hoeveel mag koelvloeistof uitzetten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2021 08:54 #1110771 door V700 register
hoeveel mag koelvloeistof uitzetten? is gemaakt door V700 register
ik loop al een tijdje te sukkelen met koelvloeistof verlies bij mijn '98-er LPT.
recent alles afgeperst en de druk bleef 15 minuten keurig op 1.5 bar staan, dus echt lekkages dacht ik niet meer te hebben.
Toch stond het niveau in het reservoir soms gewoon helemaal onderin het reservoir. (reservoir leeg dus)
bijvullen tot aan de MIN streep leidde er dan weer toe dat bij warme motor, na een rit van 130 km het niveau tot aan de dop stond! (zie foto)
vanochtend stond bij koude motor het niveau precies onderin het vaatje. (onder MIN dus) en na 130 km zie ik net dat het er gewoon uit gutst over de dop!

Nou dacht ik even snel warmte uit het systeem te krijgen door de verwarming op maximaal te zetten, maar er kwam geen warme lucht uit de roosters...
Zou mijn kachel radiateur verstopt zitten en door die verstopping ook die stuwing in het systeem ??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2021 09:24 #1467533 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Circulatie?
Wanneer de waterpomp niet goed werkt krijg je dit.
Wervel rad stuk of ligt eraf.
Is de onderbuis van de radiateur flink warm na een flinke rit?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2021 09:38 #1467534 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waterpomp heb ik vorig jaar vervangen..
maar alles kan stuk dus ik zal er eens naar kijken...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2021 09:40 #1467535 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic merk was trouwens een FEBI
geen originele volvo pomp.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2021 14:50 #1467536 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Er is geen wet op de uitzetting van koelvloeistof..
Het koelsysteem is zo gedimensioneerd dat vloeistof bij koude motor aan het minimumstreepje komt en bij warme bij het bovenstel motor.Controleer de thermostaat in een pannetje water op het vuur. Ook kan het overdrukventiel in de vuldop wat ranzig is geworden, waardoor het systeem niet op druk komt en de vloeistof eerder kookt.De waterpomp kan ook de boosdoener zijn. Uit de statistiek blijkt dat originele Volvo--pompen vele kilometers mee gaan en third party pompen vaak niet meer dan 35.000 kilometer, dat is mijn ervaring en je kunt het ook teruglezen op twee draadjes op het AMT garageforum. Nog even een gewetensvraag, heb je wel het originele Volvotankje met dop of is het een twijfelachtig fabrikaat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2021 15:01 #1467538 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooie vraag Jur
de dop is van FEBI en het tankje van VAICO

zit er niet lekker op wat mij betreft dus die ga ik vervangen.. maar of het zo simpel is...?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2021 19:18 #1467541 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vaak.....
Wordt vaak geschreven dat het normaal is bij koude motor op min en bij warme motor op max. Nu rijdt ik al 14 jaar in mijn 940 LPT, maar bij koude motor altijd tot max en bij warme motor nog nooit een druppel er uit gegooid. Bij warme motor staat hij iets (halve cm) boven max en na afkoelen weer keurig op max.
Dit was bij mijn vorige auto’s ook altijd zo (Camry 2.2 en 3.0).

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2021 23:14 #1467548 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Wat is "normaal" ?
Gangbaar is het echter wel dat het niveau aardig kan stijgen.
Of dat dan normaal of abnormaal is ?

Ik heb halverwege een streepje gezet met een marker.
Als er al wat bij moet dan vul ik tot dat streepje en staat het bij warme motor precies tot het max streepje.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2021 21:08 #1467562 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic voor je aan het werk gaat
Is het goed te weten hoe de temp zich in de kop gedraagt tijdens rijden en stilstaan.

volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/controle-thermostaat
De aansluiting van de rode draad is voldoende. Dat is op de plus van de sensor, geelwit, uit mijn hoofd.
De andere is aarde.
Met een multimeter in je auto kom je een stuk verder in je analyse.

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-07-2021 10:35 #1467566 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic nieuwe slangen, oude slangen, gewapend?
Het scheelt nogal of je slangen een deel van de expansie voor hun rekening nemen. Als je nieuwe gewapende slang hebt zal het verschil in het expansievaatje veel groter zijn, dan in mijn Volvo's waar de slangen met ervaring ook een deel bij dragen aan de expansie. Als ik tot max zou vullen zou het vaatje nooit overlopen. En cm boven max is de max die ik ooit gezien heb, maar ik vul tegenwoordig niet meer tot max.

Dus als het bij jou zo heftig is en je hebt geen ijzersterke slangen dan weet je eigenlijk wel zeker dat er iets anders aan de hand is, bv lucht in het systeem bij de kachel, of een van de andere mogelijkheden hierboven al beschreven. Komen er ook bubbels naar boven als je hem stil zet nadat de boel goed op temperatuur is gekomen, met de airco uit (lucht op de voeten gericht, want bij de verwarming op de voorruit gaat de airco automatisch aan, na een herstart)?

Succes reinier

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC