Mechanische fan vervangen voor elektrische fan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2021 16:28 #1469002 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn beide 940's hebben een
Mijn beide 940's hebben een elektrische fan. Als ik zou kunnen kiezen zou ik direct een visco nemen. Sowieso voor de betrouwbaarheid. Maar ivm aircocondenser en radiatorgrootte is het niet plug&play.
Het gras is altijd groener aan de overkant...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2021 17:17 #1469003 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat vind ik wel bijzonder:
Dat vind ik wel bijzonder: ook de turbo intercooler met airco had oorspronkelijk een viscofan (en de brede radiateur).
Waarschijnlijk zou je in dat geval wel de fanshroud moeten vervangen door een tunnel voor 1 fan, maar ander ruimtegebrek kan ik me niet direct voorstellen.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2021 17:28 #1469005 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Die 14pk is ook zeker geen
Die 14pk is ook zeker geen constante 14 pk, dat wordt ook nergens beweerd.
Omstandigheden in/rondom de auto zijn dan ook nogal variabel.
Dit is een test onder acceleratie, en iets versnellen kost nou eenmaal meer energie als constante snelheid.... je auto zuipt immers ook een stuk meer tijdens optrekken dan cruisen over de snelweg. Pk's zijn ook niet 1:1 uitwisselbaar met verbruik.

@rversteeeg; deze gedachte had ik in eerste instantie ook, maar geldt hier niet simpel de wet van behoud van energie? Het kost een x-hoeveelheid energie om de fan te laten draaien. In de test komt dit enkel en alleen van het blok. Rijdend komt een gedeelte van de rijwind, en de rest van het blok....maar de rijwind is niet gratis, die kost je pk's en de energie om de fan te laten draaien is extra luchtweerstand. Anders heb je ergens gratis energie vandaan.... en als dat zo is wordt je een rijk man;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2021 20:40 #1469008 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @willen Van Strik;
@willen Van Strik;
Ik heb hier al eens geinformeerd om een ombouw te doen van elektrisch naar viscofan. Misschien is het toch mogelijk door enkel de radiator en slang te vervangen maar er is mij toen gezegd dat het niet zo simpel was.
Als het toch mogelijk is zonder te veel aanpassingen hoor ik het graag en als iemand een elektrische fan wil kunnen we misschien wel iets regelen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2021 01:45 #1469009 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kap
Hallo Wim

De viscofan heeft een shroud/kap nodig, die ervoor zorgt dat zo veel mogelijk lucht naar de motor gaat,. De shroud die om een elektrische fan zit komt niet eens in de buurt van de viscofan.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2021 13:12 #1469012 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook de intercooler is anders
Ook de intercooler is anders denk ik. Het zal wel mogelijk zijn maar het is zeker niet zomaar uitwisselbaar. Andere shroud, radiator, intercooler, slangen voor koelwater en lucht enz...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC