Toerental benzine flink lager dan LPG (met warme motor)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2024 08:34 #1474995 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heren bedankt voor alle
Heren bedankt voor alle reacties, hier kan ik verder mee.
Mijn benzinefilter was helemaal schoon dus verwacht geen vervuiling. Ik ga het ontstekingstijdstip controleren en het mengsel afstellen. Ook zal ik eens kijken voor nieuwe bougies. Ik laat het weten als er vooruitgang is geboekt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2024 09:47 #1475085 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontstekingstijdstip gecontroleerd
Ik heb het ontstekingstijdstip gecontroleerd met een stroboscoop. Rond de 15 - 20 graden na het BDP. Ik heb gecontroleerd middels de Olving vraagbaak, geen slang afgenomen. Ik lees in andere berichten dat verschil zit in de methode van Olving en Haynes. Zijn daar ervaringen mee en verschillen door te merken? Vind 15 - 20 graden na BDP wel apart. Benieuwd naar jullie ervaring.

Ga vanavond storingen na met het zelfdiagnosesysteem. Ik hoop daar iets te vinden want afstellen kan niet.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2024 14:31 #1475086 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Klopt iets niet.
Er moet voorontsteking zijn. Kan zijn dat je krukaspoelie merkteken t.o.v. de binnenring verschoven is. Buiten- en binnenring zijn d.m.v vulcaniseren aan elkaar bevestigd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2024 19:20 #1475089 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EZ-K systeem
Mmm dan klopt er inderdaad iets niet helemaal. Is er iets te doen aan een verschoven merkteken?

Mijn motor B230k heeft een EZ-K ontsteking. Ik lees in de vraagbaak dat het systeem onderhoudsvrij is en ik kan dus ook geen storingen nagaan (geen zelfdiagnosesysteem). Mogelijk zit er een mankement in de Regeleenheid of Hall-gever. Maar op dit moment lijkt me dat lastig checken met een verschoven merkteken. Of bestaat er nog een andere methode. De pingelgever zit goed vast en ik zie niets geks.

Ik vraag me ook af of ik in de goede hoek zit met de ontsteking. Ik zal eerst eens mijn bougies vervangen en CO-percentage stellen. Kijken of dat wat verbetering geeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2024 21:18 #1475092 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Door de eerste cilinder in
Door de eerste cilinder in het BDP te zetten kun je controleren of het merkteken is verschoven. Eventueel kun je met wat verf een nieuw merkteken aanbrengen.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2024 12:04 #1475098 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic eens met Timen
En vlgs mij, ik heb dat zo zelf gedaan bij een Hall-sensor & EZ-K 118, door bij motor uit (!) de verdelerkap steeds iets te verdraaien aan de achterzijde. Dan vastzetten (3 boutjes dacht ik). Daarna starten en dan ontstekingstijdstip opnieuw meten. En dit steeds herhalen tot het juiste onstekingsmoment (zal vast wel ergens te vinden zijn).

CO afstemming heeft ook invloed.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2024 16:51 #1475822 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goedemiddag heren. Inmiddels
Goedemiddag heren. Inmiddels is het enige tijd verder en heb ik met mijn buurman het percentage CO afgesteld en het ontstekingstijdstip aangepast door de verdeler kap los te maken en te draaien naar dat de ontsteking op zo'n 10 à 15 graden voorontsteking zit. Blijkt inderdaad wel gewoon te kunnen, vreemd dat in de documentatie staat dat er niets aangepast kan worden. Hij loopt inmiddels weer goed op LPG en benzine.

Ik merk wel dat mijn auto een flink verschil heeft tussen stationair in zijn P, R en D. Zo'n 250-300 toeren per minuut. Is dat normaal? Ik weet even niet hoeveel het was voordat we het e.e.a. hebben aangepast.

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-09-2024 17:29 #1475824 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic op de oude 740 s klopt het.
En omdat je een carb hebt, denk ik dat het ook niet zo makkelijk anders kan. Je kan niet zo makkelijk de hoeveelheid benzine verhogen bij het verhogen van de weerstand door het inschakelen van de versnelling. Mijn 242 heeft het ook.

Ik denk dat het pas elektronisch opgevangen wordt als je benzine inspuiting hebt?

Groet reinier

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2024 17:14 #1475827 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn ervaring is inmiddels
Mijn ervaring is inmiddels dat er altijd meer versleten is dan ik denk... Maar dat is met een 6e hands auto van 40 jaar niet zo gek. Ik heb nagenoeg alles van de ontsteking zelf vervangen afgelopen jaar. Ook kleppen gesteld, ontstekingstijdstip en CO afgesteld en choke gereviseerd. Maar wat betreft de aandrijving of versnelling heb ik nog niets gedaan.

@Reinier, hoe loopt jouw 242 dan? Qua toeren stationair. Vind mijne nu net te laag in de D/R (750) en weer net te hoog in de N/P (1050). Maar hij loopt eigenlijk heel mooi dus wie weet ben ik een beetje te perfectionistisch. Ik vind het fijn als hij niet trilt voor het stoplicht, dat is rond de 850 toeren. Maar nu trilt hij maar heel licht dus wie weet moet ik maar even wennen.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-09-2024 18:48 #1475826 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Carburateur
Kan het niet zijn dat er meer versleten is aan de carburateur dan je denkt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC