Kun je een andere dieselmotor in een 940 bouwen?
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
De zet van een lichte 2.4 D van onze zweed is natuurlijk een goede zet.
Motor is betrekkelijk licht en heeft dus niet veel power.
En dat we chippen kunnen weten we allemaal wel met onze LPT motoren die wel tot 200 PK zonder kenteken wijziging gewoon rondknarren.
Denk dat een M90 5-bak uit een 960 misschien wel past op een D5-blok omdat die afgeleid is van de gewone benzinemotoren uit de 850 en V70 modellen. En de 6 cilinder uit de 960 is weer een afgeleide van de 5 cilinder roffelmotoren. En anders is Huke Basaert wel een persoon die de koppelingshuizen aan elkaar kan smeden van de verschillende configuraties. De hoogte van de motor zal vanuit bovenstaande redenatie ook geen probleem zijn.
Maar denk dat het inbouwen gewoon een wintertje in je garage knutselen moet worden.
Mooiste zou zijn met een "complete V70 van na 2003 donor kale kop" er bij voor ideeen en overbouwen/aanpassen elektronica.
Net als de 780 cabrio een mooie wens om uit te voeren.
Maar als iemand nog ideeen of redenaties heeft om dit geheel te vermakkelijken met name voor de RDW zijn die welkom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Dat koppelings-huis en de aandrijf-as is wel aan te passen.
Verder is het ook wel leuk als de pook op de juiste plaats uit de tunnel omhoog komt, maar ook dat is aan te passen.
Als je dan in het vervolg bij een niet al te snuggere APK figuur gaat keuren, BMW letters van het blok afslijpen enz. enz.
Ik heb een paar jaar geleden ook een nieuwerwetse diesel in m'n Camper gehangen.
Met de APK krijg ik nu complimenten; Meneer, zo oud en zo weinig roet-uitstoot, geweldig..........

- V700 register
- Nieuw lid
-
Indien jullie wat geduld kunnen opbrengen, dan ligt er na volgend schooljaar misschien wel een compleet gedocumenteerde handleiding klaar voor een ombouw.
Ik ben een eindexamenproject aan het voorbereiden, waarbij een 740 wordt voorzien van een D5. Alleen duurt het nog minstens een maand of zestien voordat de wagen klaar is.
Het is nog niet zeker dat het project doorgaat. Ik probeer het in te richten als een milieuproject. De auto wordt dan ook voorzien van een actief roetfilter e.d.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Misschien vind ik wel iemand.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Als het gaat gebeuren ga ik dit volgen
Rob
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Als ik het goed begrepen heb, wil Edo z'n eigen auto voor dit project (laten) gebruiken.Wytze schreef : Dat er iemand wordt gevonden die de spullen gaat doneren en dan de wagen weer meenneemt aan het einde van het traject? Misschien vind ik wel iemand.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het wordt heel breed. Ben op dit moment bezig met de Hogeschool Rotterdam afdeling Autotechniek. De kan bestaat dat ze een stel velgen van het type Pegasus (780-velgen) gaan namaken in 17 of 18 inch. En zelfs dat moet dan weer op een bepaalde manier. Als er achter een > 1995 965 achteras wordt gemonteerd, moeten de velgen achter ET 43mm hebben, en voor gewoon ET 20 tot 25mm.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar waar het om gaat, is dat de scholieren meer doen als alleen een andere motor in een auto hangen. Het moet een heel concept worden.
Gelukkig heb ik nog wel even, want het ziet ernaar uit, dat het project van dit schooljaar niet dit schooljaar afkomt. (<a href=" www.albeda.nl/sites/dodge/ " target="_blank" title="Project W-2006">link naar het project van dit schooljaar) De uitloop van dit project, heeft me geleerd, dat ik het volgende project meer wil voorbereiden.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-

1- Geluidstest
2- Weggedragtest.
De eerste test kost 330,75 Euro
De tweede test kost 273,25 Euro.
Heb de prijslijst nog liggen van de keuring van de cabrio destijds. Bij ombouw naar een andere motor mag de maximum asdruk niet worden overschreden natuurlijk. Maar ja dat zal wel meevallen bij de D5.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hej, that's interesting! Did not know that the V70/S80 was equipped with the VW 6cil diesel. Amazing! Well, Volvo has done some more strange things in the past. The very early 960's from 1991 were equipped with the B280, and some 262C's have been delivered officially with the VW turbo diesel. Really! I think the latter must have been for the Italien market.
Cheers,
Robert