Ontwerp onderhoudskostenoverzicht in Excel (update 17-8-2009)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2009 14:27 #1244356 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic respons in vet

Baseman schreef :

Adrian schreef : - Jaar op jaar registratie vereist vele/teveel tabbladen voor een goed overzicht. Door jaar en verbruik te plaatsen onder een tab voorkom je dit.

is dit dan dus juist nu in mijn sheethet geval, of een suggestie om aan tepassen?Ik wilde het overzicht per jaar maken, daarna komt er nog een tweede excelsheet, om de totalen en zo, van verschillende jaren te verzamelen (staat hier geheel los van, wat mij betreft)
Terminologie is niet het sterkste punt van microsoft.  Je hebt in je voorbeeld 1 worksheet met 4 sheets voor 2009. wanneer je in hetzelfde worksheet meedere jaren wilt onder  brengen lopen het aantal tabs snel op, dit wordt onoverzichtelijk.
Wanneer je werkt met een worksheet per jaar, zoals je voorstelt, heb je dit probleem niet. 

Adrian schreef : - signalering: hiervoor komt ook in aanmerking olieverbruik en hoog brandstofgebruik per tankbeurt. 

Goed punt, neem ik mee.Dan moet er dus ook ergens een veld met de hoeveelheid toegevoegde olie gaan verschijnen.Onderhoudsveld, denk ik. ga ik over nadenken.

Adrian schreef : Algemeen: met teveel toeters en bellen creeer je een onderhoudsprobleem met het spreadsheet in de toekomst of afhankelijkheid bijvoorbeeld met belastingdienst bij wijziging van tarieven.
Het aanmaken van nieuwe worksheet tabs voor een nieuw jaar door gebruikers zonder spreadsheet benul zal problemen geven. ik moet er in ider geval steeds weer even bij nadenken: hoe deed ik dat ook al weer.

De bedoeling, mijn bedoeling, was dit per jaar te bekijken.Je houdt een niet-ingevuld exemplaar voor jezef en een tweede exemplaar vul je in voor het geldende jaar.Het jaar erop, maak je een kopie van de lege, slaat hem op onder dat specifieke jaar, en je kunt weer verder. De bedoeling is een fail-safe (oneerbiedig gezegd, monkey-proof) sheet, waar je enkel het startscherm hoeft in te vullen en je verbruikscijfers en onderhoud, het sheet doet de rest.
Je moet inderdaad naar een monkey proof tool. Er was iets met a fool with a tool......... Ben ik even kwijt.  <h3 class="r"><a href=" www.ebizq.net/topics/tech_in_biz/features/5318.html ">A Fool With a Tool is Still a Fool </a></h3>Maak cijfer-materiaal herkenbaar. Al te vaak wordt cijfer-materiaal, met name statistische info verkeerd geinterpreteerd.

Adrian schreef : Afwijking onderhoudschema diesels:
5.000 of 6 maanden: Turbo diesel - Motorolie en oliefilter 20.000: D24 luchtfilter, aftappen water brandstoffilter, controleer stationair120.00 of 6 jaar: distributieriem en pompriemwiel met geleiderol en waterpomp, brandstoffilter, gloeibougies 

Dit zjn denk ik de algemene richtlijnen. Belangrijker vind ik de invloed van het rijgedrag op het onderhoud. Kun je misschien ook een keuze laten maken op het start sheet.
Een harde rijder mag iedere 10.000 zijn kleppen, remmen en koppeling controleren. Een rustige rijder eens in de 100.000. 
Zijn dit de ENIGE verschillen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 12:51 #1244569 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderscheid.
Wellicht is het handig onderscheid te houden in worksheet en workbook, ik zag dat ik dat zelf ook al door elkaar gebruikt had. Het workBOOK wil ik per jaar gaan maken, met verschillende workSHEETS zoals er nu ook in staan. (Ik weet niet of je het zo bedoelde, maar) Ik zie er geen brood in, de hele berekening van voor tot achter uit te leggen. Ik heb vaker dit soort sheetjes gemaakt, met bijvoorbeeld een 10-tal gele vakjes waar de data in kunt zetten die voor jou zelf van toepassing is, en de rest van de cellen is gelocked. Je kunt de formules als het goed is dus niet veranderen, weggooien of verkeerd kopiëren. Deze lock zit er nu nog niet op, is alleen maar irritant, voor mij. In dit geval wil ik een aantal van die vakjes op de sheet met de naam Start maken (staan er al) en de verbruikslijsten mag men in schrijven, maar dan enkel in die kolommen, waar geen functie of conditional formatting achter zit. Ik heb van hlambrechts een mail ontvangen met een hele serie TP-docs eraan, die moet ik nog even uitprinten en zien wat ik ermee kan, maar ik heb het idee, dat dat wel redelijk compleet is. Nu de checks nog bedenken. Stand nu: Je kunt je verbruik bijhouden, benzine, diesel, LPG. Op basis van de keuze in het sheet start, wordt de juiste categorie toegevoegd aan het vaste lasten overzicht. Rij je op LPG, dan worden zowel LPG als benzine toegevoegd. Dit werkt ook zo, met de check of er een onregelmatigheid in het verbruik zit, waartoe je een groene of rode box op het sheet start ziet staan. Klepstelplaatjes heb ik in een aparte sheet gezet, uitgebreid met 2 cilinders. Zitten er afwijkingen in, groter dan een door mij opgegeven waarde (mogelijk later in te geven door de gebruiker) kleurt het vakje rood. Dit verschijnt tevens in een boxje op het sheet start. Je ziet zelf of het maar om 1 plaatje gaat, of dat er meerder zijn, die aandacht behoeven. Onderhoud, wel of niet up to date, werkt momenteel wel, maar niet als je de tweede kolom op het betreffende sheet in gaat vullen, dus daar moet ik nog even naar kijken. Wat nog meer??....... Niet zo veel dacht ik, blader er even doorheen, zou ik zeggen.   Wel heb ik nog twee vragen:
    Klopt het dat de 6-lijn diesel ook gesteld moet worden of kunnen we stellen dat enkel de 4-cilinder5s in aanmerking komen voor kleppen stellen?Nu staan accessoires, onderhoud en overige kosten samen met de rest van de samenvatting op 1 sheet. Ik denk er over, om voor de drie genoemde categorieën, elk een aparte tab (dus sheet) te maken, en enkel de totalen te vermelden op het overzicht. Je kunt in de lijst met accessoire, onderhoud en boetes (
) eindeloos aanvullen, de samenvatting blijft netjes gehandhaafd, op 1 pagina. Voor? Tegen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 12:56 #1244571 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oude
Volgens mij moeten de oudere diesels ook gesteld worden, de jongere hebben hydraulische klepstoters. De kolom "dagteller netto" voor LPG kan wellicht beter "kms LPG netto" heten oid ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 13:01 #1244572 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Okay.

henk 940LPT schreef : De kolom "dagteller netto" voor LPG kan wellicht beter "kms LPG netto" heten oid ?

Dat noem ik opmaak (en is daarmee voor later zorg, wat mij betreft), maar inderdaad klinkt dat logischer.
Bedankt voor de info van de diesel, maar wacht toch nog even op een antwoord van Robert, Adrian of JanV.
En verder?  Bekeken?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 17:48 #1244583 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic diesel en tabs
Voorbeeld ziet er al mooi uit.
Met alle tabs op een pagina blijft het overzichtelijk.
De diesels -94 hebben klepstelplaatjes.
De afgeleide info is eenduidig, wanneer dat niet meer het geval is wordt er wel gepiept.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 17:51 #1244584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic D24TIC 1993 mét hydraulische klepstoters
Hoi Adrian,
ik heb een 1993 (22-7-1993 op kenteken gezet) D24TIC met hydraulische klepstoters. Of is dit stiekum al een modeljaar 1994?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 21:55 #1244618 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic D24TIC 1993 mét hydraulische klepstoters
Wanneer overstap de overstap naar hydraulische stoters in 93 is gemaakt is niet helemaal duidelijk.
In 94 zijn alle uitvoeringen er mee uitgerust.
Het modeljaar staat in je VIN code 93:P 94:R

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 21:59 #1244619 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De mijn heeft een P, dus is
De mijn heeft een P, dus is dan modeljaar en bouwjaar 1993. 

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 22:50 #1244630 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Week 41 1992

Adrian schreef : Wanneer overstap de overstap naar hydraulische stoters in 93 is gemaakt is niet helemaal duidelijk.

De D24 TIC is in modeljaar 1993 uitgerust met hydraulische klepstoters en dat in de loop van week 41 in 1992.
Vanaf chassisnummer:940 4 drs vanaf 112963940 5 drs vanaf 65356960 4 drs vanaf 30004960 5 drs vanaf 11623
Groeten,Hedwig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 23:58 #1244637 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank u.

hlambrechts schreef : De D24 TIC is in modeljaar 1993 uitgerust met hydraulische klepstoters en dat in de loop van week 41 in 1992.
Vanaf chassisnummer:940 4 drs vanaf 112963940 5 drs vanaf 65356960 4 drs vanaf 30004960 5 drs vanaf 11623

Dank u, daar kan ik wat mee....;-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC