Bestaat er geen 960 diesel met bj na 1994?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2007 16:49 #1154570 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic recept
Men neme een 95 of 96 940 tdic uit Duitsland met weinig km's(rond 200.000 die zijn er) en een tot 94(oud model) 960 uit Nederland.
Zet de hele aandrijving en motor over van de 940 op de 960.
Dan heb je de betrouwbare versie van Urbanus, waar hij om de redenen, die je zelf wenst, zo tevreden over is voor 4000 + bouwkosten.
Tussen 300 en 500k moet je wel een revisie overwegen van 3000. Dan kun je weer 300k verder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2007 19:53 #1154579 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic recept: nie voor mij
Dag Adrian,
Bedankt voor het idee, maar ik zou liever een modernere (oudste: 1997) goed onderhouden diesel willen hebben en dit omdat ik schrik heb voor de roetmetingen op de keuring. Ik heb daar een geschiedenis mee die mij nog menig jaar zal achtervolgen.
ALS ik een diesel koop, dan zal de eigenaar mij moeten laten zien dat de motor zonder trucen door de roetmeting kan. Desnoods betaal ik zelf voor die roetmeting.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2007 22:27 #1154588 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Urbanus zijn Volvo

Het Urbanus-interview is uit '96 en zijn 960 is al lang vervangen door een nieuwer model. Hij is al meer dan 20 jaar een Volvo rijder, welk model hij nu juist heeft weet ik niet, maar het is zeker een Volvo-break in een donkere (grijze) kleur.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2007 22:33 #1154589 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic roetmeting
Koen,
Je scherpt je eisen weer twee jaar aan. Helaas wordt na 96 de d24 niet meer geleverd.
Wanneer een d24 in goede conditie is, lukt de roetmeting altijd.
Voorwaarde is op tijd kleppen stellen, wat bij de hydraulische kleppen sinds 94 niet meer nodig is, en goed onderhoud.
Controle van de afstelling van brandstofpomp na vervanging van de riem om de 120k is ook belangrijk.
Verder goed gebruik, dwz niet koud weg racen en niet continu hoge toeren draaien. Meer kan er niet mis gaan.
Mijn d24 is bij 340k in 98 gereviseerd en komt noch ieder jaar door de apk zonder fratsen, staat nu boven de 500k en is volgens het boekje toe aan de 2e revisie. Dat loont echter niet, dus ik rijd gewoon door. Het verloop van de kleppen verteld me wel hoe laat het is.Dat gaat voorlopig prima.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2007 23:27 #1154591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpg diesel
Hallo allemaal
Het klopt dat er wat problemen vermeld zijn met rijden op lpg, maar er rijden dan ook erg veel mensen op lpg en de meeste hoor je dus niet klagen en staan blij af te rekenen bij de pomp.
Er rijden veel minder diesels dus daar hoor je ook minder over.
Hoe het met de 960 6 cilinder lijn zit weet ik niet maar de B230 4 cilinder draait probleemloos 400000km op lpg en daarna ben je met een cilinderkop revisie klaar.
De D24 is tegen die tijd aan een complete revisie toe.
Verder is lpg schoner en de g3 instalaties zijn ook nog goedkoper in de wegenbelasting.
Wil je toch een diesel kijk dan niet naar de leeftijd van de auto maar naar de staat van de auto en de motor.
Persoonlijk zou ik zoeken naar de oudste 740 diesel die er is en daar een gereviseerde D24tic in hangen om over een paar jaar lekker belasting vrij te dieselen.
Ga je voor luxe en nieuwer dan koop je een 960 nieuw model op lpg g3 of kijk naar iets met een D5 er in.
Wat je ook koopt het valt of staat met goed onderhoud, met de kantekening dat een B230 ook zonder onderhoud erg lang blijfd rijden.
Niet iedereen zal er zo over denken maar dit is mijn mening.
Ik heb zelf al eens uit gerekend dat een 745 diesel net zo goedkoop of duur is als de 945 op lpg g3.
Dit komt omdat de 7 serie diesel gewoon lichter is dan de 9 serie met lpg tank en daarom valt de 7 serie in een lagere klasse wegenbelasting.
Persoonlijk denk ik dat de 7 serie diesel net zo betrouwbaar en net zoveel kilometers aan kan dan de 9 serie met diesel.
Mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2007 10:01 #1154601 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic staat van motor
Dag Jerry,
Geldt deze betrouwbaarheid van die 6-cilinder 960-motoren op gas ook voor de motoren van mensen, zoals ik, die regelmatig wat sneller rijden dan 120 km/u. Ik vraag het omdat enkele gasrijders mij vertelden dat de motor dan exponentieel meer sljit dan op benzine of diesel, omdat die motor bij snelheden van 150 km/u heel erg warm wordt bij gasgebruik. Gevolg is dan dat een koppakkingvervanging vaak nodig is. Ik heb geen zin in dat soort fratsen. Dus, mijn vraag: enige inschatting hoe goed die 6-cilinder late 960's tegen gas kunnen bij regelmatig gebruik op hoge snelheid.
En, vraagje: die late 960 6-cilinder motoren zijn toch dezelfde als in de S90, he? De S90 is nl. mijn betaalbare droomwagen op dit moment...
Alvast bedankt,
Koen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2007 11:20 #1154605 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic half gas

Volvokoen schreef : En, vraagje: die late 960 6-cilinder motoren zijn toch dezelfde als in de S90, he? De S90 is nl. mijn betaalbare droomwagen op dit moment...
Alvast bedankt,
Koen

Ja, 6-in-lijn waarvan je in beide modellen een 204pk en (alleen in s90/v90) een 180pk hebt (deze ook in handbak). Er zijn er binnen de club die langer op lpg rijden met dit blok dan ik maar geen klachten van deze kant so far. Overigens heb ik het gevoel dat ik de motor nauwelijks hoef te belasten om de genoemde snelheden te bereiken. Jaag je 'm constant in de kickdown richting 6000 toeren, kan ik me iets voorstellen van wat je zegt. Maar dat geldt ook voor een diesel die je vooral de eerste 30km met rust moet laten.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2007 11:29 #1154607 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Werk

Volvokoen schreef : Op 19.02 begin ik zeker als postdoc op de afdeling Neonatologie van het UMCG [...] Nu ben ik in de tweede ronde van een sollicitatie voor 0.4 fte bij een centrum voor slechtzienden (VISIO) in Haren.

Dag Koen,
Gefeliciteerd met je werk! Het zal even afzien worden om je thesis klaar te krijgen, maar wel afmaken hoor!Van Visio is er overigens ook een kantoor in Heerhugowaard (vlak bij mij dus).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2007 12:11 #1154608 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lpg heter?
Dag Koen.
Het klopt dat lpg heter verbrand dan benzine maar veel heter?, Ik zou dan wel eens willen weten of die mensen die dat roepen dat ook met wat vaste gegevens kunnen onderbouwen.
Volgens mij scheeld het maar een paar graden en als de motor die reserves niet heeft dan is er al iets heel erg mis met het ontwerp.
Staat het 1 of ander niet goed afgesteld en loopt hij op een te arm lpg mengsel dan word het wel te heet maar met lpg g3 kan dat volgens mij niet.
Lpg heeft een veel schonere verbranding en over het algemeen gaat een motor op lpg langer mee dan op benzine.
Ik hoor ook veel verhalen dat lpg niet smeert en dat klopt maar benzine smeerd dus ook niet.
Benzine ontvet wel en spoeld elke keer een beetje smeerfilm van de cilinderwand en dat doet lpg niet.
In benzine zitten wel toevoegingen om de kleppen te voorzien van een beschermend laagje en dat zit niet in lpg, daarom slijten de klepzittingen op lpg sneller dan op benzine.
Vandaar dat er bij somige modellen auto's de koppen op gas moeten worden aangepast.( hardere klepzittingen)
Het grootste nadeel van lpg is dat je vaker moet tanken.
Er zit in lpg minder energie dan in benzine of diesel en daarom stijgt het gebruik op lpg iets.
De 5 cilinder lijn uit de 850 loopt ook prima op gas en zelfs de T5R loopt goed op lpg en die motoren zijn het zelfde als de 6 cilinder lijn in de 960 met 1 cilinder minder.
Het blok uit de 850 is ook van de 960 afgeleid.
Kijk maar eens bij het 850 forum bij de tuning afdeling op lpi.
250pk is gewoon standaard op lpg daar.
Het lijkt me dus dat de 180 of 204pk uit de 6cilinder een makkie is voor die motor, ook op lpg.
Ik ben nu wel erg benieuwd naar de "veel hogere verbrandings temperatuur" van lpg.
Wie weet er dus hoeveel heter lpg verbrand dan benzine?
Mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2007 13:32 #1154610 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verbrande kleppen
Dag Jerry,
Interessant verhaal waar ik heel wat aan heb. Toen ik bij de dealers zei dat ik een S70 op gas kon aanschaffen, zeiden inderdaad dat de kans groot is dat de kleppen zullen moeten vervangen worden. Dat gedoe wil ik dus niet en heb ik afgezien van verdere onderhandelingen.
Mijn voorlopige conclusie is dat ik de kost van aankoop van benzine zonder G3 ingebouwd en een met G3 ingebouwd moet vergelijken met een diesel. Benzines verbruiken meer dan diesels en gas verbruikt ca. 20% meer dan benzine...dus, ik zal dat even moeten checken.
Verder is het door jou aangegeven nadeel dat men sneller moet tanken met gas voor mij relevant, aangezien ik regelmatig naar Belgie rij vanuit Grunningen (360km) en ik geen zin heb om iedere keer te moeten stoppen om te tanken bij deze ritten. Dus, ik zou ook ns moeten uitrekenen hoe groot zo'n G3-tank moet zijn om 400km te kunnen rijden zonder bij te tanken.
Groeten,
Koen

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC