Schade tijdens proefrit, wie is aansprakelijk?? Opgelost!
- V700 register
- Nieuw lid
-
De eigenaar en ik constateerden dat er eigenlijk weinig aan de hand was, een goed poetsmiddel zou wonderen doen. De bumper was nog heel en de kras viel sowieso niet op temidden van alle overige gebruikerssporen. Hij zou nadenken over de te nemen stappen.
Nu een mail met een offerte van Scandcar à €325,00 en het verzoek het bedrag over te maken. Scheur in de bumper geconstateerd, polijsten, spuiten, monteren enz.
Mijn vraag is concreet: wie is er verantwoordelijk voor deze schade? De eigenaar van de auto of ik?
Uiteraard is er gereden met toestemming, eigenaar zat ernaast en ik heb geen proefritformulier o.i.d. ingevuld.
Rob K.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als hij het risico neemt om eigen schade niet te verzekeren, dan is dat zijn risico.
Omdat hij vrijwillig toestemmde om zijn wagen door jou te laten besturen is er geen sprake van diefstal en joyriding en komt de verantwoordelijkheid weer bij hem te liggen.
Dit is de redenatie van de meeste aansprakelijksverzekeringen, maar voor de zekerheid, gewoon je verzekering bellen en de situatie uitleggen, kijken wat zij voor je kunnen betekenen.

Succes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
R. Korteweg schreef : Op zoek naar een leuke auto voor vrouw en zoon, heb ik afgelopen week een proefritje gemaakt in een 850. Omdat de koppeling sneller aangreep dan gedacht reed ik achteruit tegen een hek!
.Rob K. Blue Hotel 2.3 LPT 1998 Vol van Volvo:<a href="">Blue Hotel in concert: www.vimeo.com/1567587 " title=" www.vimeo.com/1567587 "> www.vimeo.com/1567587 Trailer Not without my Volvo: <a href=" www.vimeo.com/2270827 " title=" www.vimeo.com/2270827 "> www.vimeo.com/2270827
Dus het was meteen raak en einde proefrit ??
Zou ook gewoon voorleggen aan de verzekering.
Deze kunnen ook een schade exper sturen om te kijken of het wel allemaal klopt.
(Frits die nog een Daf66 marathon coupe te koop heeft )
Ja is een automaat dus geen last met koppeling
- Frits Lidnr. 795
- 960 Estate/740GLE sedan/
- Daf 66 sedan/Daf 66 Marathon Coupe/Daf 66 Ya
- dafvolvo.web-log.nl/dafvolvo/2007/01/volvo.html
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat vind ik wat kort door de bocht, ookal heb je juridisch gelijk je beschadigd een eigendom van een ander. Het siert Rob als hij gewoon de schade betaalt ongeacht of hij het van de verzekering terugkrijgt.
Verplaats je zelf hier eens in? Als iemand in jouw auto een deuk rijdt tijdens een proefrit?

- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt gelijk Paul, ik ga ook zeker betalen, maar ik heb nu het sterke vermoeden dat me hier een poot wordt uitgedraaid, vandaar dat ik even wil weten wat mijn (juridische) positie is.solexpaul schreef : @Maarten,
Dat vind ik wat kort door de bocht, ookal heb je juridisch gelijk je beschadigd een eigendom van een ander. Het siert Rob als hij gewoon de schade betaalt ongeacht of hij het van de verzekering terugkrijgt.
Verplaats je zelf hier eens in? Als iemand in jouw auto een deuk rijdt tijdens een proefrit?
Rob K.
Blue Hotel 2.3 LPT 1998 Vol van Volvo:<a href="">Blue Hotel in concert: www.vimeo.com/1567587Trailer Not without my Volvo: www.vimeo.com/2270827
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat een nare manier om de schade onterecht trachten te verhalen op jou en dan nog voor een prijs die sowieso absurd is. Ik zou zonder meer weigeren hier op in te gaan en schriftelijk alle aansprakelijkheid afwijzen.Schrijf dus ook niet meer dan dat in je brief. "Naar aanleiding van uw schadeclaim d.d. ... m.b.t. .....wil ik u berichten dat ik hierbij alle aansprakelijk afwijs" vriendelijke groet, RK
Het is zoals Maarten het schrijft tenslotte de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Of je nu je vriendin, een vriend of een vreemde in je auto laat rijden, het blijft voor riisico van de eigenaar tenzij anders ( mondeling of schriftelijk ) overeengekomen.
Als je het echt sneu vind voor de eigenaar kun je natuurlijk je wa verzekering even peilen of die iets wil doen. Zoniet. kun je in dit geval, het nog even wat bonter maken dan zij door van de vraagprijs alvast het schadebedrag af te halen, tenslotte vindt de eigenaar zelf dat zijn auto minder waard is geworden... Dit enkel natuurlijk als je interesse hebt in de auto!
Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Groeten Rudiger
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob, ik snap je punt. Groot gelijk dat je wilt weten hoe je juridische situatie in elkaar steek. Maar je komt er vast wel op een goede manier uit met de tegenpartij. Dat wens ik je in ieder geval toe Je zult je al lullig genoeg voelen.
Rudiger, denk je even in dat je vanwege de kredietcrisis je Amerigo moet verkopen omdat je hem niet meer kunt betalen. Dat gaat je aan het hart, maar je zet hem toch te koop. Dan gebeurt er zoiets. En dan reageert de tegenpartij zoals jij nu doet. Ik denk dat we hier dan een andere discussie zouden lezen, niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat zou inderdaad vervelend kunnen zijn. Nu is Amerigo all-risk verzekerd volgens taxatierapport en zou ik het me niet zoveel aantrekken. Zeker niet als ik besloten heb A te verkopen. Dat neemt niet weg dat ik echt voldoende empatisch vermogen heb om in te zien dat zoiets als het je persoonlijk overkomt echt naar kan zijn. Maar heeft Rob hier nu niet met een bedrijf te maken die het onderste uit de kan wil halen?EndlessQuest schreef : Rudiger, denk je even in dat je vanwege de kredietcrisis je Amerigo moet verkopen omdat je hem niet meer kunt betalen. Dat gaat je aan het hart, maar je zet hem toch te koop. Dan gebeurt er zoiets. En dan reageert de tegenpartij zoals jij nu doet. Ik denk dat we hier dan een andere discussie zouden lezen, niet?
In het verleden ben ik wel eens geconfronteerd met schadeclaims naar mij toe door schade ongewild veroorzaakt. Uiteindelijk draaide het er soms op uit dat ik iets moest betalen maar vervolgens niets had.Je herstelt het eigendom van een ander. Sindsdien ben ik van het principe 'wat ik niet kan of wil betalen dat leen ik niet" of maak ik altijd minstens mondelinge afspraken van wat te doen als ik toch iets van een ander gebruik/leen/of tot mijn beschikking krijg. Mijn buurman bood me laatst aan om eens lekker te gaan scheuren in zijn nieuwe AR. Toen ie enkel wa + verzekerd bleek te zijn heb ik er maar vanaf gezien.
Maar goed, als er bij Robs tegenpartij geen sprake is van hebzucht hoop ik dat het voor beide partijen opgelost kan worden zonder persoonlijk financieel verlies.
Groeten Rudiger
- V700 register
- Nieuw lid
-
`t is niet persoonlijk aan jou gericht hoor. Je was een makkelijk voorbeeldje met Amerigo natuurlijk Ik geloof overigens niet dat ik er zo gemakkelijk over heen zou stappen als het bij ons zou gebeuren met Indy (in de situatie zoals ik omschreef voor jou en Amerigo). Misschien dicht ik Indy teveel "persoonlijkheid" toe
Ik maak uit het verhaal van Rob niet op dat het om een bedrijf gaat. Ik had de indruk dat het om een particulier ging. Misschien lees ik het verkeerd. In geval van een bedrijf zou ik er minder moeilijk over doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na afloop van de proefrit vroeg ik hem hoe we dit zouden gaan oplossen. Hij reageerde wat afhoudend en vertelde dat hij wel zou mailen. We zijn nu bijna een week verder en er kan theoretisch inmiddels wel van alles gebeurd zijn. Volgens hem is er nu wel een scheur geconstateerd?? Ik heb het niet gezien en er is op dat moment geen schadeexpert bij geweest. Hij claimt een fors bedrag. maar het is een prijsopgave van zijn garage. Moet ik hier zondermeer mee akkoord gaan??
Het was ook niet echt een vertroetelde auto, eerder behoorlijk verwaarloosd. Kortom, ik weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan, vandaar de vraag naar mijn juridische positie. Ik ga morgen ook contact zoeken met bij (verkeers)rechtsbijstandverzekering in de hoop dat zij iets kunnen betekenen.
Rob K.