- Berichten: 33
740 loopt slecht
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-05-2022 11:32 #1470674
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Distributie riem
Is de distributie riem wel juist gemonteerd dan?
Dat zou ik gezien je relaas zeker niet uitsluiten.
Dat zou ik gezien je relaas zeker niet uitsluiten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2022 12:01 #1470677
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervroeging
Bij controle zou je 10 graden meten in plaats van 15 graden.
Bij de B230K / EZ-K ontstekingssysteem moet je bij het testen volgens mij ook de vacuümlijn tussen het inlaatspruitstuk en de EZ-K-controleunit losmaken en de aansluiting even afdoppen. Deze verbinding is er ook ivm het vervroegen van het ontstekingstijdstip. Vgl Haynes:
"Ignition timing - checking and adjustment
[...]
On B28E abd B230E/K engines, disconnect and plug the distributor [B28E] or control vacuum advance pipe [B230E/K]"
Bij de B230K / EZ-K ontstekingssysteem moet je bij het testen volgens mij ook de vacuümlijn tussen het inlaatspruitstuk en de EZ-K-controleunit losmaken en de aansluiting even afdoppen. Deze verbinding is er ook ivm het vervroegen van het ontstekingstijdstip. Vgl Haynes:
"Ignition timing - checking and adjustment
[...]
On B28E abd B230E/K engines, disconnect and plug the distributor [B28E] or control vacuum advance pipe [B230E/K]"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 54
08-05-2022 16:21 #1470680
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 10 vs 15 voorontsteking
voorontsteking is denk ik niet het verschil tussen goed en slecht lopen bij stationair, hoogstens op toeren zou je kunnen merken dat het minder gaat en minder zuinig. Is het wel de verdeler die bij deze motor hoort?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2022 17:28 #1470681
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verdeler
Ik lees in het bericht dat enkel de verdelerkap en de rotor zijn vervangen, dus niet de verdeler. Bij de B230K zit (meen ik) ook de Hall-sensor op de verdeler gemonteerd en de bedrading daarvan schijnt nogal gevoelig te zijn (zie o.a. brickboard 700/900 FAQ):
"The Hall Sensor distributor can fail through broken wiring insulation, a broken wiring connector at the side (this embrittles over time due to engine heat), or a failed Hall Sensor."
Maar goed nu gaat de focus helemaal uit naar de ontsteking en daar zit de oorzaak van het ervaren probleem misschien helemaal niet
"The Hall Sensor distributor can fail through broken wiring insulation, a broken wiring connector at the side (this embrittles over time due to engine heat), or a failed Hall Sensor."
Maar goed nu gaat de focus helemaal uit naar de ontsteking en daar zit de oorzaak van het ervaren probleem misschien helemaal niet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2022 08:41 #1470685
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Drijfgas
Blijkbaar heb je ontsteking.
Spuit wat drijfgas in je carburateur dan moet de motor aanslaan.
Niet goed gekeken aanslaan is het probleem niet.
Spuit wat drijfgas in je carburateur dan moet de motor aanslaan.
Niet goed gekeken aanslaan is het probleem niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2022 19:26 #1470691
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olving vraagbaak
In de vraagbaak van Olving staat bij de beschrijving van het EZ-K-ontstekingssysteem:
Het ontstekingssysteem is geheel elektronisch, dat wil zeggen dat de centrifugaal en onderdruksvervroeging zijn vervangen door elektronica, waardoor het systeem onderhoudsrvrij is.
[...]
Pingelgever
De pingelgever is onder het inlaatspruitstuk op de motor aangebracht [...]. Als de motor pingelt, geeft de pingelgever de regeleenheid een signaal waardoor het ontstekingstijdstip wordt verlaat.
Als er in het ontstekingssysteem een storing optreedt, wordt het ontstekingstijdstip verlaat met 10-15 graden. Een en ander is ook het geval als de pingelgever loszit. Het is daarom van belang dat de pingelgever met de juiste bout met Locatie en het juiste aanhaalmoment wordt vastgezet."
Verder zou bij het controleren van het onstekingstijdstip bij de B230K motor dit bij 800 min-1, 15 graden voor BDP zijn (waarbij de onderdrukslang niet is losgenomen). Hier zeggen Olving en Haynes (zie boven) dus iets anders.
Het ontstekingssysteem is geheel elektronisch, dat wil zeggen dat de centrifugaal en onderdruksvervroeging zijn vervangen door elektronica, waardoor het systeem onderhoudsrvrij is.
[...]
Pingelgever
De pingelgever is onder het inlaatspruitstuk op de motor aangebracht [...]. Als de motor pingelt, geeft de pingelgever de regeleenheid een signaal waardoor het ontstekingstijdstip wordt verlaat.
Als er in het ontstekingssysteem een storing optreedt, wordt het ontstekingstijdstip verlaat met 10-15 graden. Een en ander is ook het geval als de pingelgever loszit. Het is daarom van belang dat de pingelgever met de juiste bout met Locatie en het juiste aanhaalmoment wordt vastgezet."
Verder zou bij het controleren van het onstekingstijdstip bij de B230K motor dit bij 800 min-1, 15 graden voor BDP zijn (waarbij de onderdrukslang niet is losgenomen). Hier zeggen Olving en Haynes (zie boven) dus iets anders.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
24-05-2022 00:17 #1470847
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Sommigen
Ik lees dit :
"Vandaag de auto naast dezelfde gezet,alle aansluitingen gecontroleerd,alles zit goed.
Ik heb de ontsteking gecontroleerd met de stroboscooplamp,die staat op 10 graden,terwijl er 15 is voorgeschreven,ik kan de stroomverdeler niet verder draaien??"
Staat de lamp op 10 graden ? Kan dat ? kan je zo'n lamp instellen op een aantal graden ?
Of bedoel je dat bij 10 graden op de schaalverdeling op het distributiedeksel de krukaspoeliemarkering "stil" staat onder stroboscooplicht bij draaiende motor ?
Sommigen lezen de graden af vanaf het distributiedeksel, dat is ook goed maar het 0 punt staat gemarkeerd op het deel erachter. Vaak slecht zichtbaar door viezigheid. Maar daar moet je uitsparinkje op de poelie mee gelijk staan om op 0 graden te staan. Dat is je beginpunt, als je die mist en het eerste streepje op het deksel voor 0 aanziet dan ga je al een aantal graden de mist in.
"Vandaag de auto naast dezelfde gezet,alle aansluitingen gecontroleerd,alles zit goed.
Ik heb de ontsteking gecontroleerd met de stroboscooplamp,die staat op 10 graden,terwijl er 15 is voorgeschreven,ik kan de stroomverdeler niet verder draaien??"
Staat de lamp op 10 graden ? Kan dat ? kan je zo'n lamp instellen op een aantal graden ?
Of bedoel je dat bij 10 graden op de schaalverdeling op het distributiedeksel de krukaspoeliemarkering "stil" staat onder stroboscooplicht bij draaiende motor ?
Sommigen lezen de graden af vanaf het distributiedeksel, dat is ook goed maar het 0 punt staat gemarkeerd op het deel erachter. Vaak slecht zichtbaar door viezigheid. Maar daar moet je uitsparinkje op de poelie mee gelijk staan om op 0 graden te staan. Dat is je beginpunt, als je die mist en het eerste streepje op het deksel voor 0 aanziet dan ga je al een aantal graden de mist in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam