1300 kilometer met een caravan en olieverlies...met Update onderaan!

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2012 16:19 #1366022 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 op 3,56!
Nou, dat gaat dus niet zo lekker: een caravan en mijn 940 met B230FK en Frankrijk...
Door al het tanken (elke 150-200 kilometer) heb ik over de 907 kilometer 13,5 uur gedaan. Met de kinderen moet je natuurlijk lunchen, en 'savonds ook eten, dus hoe lager je gemiddelde, hoe meer de reistijd uitloopt. Zonder caravan rijdt ik naar Autun in 8,5 uur, 850 kilometer........1 op 8.
En: de voorkant van de caravan weer onder de olie, zwart nu, dus ik denk dat ik olie uit het dif verlies.
De 940 is rechtsachter op de as ook nat. Van de week maar eens even de specialist raadplegen.
Oh, ja, 907 kilometer en 254,9 liter maakt dus een verbruik van 1 op 3,56 terwijl de auto op benzine pingelt als een gek bij geringe belasting. Ook op LPG kan ik hem op een heelling aan het pingelen krjigen. Wat moet ik daar nou aan doen?
Ik was het niet van plan, maar als ik vaker met de sleurhut op reis ga, komt er een 4x4 met een grote diesel, want dit lijkt nergens op!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2012 22:39 #1366040 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik is heel herkenbaar.................
heb het al jaren met de sleurhut erachter.
Wat ik ook herken is jou probleem van de vochtige caravan.
Vorig jaar herzelfde gehad, hele caravan onder een oliefilm.
Oplossing is het vervangen van je turbo!
Dit jaar, na vervangen van de turbo, helemaal droog.
Druk opbouwen doen ze nog prima maar na 2.5 - 3 ton zijn ze intern "op".
 
Groet,
Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2012 23:48 #1366046 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oliekeerring
Jammer Tom! Ik herinner mij dat een mede- clublid iets soortgelijks heeft gehad met zijn caravanreis vanuit spanje. Ook veel olieverlies en ook een smerige caravan. Ik heb het over Herman Bavinck: hfbavinck@gmail.com
Hij heeft de zaak destijds laten repareren, ik weet geen details, maar wellicht kun je hem eens mailen.

Oh ja, ik zag op je website dat je ook windgeleiders op je 945 hebt. Mag ik vragen welke dat zijn, de originele of namaak, hoe ze bevallen en hoe je eraan komt? Wel een indrukwekkende lijst werkzaamheden overigens, het tekent de echte liefhebber!

Succes!

RobK.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2012 09:17 #1366057 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo, bedankt voor jullie
Hallo, bedankt voor jullie opmerkingen!
En Erik: hoe kan die turbo dan olie lekken als hij nog veel druk opbouwt? Ik heb de turbo ooit vervangen, maar ik moet opzoeken wanneer! En moet je dan ook geen uitlaatrook zien? De rechterkant van het blok inclusief turbo is droog....
@Rob: dank, ik zal hem een mailtje sturen, misschien wordt ik nog wijzer! De windgeleiders zijn namaak, maar ze bevallen goed hoor. Ze zaten al op de auto toen ik hem kocht, maar op de vorige 940 heb ik ze zelf gekocht. Ik moet het merk nakijken, m'n vrouw is inmiddels met de auto naar het werk! Volgens mij heeft Alexander Satter laatst nieuwe gekocht, je kunt hem een PB'tje sturen?
En over die lijst: ik wil gewoon een goede, betrouwbare aurto hebben, al is het ook hobby: de vrouw rijdt er elke dag mee naar haar werk en hij moet ons regelmatig (snel...) naar het buitenland brengen met bagage en kinderen.
Ik kan me nog steeds de afschrijving en de onderhoudskosten van de V70 herinneren, daar zijn de kosten van de 940 peanuts bij!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2012 10:22 #1366063 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De turbo van onze TDIC lekt
De turbo van onze TDIC lekt ook olie. Ik heb mij laten vertellen dat hij dat op de keerringen doet. Hij bouwt prima druk op, maar verbrand dus een beetje olie.
Kan mij indenken dat dat bij jou hetzelfde zou kunnen zijn, dus lekken op de keerringen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2012 23:50 #1366108 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo is intern op............

whitehorse schreef : En Erik: hoe kan die turbo dan olie lekken als hij nog veel druk opbouwt? Ik heb de turbo ooit vervangen, maar ik moet opzoeken wanneer! En moet je dan ook geen uitlaatrook zien? De rechterkant van het blok inclusief turbo is droog....

De buitenkant zegt niet zoveel. De afdichtingen aan de binnenkant, dus ook voor de olie t.b.v. de smering van de turbo, zijn op. Vandaar de vette oliefilm op je caravan.
Andere lekkages kan je best hebben maar die hebben zoveel redblocks. Een druppel vindt je dan ook wel eens. Maar zo"n vette oliefilm over de hele caravan is gewoon je turbo.
Groet,
Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2012 08:11 #1366120 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oke, dank je, gaan we
Oke, dank je, gaan we onderzoeken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2012 16:45 #1366178 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update
Vandaag bij Timen geweest en tot de conclusie gekomen dat de turbo de lekkage niet veroorzaakt. Trouwens, als de turbo olie lekt, moet dat er ook via de uitlaat uitkomen en dan zou alleen die kant van de caravan vet zijn, hij is even vet op beide voorhoeken en de hele onderrkant van de auto is nsat van de olie!! Waarschijnlijk is de krukas-keerring lek, er zit echter ook nog olie aan de linkerkant van het blok, en dat ga ik eens goed ontvetten om te zien of dat nog van de oude lekkage is van de carterventilatie. Een nieuw O-ringetje om de peilstok gedaan, dus die is ook weer dicht. Kleppen gesteld, ontsteking nagekeken, compressie gemeten, en alles nog goed. We maken een afspraak om de bak + koppeling eronderuit te halen voor vernieuwen van de keerring.
De cardan lijkt een beetje door te zweten, maar er is geen sprake van echte lekkage. Ik had Herman Bavink een mailtje gestuurd, maar uit zijn antwoord blijkt dat hij niet iets dergelijks heeft gehad met zijn auto..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD