Ontwerp onderhoudskostenoverzicht in Excel (update 17-8-2009)
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
is dit dan dus juist nu in mijn sheethet geval, of een suggestie om aan tepassen?Ik wilde het overzicht per jaar maken, daarna komt er nog een tweede excelsheet, om de totalen en zo, van verschillende jaren te verzamelen (staat hier geheel los van, wat mij betreft)Adrian schreef : - Jaar op jaar registratie vereist vele/teveel tabbladen voor een goed overzicht. Door jaar en verbruik te plaatsen onder een tab voorkom je dit.
Terminologie is niet het sterkste punt van microsoft. Je hebt in je voorbeeld 1 worksheet met 4 sheets voor 2009. wanneer je in hetzelfde worksheet meedere jaren wilt onder brengen lopen het aantal tabs snel op, dit wordt onoverzichtelijk.
Wanneer je werkt met een worksheet per jaar, zoals je voorstelt, heb je dit probleem niet.Goed punt, neem ik mee.Dan moet er dus ook ergens een veld met de hoeveelheid toegevoegde olie gaan verschijnen.Onderhoudsveld, denk ik. ga ik over nadenken.Adrian schreef : - signalering: hiervoor komt ook in aanmerking olieverbruik en hoog brandstofgebruik per tankbeurt.
De bedoeling, mijn bedoeling, was dit per jaar te bekijken.Je houdt een niet-ingevuld exemplaar voor jezef en een tweede exemplaar vul je in voor het geldende jaar.Het jaar erop, maak je een kopie van de lege, slaat hem op onder dat specifieke jaar, en je kunt weer verder. De bedoeling is een fail-safe (oneerbiedig gezegd, monkey-proof) sheet, waar je enkel het startscherm hoeft in te vullen en je verbruikscijfers en onderhoud, het sheet doet de rest.Adrian schreef : Algemeen: met teveel toeters en bellen creeer je een onderhoudsprobleem met het spreadsheet in de toekomst of afhankelijkheid bijvoorbeeld met belastingdienst bij wijziging van tarieven.
Het aanmaken van nieuwe worksheet tabs voor een nieuw jaar door gebruikers zonder spreadsheet benul zal problemen geven. ik moet er in ider geval steeds weer even bij nadenken: hoe deed ik dat ook al weer.
Je moet inderdaad naar een monkey proof tool. Er was iets met a fool with a tool......... Ben ik even kwijt. <h3 class="r"><a href=" www.ebizq.net/topics/tech_in_biz/features/5318.html ">A Fool With a Tool is Still a Fool </a></h3>Maak cijfer-materiaal herkenbaar. Al te vaak wordt cijfer-materiaal, met name statistische info verkeerd geinterpreteerd.
Dit zjn denk ik de algemene richtlijnen. Belangrijker vind ik de invloed van het rijgedrag op het onderhoud. Kun je misschien ook een keuze laten maken op het start sheet.Adrian schreef : Afwijking onderhoudschema diesels:
5.000 of 6 maanden: Turbo diesel - Motorolie en oliefilter 20.000: D24 luchtfilter, aftappen water brandstoffilter, controleer stationair120.00 of 6 jaar: distributieriem en pompriemwiel met geleiderol en waterpomp, brandstoffilter, gloeibougies
Een harde rijder mag iedere 10.000 zijn kleppen, remmen en koppeling controleren. Een rustige rijder eens in de 100.000.
Zijn dit de ENIGE verschillen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
-
Klopt het dat de 6-lijn diesel ook gesteld moet worden of kunnen we stellen dat enkel de 4-cilinder5s in aanmerking komen voor kleppen stellen?Nu staan accessoires, onderhoud en overige kosten samen met de rest van de samenvatting op 1 sheet. Ik denk er over, om voor de drie genoemde categorieën, elk een aparte tab (dus sheet) te maken, en enkel de totalen te vermelden op het overzicht. Je kunt in de lijst met accessoire, onderhoud en boetes (
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat noem ik opmaak (en is daarmee voor later zorg, wat mij betreft), maar inderdaad klinkt dat logischer.henk 940LPT schreef : De kolom "dagteller netto" voor LPG kan wellicht beter "kms LPG netto" heten oid ?
Bedankt voor de info van de diesel, maar wacht toch nog even op een antwoord van Robert, Adrian of JanV.
En verder? Bekeken?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Met alle tabs op een pagina blijft het overzichtelijk.
De diesels -94 hebben klepstelplaatjes.
De afgeleide info is eenduidig, wanneer dat niet meer het geval is wordt er wel gepiept.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik heb een 1993 (22-7-1993 op kenteken gezet) D24TIC met hydraulische klepstoters. Of is dit stiekum al een modeljaar 1994?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
In 94 zijn alle uitvoeringen er mee uitgerust.
Het modeljaar staat in je VIN code 93:P 94:R
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
De D24 TIC is in modeljaar 1993 uitgerust met hydraulische klepstoters en dat in de loop van week 41 in 1992.Adrian schreef : Wanneer overstap de overstap naar hydraulische stoters in 93 is gemaakt is niet helemaal duidelijk.
Vanaf chassisnummer:940 4 drs vanaf 112963940 5 drs vanaf 65356960 4 drs vanaf 30004960 5 drs vanaf 11623
Groeten,Hedwig
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank u, daar kan ik wat mee....hlambrechts schreef : De D24 TIC is in modeljaar 1993 uitgerust met hydraulische klepstoters en dat in de loop van week 41 in 1992.
Vanaf chassisnummer:940 4 drs vanaf 112963940 5 drs vanaf 65356960 4 drs vanaf 30004960 5 drs vanaf 11623