Stationair toerental, lambda lampje en code 232. Nu 123. Opgelost (?)
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
16-07-2025 12:03 - 16-07-2025 12:05 #1477908
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Stationair toerental, lambda lampje en code 232
Een niet of slecht werkende temp sensor gaat mogelijk wel problemen geven bij de APK.
Hij gaat dan te rijk, of te arm lopen.
Controleer even de staat van de 2 gevlochten massa kabels op het kleppendeksel, soms zit 1 ervan op de inlaat.
Andere eind zit aan het schutbord.
De tempsensor is eigenlijk 2 sensoren vermomd als 1
Intern zitten er 2 sensoren in; 1 voor de LH en de ander voor de EZK.
Dat zijn dan ook de 2 aansluitingen op de sensor.
Massa verloopt bij deze sensor via het blok, en dus via de gevlochten massa kabels, vandaar deze even controleren.
En dus ook géén vloeibare pakking etc gebruiken bij montage van deze sensor.
Hij gaat dan te rijk, of te arm lopen.
Controleer even de staat van de 2 gevlochten massa kabels op het kleppendeksel, soms zit 1 ervan op de inlaat.
Andere eind zit aan het schutbord.
De tempsensor is eigenlijk 2 sensoren vermomd als 1
Intern zitten er 2 sensoren in; 1 voor de LH en de ander voor de EZK.
Dat zijn dan ook de 2 aansluitingen op de sensor.
Massa verloopt bij deze sensor via het blok, en dus via de gevlochten massa kabels, vandaar deze even controleren.
En dus ook géén vloeibare pakking etc gebruiken bij montage van deze sensor.
Laatst bewerkt 16-07-2025 12:05 door noppen20.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2025 13:04 - 17-07-2025 13:05 #1477925
door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Stationair toerental, lambda lampje en code 232. Nu 123 en weer wat anders
Ik heb alle massa aansluitingen nagelopen en opgeschuurd. Nog geen resultaat. Ik wil er nog een echte Bosch sensor inzetten.
Wel weer een andere verrassing bij deze never ending story. Ik breng mijn zoon naar het station, een ritje van 25 minuten. Kom aan op het station, slaat ie af. Niet meer starten en stinken naar benzine. ANWB erbij en ik zie dat de benzine tussen spuitstuk en turbo uitloopt bij starten. Bougies eruit en ronddraaien en de benzine komt zo het blok uit. Volgens de ANWB monteur waarschijnlijk een openstaande benzine injector. Die heb ik nog wel liggen, want die heb ik al eens gewisseld. Maar zo blijf je wel bezig. Als iemand nog een andere tip heeft...(naast weg doen). Als ie rijdt, rijdt ie echt heerlijk. Eigenlijk nog lekkerder dan mijn 740.
Wel weer een andere verrassing bij deze never ending story. Ik breng mijn zoon naar het station, een ritje van 25 minuten. Kom aan op het station, slaat ie af. Niet meer starten en stinken naar benzine. ANWB erbij en ik zie dat de benzine tussen spuitstuk en turbo uitloopt bij starten. Bougies eruit en ronddraaien en de benzine komt zo het blok uit. Volgens de ANWB monteur waarschijnlijk een openstaande benzine injector. Die heb ik nog wel liggen, want die heb ik al eens gewisseld. Maar zo blijf je wel bezig. Als iemand nog een andere tip heeft...(naast weg doen). Als ie rijdt, rijdt ie echt heerlijk. Eigenlijk nog lekkerder dan mijn 740.
Laatst bewerkt 17-07-2025 13:05 door Vincent van der Spek.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2025 19:29 #1477931
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Stationair toerental, lambda lampje en code 232. Nu 123 en weer wat anders
Het wordt een soort dagboek. Bij een check van de de drukregelaar kwam er benzine uit het slangetje. Dat hoort volgens mij niet. Toevallig van de week een compleet inlaatspruitstuk gekocht dus ik kon een drukregelaar wisselen. Voor de zekerheid ook de injectoren gewisseld.
Het starten ging niet van harte en de uitlaatgassen waren nog wat wittig. Geen benzine lekkage. En hoe langer ie liep, des te beter werd het. Ook stationair normaal. En ondanks het moeizame starten, geen lambdalampje.
Dan maar wagen een rondje te rijden. Dat ging prima. Sterker, van de week vond ik dat ie net niet lekker liep en boven de 3000 toeren protesteerde ie wat. Ook op LPG. Nu geen probleem. Op LPG beter dan op benzine.
Wat nu ook weg is: Als je gas losliet en afremde, dan bleef het toerental hangen tussen de 1500 en 2000. (ondanks de gasklephuis wissel) Pas als je stilstond zakte ie naar normaal. Nu met het proefritje was dat weg. Nu maar afwachten of dit allemaal blijft. Morgen eens met een koude start proberen.
Het starten ging niet van harte en de uitlaatgassen waren nog wat wittig. Geen benzine lekkage. En hoe langer ie liep, des te beter werd het. Ook stationair normaal. En ondanks het moeizame starten, geen lambdalampje.
Dan maar wagen een rondje te rijden. Dat ging prima. Sterker, van de week vond ik dat ie net niet lekker liep en boven de 3000 toeren protesteerde ie wat. Ook op LPG. Nu geen probleem. Op LPG beter dan op benzine.
Wat nu ook weg is: Als je gas losliet en afremde, dan bleef het toerental hangen tussen de 1500 en 2000. (ondanks de gasklephuis wissel) Pas als je stilstond zakte ie naar normaal. Nu met het proefritje was dat weg. Nu maar afwachten of dit allemaal blijft. Morgen eens met een koude start proberen.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
17-07-2025 21:49 #1477933
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Stationair toerental, lambda lampje en code 232. Nu 123 en weer wat anders
Hopelijk heb je hiermee het lek (letterlijk) boven!
Even snel teruglezend en de symptomen iuit je laatste post lijken te linken aan een overschot aan benzine, en ook nog benzine in de LPG stand. Benieuwd naar de volgende episode in dit dagboek...
Even snel teruglezend en de symptomen iuit je laatste post lijken te linken aan een overschot aan benzine, en ook nog benzine in de LPG stand. Benieuwd naar de volgende episode in dit dagboek...
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2025 15:37 #1477937
Meteen dan maar weer aanvullen. Vanmorgen koude start en lopen als een verkouden trekker. Lambdalampje aan en koelfan voluit. Daar gaat echt iets mis in de communicatie over de temperatuur. Na even gelopen te hebben, gaat ie als een zonnetje. Reset je het lampje weg, dan kun je rijden en starten (ook na een poosje) en is er niets aan de hand.
Jammer dat de bestelde sensor (en inlaat pakkingen) op zich laten wachten. Volgende week APK.
Wordt vervolgd.
Jammer dat de bestelde sensor (en inlaat pakkingen) op zich laten wachten. Volgende week APK.
Wordt vervolgd.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
21-07-2025 09:28 #1477965
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Stationair toerental, lambda lampje en code 232. Nu 123 en weer wat anders
Zonder een signaal van de temp sensor neemt de ecu een voorgestelde waarde aan.
Dat maakt dat die bij een koude start vervolgens behoorlijk staat te verzuipen.
Eenmaal warm is er dan redelijk tot goed mee te rijden.
Je kan je huidige temp sensor wel alvast nameten, incl de aansluiting naar de ECU.
De weerstandswaardes zijn binnen het forum wel te vinden, staan volgens mij ook nog in het documentatie gedeelte.
Dat maakt dat die bij een koude start vervolgens behoorlijk staat te verzuipen.
Eenmaal warm is er dan redelijk tot goed mee te rijden.
Je kan je huidige temp sensor wel alvast nameten, incl de aansluiting naar de ECU.
De weerstandswaardes zijn binnen het forum wel te vinden, staan volgens mij ook nog in het documentatie gedeelte.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2025 18:23 #1477984
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Stationair toerental, lambda lampje en code 232. Nu 123, maar goedgekeurd
Vandaag voor de APK bij de bekende Volvo garage in Langezwaag. Wat mechanische zaken: Een fuseekogel en een remslang. Ook nog een paar lampjes. Maar weer goedgekeurd! Over dat lambda lampje waren ze vrij relaxed. Met zoveel km (815000) lopen ze als ze koud zijn wel eens op beide brandstoffen en dan niet zo lekker. Reden voor een lampje. Als ie warm is, is er niets aan de hand en dan wordt ie gemeten. Dat is wel anders dan de melding (123) die ik nu krijg. Ik denk dat ik mij er dan ook niet zo druk over moet maken. Het verbruik is op LPG nu ruim 1 op 8 en dan trap ik er eerlijk gezegd wel een beetje mee. (Lekker die turbo op 0,8 bar) Dus dat is ook vrij normaal.
Er is nog een beetje olielekkage. Eens kijken of we dat beter krijgen.
Ik had inmiddels een nieuwe sensor binnen en de weerstandwaarden vergeleken met de oude (originele). Die zijn zo goed als gelijk. Bij de huidige kamertemperatuur (23 graden) zo'n 2100 ohm. Dat is volgens mij ok. Dan vermoed ik dat er in de bedrading iets niet goed is. Ik laat het denk ik even zo.
Er is nog een beetje olielekkage. Eens kijken of we dat beter krijgen.
Ik had inmiddels een nieuwe sensor binnen en de weerstandwaarden vergeleken met de oude (originele). Die zijn zo goed als gelijk. Bij de huidige kamertemperatuur (23 graden) zo'n 2100 ohm. Dat is volgens mij ok. Dan vermoed ik dat er in de bedrading iets niet goed is. Ik laat het denk ik even zo.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-07-2025 10:53 #1477989
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Stationair toerental, lambda lampje en code 232. Nu 123, maar goedgekeurd
Goed nieuws van de APK!
Dat lambda lampje op zichzelf is geen reden tot zorgen.. die gaat soms bij het minste of geringste al branden.
Maar de reden waardoor die brand (in dit geval 1-2-3) gaat nu wel goed, maar daar ga je in de winter tegenaan lopen.
Als de LH2.4 een waarde meet die buiten de -40 en +120 graden valt gaat die in storingsmodus (1-2-3) en onderneemt actie.
De reden waarom dat nu goed gaat is omdat die bij starten dan een waarde hanteert van +20'C graden, en dat klopt aardig op dit moment.
Daarna neemt die een waarde van 90 graden aan, en dat is meestal ook wel goed genoeg om redelijk probleemloos mee te rijden en dus een APK te krijgen.
In de winter kom je er minder goed vanaf, zeker met een koude start.
Is eenmaal de motor op temperatuur zal het ook dan wel prima lopen, maar tot die tijd loopt die als een verkouden tractor.
Veel km's en bij koude start op 2 brandstoffen lopen vind ik maar een raar verhaal en is niet normaal...
2100 ohm is een prima waarde bij kamertemperatuur.
Volgende stap is de stekker losnemen van de tempsensor, tussen pin-1 op de stekker en massa zou je 5 volt moeten meten.
Pin-2 van de stekker is voor de EZK, maar ook daar moet het 5v zijn.
Dat lambda lampje op zichzelf is geen reden tot zorgen.. die gaat soms bij het minste of geringste al branden.
Maar de reden waardoor die brand (in dit geval 1-2-3) gaat nu wel goed, maar daar ga je in de winter tegenaan lopen.
Als de LH2.4 een waarde meet die buiten de -40 en +120 graden valt gaat die in storingsmodus (1-2-3) en onderneemt actie.
De reden waarom dat nu goed gaat is omdat die bij starten dan een waarde hanteert van +20'C graden, en dat klopt aardig op dit moment.
Daarna neemt die een waarde van 90 graden aan, en dat is meestal ook wel goed genoeg om redelijk probleemloos mee te rijden en dus een APK te krijgen.
In de winter kom je er minder goed vanaf, zeker met een koude start.
Is eenmaal de motor op temperatuur zal het ook dan wel prima lopen, maar tot die tijd loopt die als een verkouden tractor.
Veel km's en bij koude start op 2 brandstoffen lopen vind ik maar een raar verhaal en is niet normaal...
2100 ohm is een prima waarde bij kamertemperatuur.
Volgende stap is de stekker losnemen van de tempsensor, tussen pin-1 op de stekker en massa zou je 5 volt moeten meten.
Pin-2 van de stekker is voor de EZK, maar ook daar moet het 5v zijn.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2025 10:48 - 28-07-2025 10:49 #1478043
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Stationair toerental, lambda lampje en code 232. Nu 123. Opgelost (?)
Van de week heb ik de temperatuursensor (nieuw maar merkloos) gewisseld voor een echte Bosch. Wat als eerste opviel was dat de stekker op de Bosch veel beter paste dan op die andere. Bij de merkloze zat ie gewoon wat losser. Nadat ik de sensor had gemonteerd eerst even testen of er contact met de rest van het blok was. Dus even een weerstandtestje tussen contactje van de sensor en het motorblok. Dat was in orde. Al het inlaatwerk weer terug monteren en testen. Resultaat: geen lampje, normaal starten en normaal stationair (zie terug). Ook nu na een aantal starts en ruim 500 km verder, waaronder een rit Drenthe - Amsterdam en retour, geen lampje of andere abnormale zaken. Afkloppen op ongeschilderd hout, maar gaan voor het origineel is toch wel prettig lijkt zo.
Hieronder nog wat sfeer plaatjes.
Hieronder nog wat sfeer plaatjes.
Laatst bewerkt 28-07-2025 10:49 door Vincent van der Spek.
28-07-2025 12:21 #1478045
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Stationair toerental, lambda lampje en code 232. Nu 123. Opgelost (?)
Zo, dat is fijn Vincent!
Ik probeer altijd voor origineel te gaan (of voor Bosch, maar dat is bijna altijd hetzelfde.)
Ik probeer altijd voor origineel te gaan (of voor Bosch, maar dat is bijna altijd hetzelfde.)
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Moderators: Jerry Stam