Kleutermeester
- V700 register
- Nieuw lid
-
zo langzamerhand krijg ik het gevoel dat de club kleiner wordt omdat er steeds meer gezeken wordt over, tegen en op elkaar. Het is beschamend om te zien dat in vragen van mensen die een Volvo willen kopen of gekocht hebben de topic regelmatig vervuild wordt door allerlei vendetta's tussen mannen die, soms weinig, soms veel voor geld doen.
Oorzaken van veel discussies zijn Gerben en Jelmar, twee jonge mannen met het hart op de juiste plaats, die regelmatig leden helpen bij het oplossen van een technisch of logistiek probleem. Dat compenseren ze door lekker fouten te maken en die ook hier te laten zien zodat anderen er van kunnen genieten en leren. Ik ben jaloers op de durf en handigheid van die twee. Ja, Gerben maakt er af en toe een puinhoop van maar aan het eind van de dag heeft hij wel zweeds staal op de weg weten houden, kan (én wil) hij anderen vaak helpen en is het gewoon een aardige gast. Jelmar heb ik maar een keer ontmoet, als ik lees wat hij doet dan bewonder ik zijn creativiteit en zo te zijn ook zijn hulp bij onverklaarbare zaken en lastige onderdelen. Toen ik zo oud was reed ik in een 13 jaar oude 142 die bij dealer onderhouden werd en me meer kostte dan goed voor de auto en mij was. Dus een dringend verzoek aan de Jelmars, Gerriberries en andere jonge talenten: schrijf en blijf, laat me kwijlen achter de monitor.
Sommige oudere en soms wel eens wijzere mannen schudden hun hoofd, komen aandragen met tips maar naar mijn gevoel steeds vaker met 06-nummers van "oude kameraden" die een deel van hun brood(beleg) verdienen met de handel in onderdelen en dienstverlening. Helemaal niets mis mee, zonder Timen, Wytze en Volvo-Henk zou ik 10 kilo minder wegen en mijn tank zou allang verwerkt zijn in een tuinstoel of booreiland.
Mannen als zij doen dat voor een deel omdat ze dingen hebben liggen en voor een deel om hun hobby te bekostigen. Investeringen in een brug, bijzonder (duur) gereedschap, voorraden onderdelen, weet ik wat. Dat ze daar iets mee verdienen past in onze wereld en ook binnen een club van vergrijzende mannen, af en toe een verdwaalde vrouw en veel onderhoud zoekende auto's. Jelmar (daar is-t-ie weer) doet het op zijn manier en stoeit met lasmachines, pijpen en noem maar op. Vraagt hij vast en zeker ook geld voor, tenslotte kan hij ook besluiten om voor de buis te hangen en niets te doen. Dat heet van je hobby een soort werk maken.
Deze sub-commercielen maken het mensen zoals ik mogelijk om een prachtige (BG: in theorie dan!) auto te blijven rijden omdat een dealer steeds minder kennis en steeds hogere kosten berekenen. Nogmaals, als ik een website maak, een vertaling of een strategisch traject in ga doe ik dat meestal ook niet zonder rekening: LPG, MRB, Henk, Timen en andere zaken moeten ook betaald worden.
Waar ik me dan wel aan erger?
Aan de manier waarop sommigen met elkaar maar vooral met nieuwe leden omspringen. Corrigeer me als ik er naast zit maar als ik ervaar dat mensen PB's naar anderen sturen om niet naar lid A maar naar lid B te gaan, als ik zie dat volwassen mannen als licht debiele kleuters elkaar op dit forum te lijf gaan dan vind ik dat niet alleen onbeschoft maar ook een slechte reclame voor al het moois dat dezevereniging wel kan bieden.
Wat kunnen we er aan doen?
Een nieuw schildje toevoegen. Mensen die lid zijn en er semi-commerciele activiteiten op na houden moeten een hogere bijdrage gaan betalen (tientje meer of zo) dat gefactureerd wordt als reclame. Is belasting aftrekbaar dus goedkoper dan alleen lid zijn. Kijkers weten dan meteen of iemand iets roept met een bijbedoeling. Nogmaals, niets mis mee maar maak het duidelijk.
Reclame weer terug in het overzicht van recente topics
Dat geeft een beter zicht op wat er allemaal gebeurt, betere exposure voor de adverteerder en iemand die iets zoekt, ook nieuwe leden.
Zelfbeheersing.
Alhoewel er aantal lieden genieten van zelfbevlekking zouden er misschien regels moeten komen om kleuters een weekje te schorsen. Geen schrijf-rechten meer, geen PB kunnen schrijven en na 3 strikes out.We zijn nu een aantal maanden met een soort nieuw beleid bezig maar die zelfbeheersing mis ik nog wel eens en ik heb het gevoel dat een aantal mensen niet meer schrijft: Misschien lezen ze nog wel maar reageren, ho maar. Volgende stap is het opzeggen van het club-lidmaatschap.
Opzegging
Ik heb er de laatste weken over getwijfeld of ik lid moet blijven. Financieel gezien scheelt het me een dubbele tankbeurt, sleuteldagen blijf ik eng vinden en het forum verzuurt. Toch heb ik besloten om het nog een jaar aan te zien, om deze club, waar ik veel plezier van heb gehad, mede in stand te houden. Maar straks die 5 tientjes overmaken zal niet zo enthousiast gebeuren als vorig jaar, en geld is daarbij niet de enige plezierverzieker.
Wens eenieder alvast voldoende tijd om de komende maand zich te herpakken, het forum een feestplaats te laten zijn en met elkaar 2013 tot een 700/900 topjaar te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
het draait maar om een 1 ding.
Moderatie.
Dat soort discussies moet je METEEN de kop indrukken.
ik haal dit er maar even bij
Alwood heeft helemaal gelijk.Alwood schreef : Dit soort offtopic discussies zou ik gewoon in zijn geheel verwijderen. Alleen de berichten overhouden waar de topicstarter om vraagt.
{...}
Redelijk duidelijke afspraken wat wel en niet kan. [...]
Schelden, vloeken, tieren en enige (grappige) offtopic discussie kan daar wel (met mate), maar op de man spelen en eindeloos op elkaars reactie inhakken halen we weg. Eventueel mét een ban voor bepaalde tijd.
Ik hoop dat de mods en het bestuur zijn opmerking ter harte nemen en er een keer echt iets aan gaan doen.
- Marc Jarmuszewski (GAST)
- Nieuw lid
-
Er zijn een aantal mensen die dit Forum menen te moeten ge/misbruiken om hun persoonlijke vetes uit te vechten, lucht te geven aan hun frustraties, enz., enz. Vervolgens roept iedereen op het moment dat de boel uit de klauw gegierd is vanachter zijn toetsenbord dat het bestuur de puinhoop moet opruimen. Het moet niet gekker worden. Als je je hond bij iemand voor de deur laat poepen bel je toch ook niet aan en eis je van de bewoner dat die de zooi opruimt? Waarom hier dan wel? Ik heb altijd geleerd dat je je eigen troep moet opruimen en daar niet een ander voor moet laten opdraaien. Als iemand me kan uitleggen waarom het hier anders zou liggen, heel graag. Mocht ik het dan snappen, dan wil ik er nog wel eens over nadenken, maar tot dat moment beslist niet. Daarbij is er voor mij geen verschil tussen leden en gebruikers: wanneer je deelneemt aan dit Forum gelden voor iedereen dezelfde regels.
Wat ik ook niet begrijp is waarom mensen zich zo laten gaan hier, terwijl ze dat thuis, op hun werk of onder vrienden nooit zouden doen. Dan zijn het ineens niet zo'n helden meer.
En als er al ingegrepen wordt is het ook weer niet goed, dan trekt men partij, is men te gevoelig, etc., etc. Wat je dan via PB als moderator over je heen krijgt wil je niet weten. Dit soort geleuter heeft ons al een moderator gekost en er is op dit moment nog iemand erover aan het denken om zijn moderatorspijp aan Maarten te geven. Gefeliciteerd, dit is al voor elkaar, ga vooral zo door.
Zelfbeheersing is inderdaad het sleutelwoord hier. Ik ben geen frequente poster hier. Dat wil niet zeggen dat ik bijna nooit reageer. Alleen is het zo dat ik me afvraag wanneer ik mijn reactie heb getypt: zit de wereld hierop te wachten? Het antwoord luidt in het overgrote deel van de gevallen: neen. Dus wis ik het bericht voordat ik het post.
Dit goedbedoeld advies zou ik willen meegeven: Wanneer je met stoom uit je oren een reactie hebt getypt die volledig off-topic, beledigend, dan wel op een andere manier in strijd met het sitereglement is, stel jezelf dan die vraag. Luidt het antwoord nee (zal meestal zo zijn vermoed ik), wis het dan en alles is in orde. Dan krijgen we een win-win situatie doordat jij je frustratie kwijt bent en wij ervan verschoond blijven. Dat zou al een stuk helpen. Dan kunnen de moderatoren meer van hun schaarse vrije tijd die ze opofferen voor de vereniging gebruiken voor nuttigere zaken dan het spelen van kleutermeester.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
De vraag van Marc of de wereld er wel op zit te wachten stel ik mezelf ook vaak en ook het antwoord is meestal "nee".
Zelf heb ik echter nooit de neiging om door deze uitwassen de vereniging of het forum te verlaten want er is teveel leuks en zinvols te vinden op het forum en binnen de vereniging. (Wat zou ik zonder de sleuteldagen moeten?, voor je het weet heb je weer gewone weekends ). Ik vind het jammer dat dit voor andere leden wel reden was om ons te verlaten, zeker omdat ik een aantal ken en het waren/zijn prima mensen.
Aan de andere kant moet je ook je tenen niet te lang maken en uit laten steken. Geen reactie is meestal beter dan welke reactie ook, ook als je zeker weet dat je "gelijk" hebt. Jouw gelijk is nog niet het gelijk van de ander en meestal ook reden voor een derde om z'n mening daar weer op te geven ==> klabang en het is weer feest .
Schouders ophalen en weer door met de zaken van het leuke leven. Er staan ook altijd draadjes op het forum waar je echt wat aan hebt en anders kan je altijd nog iets gaan poetsen (bij mij is dat heel veel, ik heb dus meestal nog zinvolle draadjes te lezen)
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Het enige waar je direct invloed op hebt is jezelf en wat je zelf doet of laat. Wat mensen roepen zegt vaak meer over henzelf dan over diegene waar ze wat over roepen.
Ik hoop dat het bestuur hier een antwoord op vind, het is mij namelijk ook opgevallen dat mensen met goede bedoelingen en kennis stiller zijn geworden. De kennis op het forum is naar mijn gevoel aan het afnemen/vervlakken en dat is doodzonde.
Groeten, Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik kan er gewoon weg niet tegen dat de ene de andere afzeikt.
heb respect voor alles en iedereen.
jouw visie opdringen of afdwingen is geen visie maar bekrompenheid .
en ik zit er aan te denken mijn lidmaatschap dus echt op te zeggen.
en mods moeten dit niet hoeven te regelen .
deze mensen doen vrijwillig al veel moeite en tijd er in steken.
je moet zelf genoeg mens zijn om anderen te respecteren.
groet will
- V700 register
- Nieuw lid
-
Soms ontsporen mensen (et tu Brute? zeg ik tegen mijzelf)mjarmuszewski schreef : Er zijn een aantal mensen die dit Forum menen te moeten ge/misbruiken om hun persoonlijke vetes uit te vechten, lucht te geven aan hun frustraties, enz., enz. Vervolgens roept iedereen op het moment dat de boel uit de klauw gegierd is vanachter zijn toetsenbord dat het bestuur de puinhoop moet opruimen. Het moet niet gekker worden. Als je je hond bij iemand voor de deur laat poepen bel je toch ook niet aan en eis je van de bewoner dat die de zooi opruimt? Waarom hier dan wel? Ik heb altijd geleerd dat je je eigen troep moet opruimen en daar niet een ander voor moet laten opdraaien. Als iemand me kan uitleggen waarom het hier anders zou liggen, heel graag. Mocht ik het dan snappen, dan wil ik er nog wel eens over nadenken, maar tot dat moment beslist niet. Daarbij is er voor mij geen verschil tussen leden en gebruikers: wanneer je deelneemt aan dit Forum gelden voor iedereen dezelfde regels.
Zelfbeheersing is inderdaad het sleutelwoord hier. Ik ben geen frequente poster hier. Dat wil niet zeggen dat ik bijna nooit reageer. Alleen is het zo dat ik me afvraag wanneer ik mijn reactie heb getypt: zit de wereld hierop te wachten? Het antwoord luidt in het overgrote deel van de gevallen: neen. Dus wis ik het bericht voordat ik het post.
Oproepen tot rustig, hé rustig, HEE RUSTIG. KOM OP NOU!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Levert niet het gewenste resultaat op. Al een hele tijd niet. Heeft het nooit gedaan ook waarschijnlijk.
Zo ziet het er nu uit
- Ruzie
- Mensen boos
- Ander forum topic, iedereen stoom afblazen
- Oproep tot actie
- en gebeurt er niks om het te voorkomen
- Ruzie
- Mensen boos
- Oproep tot actie
- en weer gebeurt er niks
- Ruzie
- Mensen boos
- Oproep tot actie
- en weer gebeurt er niks
Je kunt naar mijn mening niet oneindig gods water over gods akker laten lopen. De niet-actie gerichte aanpak levert alleen maar eenzelfde cyclisch gezeur op.
Tijd voor een oplossing in plaats van duiken achter de regels!
(gotsamme ik lijk wel een PVV-er)
- Nieuw lid
-
Nogmaals: Er moet niet steeds geroepen worden dat anderen de rotzooi moeten opruimen en vervolgens gaat men op zijn handen zitten en wachten tot het gebeurt. Dat is te gemakkelijk, zo lust ik er nog wel een paar. Ruim je eigen troep op, of nog beter: maak geen rotzooi, dan hoeft niemand wat op te ruimen. Als hier iets niet duidelijk aan is hoor ik het graag.
Wat ik al zei, ik/wij zijn geen kleutermeesters en ik heb ook nooit de ambitie gehad dat te worden. Als je van mij/ons verlangt dat ik/wij onverbeterlijke (of onverbeterbare?) meerderjarige personen op de vingers blijven tikken of uit de speeltuin sturen, dan ben je in ieder geval bij mij aan het verkeerde adres. Dan maak ik graag plaats voor iemand die dat wel leuk vindt. Ik heb wel wat beters te doen.
Ben het met je eens dat het moet stoppen. Op het gevaar af als een geitenwollensokkenfiguur te klinken: Verbeter de wereld,............. Maak de zin af, er zijn geen prijzen voor de goede oplossing. Zullen we dan afspreken dat we hier en nu er een begin mee maken? Wie volgt?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik begrijp heel goed de pointe van je betoog. Maar je ziet de andere kant niet. Het is niet alleen mijn betoog, maar ook van anderen, die met plaatsvervangende schaamte dingen voorbij zien komen en er niks aan kunnen doen
Natuurlijk, iedereen moet zich beheersen, dat is ook zo. En iedereen moet zichzelf in de hand houden.
Maar de feiten weerleggen jouw stelling. Het blijft maar dooretteren.
Het feit dat als iemand de hondedrollen maar voor jouw deur blijft leggen ook al spreek je de hondeneigenaren aan, zal bij jou ook een grens hebben.
En wat doe je dan? je laat ze liggen en zegt tegen de voorbijgangers, ja "is mijn probleem niet"
Dat is wat hier gebeurt. Op een bepaald moment komt de stadswacht en geeft die eigenaar een bekeuring en zegt "ophouden en opruimen of je mag hier niet meer komen"
Dat is wat jullie nalaten on het mom van "volwassen mensen zelfregulering" en "kleuterjuf"
Persoonlijk zou ik zo'n kwalificatie als vrijwilliger niet echt leuk vinden, maar goed.
Moderator betekent "in goede banen leiden" En geef toe, dit zijn niet echt "goede banen"
Je kunt het ook zien als "ordehandhavers" en "hooligans" . Jullie laten de hooligans hun gang gaan.(Alles relatief he)
De gewone supporters vragen om hulp. Alleen je blijft maar zeggen "De Hooligans moeten zich uit zichzelf beter gaan gedragen" . Zolang je maar niks doet en op betere tijden hoopt zal dit terugkeren.
Het zou fijn zijn als je de strengere regels zou willen overwegen, al was het maar als experiment.
Bij de advertenties heeft het ook gewerkt, per slot van rekening
- Nieuw lid
-
Als er dus gereageerd wordt, dan krijgen ze wat ze willen en dat is precies het tegengestelde van wat je beoogt. Voor rede zijn ze niet vatbaar, dat gaat hun beperkte capaciteit te boven. Negeren is vaak het enige dat helpt, want als ze niet de gewenste reactie krijgen is de lol er snel af en gaan ze elders kijken of er iemand wil happen.
In tegenstelling tot wat in dit draadje beweerd wordt is het aantal "brandjes" sinds de invoering van Het Nieuwe Modereren aanzienlijk teruggelopen, dus het blijkt te werken. Dat kan ik afmeten aan het aantal draadjes op het moderatorsforum dat over (mogelijke) ontsporingen gaat. Het precieze aantal heb ik niet in mijn hoofd, maar het zijn er het laatste halfjaar ongeveer 10 geweest, waar het voorheen bijna wekelijks, en soms meerdere malen per week, prijs was. Helemaal op nul zal wel niet lukken vrees ik, maar het is nu al een stuk beter beheersbaar.