Ontwerp onderhoudskostenoverzicht in Excel (update 17-8-2009)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2009 09:04 #1244149 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Google-Apps
Tip: met Google Apps (Documents) kun je spreadsheets heel mooi online delen met iederee die er iets mee mag/wil/kan (of embedden op een webpagina). Ff een gmail account aanmaken. Ook kun je daarmee invulforms maken die je op een site (hier?) zet die rechtsstreeks automatisch in de sheet verwerkt worden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2009 10:19 #1244154 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bekijken.

mbroeren schreef : Tip: met Google Apps (Documents) kun je spreadsheets heel mooi online delen met iedereen die er iets mee mag/wil/kan (of embedden op een webpagina).

Ik zal het zeker even bekijken, als ik nog kan inloggen.Ik ben (wellicht bekend) absoluut geen voorstander van MSN, Netmeeting, Hyves, Twitter, LinkedIn en dat soort dingen/sites, omdat ik nergens kan lezen of zien, welke informatie met wie gedeeld wordt (en daar hou ik niet van), en wil voornamelijk voor mezelf of eenieder die het intresseert een mogelijkheid hebben, de totale kosten te kunnen bekijken.
De tip is goed, ik zal er zeker naar kijken, misschien als optie inbouwen, maar beloven doe ik je niks......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2009 22:44 #1244230 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opzetje

mbroeren schreef : Tip: met Google Apps (Documents) kun je spreadsheets heel mooi online delen

Sorry Martijn, ik heb het bekeken (wachtwoord gevonden) maar ik vind het niks.Dan moet ik online het hele spreadsheet gaan invoeren, dat zie ik niet zitten.Toch bedankt voor de tip.
Ik heb een opzetje gemaakt, toegevoegd aan de eerste posting.Ik heb het nog niet allemaal heel nauwgezet nagekeken, maar het begin is vrij aardig.Let wel, het is nog een OPZETJE, dus verre van af.
Commentaar (in welke vorm dan ook) is welkom.Invullen zou ik nog niet doen, maar inkijken kan wel.
De tabellen zijn overigens gevuld daar waar nodig/mogelijk, met voorbeeldgegevens.
[EDIT] link naar opzetje, verplaatst naar start-topic, leek me handiger [END]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 06:30 #1244250 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat is nu juist het idee
Hej,
No sorrys hoor. Het idee van online is nu juist dat je niet steeds een bestand hoeft te uploaden en jij bepaalt wie het mag zien/editten. Anyway, ik kan me goed voorstellen dat je het anders aanpakt (hoewel je ook offline-google-apps kunt installeren - hij synchroniseert dan bij online gaan). Overigens is het mogelijk een excelsheet te maken en die te importeren of plakken in google-apps.
Het is ff wennen geef ik toe :)

Mooie opzet alvast op de manier zoals je het nu gedaan hebt zeg! Houd jij ergens rekening met de provincie-tarieven? Dit omdat ik zie dat je hieruit kunt kiezen op het eerste blad. Zit hier een zoekfunctie achter of zal ik daar eens over nadenken.
groets 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 08:31 #1244253 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok.

mbroeren schreef : No sorrys hoor. Het idee van online is nu juist dat je niet steeds een bestand hoeft te uploaden en jij bepaalt wie het mag zien/editten. Anyway, ik kan me goed voorstellen dat je het anders aanpakt (hoewel je ook offline-google-apps kunt installeren - hij synchroniseert dan bij online gaan). Overigens is het mogelijk een excelsheet te maken en die te importeren of plakken in google-apps.

Okay, dat is de moeite van een tweede poging het te onderzoeken waard.
Ik heb overigens een tooltje wat automatisch een backup online zet, dus dat is geen probleem, daarbij is de locatie waar het bestand nu staat, gemept in Widows explorer, dus sleur en pleur is ook genoeg.

mbroeren schreef : Mooie opzet alvast op de manier zoals je het nu gedaan hebt zeg! Houd jij ergens rekening met de provincie-tarieven? Dit omdat ik zie dat je hieruit kunt kiezen op het eerste blad. Zit hier een zoekfunctie achter of zal ik daar eens over nadenken.

Dank voor het compliment.
Ja, ik houd daar rekening mee.Ik wil alles wat je als gebruiker niet nodig hebt, verbergen, dus ook het sheet met de MRB gegevens.Deze heb ik inderdaad overgenomen van de site van de belastingdienst en het resultaat van je MRB is afhankelijk van de 4 keuzen die je maakt.Dat bereken per maand/jaar ga ik eruit slopen, ik bedacht me dat dat een useless iets is.Alles moet tenslotte deelbaar worden door 12, dat is irritant veel meer werk.
Overigens zit ik net na te denken over die pop-up, die Wouter1973 suggereerde.Makkelijker (eigenlijk véél makkelijker) is 1 pop-up, met de tekst "Let op, de onderhoudstermijn voor één of meer onderdelen is verstreken. Kijk op het tabblad onderhoud om te zien welke."en dit dan op het tabblab onderhoud met een conditional format rood te markeren, als ofwel de kilometers, ofwel de datum verlopen is, af te vinken met een X, zodat het rode kleurtje weer verdwijnt.
Ik moet dus nu nog op zoek naar een correct onderhoudsschema voor de diesel, die van de benzine/gasblokken staat online.
Toevoegingen, zo ver trouwens?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 09:17 #1244256 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opzetje.

Wouter1973 schreef : Wellicht bepaalde alerts -gerelateerd aan bijvoorbeeld de kilometerstand- zodat je er d.m.v. één of andere pop-up of knipperend 'iets' aan herrinnerd wordt dat het bijvoorbeeld tijd is om de kleppen weer eens te stellen na 15.000 km? Er zijn vast meerdere zaken te bedenken die normaal gesproken na een vast aantal kilometers periodiek aan bod komen.
Verder: onderscheid tussen gebruikte onderdelen en nieuwe onderdelen, is dat handig?Een aparte rubriek voor 'opleukspul' zoals bijvoorbeeld chromen tellerringen?

Volgens mij is er, in de eerste opzet, aan alle gestelde wensen voldaan.
Op de startsheet zie je een box die groen is, met de tekst Onderhoud up-to-date, gebaseerd op hetgeen je invulde op het onderhoudsschema op de bijbehorende tab, [onderhoudsschema benzine-LPG].Loop je achter, wordt de box rood, met de tekst Onderhoud nodig.
Accessoires staan in aparte kop, onderdelen gebruikt/nieuw kan in dezelfde kolom, lijkt mij, maar kijk gerust even een dirigeer me in de juiste richting indien nodig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 09:25 #1244257 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic compliment
Nogmaals mijn complimenten.
Ik zal het eens gaan gebruiken; dan komen vanzelf eventuele wensen en extra feedback. Hoewel het er nu al erg compleet uit ziet joh! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 09:29 #1244259 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Carefull.

mbroeren schreef : Nogmaals mijn complimenten.
Ik zal het eens gaan gebruiken; dan komen vanzelf eventuele wensen en extra feedback. Hoewel het er nu al erg compleet uit ziet joh! 

Dank u. De meeste dingen heb ik erin gezet als brainstrom.Ik kan je niet beloven dat je de ingevoerde gegevens simpelweg kunt gaan plakken in het nieuwe sheet.Zeker omdat er met conditional formatting dingen worden aangepast, als je daarin gaat plakken uit een 'platte'-sheet, ben je dat kwijt, de functie dus ook.
Gebruik dus bij voorkeur 'sample'-data, geef mij feedback en ga in de final-versie aan de gang.
(dat we daar later geen teleurstelling over krijgen..... )

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 11:41 #1244272 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ideeen en commentaar
We koesteren onze bakstenen vaak vele jaren.
- Jaar op jaar registratie vereist vele/teveel tabbladen voor een goed overzicht. Door jaar en verbruik te plaatsen onder een tab voorkom je dit.
- In een summary overzicht met een regel per jaar nivelleren de effecten van bijvoorbeeld groot onderhoud en krijg je een beeld van gemiddelde kosten, verbruik en het verloop hiervan
- signalering: hiervoor komt ook in aanmerking olieverbruik en hoog brandstofgebruik per tankbeurt. 
Algemeen: met teveel toeters en bellen creeer je een onderhoudsprobleem met het spreadsheet in de toekomst of afhankelijkheid bijvoorbeeld met belastingdienst bij wijziging van tarieven.
Het aanmaken van nieuwe worksheet tabs voor een nieuw jaar door gebruikers zonder spreadsheet benul zal problemen geven. ik moet er in ider geval steeds weer even bij nadenken: hoe deed ik dat ook al weer.

Afwijking onderhoudschema diesels:
5.000 of 6 maanden: Turbo diesel - Motorolie en oliefilter 20.000: D24 luchtfilter, aftappen water brandstoffilter, controleer stationair120.00 of 6 jaar: distributieriem en pompriemwiel met geleiderol en waterpomp, brandstoffilter, gloeibougies 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 12:44 #1244277 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank u.

Adrian schreef : - Jaar op jaar registratie vereist vele/teveel tabbladen voor een goed overzicht. Door jaar en verbruik te plaatsen onder een tab voorkom je dit.

is dit dan dus juist nu in mijn sheethet geval, of een suggestie om aan tepassen?Ik wilde het overzicht per jaar maken, daarna komt er nog een tweede excelsheet, om de totalen en zo, van verschillende jaren te verzamelen (staat hier geheel los van, wat mij betreft)

Adrian schreef : - signalering: hiervoor komt ook in aanmerking olieverbruik en hoog brandstofgebruik per tankbeurt. 

Goed punt, neem ik mee.Dan moet er dus ook ergens een veld met de hoeveelheid toegevoegde olie gaan verschijnen.Onderhoudsveld, denk ik. ga ik over nadenken.

Adrian schreef : Algemeen: met teveel toeters en bellen creeer je een onderhoudsprobleem met het spreadsheet in de toekomst of afhankelijkheid bijvoorbeeld met belastingdienst bij wijziging van tarieven.
Het aanmaken van nieuwe worksheet tabs voor een nieuw jaar door gebruikers zonder spreadsheet benul zal problemen geven. ik moet er in ider geval steeds weer even bij nadenken: hoe deed ik dat ook al weer.

De bedoeling, mijn bedoeling, was dit per jaar te bekijken.Je houdt een niet-ingevuld exemplaar voor jezef en een tweede exemplaar vul je in voor het geldende jaar.Het jaar erop, maak je een kopie van de lege, slaat hem op onder dat specifieke jaar, en je kunt weer verder. De bedoeling is een fail-safe (oneerbiedig gezegd, monkey-proof) sheet, waar je enkel het startscherm hoeft in te vullen en je verbruikscijfers en onderhoud, het sheet doet de rest.

Adrian schreef : Afwijking onderhoudschema diesels:
5.000 of 6 maanden: Turbo diesel - Motorolie en oliefilter 20.000: D24 luchtfilter, aftappen water brandstoffilter, controleer stationair120.00 of 6 jaar: distributieriem en pompriemwiel met geleiderol en waterpomp, brandstoffilter, gloeibougies 

Zijn dit de ENIGE verschillen?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC