Volvo 940 B230FT loopt niet lekker (wat kan ik nog proberen)?

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2020 00:30 #1459036 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Voorruit gang!
Vandaag weer een hele tijd met de wagen bezig geweest
-Bougiekabels door gemeten.
>allemaal onder de ohm-waarde van 3k

-Compressie test.
Op alle 4 de cilinder rond de 11.5 Bar. Gelukkig maar (niet voor niks het blok met lage km stand aangeschaft en opgebouwd)

-Massa kabels, verplaatst en opgeschuurd.
Op sommige zat wat corrosie.

-LPG zekeringen terug geplaatst en hij liep weer op LPG, Yes!
Helaas wel even slecht als op benzine.

-Computer gereset
Geen effect.

-D-riem nogmaals gecontroleerd.
Alles klopte,

Daarna de verdelerkap eraf gehaald.
Ik had de bougiekabels precies zo terug gedaan als deze van het nieuwe blok af waren gekomen,,,
Nu met de rotor gekeken hoe deze langs de punten kwa. en zo naar elke cilinder de kabel getrokken.
En jouwhoor!!! Daarna starten en beter lopen.
Computer gereset en hij loopt nu vrijwel normaal.
Dus de bougie kabels zaten verkeerd (of maakte niet goed contact)....Viel mee dat auto nog rijdbaar was toen ze blijkbaar niet goed zaten. Dit verklaard ook de verschillende kleuren van de bougies.

Even laten draaien, de tempnatuur geeft iets over midden aan,
Fan slaat niet aan, blok lijkt niet heel heet te worden. (er gaat niks koken terwijl er nog water in zit)
Klein stukje gereden terwijl de auto normaal accelereer, eindelijk dat voelt fijn!

Temperatuur liep al snel iet meer over het midden, kachel op heet vol aan.
Temperatuurmeter weer terug naar net iet over het midden.

Vreemd van die temperatuur, het oude blok had er ook last van.

-De slangen worden niet echt hard, de bovenste slang kan ik zo inknijpen, (zie foto)
Lijkt wel dat er in scheutjes vloestof doorheen komt
-Radiateur wordt bovenkant heet onderkant heel langszaam, (terwijl tempmeter dik over midden aangeeft)
-Als ik de kap van het expansievat draai, sist hij maal heel effe, en kan me vinger gewoon in doen zonder dat hij verbrand.
-thermostaat (87g) blijkt wel te open,
-Heb een losse kabel liggen die lijkt iets met de Fan te doen?(waar hoort deze?)

Kan ik hieruit concluderen dat de radiateur verstopt zit ofzo? Of wat kan het nog meer zijn. Waterpomp lijkt me onwaarschijnlijk. (zit weer een andere op dan op het oude blok)

Ben in ieder geval al erg blij dat hij weer goed loopt.






Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2020 02:52 #1459037 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Wss toch iets met de thermostaat.
Om uit te stellen dat het de thermostaat was heb ik deze verwijderd om te kijken wat er dan gebeurd. De auto werd nu niet te heet. maximaal 1/4 van schaal verdeling. Dus het is of de thermostaat zelf. (ga hem morgen in een pannetje testen) of iets van lucht in het systeem. Heb in ieder geval net een ritje van 5km kunnen doen zonder dat ik het idee had dat ik mogelijk iets aan het slopen was. Nog even wat dingen testen voor de fan, bij hoeveel graden. (of hoe hoog moet de meter staan) voordat hij zou moeten aanspringen?


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2020 10:00 #1459039 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Fan
Gaat aan via relais onder linker koplamp.
Relais wordt gestuurd door de LH.
Poort 10 witzwart lowspeed bij 92 graden in de kop, sensor ect.
Poort 11 blauw zwart highspeed 103 graden in de kop.

Om info te hebben over de juiste temperatuur tap je de sensor van de temperatuurmeter af achter de klokkenwinkel en zet hier een voltmeter op.
Koude start iets tussen 3 en 2 volt.
Bij opwarmen zakt het voltage.
Thermostaat opent ongeveer bij 0,7 dat is de Kvs 90.
Bedrijfstemp rond de 0,8v.
De stand van de meter is niet nauwkeurig.
Uitgebreide verhaal in het leden deel van de site.
volvo700vereniging.nl/node/52431
en
volvo700vereniging.nl/content/de-temperatuurmeter-beweging

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2020 19:23 #1459049 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Zie foto
Zie foto


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2020 19:29 #1459050 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Dank voor de info, ik ga eens
Dank voor de info, ik ga eens kijken of ik bij de draden van de temperatuurmeter voor de cockpit kan komen.
Om vervolgens de spanning te meten. Duidelijke manier om er achter te komen of de meter wel het juiste aangeeft.
Ben helaas nog geen lid, gezien de kennis die hier aanwezig is lijkt mij dit een goed plan.

Heb ook iets gevonden over het gaatje boven de in de thermostaat boren.
Nu ik hem toch los heb liggen kan ik hier meteen een gaatje van 3mmm in maken.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2020 19:53 #1459054 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Top dat ie weer beter loopt,
Tip , maak een foto voor je de bougiekabels lostrekt.
Of zet met een marker 1,2,3,4 op de verdelerkap.
Hoog mosterd na de maaltijdgehalte natuurlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2020 21:14 #1459055 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Zo kan het ook
volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/controle-thermostaat

In beide auto's loopt deze aansluiting naar een kroonsteentje in het dashboardkastje.
En ligt daar aan een goedkope voltmeter,

Altijd nuttig om de temperatuur af en toe in de gaten te houden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 02:16 #1459058 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Ik heb bij het gele witte
Ik heb bij het gele witte draad naar de cockpit gemeten deze geeft ongeacht de temperatuur 0.35 volt aan. Kan ik er nu vanuit gaan dat de sensor kapot is?




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 02:17 #1459059 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Ik zou wel even een nieuwe
Ik zou wel even een nieuwe tropic aan maken anders wordt het ook zo'n onoverzichtelijk geheel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 02:30 #1459060 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Heej, ik dacht dat ik het wit
Heej, ik dacht dat ik het wit gele draad moest hebben.
Gedeelte uit het andere.
>Kan ook gebeuren bij stekkerblok C2 onder het stuur, blauwblokje pin 16 en 17.<
Dan wat ik wss bij het verkeerde aan het proberen.
Morgen daar eens meten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD