hoeveel mag koelvloeistof uitzetten?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2021 11:29 #1467567 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Gelovige
Ik behoor niet tot het leger der gelovigen die menen dat uitsluitend originele onderdelen goed zijn. Maar in een beperkt aantal gevallen is dit wel zo. Zie mijn opmerkingen over waterpompen, die hun bevestiging vonden in de ervaringen van een aantal technici die gedeeld werden op het AMT garageforum. Hetzelfde kun je zeggen van koelvloeistoftankjes met een kleinere inhoud Met doppen zonder overdrukventiel. Lucht in het koelsysteem is natuurlijk niet best, maar het verhoogt wel de expansieruimte doordat er meer samenpersbare lucht in het systeem zit. Wat dan zou kunnen verklaren dat er bij sommigen het vloeistofniveau niet of nauwelijks toeneemt omdat het kookpunt minder wordt verhoogd.

Een veelgemaakte fout is om het koelsysteem niet te vullen met de kachelkranen open en nadat het gevuld is bij te vullen met een draaiende motor en die motor nog twee minuten te laten draaien..

Verder, zelf monteer ik liever sommige onderdelen van de sloop dan nieuwe imitatie.

Ook denk ik dat je nooit een Volvo mag vergelijken met een Toyota of Trabant. Het volgende illustreert dit. Op de Horecava komen Freddy Heineken, mijnheer De Groen van Grolsch en Rudolf Maes elkaar tegen. Ze gaan samen iets drinken. Freddy zegt doe mij maar een Heineken. De Groen gaat voor Grolsch.En Maes zegt op zijn Vlaams voor mij is een plat waterke goed. De anderen reageren ontsteld. Wat, jij geen bier? Maes reageert rustig: Ik ben sociaal, jullie geen bier, ik ook geen bier.

Ik kan mij voorstellen dat sommigen vinden dat ik te kort door de bocht ben. Dan troost ik mij met de gedachte dat in een democratie het volk krijgt wat het verdient...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2021 13:38 #1467573 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic KVS verbruik is 1, druk opbouw is een ander ding..
ik dacht het lekken aardig opgelost te hebben na het afpersen op 1.5 bar.
Waar ik nu tegen aan kijk is een druk opbouw die er voor zorgt dat een zo goed als leeg reservoir toch overloopt via de dop. Afgekoeld zakt het niveau daarna terug tot onder niveau van het reservoir.
Retour leiding radiateur is heet, olie dop vertoont geen tekenen van sludge/mayonaise ed.
Als ik met een voor mijn gevoel, leeg reservoir rustig warm draai komt het niveau tot halverwege MIN/MAX Na een rit van 130 km staat het dan tot aan de dop.
slangen zijn niet keihard en vloeistof begint ok niet te koken als ik de dop (langzaam/voorzichtig) los draai...

Ik ben echt op zoek naar een paar goede tips om te onderzoeken, want iets zit niet goed, maar wat??

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2021 13:52 #1467574 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De +-8,5 liter koelvloeistof
De +-8,5 liter koelvloeistof bij een B230 zet vrijwel exact een halve liter uit bij een temperatuurstijging van 0 naar 100 graden. De benodigde data en formules voor deze waardes kun je gewoon terug vinden bij BASF welke de producent van de "volvo-koelvloeistof" is.

Een dergelijke stijging van de koelvloeistof die jij beschrijft kan alleen maar veroorzaakt worden door lucht in het systeem.

Klinkt mij als een gevalletje koppakking, bij een klein lek kan de dop de toegenomen druk nog bijbenen en heb je geen extreem harde slangen. Mayonaise onder de dop is een teken van een lekke koppakking, maar geen mayonaise sluit de koppakking zeker niet uit.

Ergens een blokkade zou ook nog kunnen, de kvs begint daar lokaal te koken en vormt een gasbel. Maar meest voor de handliggend blijft de koppakking mijns inziens...

Kwestie van even testen op gassen in de koelvloeistof....

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2021 14:28 #1467575 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik vrees dat je gelijk hebt..
ik probeer het nog een beetje te ontkennen omdat ik 1,5 jaar geleden ook al een keer de koppakking heb laten vervangen. Kwestie van tijd voordat de pakking echt doorslaat, mocht hij inderdaad lek zijn..

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2021 15:38 #1467578 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Wat misschien nog wel zou
Wat misschien nog wel zou kunnen, en dit is even hardop-denkende:
Een zo goed als volledig verstopte kachel-radiateur.

Bij het aftappen van de kvs komt daar lucht in te zitten (de kachelkraan staat altijd open wanneer de motor niet draait bij de vacuum bediende versies). Normaal gesproken wordt die luchtbel wel weggespoeld door de waterpomp, vul je de boel nog 1x bij en is het verder opgelost.

Maar als die zo erg verstopt is, dat de waterpomp het niet meer weggespoeld krijgt, blijft die luchtbel daar zitten. Het kleine beetje koelvloeistof wat er nog doorheen stroomt is voldoende om vervolgens die luchtbel op te warmen en uit te laten zetten. Lucht zet veel meer uit dan de koelvloeistof... vaatje stijgt dus veel meer... en daalt vervolgens bij afkoelen ook veel meer.

Dit zou ook verklaren waarom je geen geen warme lucht krijgt uit je verwarming zoals je in je eerste bericht aangeeft. Ik was dat al weer vergeten, omdat de daar genoemde stuwing niet plaats vindt bij een verstopte kachelradiateur; immers als de kachelkraan dicht staat stijgt het niveau ook niet....

Ik zou eens proberen de boel in tegengestelde richting te spoelen.
Dit kost zo goed als niks, en nooit geschoten altijd mis...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2021 20:25 #1467581 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic RELD
ik heb een setje besteld. Komt morgen, ik zal eerst even testen wat daaruit komt. Als de test negatief is dan ga ik de kachelradiateur spoelen.
Ik ben bang voor de koppakking, de kachel gaf later die dag wel weer flink warmte af, dus een verstopping lijkt onwaarschijnlijk..

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2021 22:26 #1467582 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Fan
Welke fan zit er achter je radiateur?
Reageert de fan op tijd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2021 22:37 #1467583 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb een ‘98er
E-fan dus.
Fan slaat wel aan. Draait ook na als ik de auto uit zet…

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2021 23:22 #1467584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heet
is ie dan niet veel te warm als hij nadraait bij het uitzetten? Gebeurt toch zelden dacht ik.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2021 12:39 #1467587 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik gok dat het nadraaien
Ik gok dat het nadraaien veroorzaakt wordt door de airco en niet zo zeer de temperatuur van de koelvloeistof.

Ik heb verder namelijk nog nergens iets gelezen wat op een te hoge temperatuur duidt. Het vaatje stroomt dan wel over, maar blijkbaar wanneer de dop er af gedraaid wordt begint het niet te koken...als je plots de druk weg haalt uit het systeem verlaag je direct het kookpunt en zou je expansievat in een geiser moeten veranderen....

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC