Volvo 940 B230FT loopt niet lekker (wat kan ik nog proberen)?

• Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2020 15:22 #1109487 door Albert Jan Algera (GAST)
Volvo 940 B230FT loopt niet lekker (wat kan ik nog proberen)? is gemaakt door Albert Jan Algera (GAST)
Ik heb een Volvo 940 uit 1998 die tijdens een testrit goed reed op terugweg van de koop, te warm werd (iets over midden), heeft daarna een warmloper gehad vermoed ik, vermogen was ineens helemaal weg. Liep beroerd, constant uitvallen druk naar buiten via peilstok olie enz.

Dus een goed ander B230FT blok gehaald. Alle oliekeerringen en pakking vervangen, D-riem vervangen, vliegwiel en koppeling vervangen, verdelerkap, rotor en bougiekabels vervangen, gereviseerde turbo geplaatst. Nu heb ik het blok compleet ingebouwd en loopt hij weer beroerd en niet op LPG enkel benzine.Alles van het blok is anders heb wel de oude inlaat i.v.m. de LPG injectoren overgezet.De 1ste en 4de bougie zijn wit terwijl de middelste twee erg zwart zijn.

Dit heb ik geprobeerd:
-Brandstofrail druk gemeten is 3.0 bar.
-Andere bougies. (na 1 km rijden weer 1ste en 4de wit)
-Luchtmassa meter los gehaald, (dan loopt hij duidelijk anders, maar niet beter)
-Klepspeling op alle poorten naar 0.40 gezet (heb er maar twee hoeven bijstellen)
-Remreiniger langs complete inlaatspruitstuk gespoten (geen verschil in lopen van de motor)
-Nieuw brandstoffilter geplaatst. (de gene van onder de auto)

Wat zou ik nog kunnen doen?
-massa van de injectoren verplaatsen? (wat is de juiste plaats)?
-worden de injectoren aanstuurt door een relais? (zo ja waar zit deze)
-Nog meer ideeën, ik wordt er inmiddels moedeloos van…

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2020 16:34 #1458982 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Heb je hem al eens uitgelezen
Heb je hem al eens uitgelezen?

Hoe beroerd loopt die precies? is altijd lastig te omschrijven... maar heb je het idee dat die op 3 poten loopt? of wil die absoluut niet optoeren...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2020 17:11 #1458983 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Temperatuur sensor al eens
Temperatuur sensor al eens doorgemeten?
De verkeerde wordt hier nog wel eens gemonteerd

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2020 17:17 #1458984 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Injectoren
De benzine-injectoren worden allemaal tegelijk gestuurd door de ECU via de massa. Elke injector krijgt individueel, continu 12 V via een eigen ballastweerstand. De vier ballastweerstanden zien er uit als een pakje rotjes (20/15) en zijn in de buurt van de accu gemonteerd. De vier weerstanden krijgen dan wel weer een gemeenschappelijke 12V voeding.
Aan de massakant worden de massa's van alle injectoren gecombineerd en als één draad naar aansluiting 18 van de ECU gebracht. Je moet dus geen andere massa aanleggen, want dan zouden ze continu inspuiten!

Je schrijft dat je een LPG installatie hebt. Is dat toevallig een Vialle LPi installatie? In dat geval is er in de massa aansluitingen van de benzine-injectoren ingegrepen. Per setje van twee worden de injectoren via een benzineverbreekrelais gevoerd. Als je op gas rijdt, wordt er per twee injectoren een 100 ohm weerstand tussengeschakeld. De stroom door de injectoren is dan zo laag, dat er niet meer wordt ingespoten, maar nog hoog genoeg om geen storing in de ECU te geven. Ik vermoed dat de keuze welke injectoren er in een setje van twee worden geschakeld willekeurig is. Als er geen mechanische oorzaak is, dan zou dat kunnen verklaren waarom je op twee bougies een ander beeld ziet.
Je zou wel het verbreekrelais eens goed kunnen bekijken (meestal in de buurt van de bobine) en de weerstand meten naar de benzine-injectoren.

Op LPG draait de motor wel goed? Dan lijkt de ontsteking niet direct verdacht.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2020 17:49 #1458986 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Laten uitlezen door de
Laten uitlezen door de universeel garage uit het drop zou mijn volgende stap zijn als ik er niet uit kom.
Hij lijkt wel gewoon op 4 pitten te lopen. Maar hou moet je het zeggen een beetje tractor achtig, en in hogere toeren niet geen extra vermogen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2020 17:51 #1458987 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Nog niet gedaan, maar zou de
Nog niet gedaan, maar zou de motor hierdoor ook slecht lopen?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2020 17:57 #1458988 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Hallo Rversteeg,
Hallo Rversteeg, Dank voor je uitgebreide antwoord met afbeelding. Dit geeft mij weer motivatie om er verder mee te gaan.! Bij mijn accu komen een aantal rode draden samen, met twee zekeringen A15 er is plaats voor 4 zekeringen. is dit de 20/15? Kwa massa heb ik alles een beetje willekeurig op het inlaatspruitstuk geschroefd. Kan heel goed dat ik hier iets niet juist heb gedaan. (ik zou daar een een foto van maken) Op dit moment slaat de auto af zodra hij zou moeten overslaan naar LPG. Op de foto heb ik afgebeeld hoe de kabels zaten voordat ik ze los haalde. Ik zou ook meteen een foto maken hoe de massa kabels er nu bij liggen.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2020 18:57 #1458991 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic 2 zekeringen?
Je schrijft dat er maar 2 zekeringen in een (zwevende) houder voor 4 zekeringen zitten. Welke geplaatst is bij de accu en als het een Vialle LPI systeem is ook bij de lpg computer.
Hier zit denk ik je probleem waarom die afslaat op LPG want alle 4 deze posities moeten gevuld zijn met een 15A zekering om het LPG systeem te laten werken. Maar wat ik dan nog raarder vind is dat dit waarschijnlijk al was toen je de wagen hebt gekocht en hij op de oude motor wel op LPG liep? Theoretisch kan dit namelijk niet of ze moeten met de bekabeling van de LPG hebben zitten knoeien.

20/15 is dat pakketje rotjes waar Rversteeg het overheeft, dit zit aan de binnenkant van je spatscherm geschroefd. Beetje verstopt achter de bekabeling.

Maar je spreekt ook dat je naar de dorpsgarage wilt gaan om hem te laten uitlezen. Laat ik je alvast de moeite besparen dit kunnen ze waarschijnlijk niet. Dit omdat onze wagen niet met OBD2 zijn uitgerust en je een “speciaal” kastje nodig hebt met een led knipper code.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2020 23:35 #1458997 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Te warm ?
De temp meters staan standaard net iets voorbij het midden.
Zou niet direct de conslusie trekken dat dat te warm is.
Slecht lopen zou dan op twee cilinders betekenen in dit geval.
Alleen op de cilinders met de "witte" bougies.

De bougies al eens gewisseld van plek ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2020 10:18 #1459004 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Electrisch schema
In de electrische schema's van Volvo staan ook afbeeldingen van de verschillende componenten + locaties. Een 98er schema staat op deze site, maar alleen toegankelijk voor leden. Een 95er schema is vrijwel identiek en kun je op het internet wel vinden. Bijvoorbeeld hier: www.myvolvolibrary.info/Tech_files2_fich...ams_section-3-39.pdf . Staat een beetje door elkaar, maar kijk maar eens op blad. 118/215.

Die rode draden met 4 zekeringen bij de accu zijn bijna zeker van de gasinstallatie. Zonder 4 zekeringen kan de motor nooit op gas draaien. Twee zekeringen voor 12V voeding van twee gasinjectoren, eentje voor de voeding van de LPi pomp in de tank en eentje voor de voeding van het electrische regelsysteem. Haal alle zekeringen er eens uit en kijk of dat verschil maakt. Het gassysteem is dan in ieder geval helemaal stroomloos en kan geen invloed meer hebben.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC