Kun je een andere dieselmotor in een 940 bouwen?

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2007 17:19 #1167684 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Not that one
There are three different diesels, used by Volvo in the bigger models.
First, there was the VW LT-sourced inline-6 that's found in the 7-900 series of cars. That one was used in the 240, 740, 760, 940 and very early 960.
Then, there was an Audi-sourced 5-cil 2.4 TDi diesel, that was used in the 800, S/V70 and early S80.
Later, Volvo made their own D5 model, and that engine got downtuned as 2.4D to create a cheaper alternative in the S60, V70 and S80.
So the 2.4D our swedish friend refers to is the Audi engine, not the VW LT (that's little known in Sweden at all).
I didn't know of the 262 having had the LT though...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2007 17:44 #1167688 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry
Willem,
Yes, I read his story the wrong way. He refers to the new VW Audi 5 cilinder. Anyway, Some 240s had the old 5 cil VW installed! That is why in Belgium these cars have only 11 fiscal horse power instead of the 13 from the 700 series. Meaning most 240 had the 6 cil installed, but paid less road tax as the 240 has been approved in Belgium that time with the 5 cilinder :-) They did not want the same mistake again with the introduction with the 740 diesel :-) No joke!
I read that the 960 series where deliverd up to 1994 with the TD ic. Mmm... maybe not in Netherlands.

Robert 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2007 17:54 #1167692 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Funny mistake
Very funny, very profitable mistake! Yes, there also was a 244 GLD5, not in Holland though. It's been marketed in Finland also (where they had more smaller-engined varieties like a B17-engined 244).
The only 960 diesel I've come along here in Holland was a 1991 example, a sedan. The car was offered for sale by a car trader in Almere, but it was so bad the seller offered it to the car-market, where it almost exactly made the amount (500 euro) I suggested my friend to offer...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2007 18:00 #1167690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Not 2.4

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Then, there was an Audi-sourced 5-cil 2.4 TDi diesel, that was used in the 800, S/V70 and early S80.

That's not the 2.4 TDi but a 2.5 TDi, it was in use until 2002. It's been used in the 850/V70 Classic and also in the new (>2000) model.
With modelyear 2002 Volvo introduced their own developed 2.4 common rail diesel and the D5 (which is based on the 2.4 D, as Dobben wrote, the only difference is the engine-esteering)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2007 18:34 #1167695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Funny mistake indeed
Real funny mistake indeed. But, officially(!) yhe 240 has been approved in Belgium with the old D5, 5 cilinder diesel. And the bureaucracy is tremendous in Belgium. Or it may that one of the ministers was planning to drive a 240 diesel. >COULD< have been the case as well..... But this club is not into politics so I hold my tongue now.
Robert 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2007 19:41 #1167699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo 240 D5 indeed
As a former 240 driver I should know. There was indeed a Volvo 240 D5 on the market, I believe for Italy and Belgium? but not in Holland available. So Robert is correct with his statement.
I have read somewhere that the (modern)VW diesel engine have been developed in a serial. The 4-cylinder (1600cc) was build in the Golf (Rabbit), the 5-cylinder (2000cc) D5 (68 hp/51 kW) in Audi and Volvo 240 and the 6-cylinder (2400cc) D6 (82 hp/61kW) in the Transporter and in the Volvo 240. The last one I have owned for 6 years.
Volvo introduced a D6 turbo and a D6 turbo intercooled engine in the 700 series. These engines were also manufactured by VW.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-05-2007 00:26 #1167736 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Misschien moeten we eens praten als je wat verder bent
Met het ontwikkelen van je plan.
Je eigen wagen is een idee, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat je dat niet wilt.
Ik houd wel van een gokje, en daarmee bedoel ik de doorlooptijd van het project en niet de kwaliteit, en een wagen minder is geen probleem denk ik. 
Laat maar weten als het wat concreter is. Of als je nu al van gedachten wilt wisselen over de donorwagen en het project en de verwachtingen en verplichtingen van mij aan het project dan hoor ik het graag. Belllen we gewoon een keer.
 
Groet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD