Mechanische fan vervangen voor elektrische fan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2021 21:25 #1110958 door V700 register
Mechanische fan vervangen voor elektrische fan is gemaakt door V700 register
Ik weet niet zeker of het hier geplaatst moet worden of ergens anders.

Om de oh zo zuinige Volvo 740 sedan uit 1990 nog net iets zuiniger te maken en 3 pk extra wil ;), wil ik de mechanische fan vervangen voor een elektrische fan met een thermo switch.

Heeft hier iemand ervaring mee?
Wat hebben jullie er op zitten?

Ik hoor graag tips, thanks!

Jesse

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2021 16:26 #1468777 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic elektrofan
Ik het klassiekere Volvo modellengamma is dit al aardig gesneden koek.
Mechanische fan eraf, electrofan met switch er in en klaar ben je. Het ingewikkelste is de draden netjes leggen en het koelwater af tappen.
Volgens mij heel makkelijk via de wat klassiekere onderdelenleveranciers (Dries Bakkenes (Volvo-klassiekers), Nordicar etc.) kant en klaar te koop. Daarnaast zou je dit bij iedereen die wat algemener klassieker-spul levert hiervoor terecht moeten kunnen.
Kenlow is een van de merken als ik het goed heb

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-11-2021 16:54 #1468778 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic extra switch aan de onderkant
Een tip voor mensen die al een elektrische fan hebben is een extra switch op de fan, die aanslaat bij 70 graden op de onderste buis, als ik het wel heb. Dus dat niet alleen de temperatuur bovenin kritisch is, maar ook onderin. Er is daarover al veel geschreven op het forum. Onder andere toen ik een keer bubbels in het KVS vat had: volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...ertje-recht-overeind Daar staat ook een verwijzing naar een Amerikaan die een veel grotere fan heeft geplaatst.

Over de switch op de onderkant staat volgens mij hier volvo700vereniging.nl/tuning-en-motorsport/eco-tuning-lpt-diy het een en ander

Verder wel een discussie met voor- en tegenstanders binnen dit forum. Maar daar gaat het je gelukkig niet om. Het gaat om het hoe.

Succes ermee.

Reinier

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2021 17:18 #1468779 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hier een voorstander van de
Hier een voorstander van de viscofan (noem het maar mechanisch, maar dat is toch echt iets anders).
Je rekent je onterecht rijk: de winst die je gaat boeken is ongeveer 0,00003 pk, en misschien 0,00000000001% zuiniger. Tenminste: ten opzichte van een werkende viscofan. Is je fanhart versleten en de fan dus vastgeslagen, dan komen je cijfers wel in de buurt van de waarheid. MAAR: in dat geval kan je ook voor 7 tientjes een splinternieuw fanhart kopen, en zonder extra poespas aan electra voor de komende twintig jaar weer klaar zijn.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2021 17:29 #1468780 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Volvisti

Rovert van Es schreef: "Mechanische fan eraf, electrofan met switch er in en klaar ben je. Het ingewikkelste is de draden netjes leggen en het koelwater af tappen."

Koelwater aftappen?

Als je een brede radiator hebt is het inderdaad niet zo moeilijk. Maar als je de smallere radiator hebt, zul je die volgens mij eerst moeten vervangen door de brede. Ik zit er zelf ook tegenaan te hikken. Wat in mijn geval niet meewerkt is dat m'n radiator een lekje had en die zonder overleg is vervangen een paar jaar geleden.

"Kant en klare sets?" Klinkt interessant. Links zijn meer dan welkom.

groetjes

Mathy

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2021 22:57 #1468785 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Hier wat leesvoer
www.therangerstation.com/tech_library/volvo_electric_fan.shtml

Alle spulletjes die daar staan verzamelen en je hebt iets ook goed zal werken.
Maar zijn meerdere wegen naar Rome.

Vanwaar zou een smalle radiateur vervangen moeten worden door een bredere ?
Ik zeg niet dat het niet hoeft hiermee trouwens maar het is me ook niet duidelijk waarom het eventueel wel zou moeten.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2021 12:46 #1468788 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nogmaals: de winst die je
Nogmaals: de winst die je boekt ten opzichte van een werkende visco is minimaal, ALS die er al is. Over het algemeen wordt de vermogenswinst vergeleken met een vaste fan, die altijd meedraait en dus altijd lucht verplaatst en dus vermogen kost. Dat doet een visco alleen als hij vastgeslagen is.
Onder alle omstandigheden waaronder de viscofan aan de slag gaat, zou een electrische fan ook vermogen vragen. Kijk maar eens hoeveel vermogen die electromotor vraagt, en vergelijk dat met de zogenaamde 3 pk die de visco zou vragen...
Tel daarbij op dat de enige motoren die ik aan de kook heb gehad voorzien waren van een electrische fan die vanwege 1 van de vele faalfactoren (bedrading, sensor, electromotor) hun werk neit deden, en het zal duidelijk zijn waarom ik de voorkeur geef aan een systeem dat wat teveel koelt als het stuk gaat...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2021 16:11 #1468792 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kap om de ventilator
Hallo Peter

Volgens mij is de elektrische fan alleen geleverd op auto's met een brede radiator. Ik heb namelijk nog geen kap voor de ventilator gevonden, waar een elektrische fan in past, zonder aanpassingen.

Mocht die er wel zijn, van Volvo en dus voor een originele elektrische fan van Volvo voor een smalle radiator van Volvo, dan hoor ik dat graag.

groetjes

Mathy

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2021 23:11 #1468796 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Tsja.
Viscofan is een fail safe systeem. Das erg mooi bedacht.
Dat als ie faalt de boel niet verder stuk gaat. Ook handig in vliegtuigen.
Dat soort systemen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2021 23:27 #1468798 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor alle reacties
Het is inderdaad zo dat mijn mechanische fan continu mee draait ook al als ik 'm start. Vandaar dat ik over wilde op een elektrische en deze onafhankelijk van de motor draait.

Bedankt voor al jullie reacties. Ik kan me verder verdiepen en aanpassen met jullie waardevolle info.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC