Toerental benzine flink lager dan LPG (met warme motor)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2024 21:49 #1111990 door V700 register
Hallo allemaal,
Ik merk dat mijn motor niet helemaal meer lekker overschakelt naar en (warm) loopt op benzine. Mijn auto is een Volvo 740 2.3 GL (automaat) uit 1984. Motor betreft een b230k met een Pierburg 2b5 carburateur. Afgelopen wintersport kwam ik erachter dat mijn auto stationair verzoop op benzine, te veel benzine aanvoer. Nu heb ik te lang op LPG gereden en waren mijn vlotternaalden versleten. Ik zal wat frequenter moeten overschakelen naar benzine dan voorheen. Inmiddels heb ik de vlotternaalden vervangen en mijn choke schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen. Hij loopt weer helemaal perfect op LPG, zowel warm als koud.

Met het overschakelen naar benzine merkte ik dat het wel een paar seconden duurde (3-4) voordat de motor weer goed loopt en is overgeschakeld. Normaal was dit nagenoeg direct na het overschakelen. Tijdens het choken op benzine loopt hij prima op toeren, gelijkwaardig aan LPG. Maar als de motor warm is dan loopt hij maar net aan stationair met zo'n 600 toeren. Dit is zo'n 200/300 toeren lager dan op LPG met een warme motor.

Ik dacht dat het mogelijk door een verstopt benzinefilter kwam dus deze heb ik vervangen. Echter niets opgelost. Vandaar de vraag of hier iemand een idee heeft welke richting ik moet zoeken? Of soortgelijke probleem heeft gehad. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en reacties. Alvast bedankt voor de moeite.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-04-2024 11:07 #1474958 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic benzinepomp???
is misschien ook een beetje vast komen te zitten van het weinige gebruik of vies geworden. Hij zit immers voor het fijnfilter?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2024 11:24 #1474960 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Dat lijkt logisch
Al denk ik dat bij een verstopping de motor een arm mengsel krijgt en op toeren helmaal niet loopt. Kijk eens naar de kleur van de bougies.

je zou ook de zittingen van de vlotternaalden kunnen vervangen of een ander vlotterdeksel monteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2024 11:13 #1474982 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinepomp
@Reinier, dank voor de reactie.
Zou ik met een vieze/verstopte benzinepomp ook niet verminderd vermogen moeten hebben tijdens het automatisch choken? Dat is namelijk niet het geval. Ik tank altijd benzine 98 en rij evengoed altijd wel minimaal twee-drie keer per jaar een tank leeg (vooral op vakantie). Vervuiling door oude benzine verwacht ik niet. Is een benzinepomp uit voorzorg te reinigen middels een toevoeging in de benzinetank (brandstofsysteem reiniger)?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2024 11:22 #1474983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bougies
@Jur, dank voor de reactie. Ik stuur je hierbij een foto van één de bougies, ze zien er alle 4 zo uit. Ik heb ze ongeveer 25.000 km terug vervangen. De bovenkant ziet wat grijs maar verder vind ik het lastig beoordelen. Hopelijk kun jij er wat zinnigs over zeggen. Het zijn deze "NGK Bougie LPG2 - LPG2".

Wat heeft het vervangen van de zittingen en vlotterdeksel voor effect? Meer benzine toevoer?

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-05-2024 11:23 #1474984 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Choken is niet direkt een graadmeter
Dan knijp je de lucht af totdat het mengsel rijk genoeg is om alles/altijd in beweging te krijgen. Ik kan me voorstellen dat dat zo onnauwkeurig is dat dat wel nog lukt. Vergelijk bij handmatig choken. Als je die helemaal uittrekt bij een gewone motor en ene redelijke temperatuur dan gaat ie loeien en stel je hem gauw terug.

Maar achteraf weet je alles. en zou ik nu beginnen met dingen uit te sluiten. Reinigingsmiddelen heb ik geen ervaring mee. Hoe ziet/zag je filter eruit? Als die vies was, is de kans groot dat er nog 10 x zo veel reut in de tank zit. Hoe zien de bougies eruit? Vlotternaalden zijn vervangen, staan die nu te krap? Moet je de Pierburg ook afstellen met zo een speciaal draaiding vanaf de onderkant? en heb je dat gedaan?

Vragen/vragen. het antwoord moet je zelf vinden.

Groet en succes,

Reinier

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2024 12:44 #1474986 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Die bougies zien er (qua vorm
Die bougies zien er (qua vorm) altijd zo uit.
Zijn een combi van Iridium en Platinum, en speciaal afgesteld voor LPG.

Vind ze wat kleur wel erg grijs, en veel grijze aanslag.
Dat wil niet zeggen dat ze versleten zijn, maar zou ze wel even "afstoffen" voor ik ze terug zou plaatsen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-05-2024 13:02 #1474985 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic bougie lijkt mij heel slecht.
Punt bijna helemaal weggefikt?

Of is dit een speciale soort? met een raar puntje?

Ik zie nu dat het zo hoort dat op LPG. En hij liep ooit goed op dit soort rarigheid met benzine?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2024 15:38 #1474987 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic grijs
Grijze bougies wijst op een arm mengsel. Helemaal wanneer er een soort van pareltjes op de elektroden staan. Dan zijn ze te heet geweest. Da's wat minder.
Ontstekingstijdstip en mengsel goed controleren en afstellen.
De zittingen lubberen ook uit. Dat veroorzaakt een zwarte bougie omdat heet mengsel dan te rijk wordt. Al slijten vlotternaalden meer dan de zittingen.

Het verwisselen van het vlotterdeksel heeft tot gevolg dat met nieuwe vlotternaalden de doorlaat normaal wordt, mits je de juiste hoogte hebt ingesteld.
Probeer anders een bougie met de juiste warmtegraad, bijvoorbeeld een NGK BPR6ES. Bij een oudere motor zie ik het nut van LPG bougies niet zo in.

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-05-2024 17:20 #1474992 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic CO2 dus goed afstellen
Met een co2 meter en een gereedschapje waarmee dat kan. In sommige gevallen is dat een gewone schroevendraaiert. Ik denk dat het misschien trouwens CO is dat je afstelt????

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC