740 motorgeluid en aanvulling
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2020 18:20 #1109970
door Bas Walhof
740 motorgeluid en aanvulling is gemaakt door Bas Walhof
Hallo,
Dit geluid bij mijn 740 B2300K betreft een nogal metaal achtige hamerslag bij stationair draaien.
Als ik het overdrijf lijkt ie nu op een tractor met bijbehorend schuddende motor.
Vind het niet leuk meer eerlijk gezegd. Het is me veel te luid.
Heb al andere olie geprobeerd (15W10) maar dat helpt niet.
De motor heeft net 2 ton gelopen en zit in mijn 86’er 740. Het geluid is volgens mij het afgelopen jaar luider geworden
Er zit ook een Heron kop op maar dat zal geen invloed hebben lijkt me.
In de jaren 80 reed ik met een 245 met dezelfde B2300K en die had “last” van kantelende zuigers.
Is ie overigens ook heel oud mee geworden, geen probleem. Denk dat de oudere B2300 hier last van hebben.
(Daarbij is de B2300FK (940 IC, ‘96) die ik ook heb een heerlijk stille motor die ruim 4 ton gelopen heeft en 0,5 ltr. olie gebruikt per 10.000 km, zeker beter doorontwikkeld in 10 jaar)
Maar ik zou toch graag van dit geluid af willen.
Heeft iemand ervaring hiermee en ook een goede oplossing gevonden? Behalve misschien overmaat zuigers erin?
Ik bedoel uiteraard niet een oplossing met “oordopjes indoen” of “radio luider zetten”.
Ben benieuwd naar reacties.
Groet, Bas
Dit geluid bij mijn 740 B2300K betreft een nogal metaal achtige hamerslag bij stationair draaien.
Als ik het overdrijf lijkt ie nu op een tractor met bijbehorend schuddende motor.
Vind het niet leuk meer eerlijk gezegd. Het is me veel te luid.
Heb al andere olie geprobeerd (15W10) maar dat helpt niet.
De motor heeft net 2 ton gelopen en zit in mijn 86’er 740. Het geluid is volgens mij het afgelopen jaar luider geworden
Er zit ook een Heron kop op maar dat zal geen invloed hebben lijkt me.
In de jaren 80 reed ik met een 245 met dezelfde B2300K en die had “last” van kantelende zuigers.
Is ie overigens ook heel oud mee geworden, geen probleem. Denk dat de oudere B2300 hier last van hebben.
(Daarbij is de B2300FK (940 IC, ‘96) die ik ook heb een heerlijk stille motor die ruim 4 ton gelopen heeft en 0,5 ltr. olie gebruikt per 10.000 km, zeker beter doorontwikkeld in 10 jaar)
Maar ik zou toch graag van dit geluid af willen.
Heeft iemand ervaring hiermee en ook een goede oplossing gevonden? Behalve misschien overmaat zuigers erin?
Ik bedoel uiteraard niet een oplossing met “oordopjes indoen” of “radio luider zetten”.
Ben benieuwd naar reacties.
Groet, Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2020 19:12 #1462143
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Oe.
Da's vervelend zoiets.
Wat helpt tegen het geluid van kantelende zuigers anders dan nieuwe zuigers ?
ik zou het zo niet weten. Weet je zeker dat het geluid nu ook daar door komt ?
Je woont vlak bij mij mij de buurt. Ben wel benieuwd hoe dat klinkt eigenlijk.
Met mijn b230f kom ik ook op ca 0,5 liter per 10000 km. ( km stand 410000)
Verbruikt dit rammelende exemplaar ook mee olie dan ?
Wat helpt tegen het geluid van kantelende zuigers anders dan nieuwe zuigers ?
ik zou het zo niet weten. Weet je zeker dat het geluid nu ook daar door komt ?
Je woont vlak bij mij mij de buurt. Ben wel benieuwd hoe dat klinkt eigenlijk.
Met mijn b230f kom ik ook op ca 0,5 liter per 10000 km. ( km stand 410000)
Verbruikt dit rammelende exemplaar ook mee olie dan ?
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2020 19:20 #1462145
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Nee,
Ook deze gebruikt nauwelijks olie. Dat is ook wel een beetje vreemd vind ik. Het geluid begint als ie warm is, vandaar dat ik hoopte op minder geluid indien er dikkere olie in zit.
NB Vorig jaar ben ik verhuisd dus ik woon niet meer “om de hoek” anders was ik al bij je geweest. Maar dat kan nog komen want ik ga regelmatig richting Arnhem. Je hoort nog van me.
NB Vorig jaar ben ik verhuisd dus ik woon niet meer “om de hoek” anders was ik al bij je geweest. Maar dat kan nog komen want ik ga regelmatig richting Arnhem. Je hoort nog van me.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2020 00:09 #1462146
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Bas
15W10? Die is veel te dun.
groetjes
Mathy
15W10? Die is veel te dun.
groetjes
Mathy
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2020 04:51 #1462147
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat is veels te dun
Misschien is het een typefout. en moet het 15w50 zijn.
Bestaat 15w10 wel eigenlijk ?
Bestaat 15w10 wel eigenlijk ?
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-07-2020 09:45 #1462148
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Een kleine tip, wat zeker
Een kleine tip, wat zeker niet perse de oplossing hoeft te zijn want ik weet niet precies hoe dit bij een Heron kop zit.
Maar ik heb 3 a 4 jaar met een vergelijkbare tik rondgereden, werd over de jaren steeds erger en ook alleen wanneer het blok warm was.
Bleek 1 van de hitte schildjes te zijn boven het uitlaatspruitstuk. Die met de vorm/uitsparing voor de bougiekabels. Kwam er een aantal weken geleden per ongelijk achter met het wisselen van de bougies dat er 1 los zat.
In eerste instantie had ik niet meteen de linkt gelegd met de rammel. Toch maar even vast gedraaid, en verrek; rammel is verdwenen.
Makkelijk te controleren, en is iets wat geen geld kost... wellicht ben je er ook mee geholpen.
Maar ik heb 3 a 4 jaar met een vergelijkbare tik rondgereden, werd over de jaren steeds erger en ook alleen wanneer het blok warm was.
Bleek 1 van de hitte schildjes te zijn boven het uitlaatspruitstuk. Die met de vorm/uitsparing voor de bougiekabels. Kwam er een aantal weken geleden per ongelijk achter met het wisselen van de bougies dat er 1 los zat.
In eerste instantie had ik niet meteen de linkt gelegd met de rammel. Toch maar even vast gedraaid, en verrek; rammel is verdwenen.
Makkelijk te controleren, en is iets wat geen geld kost... wellicht ben je er ook mee geholpen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Martin van de Weerd
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2020 14:05 #1462151
door Martin van de Weerd
Beantwoord door Martin van de Weerd in topic Oliefilter
Het kan zijn dat het terugslagklepje in het oliefilter niet werkt. Ik zou een ander oliefilter proberen.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2020 19:12 #1462152
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Het is sowieso
goed om te letten op dat je oliefilter er eentje is met een overdrukklepje.
Want dat is wat het is meende ik.
Ik schat dat alle filters van naam dat wel hebben. (Volvo zelf, Bosch,Mann, Febi denk ik ook wel)
Van een heleboel wat minder bekende merken altijd goed om te checken.
Maar wat is het verband tussen dat eventueel niet werkende klepje en dat typsiche motorgeluid dat de Volvo van Bas laat horen ?
Was deze bijdrage nuttig ?
Klik hier.
Was deze bijdrage niet nuttig ?
Klik hier.
Want dat is wat het is meende ik.
Ik schat dat alle filters van naam dat wel hebben. (Volvo zelf, Bosch,Mann, Febi denk ik ook wel)
Van een heleboel wat minder bekende merken altijd goed om te checken.
Maar wat is het verband tussen dat eventueel niet werkende klepje en dat typsiche motorgeluid dat de Volvo van Bas laat horen ?
Was deze bijdrage nuttig ?
Klik hier.
Was deze bijdrage niet nuttig ?
Klik hier.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2020 19:32 #1462153
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Tikfoutje olie ..
Olie moet idd 15W40 zijn. Is ook met nieuw oliefilter vervangen en de tik / hamerslag blijft komen bij warme motor.
Dank voor de reacties tot nu.
Daar komt bij dat de auto ( ik verdenk ook hier de motor ervan) soms een “ratelgeluid” maakt. Dan moet je denken aan het plaatje met wasknijper dat elk jongetje vroeger wel bij zijn voorwiel had. Diezelfde ratel heb ik soms ook en neemt ook toe met het toerental. Gekke is alleen dat de ratel er niet continu is. Echter bij bijna dagelijks gebruik bijna elke dag wel een keer (of twee).
Misschien dat dit geluid iemand op een idee brengt?
Dank voor de reacties tot nu.
Daar komt bij dat de auto ( ik verdenk ook hier de motor ervan) soms een “ratelgeluid” maakt. Dan moet je denken aan het plaatje met wasknijper dat elk jongetje vroeger wel bij zijn voorwiel had. Diezelfde ratel heb ik soms ook en neemt ook toe met het toerental. Gekke is alleen dat de ratel er niet continu is. Echter bij bijna dagelijks gebruik bijna elke dag wel een keer (of twee).
Misschien dat dit geluid iemand op een idee brengt?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2020 19:41 #1462154
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Maar
hij rijdt wel gewoon goed ?
Misschien met een stethoscoop luisteren op de motor ?
Aangezien het bij stationair is moet dat kunnen.
En als je hem niet dagelijks gebruikt is dat geluid er niet ? En dan bedoel ik dus niet omdat je niet rijdt.
Misschien met een stethoscoop luisteren op de motor ?
Aangezien het bij stationair is moet dat kunnen.
En als je hem niet dagelijks gebruikt is dat geluid er niet ? En dan bedoel ik dus niet omdat je niet rijdt.
Moderators: Jerry Stam