Stationair toerental, lambda lampje en code 232. Nu 123. Opgelost (?)
- Henk Huisman (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2024 19:27 #1476131
door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic Katalysator
Is de Katalysator nog wel goed.
Ik had een soort vergelijkbaar probleem bij een V90 ook met lpg waar bij heel lag zoeken
en dingen vervang die hier boven ook al voorbij kwamen te hebben vervangen en niks hielp .
Bleek dat de Katalysator niet meer functioneerde .
Groeten Henk
Ik had een soort vergelijkbaar probleem bij een V90 ook met lpg waar bij heel lag zoeken
en dingen vervang die hier boven ook al voorbij kwamen te hebben vervangen en niks hielp .
Bleek dat de Katalysator niet meer functioneerde .
Groeten Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 13
17-11-2024 23:08 #1476162
door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Beter
De katalysator is niet zolang geleden vervangen. De pijp achter de katalysator was slecht en ook ivm de lambda melding het ding vervangen.
Ik vond nog een oud draadje op het volvo forum over een minder lopende 940 en daar was de temperatuursensor van de ontsteking de boosdoener. Die heb ik van de week vervangen. Aan de inlaatzijde moet er van alles af om er bij te kunnen, maar het is gelukt. De koude start op benzine lijkt iets beter, maar nog steeds erg stroef en bokkerig de eerste één of twee km. En ook met warme motor is het niet zoals het hoort. Ik heb er een km of 50 mee op de snelweg gereden op benzine om te kijken of het beter werd, maar niet echt. Het is te doen.
Maar het stationair probleem lijkt opgelost. Bij gas los valt ie terug naar 1200, om vervolgens vlot tot onder de 1000 te zakken. Het mag van mij nog iets minder, maar hier kan ik wel mee leven. Geen gespring meer tussen 1200 en 1800.
Wat mij trouwens opgevallen is: Ik maak een rit van 50km op benzine, waar ie niet soepel op loopt, geen lambda lampje. Rij ik terug op de snelweg op LPG flopt het lampje aan. Het is so wie so niet te peilen. Ik heb ook een paar ritten woon werk (130km) zonder lampje gehad.
Ik heb net nog even de code uitgelezen. Er is nu naast 2-3-2 ook een 1-1-3 foutcode (Mixture incorrect; O2S wiring fault).
Met normaal stationair is het in ieder geval beter.
Ik vond nog een oud draadje op het volvo forum over een minder lopende 940 en daar was de temperatuursensor van de ontsteking de boosdoener. Die heb ik van de week vervangen. Aan de inlaatzijde moet er van alles af om er bij te kunnen, maar het is gelukt. De koude start op benzine lijkt iets beter, maar nog steeds erg stroef en bokkerig de eerste één of twee km. En ook met warme motor is het niet zoals het hoort. Ik heb er een km of 50 mee op de snelweg gereden op benzine om te kijken of het beter werd, maar niet echt. Het is te doen.
Maar het stationair probleem lijkt opgelost. Bij gas los valt ie terug naar 1200, om vervolgens vlot tot onder de 1000 te zakken. Het mag van mij nog iets minder, maar hier kan ik wel mee leven. Geen gespring meer tussen 1200 en 1800.
Wat mij trouwens opgevallen is: Ik maak een rit van 50km op benzine, waar ie niet soepel op loopt, geen lambda lampje. Rij ik terug op de snelweg op LPG flopt het lampje aan. Het is so wie so niet te peilen. Ik heb ook een paar ritten woon werk (130km) zonder lampje gehad.
Ik heb net nog even de code uitgelezen. Er is nu naast 2-3-2 ook een 1-1-3 foutcode (Mixture incorrect; O2S wiring fault).
Met normaal stationair is het in ieder geval beter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2024 14:58 #1476166
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet je zeker dat je de
Weet je zeker dat je de juiste temperatuursensor hebt vervangen? Er zitten er twee op, één voor de meter in het dashboard en één voor de ECU.
Wat betreft de katalysator: alles ná de lambdasensor kun je buiten beschouwing laten, dat heeft geen invloed op de motorloop, ook de katalysator zelf niet (tenzij die verstopt is).
Wat betreft de katalysator: alles ná de lambdasensor kun je buiten beschouwing laten, dat heeft geen invloed op de motorloop, ook de katalysator zelf niet (tenzij die verstopt is).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 13
18-11-2024 19:16 #1476171
door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Zeker
Ik heb sensor 1346030 vervangen. De achterste. Dat is volgens mij wel die van de ontsteking. Zit ook een ander stekkertje op volgens mij.
Kan de Lambda sensor stuk zijn?
Er dient zich nu ook een schakelprobleem aan. Dat wordt een volgend draadje.
Kan de Lambda sensor stuk zijn?
Er dient zich nu ook een schakelprobleem aan. Dat wordt een volgend draadje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2024 10:33 #1476179
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambdasonde
Bij een koude start doet de ECU nog niets met het signaal van de lambdasonde. Die moet eerst op temperatuur komen om goed te werken. Dat is ook het signaal voor de LPi installatie om over te schakelen op LPG. Jouw klacht over slecht draaien direct na de koude start lijkt daar dus niet mee te maken te hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2024 10:46 #1476180
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overzicht
Misschien is het goed eens een overzichtje te maken van wat je intussen allemaal hebt vervangen en gecontroleerd. Dat maakt het meedenken wat makkelijker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2024 23:17 #1476252
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Exact dezelfde problemen met mijn 960
Dit draadje beschrijft exact dezelfde problemen die ik ondervind met mijn 960 2.5 uit 1996. Ook 2-3-2 en het lamda lampje brandend.
Mijn garage meldde mij vandaag dat ik een koelvloeistof lek heb in mijn koppakking en voorspelde een reparatie van €2500,-. Dat is mij veel te gortig. Wie kan mij gerust stellen en vertellen dat het voor (heel veel) minder kan, al dan niet met hulp van deze en gene op dit forum?
En is Timen nog actief? Ik heb hem ge-DM'ed een tijdje terug maar kreeg tot nu toe geen enkele reactie.
Martin
Apeldoorn
Mijn garage meldde mij vandaag dat ik een koelvloeistof lek heb in mijn koppakking en voorspelde een reparatie van €2500,-. Dat is mij veel te gortig. Wie kan mij gerust stellen en vertellen dat het voor (heel veel) minder kan, al dan niet met hulp van deze en gene op dit forum?
En is Timen nog actief? Ik heb hem ge-DM'ed een tijdje terug maar kreeg tot nu toe geen enkele reactie.
Martin
Apeldoorn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 70
28-11-2024 10:55 #1476255
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Timen
simpel, heel goed en heel snel.
Niet dat hij simpel is, maar een simpele oplossing bedoel ik.
Niet dat hij simpel is, maar een simpele oplossing bedoel ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 13
08-07-2025 19:05 - 15-07-2025 13:05 #1477827
door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Stationair toerental, lambda lampje en code 232
Nu maar eens op het VKV forum.
Het is al weer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb, nu dan maar een vervolg. Wat is er allemaal al eens vervangen (wat niet?)
- kachelradiator
- ontsteking (verdeelkap en kabels)
- uitlaat incl katalysator
- temperatuursensor
- kopwissel (bij Timen)
- Lambdasensor
- LPG pomp
- Dynamo
- Uitlaatgedeelte Turbo
- Accu
- luchtfilter
- thermostaat
- benzine injectoren
- de LPG injectoren gereviseerd bij Timen
- Stationair regelklep
- Gasklephuis gewisseld
- bougies
- intank bezinepomp
Een behoorlijk lijstje en misschien zelfs wat vergeten. Ik heb er de laatste tijd niet meer echt aan gezeten. Het lampje brandt nog steeds en ondanks dat rijdt ie eigenlijk prima (mijn dochter rijdt erin). Er lekt wel een achterste krukaskering. Dat staat op het programma om bij de volgende APK gemaakt te worden.
Als iemand een idee heeft, kom maar op.
Alleen net komt mijn dochter thuis. Ik denk, laat ik even alle vloeistoffen controleren en waar nodig bijvullen. Gedaan en vervolgens start ie niet. Gaat prima rond maar niet aanslaan. Dat wordt dan maar een nieuw draadje.....
Het is al weer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb, nu dan maar een vervolg. Wat is er allemaal al eens vervangen (wat niet?)
- kachelradiator
- ontsteking (verdeelkap en kabels)
- uitlaat incl katalysator
- temperatuursensor
- kopwissel (bij Timen)
- Lambdasensor
- LPG pomp
- Dynamo
- Uitlaatgedeelte Turbo
- Accu
- luchtfilter
- thermostaat
- benzine injectoren
- de LPG injectoren gereviseerd bij Timen
- Stationair regelklep
- Gasklephuis gewisseld
- bougies
- intank bezinepomp
Een behoorlijk lijstje en misschien zelfs wat vergeten. Ik heb er de laatste tijd niet meer echt aan gezeten. Het lampje brandt nog steeds en ondanks dat rijdt ie eigenlijk prima (mijn dochter rijdt erin). Er lekt wel een achterste krukaskering. Dat staat op het programma om bij de volgende APK gemaakt te worden.
Als iemand een idee heeft, kom maar op.
Alleen net komt mijn dochter thuis. Ik denk, laat ik even alle vloeistoffen controleren en waar nodig bijvullen. Gedaan en vervolgens start ie niet. Gaat prima rond maar niet aanslaan. Dat wordt dan maar een nieuw draadje.....
Laatst bewerkt 15-07-2025 13:05 door Vincent van der Spek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 13
15-07-2025 13:21 #1477894
door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Stationair toerental, lambda lampje en code 232
Ik heb nu even tijd en de auto staat thuis. Ter voorbereiding op de APK weer eens aan het zoeken. Inmiddels ook het gasklephuis gewisseld, de in tank benzine pomp en er was ook lekkage op de waterpomp, dus ook een nieuwe. Met de wissel van het gasklephuis lijkt ie stationair wat stabieler te lopen.
Hoe staat het ervoor:
Bij een koude start loopt en start het prima. Maar na een paar honderd meter (na een reset) komt het lamdba lampje. Dan loopt ie nog op benzine. Als je dan bij een warme motor weer een reset doet, dan blijft het lampje uit. Voor zolang het duurt natuurlijk, maar na 40 km bleef ie uit.
Vandaag na een koude start hetzelfde verhaal. Dus maar even de code uitlezen. De enige die er nu was was 123. Dat is een storing op de temperatuursensor. Die zit er nieuw op. Dan maar eens kijken of er iets met de bedrading is. Je kan er alleen zo beroerd bij onder het inlaat spruitstuk.
Kan dit een APK punt opleveren?
Hoe staat het ervoor:
Bij een koude start loopt en start het prima. Maar na een paar honderd meter (na een reset) komt het lamdba lampje. Dan loopt ie nog op benzine. Als je dan bij een warme motor weer een reset doet, dan blijft het lampje uit. Voor zolang het duurt natuurlijk, maar na 40 km bleef ie uit.
Vandaag na een koude start hetzelfde verhaal. Dus maar even de code uitlezen. De enige die er nu was was 123. Dat is een storing op de temperatuursensor. Die zit er nieuw op. Dan maar eens kijken of er iets met de bedrading is. Je kan er alleen zo beroerd bij onder het inlaat spruitstuk.
Kan dit een APK punt opleveren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam