Drupal cq afbeeldingen
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2019 11:15 #1455888
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mee eens. Scheelt ook weer
Mee eens. Scheelt ook weer een hoop printen voor de vergadering.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
04-08-2019 02:40 #1455956
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Even terug
Terugkomens op Drupal, omdat het open source iss, is het ook goedkoop. De evenknie Joomla heeft wat minder mogelijkheden. Voordeel is daat de ontwikkelaars ook oplossingen delen, op de site van het Nederlands Drupalhandboek staan vele modules die voor allerlei doelen bruikbaar zijn. Daaron snap ik de kosten van One Shoe niet. Of liever gezegd, ik snap ze wel omdat het een verdienmodel kan zijn.
Op het moment dat je overstapt op een ander systeem moet je de hele boel opnieuw in elkaar zetten, beetje onverstandig, tenzij je de lage contributie verdubbelt.
Bij een CMS moet je de volgende dingen helder hebben:
Wat kost het opzetten
Wat kost het onderhoud
Wat kosten aanpassingen
Verder:
Hoe lekgevoelig, stabiel en storingsongevoelig is het.
Drupal is naar mijn ervaring ook voor ons een goede keus geweest.
Verder kun je je afvragen hoe je het kostenmodel organiseert, dat staat los van de technisch/inhoudelijke invulling maar is wel rechtstreeks gerelateerd aan de kosten. Een idee zou kunnen zijn dat iedereen op het openbare deel mag meelezen. Wil je antwoorden of vragen stellen of wil je toegang tot het niet-openbare gedeelte dan is een verenigingslidmaatschap vereist..
Op het moment dat je overstapt op een ander systeem moet je de hele boel opnieuw in elkaar zetten, beetje onverstandig, tenzij je de lage contributie verdubbelt.
Bij een CMS moet je de volgende dingen helder hebben:
Wat kost het opzetten
Wat kost het onderhoud
Wat kosten aanpassingen
Verder:
Hoe lekgevoelig, stabiel en storingsongevoelig is het.
Drupal is naar mijn ervaring ook voor ons een goede keus geweest.
Verder kun je je afvragen hoe je het kostenmodel organiseert, dat staat los van de technisch/inhoudelijke invulling maar is wel rechtstreeks gerelateerd aan de kosten. Een idee zou kunnen zijn dat iedereen op het openbare deel mag meelezen. Wil je antwoorden of vragen stellen of wil je toegang tot het niet-openbare gedeelte dan is een verenigingslidmaatschap vereist..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2019 08:26 #1455961
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
De uitslag is dat er geen kopie van het financieel verslag in pdf verstrekt gaat worden. Of in welke vorm dan ook.
Er wordt voorgesteld dat het thuis bij de penningmeester ingekeken kan worden waarbij dan eventueel een mondelinge uitleg kan worden gegeven indien gewenst.
De reden van dit handelen is duidelijk, er wordt alleen een verslag verstrekt tijdens de ALV, dat hebben we zo besloten.
Ik laat het er maar bij, voorlopig ben ik niet in de gelegenheid bij de penningmeester langs te gaan, ik zit ook niet te wachten op een uitleg van een en ander.
Ik ben gewoon benieuwd wat er voor geldstromen in de vereniging rond gaan in grote lijnen.
Jammer, aan de ene kant lijkt het er op dat het bestuur wat meer openheid wil geven aan de andere kant blijft de deur eigenlijk dicht.
Groeten,
Ton.
Er wordt voorgesteld dat het thuis bij de penningmeester ingekeken kan worden waarbij dan eventueel een mondelinge uitleg kan worden gegeven indien gewenst.
De reden van dit handelen is duidelijk, er wordt alleen een verslag verstrekt tijdens de ALV, dat hebben we zo besloten.
Ik laat het er maar bij, voorlopig ben ik niet in de gelegenheid bij de penningmeester langs te gaan, ik zit ook niet te wachten op een uitleg van een en ander.
Ik ben gewoon benieuwd wat er voor geldstromen in de vereniging rond gaan in grote lijnen.
Jammer, aan de ene kant lijkt het er op dat het bestuur wat meer openheid wil geven aan de andere kant blijft de deur eigenlijk dicht.
Groeten,
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2019 21:49 #1455966
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Delen
Afgelopen donderdag hebben we o.a. het bovenstaande punt besproken in de bestuursvergadering.
Hier is besloten dat we het delen van het financiële verslag handhaven zoals dit nu geschiedt, namelijk in analoge vorm tijdens de ALV.
Deze gegevens willen we graag delen met de leden, echter is er bij een digitale verzending geen gelegenheid om de financiële gegevens nader toe te lichten.
Tijdens de ALV krijgt elk lid een toelichting, op de weergegeven cijfers, van de vrijwilligers die zich hiermee bezighouden binnen de vereniging.
In de notulen is te lezen dat we geruime tijd stilstaan bij de diverse onderwerpen welke ook belicht worden in de begroting en jaarbalans.
Het is voor leden altijd toegestaan om inzicht te krijgen in de financiële gegevens door een afspraak te maken met de penningmeester, zodat er een toelichting gegeven kan worden. Het betreft hier alleen de financiële gegevens, zoals die zijn vastgesteld tijdens de ALV.
Om verder antwoord te geven op de hierboven gestelde vragen:
- Regiocoördinatoren hebben geen vastgesteld budget, dit bespreken we altijd specifiek a.d.h.v. de ingediende ideeën en de te organiseren evenementen.
- Een overschrijding van het budget is niet toegestaan en gaat altijd in overleg met het voltallige bestuur.
- Voor de besteding van gelden dient er altijd een goedkeuring te zijn van 2 bestuursleden en tijdens de ALV wordt er een toelichting gegeven waaraan het geld is uitgegeven en waar het, het komende jaar aan uitgegeven gaat worden.
- Er wordt altijd actief gewerkt om de huidige uitgaven tegen het licht te houden en te beoordelen of deze gereduceerd kunnen worden.
De ALV is inderdaad de plek om deze zaken te bespreken, om het afgelopen jaar toe te lichten en om het komende jaar te bespreken. Door middel van het jaarboek doen we ook een poging om een completer inzicht te bieden in het afgelopen jaar aan de leden, deze is dit jaar op wens voor het eerst digitaal gedeeld via de nieuwsbrief en zal nu ook online geplaatst gaan worden in het Factor 700 deel.
Mochten er verdere vragen zijn, dan horen we dat graag. Via het forum, via de contactgegevens voor in de Factor 700 (06, e-mail e.d.) of op elke andere wijze om ons aan te spreken.
Fijne avond en vriendelijke groet,
Het bestuur
Hier is besloten dat we het delen van het financiële verslag handhaven zoals dit nu geschiedt, namelijk in analoge vorm tijdens de ALV.
Deze gegevens willen we graag delen met de leden, echter is er bij een digitale verzending geen gelegenheid om de financiële gegevens nader toe te lichten.
Tijdens de ALV krijgt elk lid een toelichting, op de weergegeven cijfers, van de vrijwilligers die zich hiermee bezighouden binnen de vereniging.
In de notulen is te lezen dat we geruime tijd stilstaan bij de diverse onderwerpen welke ook belicht worden in de begroting en jaarbalans.
Het is voor leden altijd toegestaan om inzicht te krijgen in de financiële gegevens door een afspraak te maken met de penningmeester, zodat er een toelichting gegeven kan worden. Het betreft hier alleen de financiële gegevens, zoals die zijn vastgesteld tijdens de ALV.
Om verder antwoord te geven op de hierboven gestelde vragen:
- Regiocoördinatoren hebben geen vastgesteld budget, dit bespreken we altijd specifiek a.d.h.v. de ingediende ideeën en de te organiseren evenementen.
- Een overschrijding van het budget is niet toegestaan en gaat altijd in overleg met het voltallige bestuur.
- Voor de besteding van gelden dient er altijd een goedkeuring te zijn van 2 bestuursleden en tijdens de ALV wordt er een toelichting gegeven waaraan het geld is uitgegeven en waar het, het komende jaar aan uitgegeven gaat worden.
- Er wordt altijd actief gewerkt om de huidige uitgaven tegen het licht te houden en te beoordelen of deze gereduceerd kunnen worden.
De ALV is inderdaad de plek om deze zaken te bespreken, om het afgelopen jaar toe te lichten en om het komende jaar te bespreken. Door middel van het jaarboek doen we ook een poging om een completer inzicht te bieden in het afgelopen jaar aan de leden, deze is dit jaar op wens voor het eerst digitaal gedeeld via de nieuwsbrief en zal nu ook online geplaatst gaan worden in het Factor 700 deel.
Mochten er verdere vragen zijn, dan horen we dat graag. Via het forum, via de contactgegevens voor in de Factor 700 (06, e-mail e.d.) of op elke andere wijze om ons aan te spreken.
Fijne avond en vriendelijke groet,
Het bestuur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
06-08-2019 01:06 #1455970
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dank voor de uiteenzetting,
Goed dat erover gesproken is en dat er wat meer inzicht is gegeven in de keuzes. Niemand kan zeggen dat er geen inzage gegeven wordt in technische zin.
Snap dat het lastig is om iets toe te lichten bij het digitaal beschikbaar stellen en dat er het gevoel is een duiding mee te willen geven aan de cijfers.
Mensen gaan cijfers lezen en trekken wellicht conclusies die voor gedoe zorgen.
Maar het blijft mij niet lekker zitten dat er een éénrichtingsverhaal op een ALV plaatsvindt ( dat is mijn idee erbij nu) waar je als lid op dat moment maar weinig mee kan.
Een jaarverantwoording kan toch een maand voor de ALV beschikbaar gesteld worden ? denk ik dan. Da's beperkt in de tijd. Laat de leden vragen per mail indienen en geef de uitleg en toelichting dan gericht in de ALV.
Komen er vast ook meer mensen.
Denk oprecht dat het voor het creëren van betrokkenheid beter werkt dan de nu gekozen lijn.
Snap dat het lastig is om iets toe te lichten bij het digitaal beschikbaar stellen en dat er het gevoel is een duiding mee te willen geven aan de cijfers.
Mensen gaan cijfers lezen en trekken wellicht conclusies die voor gedoe zorgen.
Maar het blijft mij niet lekker zitten dat er een éénrichtingsverhaal op een ALV plaatsvindt ( dat is mijn idee erbij nu) waar je als lid op dat moment maar weinig mee kan.
Een jaarverantwoording kan toch een maand voor de ALV beschikbaar gesteld worden ? denk ik dan. Da's beperkt in de tijd. Laat de leden vragen per mail indienen en geef de uitleg en toelichting dan gericht in de ALV.
Komen er vast ook meer mensen.
Denk oprecht dat het voor het creëren van betrokkenheid beter werkt dan de nu gekozen lijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
07-08-2019 00:49 #1455988
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Voldoende
Voldoende en tijdig lijkt me inderdaad het criterium hierbij.
Over een week van te voren of een maand van te voren kunnen de meningen uiteenlopen qua tijdigheid voor de een of de ander. Enigzins rekbare begrippen dus maar pas staande de vergadering is gewoon niet tijdig en dus onredelijk. Lijkt me niet dat daar verschillend over gedacht kan worden als het gaat om tijdig. Dat is gewoon niet tijdig. En zo kan men zich geen goed oordeel vormen. En da's wel de gedachte bij een ALV als daar ook instemming gevraagd wordt voor een nieuwe begroting. Hoe kan je die in vredesnaam geven als er geen goede analyse mogelijk is van het boekjaar daarvoor ? Die twee dingen moet je uit elkaar trekken in de tijd.
Dat gaat overal zo ( als het goed is). Nieuwe begroting opstellen voor het komende boekjaar in het najaar mede op basis van inzichten in het lopende boekjaar en de jaarrekening van het afgesloten jaar . En de jaarrekening van het vorige boekjaar in het voorjaar behandelen. Hoort een goede cyclus in te zitten. Hoe dat nu gaat is mij niet duidelijk.
Misschien twee x per jaar een ALV houden ?
Om van elk lid dat naar redelijkheid tijdig de gegevens wil zien te verwachten dat ie dan maar bij de penningmeester op bezoek gaat is onredelijk.
Ben wel benieuwd naar mogelijke verheldering. Da's altijd waardevol.
Over een week van te voren of een maand van te voren kunnen de meningen uiteenlopen qua tijdigheid voor de een of de ander. Enigzins rekbare begrippen dus maar pas staande de vergadering is gewoon niet tijdig en dus onredelijk. Lijkt me niet dat daar verschillend over gedacht kan worden als het gaat om tijdig. Dat is gewoon niet tijdig. En zo kan men zich geen goed oordeel vormen. En da's wel de gedachte bij een ALV als daar ook instemming gevraagd wordt voor een nieuwe begroting. Hoe kan je die in vredesnaam geven als er geen goede analyse mogelijk is van het boekjaar daarvoor ? Die twee dingen moet je uit elkaar trekken in de tijd.
Dat gaat overal zo ( als het goed is). Nieuwe begroting opstellen voor het komende boekjaar in het najaar mede op basis van inzichten in het lopende boekjaar en de jaarrekening van het afgesloten jaar . En de jaarrekening van het vorige boekjaar in het voorjaar behandelen. Hoort een goede cyclus in te zitten. Hoe dat nu gaat is mij niet duidelijk.
Misschien twee x per jaar een ALV houden ?
Om van elk lid dat naar redelijkheid tijdig de gegevens wil zien te verwachten dat ie dan maar bij de penningmeester op bezoek gaat is onredelijk.
Ben wel benieuwd naar mogelijke verheldering. Da's altijd waardevol.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
07-08-2019 02:44 #1455975
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic @Ton
Krachtens het verenigingsrecht heeft ieder lid het recht om kennis te nemen van de (ook financiele) verantwoording van algemene bestuursstukken.
Dit kan, mede blijkens jurisprudentie ook via de rechter afgedwongen te kunnen worden.
Zo simpel is het.
Verder wordt op een Algemene Vergadering (zo heet zo'n ding sinds de invoering van het Nieuw Burgerlijk Wetboek) je stem gevraagd. Om deze te kunnen geven moet je in staat zijn in te zien, ruimschoots vóór de vergadering, waar je over stemt.\
Het is zelfs mogelijk om, wanneer er geen of onvoldoende informatie is verstrekt, ex Burgerlijk Wetboek de beslissing ongeldig te laten verklaren op grond van dwaling.
Overigens hebben de meeste rechters persoonlijk ontzettend de pest aan mensen die zelf de wetten proberen te maken...
Dit kan, mede blijkens jurisprudentie ook via de rechter afgedwongen te kunnen worden.
Zo simpel is het.
Verder wordt op een Algemene Vergadering (zo heet zo'n ding sinds de invoering van het Nieuw Burgerlijk Wetboek) je stem gevraagd. Om deze te kunnen geven moet je in staat zijn in te zien, ruimschoots vóór de vergadering, waar je over stemt.\
Het is zelfs mogelijk om, wanneer er geen of onvoldoende informatie is verstrekt, ex Burgerlijk Wetboek de beslissing ongeldig te laten verklaren op grond van dwaling.
Overigens hebben de meeste rechters persoonlijk ontzettend de pest aan mensen die zelf de wetten proberen te maken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
07-08-2019 02:59 #1455991
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic @fflunche
Geruikelijk is om de vergaderstukken die op de agenda staan twee tot vier weken van te voren aan de leden te doen toekomen.
In een financieel verslag en balans zit altijd het boejaar dar wordt behhandeld en de cijfers van het jaar daarvoor. Tevens een overzicht van hetgeen begroot is en hetgeen daadwerkelijk is uitgegeven. Uiteraard mag het verlsg van de kascommissie niet ontbreken. Van daaruit kan een bestuur dan wel penningmeester uitleg geven over de feiten en op grond van een oordeelvorming kan dan door de Algemene Vergadering of definitief decharge worden verleend.
Zelf ben ik ook penningmeester geweest, hoewel het mijn hobby niet is, en heb voor verschillende organisaties deel uit gemaakt van de kascommissie. Niet alleen voor de leden maar ook voor de kascommissie is het van belang tijdig over de stukken te kunnen beschikken.
Een maal heb ik meegemaakt dat deze stukken ontbraken op een Algemene Vergadering, toen nog een Algemene Leden Vergadering. Het bestuur werd direct terecht naar huis gestuurd. Iets dat niet had gehoeven wanneer er van te voren duidelijkheid was verstrekt en in dit geval de alléén de malverserende voorzitter en de penningmeester de wind van voren hadden gekregen wanneer de stukken op tijd waren geweest.....
Gelukkig wordt er bij Volvo niet gemalverseerd...
Verder wil ik het hier maar bij laten...
In een financieel verslag en balans zit altijd het boejaar dar wordt behhandeld en de cijfers van het jaar daarvoor. Tevens een overzicht van hetgeen begroot is en hetgeen daadwerkelijk is uitgegeven. Uiteraard mag het verlsg van de kascommissie niet ontbreken. Van daaruit kan een bestuur dan wel penningmeester uitleg geven over de feiten en op grond van een oordeelvorming kan dan door de Algemene Vergadering of definitief decharge worden verleend.
Zelf ben ik ook penningmeester geweest, hoewel het mijn hobby niet is, en heb voor verschillende organisaties deel uit gemaakt van de kascommissie. Niet alleen voor de leden maar ook voor de kascommissie is het van belang tijdig over de stukken te kunnen beschikken.
Een maal heb ik meegemaakt dat deze stukken ontbraken op een Algemene Vergadering, toen nog een Algemene Leden Vergadering. Het bestuur werd direct terecht naar huis gestuurd. Iets dat niet had gehoeven wanneer er van te voren duidelijkheid was verstrekt en in dit geval de alléén de malverserende voorzitter en de penningmeester de wind van voren hadden gekregen wanneer de stukken op tijd waren geweest.....
Gelukkig wordt er bij Volvo niet gemalverseerd...

Verder wil ik het hier maar bij laten...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2019 17:01 #1458170
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Slotje?
Nu wordt er wederom een topic op slot gezet waarin meningen geuit worden over verenigingszaken, omtrent donateurschap voornamelijk.
Nou is eerder in dit topic enigszins een opening gemaakt bepaalde verenigingszaken bespreekbaar te maken vóór de jaarlijkse ledenvergadering, waarom kan de discussie betreffende het begrip donateur niet hier gevoerd worden als een onderwerp dat mogelijk op de ALV aan de orde gaat komen.
Waarom altijd zo star, "Als je hier een mening over hebt en lid bent is de ALV daarvoor de geeigende weg"
Ton.
Nou is eerder in dit topic enigszins een opening gemaakt bepaalde verenigingszaken bespreekbaar te maken vóór de jaarlijkse ledenvergadering, waarom kan de discussie betreffende het begrip donateur niet hier gevoerd worden als een onderwerp dat mogelijk op de ALV aan de orde gaat komen.
Waarom altijd zo star, "Als je hier een mening over hebt en lid bent is de ALV daarvoor de geeigende weg"
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
14-12-2019 00:02 #1458173
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Eens met de vorige spreker.
Met zinnige kritiek, soms scherp geformuleerd maar wel meedenkend op inhoud. en bedoeld ter verbetering wordt weinig tot niets gedaan alleen maar omdat niet het "juiste" kanaal behandeld wordt. Het ALV kanaal moet blijven bestaan ( vind ik ook) maar daarnaast kan er meer. Single channel werkt dus niet. Alleen een ALV is pré internet tijdperk.
Gratis advies hoe het beter kan, feedback, signalen, daar moet je blij van worden als bestuur omdat het er beter mee kan worden. De uitstraling nu is dat het niet gewaardeerd wordt. Want dan is er weer een slotje. Het gaat de verkeerde kant op met deze club op dit soort punten naar mijn mening. Krijg er nou ook niet zo'n gevoel bij dat als je alles opspaart tot de ALV het dan wel tot veranderingen leidt.
Zo sta je niet in verbinding met je leden in mijn ogen. Als je dat wel bent pik je signalen op, ook al komen ze via andere kanalen en verbeter je als bestuur daarmee uit eigen pro-actieve houding de "besturing" van de vereniging en de website en blijf je je niet krampachtig aan een statuut van tig jaar oud vasthouden.
Nu is het
-ALV
-Slotje
-Einde verhaal en er verbetert niet veel.
Vraag en die is serieus bedoeld.
Kan ik voorstellen tot verbetering indienen voorafgaande aan de ALV ?
Of kan dat pas tijdens ?
Eerste verbetervoorstel zou zijn om het forum ook in te zetten als kanaal om verbetervoorstellen in te dienen.
Buig de geleverde input om tot een voorstel wat je als bestuur teruglegt bij de leden. Laat ze stemmen via de website of desnoods met een formulier via de post.
Gratis advies hoe het beter kan, feedback, signalen, daar moet je blij van worden als bestuur omdat het er beter mee kan worden. De uitstraling nu is dat het niet gewaardeerd wordt. Want dan is er weer een slotje. Het gaat de verkeerde kant op met deze club op dit soort punten naar mijn mening. Krijg er nou ook niet zo'n gevoel bij dat als je alles opspaart tot de ALV het dan wel tot veranderingen leidt.
Zo sta je niet in verbinding met je leden in mijn ogen. Als je dat wel bent pik je signalen op, ook al komen ze via andere kanalen en verbeter je als bestuur daarmee uit eigen pro-actieve houding de "besturing" van de vereniging en de website en blijf je je niet krampachtig aan een statuut van tig jaar oud vasthouden.
Nu is het
-ALV
-Slotje
-Einde verhaal en er verbetert niet veel.
Vraag en die is serieus bedoeld.
Kan ik voorstellen tot verbetering indienen voorafgaande aan de ALV ?
Of kan dat pas tijdens ?
Eerste verbetervoorstel zou zijn om het forum ook in te zetten als kanaal om verbetervoorstellen in te dienen.
Buig de geleverde input om tot een voorstel wat je als bestuur teruglegt bij de leden. Laat ze stemmen via de website of desnoods met een formulier via de post.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam