B200E ontstekingstijdstip afstellen

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2019 18:56 #1108544 door P.J. Bus
B200E ontstekingstijdstip afstellen is gemaakt door P.J. Bus
Ik heb een B200E met k-jetronic, bwjr 1986, dus met een hall-sensor achterop de kop, onder de verdelerkap. In twee verschillende boekjes lees ik een onststekingstijdstrip met 10 graden of 12 graden; welke is juist? Moet daarvoor ook een vacuumslangetjte los, en zo ja welke? Is dat het witte slangetje op het inlaatspruitstuk naast de koude start injector? En moet ik die voor de meting afdoppen als dat witte vacuumslangetje los is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2019 23:29 #1452098 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic E
motor ken ik niet zo goed,
b230f is 12 graden.
Tenzij je met speciale apparatuur werkt is het toch enigszins grof afstellen met de gradenaanduiding op het stuk plastic bij de krukaspoelie.
Dus vraag me af hoe spannend die 10 of 12 of iets er tussen in nu is,
Wat is de gedachte erachter dat er ergens een vacuumslangetje los moet ?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2019 08:22 #1452100 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Vacuüm vervroeging
Old school. Bij hoog vacuüm, gas los, werd de vervroegingsplaat van de ontsteking gedraaid. Hierdoor wordt de ontsteking vervroegd, Ter voorkoming van naontsteking in de uitlaat. Op het asje van de ontsteking zag je je dan een centrifugaal vervroeger om te laten vervroegen bij toenemend toerental.

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-01-2019 11:06 #1452104 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Boekje?
Het tijdstip staat toch in het boekje, eventueel hier of elders online te vinden. Volgens mij had alleen de B21 van 1977 ev. 12 graden? En de rest minder? 10 is altijd goed.

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-01-2019 12:26 #1452107 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic sorry
2 boekjes met verschillende info had ik even gemist. In theorie bij 12 graden voorontsteking bij stationair en losgenomen vacuümvervroeging heeft de motor iets meer koppel en kan pingelen een probleem worden. Weet niet of er al een anti-knock sensor in zit bij jou. Bij 10 graden dus iets minder kracht en minder kans op schade. De volvo garage in Rotterdam zette om die reden alle 12 graden motoren vroeger toch standaard op 10.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2019 13:12 #1452108 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vacuum
De B200E is een injectiemotor.
De vacuumvervroeger zit in de ontstekingscomputer. (drukdoos met slangaansluiting)
Voorontsteking stationeer afstellen met de stroboscoop en ook het toerental in de gaten houden. (hoger toerental is meer voorontsteking)

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2019 13:39 #1452110 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic idd
het is een injectiemotor die Continu Inspuit (CI).

Dus samenvattend: vacuumslangetjes toch los daarna en op 12 graden zetten, en motor 900 tpm (vlgs boekje).

Maar hoe weet ik of zie ik wat 12 graden is? kan ik dat aflezen op een simpele stroboscoop? Heeft iemand een instructie.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2019 15:36 #1452113 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Nee
Samenvattend is het geen slangetjes loshalen dus. Je hebt geen mechanische vervroeging.
Dan op de krukaspoelie met tipex de inkeping markeren (die voor cilinder 1, die het dichts bij de radiator zit) het bovenste dode punt aangeeft als die inkeping in lijn staat met de 0 aanduiding op de schaalverdeling).
Dan een stroboscoop met de plus kabelklem op de plus van de accu aansluiten en met de min kabelklem ergens op massa , minpool accu.
De signaalgeverkabel om de eerste bougiekabel hangen. Let op er staat soms een pijltje op dat gedeelte dat je om de bougiekabel heen bevestigd. Dat moet naar de bougie toewijzen. Dan motor laten draaien en de lamp aan. Dan zal je door het stroboscoop effect zien op hoeveel graden dat witte streepje langskomt.
Als dat niet op 12 staat dan de ontsteking verdraaien. Twee boutjes beetje lossen en voorzichtig draaien en kijken wat het witte streepje doet. dat zal bewegen ten opzichte van het vaste punt op de verdeelschaal . Kwestie van de goede kant opdraaien om het witte streepje op de 12 te krijgen.
Dan de boutjes van de verdeler weer vast. klaar.
En als je twijfelt of het op 12 graden staat dan eerder iets aan de latere kant ( dus naar de 10) in plaats van naar de vroegere kant , ( meer dan 12)
Succes

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2019 15:59 #1452114 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic weet je dat heel zeker?
want in de boekjes staat: vacuümregelaar losgekoppeld. En ik ben even in de EZK 118 tekening gedoken en daar zie ik dat via 'vacuümdruksituatie' in de gasklepbuis een en ander ook wordt aangestuurd, door middel van een slang die van de gasklepbuis naar de EZK loopt.

Ik heb net onder de motorkap gekeken en daar loopt idd een slangetje op het luchtinlaattraject van circa 4 mm naar en door het schutbord naar de EZK verwacht ik. Dat zal het betreffende slangetje moeten zijn denk ik dan.

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-01-2019 16:25 #1452115 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic filmpje
voor een DS, eerste 20 minuut kan je vergeten, laatste 5 minuut toont hoe het ontstekingspunt te veranderen.

Bij ons zit er een keepje op de krukas en een schaalverdeling op de kap van de distributieriem? Dus 12 graden is 12 graden, en geen 6 zoals in het filmpje.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC