Stationair toerental, lambda lampje en code 232. Nu 123. Opgelost (?)

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-10-2024 10:52 #1476022 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic om vloeistofdruk te meten
Heb je een vloeistofdrukmetertje nodig. Bijvoorbeeld deze: www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-10-delige-...2918280&gad_source=1 Ik weet niet of deze precies de goede aansluiting heeft voor onze auto's. Misschien kan iemand van het forum dat met zijn ogen dicht zeggen. Maar benzinefilter vervangen kan nooit kwaad en daar heb je dat niet voor nodig. Als hij dan opeens weer helemaal goed loopt weet je dat het benzinefilter verstopt was en dat daardoor de druk te laag was. Zonder meter. Maar het kan ook dat er niks verandert en dat het filter gewoon schoon was en dan heb je het "voor niks" gedaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2024 11:09 #1476059 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Update
Van de week maar eens het brandstoffilter vervangen. Helaas geen echte verbetering. Omdat ik toch bij Timen moest zijn voor een olielek, heeft hij ook even de brandstofdruk gemeten. Die was in orde. Tevens heeft hij de positie van de gasrol tov gasklepsensor iets bijgesteld omdat ie stationair iets zoekende was. Dat was beter daarna. En ondanks dat ie gereset was, was het niet heeeeel slecht. Niet zo soepel zoals het hoort. De motor was nog een beetje warm.
Vanmorgen bij een koude start was het weer drama. Afslaan, veel gas moeten geven of hem in beweging te houden. Na een paar km wat beter en op gas prima. Het lijkt wel of als de lambda lampje brandt het wat beter is. Vanmorgen was het lampje nog uit.
Timen had geen 100% vertrouwen in de gasklepsensor. Tikte wel, maar het leek soms anders dan anders (?). Zo'n geoefend oor heb ik niet. Kan deze sensor nog een optie zijn? Of zou die ook problemen moeten geven op LPG?
Wie het weet (of een suggestie heeft) mag het zeggen.....

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2024 08:07 #1476067 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Gasklepschakelaar
Deze heeft zeker invloed. Die bepaald nl welk programma de ecu moet gebruiken. Stationair of loop. De afstelling van de schakelaar moet goed zijn en of de contactjes goed werken. Dat kun je controleren aan een poort van de ecu.

Er staat veel over op het forum.
Over de afstelling staat een goed document in de vraagbaak.
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...kelaar-en-stationair

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-11-2024 14:40 #1476089 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het beruchte brandstofrelais
Het beruchte brandstofrelais (die grote witte achter de asbak) al eens uitgewisseld?
Of het radio-ontstoor-relais (ook wel injector-relais genoemd) onder de motorkap al eens uitgewisseld?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2024 14:52 #1476090 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Benzinepomp?
Je schreef: "Trekt je in zijn drie door op benzine, dan houdt ie er net voor de 4000 toeren mee op".

Dat kan ook op te weinig brandstof duiden. Een pomp die niet meer goed werkt of waarvan het aanvoerslangetje lekt doet dat ook.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2024 19:29 #1476094 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Gewisseld
Ik heb net het witte relais gewisseld en een reset gedaan. Echter geen resultaat.
Het valt dus op dat als het lambda lampje brandt, het beter gaat op benzine. Ook vanmorgen bij een koude start was het redelijk ok, terwijl net na de reset en een half warme motor het weer aardig schokkerig was op benzine. Het programma wordt schijnbaar aangepast.
Ik zal ook nog dat andere relais opzoeken. Zit dat ook in mijn 740 met B230F en waar ongeveer?
De brandstofdruk was volgens Timen ok.
Er is ook een nieuwe gasklepsensor onderweg.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-11-2024 11:28 #1476098 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dat lambda lampje heeft geen
Dat lambda lampje heeft geen invloed op de motor-loop.
Dat is enkel ter indicatie dat er een fout gedetecteerd is.

De reden dat het beter gaat als het lampje brand, is dat de ecu wat tijd heeft gehad om wat bij te leren en bij te sturen.

Direct na een reset start de ECU met een basis instelling en loopt dan altijd wat beroerd. Hoe meer je blok afwijkt van de basis instelling (slijtage, klepspeling, lekkage, of ander mankementen) hoe beroerder die loopt natuurlijk. De ECU leert bij, en kan tot bepaalde hoogte het 1 en ander corrigeren, maar dat heeft zijn grenzen en verschilt per ECU.

Volgens mij heeft een 740 ook dit relais, uit welk jaar is deze? dan kan ik even in een schema kijken waar die daar zou moeten zitten.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2024 12:46 #1476100 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic 86
En zo leren we steeds weer bij. Mijn 740 is van eind 1986 met een B230F.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-11-2024 11:32 #1476108 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Bobine
die niet helemaal meer in orde is of niet de juiste is, kan ook ook allerlei vervelende klachten geven.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2024 18:04 #1476123 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic wisselen
Dank je. Als de bobine niet in orde is, loopt ie dan wel goed op LPG? Kan het natuurlijk proberen.
Ik heb trouwens ook het ontstoring of injector relais gevonden in beide Volvo's en gewisseld. Helaas geen verbetering. De gasklepsensor moet ik nog proberen. Trek ik de huidige los, dan reageert de motorloop. Dus die doet wel iets.
Het hoge stationair (op benzine en LPG) is ook ergerlijk. Dan is het weer 1800, valt ie terug tot onder de 1000 en kruipt ie toch weer naar 1200. Na een minuut of wat valt is soms weer terug naar redelijk normaal. Knijp je de slang van de cisklep dicht, dan valt ie helemaal terug. Die heb ik al eens gewisseld. Na een reset lijkt het stationair ok, maar na een rondje is het weer mis.
Maar goed, op LPG rijdt ie in ieder geval best lekker.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC