1300 kilometer met een caravan en olieverlies...met Update onderaan!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2012 20:53 #1093852
door V700 register
1300 kilometer met een caravan en olieverlies...met Update onderaan! is gemaakt door V700 register
Ik ben dit weekend "even" naar Epernay in de Champagne geweest, voor het eerst met de net aangeschafte caravan achter de 940...zo'n 1300 kilometer totaal.
De hele weg tussen de 90 en 110 gereden, heuvel op, heuvel af. De LPG vliegt er letterlijk doorheen: 1 op 4,5 - 5 is wat hij doet met die caravan erachter! Lekker met zo'n klein tankje, elke 200 kilometer tanken, en pingelen op de euro 95 benzine....en ik ben toch al geen caravan-fan.
Maar goed, op de camping niets vreemd gezien, maar thuisgekomen is de voorkant van de caravan vochtig van de olie. Ik zie een natte linkervloer onder de auto en het motorblok lijkt aan de onderkant aan de linkerkant nat. Links is-ie droog. De hele pijp van de pijlstok is vet. Ik zie ook olie op de rechterkant van de as die vanaf de cardan naar het rechterwiel gaat, maar de cardan is droog.
Ik moest een 1/2 liter motorolie bijvullen, maar bij gasgeven lijkt de motor niet erg uit de olievuldop te blazen...Iemand een idee?
De hele weg tussen de 90 en 110 gereden, heuvel op, heuvel af. De LPG vliegt er letterlijk doorheen: 1 op 4,5 - 5 is wat hij doet met die caravan erachter! Lekker met zo'n klein tankje, elke 200 kilometer tanken, en pingelen op de euro 95 benzine....en ik ben toch al geen caravan-fan.
Maar goed, op de camping niets vreemd gezien, maar thuisgekomen is de voorkant van de caravan vochtig van de olie. Ik zie een natte linkervloer onder de auto en het motorblok lijkt aan de onderkant aan de linkerkant nat. Links is-ie droog. De hele pijp van de pijlstok is vet. Ik zie ook olie op de rechterkant van de as die vanaf de cardan naar het rechterwiel gaat, maar de cardan is droog.
Ik moest een 1/2 liter motorolie bijvullen, maar bij gasgeven lijkt de motor niet erg uit de olievuldop te blazen...Iemand een idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2012 21:07 #1364490
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Olietemperatuur.
Hallo Tom,
ik denk dat je smeerolie tijdens deze rit zo heet is geweest dat ie daardoor zo dun geworden is dat de bejaarde keerringen toch wat incontinent geworden zijn. Echter meer dan zweten is het niet geweest, anders was je op 1300 km wel meer olie kwijt geweest. Wellicht is een olietemperatuurmeter toch een aanrader bij dit soort zware belasting.
Onderkant lekker schoonmaken en goed in de gaten houden. En op basis daarvan kijken of actie nodig is.
Overigens hulde voor de Volvo dat ie je na deze marteling toch keurig weer thuis heeft gebracht..........
Succes, Jan.
ik denk dat je smeerolie tijdens deze rit zo heet is geweest dat ie daardoor zo dun geworden is dat de bejaarde keerringen toch wat incontinent geworden zijn. Echter meer dan zweten is het niet geweest, anders was je op 1300 km wel meer olie kwijt geweest. Wellicht is een olietemperatuurmeter toch een aanrader bij dit soort zware belasting.
Onderkant lekker schoonmaken en goed in de gaten houden. En op basis daarvan kijken of actie nodig is.
Overigens hulde voor de Volvo dat ie je na deze marteling toch keurig weer thuis heeft gebracht..........
Succes, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2012 07:46 #1364515
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Jan, die tip van de
Hoi Jan, die tip van de olietemperatuurmeter ga ik uitvoeren. Ik hoop dat je gelijk hebt. En dat thuisbrengen: dat doen mijn redblocks al sinds 1979! Wel eens zonder koppeling teruggekomen en ook op 3 cilinders, maar altijd naar huis!
Ik hoop dat de auto verder oke is, want hij moet ons over twee weken ook nog naar de Bourgogne brengen en later in augustus nog naar Denemarken!
Ik hoop dat de auto verder oke is, want hij moet ons over twee weken ook nog naar de Bourgogne brengen en later in augustus nog naar Denemarken!
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 01:14 #1364679
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oorzaak zoeken
Hallo Tom
Een meter is leuk. Weet je tenminste wanneer je aan de kant moet gaan staan om de olie weer af te laten koelen. Maar om nu om de haverklap naast de kant te gaan staan... Lijkt me niet handig. Ik zou dus ook eens kijken waarom die olie zo warm wordt en of daar iets aan te doen is.
groetjes
Mathy
Een meter is leuk. Weet je tenminste wanneer je aan de kant moet gaan staan om de olie weer af te laten koelen. Maar om nu om de haverklap naast de kant te gaan staan... Lijkt me niet handig. Ik zou dus ook eens kijken waarom die olie zo warm wordt en of daar iets aan te doen is.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2012 08:37 #1364809
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Caravan
Ik denk dat de oorzaak de caravan in combinatie met te hard rijden is? Dat hoop ik in ieder geval, maar er zijn hier toch wel meer mensen die met de 940 een caravan trekken? Hebben die allemaal een oliekoeler gemonteerd?
Ik heb ook helemaal geen verstand van caravans etc.....
Ik heb ook helemaal geen verstand van caravans etc.....
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2012 11:45 #1364818
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ervaring
Mijn Ervaring:
Een 745 met B234F (16V)
Volbeladen en bepakt en 3 man richting zuid Frankrijk, GEEN caravan! WEL een olie temperatuur meter.
Bij meerdere heuvels die ik over moet, moet ik flink terugschakelen, een B234F heeft toeren nodig. Met 4500 toeren in zijn 3 de berg op zijn niet ongewoon.
KVS normaal op temperatuur, olie temperatuur schiet afentoe FLINK omhoog. (120 graden+)
Heuveltje af en de olie koelt weer snel af.
Op een gegeven moment moeten we een erg steile heuvel op, die ook nog eens kronkelend door de bossen gaat.
In zijn 2 met 4000 toeren blazen we omhoog, de olie temperatuur bereikt op een gegeven moment de 140 graden!! Koelvloeistof normaal. Heb de 16V maar stil gezet...de olie zeek er overal tussen uit...
Dus ja, een olietemperatuur meter is erg handig en een oliekoeler ook! De 16V had Geen oliekoelert.
Eenmaal weer thuis en enkele weekjes later ging de koppakking lek.
Groeten,Gerben
Een 745 met B234F (16V)
Volbeladen en bepakt en 3 man richting zuid Frankrijk, GEEN caravan! WEL een olie temperatuur meter.
Bij meerdere heuvels die ik over moet, moet ik flink terugschakelen, een B234F heeft toeren nodig. Met 4500 toeren in zijn 3 de berg op zijn niet ongewoon.
KVS normaal op temperatuur, olie temperatuur schiet afentoe FLINK omhoog. (120 graden+)
Heuveltje af en de olie koelt weer snel af.
Op een gegeven moment moeten we een erg steile heuvel op, die ook nog eens kronkelend door de bossen gaat.
In zijn 2 met 4000 toeren blazen we omhoog, de olie temperatuur bereikt op een gegeven moment de 140 graden!! Koelvloeistof normaal. Heb de 16V maar stil gezet...de olie zeek er overal tussen uit...
Dus ja, een olietemperatuur meter is erg handig en een oliekoeler ook! De 16V had Geen oliekoelert.
Eenmaal weer thuis en enkele weekjes later ging de koppakking lek.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2012 16:09 #1364831
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic misschien stom idee...
Hallo,
Ik weet niet precies hoe dat zit bij andere motoren dan mijn 2.4 t\ic, maar daar heb ik ook zoiets gehad, bij mij was het O-ringetje van de peilstok kapot. Zou dat hier ook kunnen?
Groet,
Gerben (die andere)
Ik weet niet precies hoe dat zit bij andere motoren dan mijn 2.4 t\ic, maar daar heb ik ook zoiets gehad, bij mij was het O-ringetje van de peilstok kapot. Zou dat hier ook kunnen?
Groet,
Gerben (die andere)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2012 18:38 #1364839
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stom?
Niet stom hoor, zou kunnen, ik ga kijken!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2012 23:58 #1364860
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Boekje
In het officiele boekje wat bij de 940 hoort als je deze nieuw kocht staat dat bij een zwaardere caravan je een EXTRA (automaat) oliekoeler moet monteren dus...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2012 08:48 #1364878
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handbak
Maar toch niet bij eeen handbak? Die automaat kan je koelwater opkoken, en dan begrijp ik het wel, maar de handbak geeft toch geen extra koelproblemen?
Moderators: Jerry Stam