Iemand ervaring met speedi sleeve
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2019 16:44 #1108644
door P.J. Bus
Iemand ervaring met speedi sleeve is gemaakt door P.J. Bus
Ik heb onlangs de achterste krukaskeerring laten vervangen omdat die wat lekte. Na monteren lekt hij echter enorm (250 ml per 500km). Geadviseerd wordt nu om een speedi sleeve (van SKF?) te plaatsen om zeker te weten dat hij zeker niet meer olie gaat lekken na een nieuwe krukaskeerring te hebben geplaatst. Gaat om een B200E met 212k op de teller.
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een speedi sleeve en eventueel een how to/tips? Bij SKF zie ik vele maten, maar welke is geschikt voor een B200E?
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een speedi sleeve en eventueel een how to/tips? Bij SKF zie ik vele maten, maar welke is geschikt voor een B200E?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2019 19:22 #1452882
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Is dat geen
garantiegevalletje als je het hebt laten vervangen ?
Klinkt wel als een slimme oplossing.
duursma.nl/blog/93-wat-kan-ik-met-een-speedi-sleeve
Klinkt wel als een slimme oplossing.
duursma.nl/blog/93-wat-kan-ik-met-een-speedi-sleeve
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2019 21:12 #1452888
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic nee
In dit geval niet.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 04:24 #1452891
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Plaatsen achterste krukaskeerring
Bij het monteren van een nieuwe koppeling vervang ik altijd het priseas-toplager en de achterste krukaskeerring. Uit voorzorg omdat ik niet voor twee ukkelige onderdeeltjes van bij elkaar 10 - 20 Euro de hele bak wens te demonteren. Dan krijgt een krukaskeering ook amper de kans om te gaan lekken.
Je ziet soms een slijtgroefje in de krukastap, na een paar 100.000 kilometerjes wandelen is dat ook geen wonder. De keerring wordt bij eerste montage bij ome Volvo 0-3 mm diep (vanaf de buitenzijde) in het huis geplaatst. Je mag tot 6mm diep gaan, dus plaats je 'm gewoon bij montage 1,5 a 2 mm verder, dus met de afdichtlip even voorbij het slijtgroefje. Wel is het daarom handig om vooraf met een schuifmaat de montagediepte op te meten.
De echte vakman plaatst daarna de keerring zodanig dat het resultaat garandeerd lekvrij is: krukastap, huis en afdichtlip van de keerring goed in de olie zetten en daarna voorzichtig inpersen, zodat de keerring rondom gemeten op alle plaatsen even diep zit (schuifmaat!). De echte vakman plaatst dan ook de keerring zodanig dat het resultaat gegarandeerd lekvrij is.
Tip: de demontage luistert ook nauw omdat je geen beschadiging van het huis of van de kruktap wil. Boor met een 2,5 mm boor tegenover elkaar twee gaatjes van een millimeter of drie diep in de keerring. Draai hier twee zelftappers in en trek de keerring er daarna gelijkmatig uit met een of twee tangen: Ome Jur's ® bouwmarktgipsplaatschroef-keerringtrekker (pat. pending). Dus niet net als de fietsenmaker bandenlichters gebruiken.
En rond de reparatie af door degene die de lekkende keerring voor jou had geplaatst een enorme schop te geven onder de plaats waar schoppen thuis horen. Mooi in het midden zodat je ze echt allebei raakt. Al loop je dan wel de kans dat hij een beetje gaat lekken...
Hierna kun je met een gerust hart, nadat de bak er weer netjes tegenaan zit en de wagen op vier pootjes staat, blij een biertje gaan drinken.
Succes!
Je ziet soms een slijtgroefje in de krukastap, na een paar 100.000 kilometerjes wandelen is dat ook geen wonder. De keerring wordt bij eerste montage bij ome Volvo 0-3 mm diep (vanaf de buitenzijde) in het huis geplaatst. Je mag tot 6mm diep gaan, dus plaats je 'm gewoon bij montage 1,5 a 2 mm verder, dus met de afdichtlip even voorbij het slijtgroefje. Wel is het daarom handig om vooraf met een schuifmaat de montagediepte op te meten.
De echte vakman plaatst daarna de keerring zodanig dat het resultaat garandeerd lekvrij is: krukastap, huis en afdichtlip van de keerring goed in de olie zetten en daarna voorzichtig inpersen, zodat de keerring rondom gemeten op alle plaatsen even diep zit (schuifmaat!). De echte vakman plaatst dan ook de keerring zodanig dat het resultaat gegarandeerd lekvrij is.
Tip: de demontage luistert ook nauw omdat je geen beschadiging van het huis of van de kruktap wil. Boor met een 2,5 mm boor tegenover elkaar twee gaatjes van een millimeter of drie diep in de keerring. Draai hier twee zelftappers in en trek de keerring er daarna gelijkmatig uit met een of twee tangen: Ome Jur's ® bouwmarktgipsplaatschroef-keerringtrekker (pat. pending). Dus niet net als de fietsenmaker bandenlichters gebruiken.

En rond de reparatie af door degene die de lekkende keerring voor jou had geplaatst een enorme schop te geven onder de plaats waar schoppen thuis horen. Mooi in het midden zodat je ze echt allebei raakt. Al loop je dan wel de kans dat hij een beetje gaat lekken...
Hierna kun je met een gerust hart, nadat de bak er weer netjes tegenaan zit en de wagen op vier pootjes staat, blij een biertje gaan drinken.
Succes!
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 18:56 #1452909
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Om te testen is
of de boel weer lekdicht is na montage nieuwe keerring kan men de motor toch laten draaien terwijl de bak er nog af is. Stationair weliswaar. En als er dan geen lekkage is dan pas de rest weer in elkaar schroeven. Of is er een reden dat dit niet zou kunnen.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 21:35 #1452913
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic helder
Maarruh, niemand ooit een speedi sleeve geplaatst??
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 21:37 #1452914
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Vraag mbt priseas-toplager
Heeft iemand een onderdeelnummer voor mij toevallig?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 22:40 #1452917
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic En heb jij?
En heb jij een VIN-nummer voor me? Ik kan nergens zien welk type en bouwjaar je hebt. Ik durf er wel best wel van uit te gaan dat alle bakken en vliegwielen hetzelfde zijn, maar daar heb jij niks aan wanneer het niet klopt... 
Toevallig...

Maar je kunt er gerust op zijn dat de keerring met de bovenstaande montage-omschrijving van z'n lang zal z'n leven niet gaat lekken. Gewoon een goede keerring opscharrelen die er in hoort. Uit Obdam, Noord Holland, Vaassen of Langezwaag bij voorbeeld...

Toevallig...

Maar je kunt er gerust op zijn dat de keerring met de bovenstaande montage-omschrijving van z'n lang zal z'n leven niet gaat lekken. Gewoon een goede keerring opscharrelen die er in hoort. Uit Obdam, Noord Holland, Vaassen of Langezwaag bij voorbeeld...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2019 19:32 #1452980
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na drie keer de hele boel
Na drie keer de hele boel voor niks los te hebben gehad wegens lekkage van de achterste krukaskeerring, heb ik een aantal maanden terug een speedi sleeve gemonteerd met hulp van Timen Smit. En warempel hij is geheel droog sinds die tijd! Er zat een behoorlijke groef in de as die nu is verdwenen door dre sleeve. Het artikel nummer voor de 940 maat is 99360
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2019 13:50 #1452990
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Dank!
Daar heb ik wat aan Rutger.
Moderators: Jerry Stam