diesel: vraag Adrian of Rob Barten om de auto voor je te beoordelen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2008 19:13 #1202273 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leenauto
heb de afgelopen week de 240 estate van mijn vader gereden als leenauto (mijn 940 lpt krijgt nieuwe LPi zittingen in het inlaatspruitstuk), ook een diesel

het moet even wennen, maar zoals eerder al gezegd is het wel lekker onthaasten. koud erg niet-soepel, zodra het blok begint op te warmen wordt dat een stuk beter. zoals willem zegt veel koppel onderin.  na deze week moet ik zeggen dat het me goed bevalt, zon diesel.  geen haast hebben en goed warmrijden zijn dus wel vereisten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2008 23:29 #1201816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jaaaren
mee gereden, mooie loop. Is een VW motor, werd in de LT serie gebruikt. Is in de basis dezelfde overigens die in de 740 / 940 diesel / turbo diesel / turbo diesel intercooler wordt gebruikt.
Ik kocht mijn 240 diesel op een mooie km stand van ca. 240.000 (met gereviseerde kop), reed er mee rond tot ca. 340.000, verkocht 'm en twee weken later kwam er ergens een klep naar buiten... .
Het rijden is een genot, en een monument van onthaasting; in de 4e versnelling reed ik maximaal 80 km/u, vervolgens de overdrive erop, die 'm een oneindige topsnelheid gaf . Die door mij overigens werd begrensd op 140 km/u. Als je die snelheid eenmaal had bereikt was het genieten geblazen, je voelde je onkwetsbaar en vooal onverzettelijk! Als er echter plotseling geremd moest worden, duurde het wel even voordat de gang er weer in zat.
Mij was ooit verteld dat er wat omzichtig moest worden omgesprongen met het motortje, dat deed ik dus ook, goed warm laten worden, en vooral niet doortrekken in toeren. Had trouwens ook weinig zin. Hij consumeerde ook een aardige slok motorolie, 1 ltr op 2500km, soms 1 ltr op 5000 km, dat varieerde nogal.
Betrouwbaarheid: volgens mij niet zo geweldig, ik had dus een koprevisie (voor mijn tijd) en vlak na verkoop een kapotte klep, met een hoop vervolgschade. Ik heb ook eens horen zeggen (dus niet uit eigen ervaring) dat de krukas niet goed gelagerd is (te weing lagers), maar of dat echt zo is weet ik niet. Ik neem aan dat de latere turbo diesels, en de nog latere turbo diesel intercoolers wel een betere constitutie hebben, anders vliegen de onderdelen je om de oren. Maar die vind je weer niet in de 240 (origineel althans) Ik heb mij ooit eens bijna laten verleiden tot de aankoop van een turbo-met-IC-set voor genoemde 240, maar durfde het niet aan.
Succes, en als je 'm koopt, wil ik 'm graag eens horen, vooral stationair aan de uitlaat klinkt hij geweldig.
Groetz, Tom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 12:09 #1202429 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verstand
Ik heb zelf weinig verstand van die combinatie dus mijn mening is gebaseerd op ''van horen zeggen''. Een oud collega van mij bezat er een en had louter problemen. Bij Carlo Schmidt in Gemert willen ze zie auto nog niet voor niets hebben zo heb ik begrepen en verwelkomen ze je 'handenwrijvend' mocht je toch hebben besloten er een aan te schaffen.
Heb je zo'n motortje wel eens de emissietest horen ondergaan bij de apk?
Wart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 14:47 #1202449 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eigen ervaring ...
 
1. rij al jaren diesel zonder problemen en de 500.000 is reeds gepasseerd.
2. niet iedere automobilist is een dieselrijder ! Ik zie genoeg yuppen die een 2 jaar oude leasebak meer laten roken (met koude motor planken) dan de mijne.
3. Schmidt is geen dieselspecialist en kan alleen goed rekenen !
4. Verstuivers moeten door een specialist gereviseerd worden (eigen ervaring) !
5. Rob Barten is een specialist en die kan je wel vertellen hoe je ermee om moet gaan.
6. De roetmeting is het slechtste wat ze kunnen doen bij een keuring want dit zorgt ervoor dat de uitstoot nog groter gaat worden.
 
jacques

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 16:59 #1202463 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Toch......
heeft Rob Barten verschillende malen zijn motor moeten reviseren om de huidige km.stand te halen. Dus over de kwaliteit van deze motoren kunnen wel degelijk vraagtekens gezet worden. Dat jij toevallig geluk hebt gehad is eerder uitzondering dan regel. Ook ik ken uit het verleden mensen die met een Mercedes diesel bewezen hadden zonder problemen meer dan 5 ton te rijden, maar met die met deze VW diesel louter problemen hebben gehad.
Dat je Carlo Schmidt hier loopt af te zeiken vind ik niet zo'n goed idee. Dit soort meningen ventileer je maar in PB's of ergens anders, maar niet hier. Ten eerste is dit forum daar niet voor. Ten tweede hoeft Carlo zijn reputatie niet meer waar te maken. Binnen onze vereniging geniet hij alle vertrouwen en heeft een meer dan gemiddelde kennis van zaken. En gratis bestaat nu eenmaal niet. Ik mag toch aannemen dat ook jij geld verdient om van te leven en ook graag een goed salaris hebt, wat uiteindelijk ook weer door een klant betaald dient te worden.
Wat betreft die roetmeting die je aanhaalt: dat is een open deur. Iedereen weet dat het niet goed is, maar we hebben er als dieselrijders allemaal mee te maken. En de praktijk bewijst dat de gemiddelde dieselmotor daar niet kapot van gaat.
Blijft natuurlijk dat iedere mening en ervaring subjectief en persoonlijk is. 

Jan Snijder. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 17:06 #1202464 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hart
Ze kunnen het zo mooi zeggen: ''het is me uit het hart.......''
Wart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 19:29 #1202486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas lees...
Helaas lees ik niet echt veel positieve berichten over de diesel uitvoering.Persoonlijk heb ik geen enkele ervaring met het blok maar ik lees wel dat ze vaak vroegtijdig stuk gaan vanwege lagers, zwak uitgevoerde distributie en oververhitting.
Die verhalen komen mogelijk niet uit het niets.Ben je handig (of ken je handige mensen) en kan je zelf zo'n blok reviseren, dan kan het natuurlijk ook juist een uitdaging zijn om dit model in stand te houden.Zelf heb ik destijds gekozen voor een 740 met een B230K blok (op LPG) en gezien de huidige prijsontwikkelingen was dat de juiste keuze.Aan de andere kant loopt die van mij weer niet op zonnebloemolie ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD