Stom ! stom! stom! resultaat: lekke koppakking!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik was onderweg toen ik plotseling wat lawaai hoorde en het dashboardlampje van de accu en het abs systeem gingen branden .Ik ben doorgereden, omdat ik al bijna thuis was en bang was dat ik stil zou komen te staan vanwege een lege accu, omdat hij niet meer bijlaadde. In het verleden heb ik ook al zoiets meegemaakt en ik vermoedde dan ook dat een kapotte V-snaar de oorzaak was. De monteur bij wie ik de Volvo normaal in onderhoud heb was nog maar anderhalve kilometer verwijderd en ik dacht dat ik dat nog wel zou redden. Wel stond mijn temperatuurmeter inmiddels in het rode, maar nog niet helemaal tot het maximale en ik dacht dat dat nog niet zo'n probleem zou zijn, de motor zelf liep nog prima. Wel deed de stuurbekrachtiging het ook niet meer. Was ik nou gewoon meteen gestopt! Maar ja, op het moment dat het gebeurde had ik niet precies in de gaten wat er aan de hand was. Bovendien was ik net bezig een autoweg op te rijden en kon ook niet meteen stoppen.
Mijn monteur heb ik dan ook wel gehaald, maar met een rampzalig resultaat! Toen ik namelijk de motorkap opende spoot de koelvloeisof er met een stevige straal aan de zijkant van het blok uit!
Bleek namelijk dat de gebroken Vsnaar de andere snaren er ook af had gegooid en dus een waterpomp die niet meer aangedreven werd waardoor de koelvloeistof in de kop veel te heet is geworden met als resultaat een lekke koppakking.En ik acht mij toch inmiddels een redelijke autokenner! Hier heb ik nooit bij nagedacht. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan! Had toch eerst moeten kijken, voor ik verder had gereden, dan was dit nooit gebeurd! Dit wordt een nieuwe koppakking, een kostbare zaak, want ik kan het zelf niet en wat nog beroerder is, geen vervoer de komende dagen, terwijl ik iedere dag een auto nodig heb. Mijn monteur heeft pas over anderhalve week tijd, nog los van het feit dat ik eerst wil afwegen wat de kosten zullen zijn. Ik heb hem net een paar maanden geleden gekocht van mijn collega voor 1000 euro. Was er erg blij mee en nu dit!
De auto is de reparatie natuurlijk wel waard, maar ik ken hem nog niet door en door en weet niet hoe het staat met andere onderdelen.
In een opwelling heb ik naar een 3 tal volvo aanbieders op marktplaats gemaild en gebeld, waarvan ik afgelopen weekend had gezien dat zij Volvo 940 aanboden voor rond de 500 euro, met nog een APK keuring erop.
Dan kan ik eerst weer rijden en ondertussen rustig bedenken hoe ik mijn eigen baksteen zo goedkoop (maar wel goed!) natuurlijk kan repareren.
Als die weer klaar is, kan ik de vervanger weer doorverkopen. Maar ik weet nu al wat mijn vrouw (die op dit moment nog van niets weet, want zij werkt nog) zal zeggen..............
Hebben jullie nog goede ideeën? Kan er behalve een lekke koppaking nog meer kapot zijn gegaan?
Groeten van een verdrietige, zichzelf verwijtende, haren uit zijn hoofd trekkende, baksteenrijder.
Johan Leeuwerke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Ik stuur je een pb-tje.
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Je weet echt zeker dat het de koppakking is? Niet een gescheurde leiding vlakbij het blok of een pijpje of iets anders?
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik weet niet hoe technisch de vrouw is?
Ik kan daar als het nodig is best een ingewikkeld technisch verhaal van maken waar niemand nog wat van snapt maar waardoor het duidelijk is dat dit niet te voor zien was

- V700 register
- Nieuw lid
-
Johan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nader inspectie zal dat leren.
Hoe duur is het vervangen van een koppakking gemiddeld? Is het heel moeilijk zelf te doen?
Johan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wel ff kop laten vlakken. Zal wel iets krom zijn door het heetlopen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
gerryberrie schreef : Aih aih! Vervelend! Je weet echt zeker dat het de koppakking is? Niet een gescheurde leiding vlakbij het blok of een pijpje of iets anders? Groeten, Gerben
Daar hebben we al even snel naar gekeken, na bijvullen van de koelvloeisstof leek het eerst uit de waterpomp te komen, maar in tweede instantie lijkt het toch echt de koppakking te zijn, helaas.
Nadere inspectie zal dat waarschijnlijk bevestigen.
Johan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nouja, balen natuurlijk maar eventueel koop je ergens een goeie nieuwe kop en dan is de wissel helemaal snel gebeurd? Wel een klusje dat zorgvuldig moet gebeuren maar zeker bij een 8V niet echt ingewikkeld. Zet de (uitlaat) spruitstuk boutjes vast goed in de WD40 en alles loopt lekker makkelijk los.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
In welke buurt woon je? er is vast wel iemand die je wilt komen helpen.
Groeten,Gerben