Volvo 960 3.0 gescheurd onderblok
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2018 18:30 #1108416
door V700 register
Volvo 960 3.0 gescheurd onderblok is gemaakt door V700 register
Hey mensen,
Heb een Volvo 960 3.0 uit 96, met helaas een gescheurd onderblok na het vervangen van de koppakking wat helaas vaker voorkomt bij de deze motoren.
Heeft er iemand toevallig ervaring met het repareren van aluminium blokken, en tot hoever dit mogelijk is (grote of kleine scheuren)?!
Stel het lukt niet om het onderblok te repareren is het dan beter om een 2,5 als vervanger te nemen?
Groetjes, Tim O
Heb een Volvo 960 3.0 uit 96, met helaas een gescheurd onderblok na het vervangen van de koppakking wat helaas vaker voorkomt bij de deze motoren.
Heeft er iemand toevallig ervaring met het repareren van aluminium blokken, en tot hoever dit mogelijk is (grote of kleine scheuren)?!
Stel het lukt niet om het onderblok te repareren is het dan beter om een 2,5 als vervanger te nemen?
Groetjes, Tim O
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2018 21:17 #1450811
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Heel vervelend Tim!
Heel vervelend Tim!
Je leest op internet wel eens dat men gaat proberen de scheur te repareren, door de scheur iets uit te fresen en dan dicht te lassen of met een compound als JB weld te dichteh. Maar ik heb nog nooit een succesvol verhaal gelezen. Ik heb het ook geprobeerd met JB weld maar dat was geen succes. Anderzijds, als je het leuk vind om te experimenteren en de mogelijkheden hebt om het zelf uit te proberen dan kun je het altijd proberen natuurlijk.
Als je een ander motorblok gaat zoeken is het natuurlijk mooi als het er een is met een zo laag mogelijke kilometerstand, maar die worden steeds schaarser.
Ook is het handig als je de motor draaiend kan zien of zelfs in de donor-auto een proefrit kan maken. Dan kan je ook de compressie meten en controleren op een lekke koppakking.
Als je toch aangewezen bent op een los motorblok zonder historie kijk dan in ieder geval of de motor droog is, zeker aan de achterkant waar de meeste kans is op een lekke koppakking.
Dan heb je drie soorten motoren: 2,5 liter; 3 liter 180 pk en 3 liter 204 pk.
En twee soorten motronics: 1.8 en 4.4
En dan ook nog al dan niet een katalysatorvoorverwarming met luchtpomp.
Als je nu een 960 met katalysatorvoorverwarming hebt dan kun je het beste ook een motorblok met katalysatorvoorverwarming inbouwen want je hebt de aansluiting boven op de motor nodig. En de katalysatorvoorverwarming uitbouwen vindt de Motronic niet leuk.
Als je nu een 960 hebt zonder katalysatorvoorverwarming dan maakt het niet uit: bij een motorblok met katalysatorvoorverwarming kan je de aansluiting boven op de motor gewoon afdoppen.
Een 960 met een Motronic 1.8 is qua bedrading flink anders dan een Motronic 4.4, dus ombouwen van de een naar de ander is niet eenvoudig en niet te adviseren.
Een motorblok uit een auto met een Motronic 1.8 kun je wel gewoon in een auto inbouwen met een Motronic 4.4 maar dan moet hem kaal overzetten, dus de motronic 4.4 met alle sensoren behouden. De koelwatersensor achter op het motorblok sluit je dan gewoon niet aan.
Een motorblok voor een Motronic 4.4 kun je niet eenvoudig in een auto met een Motronic 1.8 aansluiten want je mist de koelwatersensor aan de achterkant van het motorblok.
Het mooiste is het natuurlijk als hetzelfde type motorblok kan vinden als er nu inzit, dus een 2,5 liter vervangen voor een 2,5 liter; een 180 pK 3 liter vervangen door een 180 pk 3 liter of een 204 pk 3 liter vervangen door een 204 pk 3 liter.
Een verschillend type kan ook wel want de Motronic's zijn zelflerend en hebben een groot kenveld dus een 204 pk Motronic kan prima een 2,5 liter of een 180 pk aansturen etc.
Maar dan moet je alleen het motorblok vervangen en de automaat laten zitten want de automaatcomputer kan alleen hetzelfde type aansturen anders krijg je een knipperend pijltje vanwege andere overdrive-verhouding. Of de automaatcomputer mee overzetten maar een automaatcomputer van een Motronic 1.8 communiceert volgens mij niet goed met een Motronic 4.4
Succes met je zoektocht
Piet.
Je leest op internet wel eens dat men gaat proberen de scheur te repareren, door de scheur iets uit te fresen en dan dicht te lassen of met een compound als JB weld te dichteh. Maar ik heb nog nooit een succesvol verhaal gelezen. Ik heb het ook geprobeerd met JB weld maar dat was geen succes. Anderzijds, als je het leuk vind om te experimenteren en de mogelijkheden hebt om het zelf uit te proberen dan kun je het altijd proberen natuurlijk.
Als je een ander motorblok gaat zoeken is het natuurlijk mooi als het er een is met een zo laag mogelijke kilometerstand, maar die worden steeds schaarser.
Ook is het handig als je de motor draaiend kan zien of zelfs in de donor-auto een proefrit kan maken. Dan kan je ook de compressie meten en controleren op een lekke koppakking.
Als je toch aangewezen bent op een los motorblok zonder historie kijk dan in ieder geval of de motor droog is, zeker aan de achterkant waar de meeste kans is op een lekke koppakking.
Dan heb je drie soorten motoren: 2,5 liter; 3 liter 180 pk en 3 liter 204 pk.
En twee soorten motronics: 1.8 en 4.4
En dan ook nog al dan niet een katalysatorvoorverwarming met luchtpomp.
Als je nu een 960 met katalysatorvoorverwarming hebt dan kun je het beste ook een motorblok met katalysatorvoorverwarming inbouwen want je hebt de aansluiting boven op de motor nodig. En de katalysatorvoorverwarming uitbouwen vindt de Motronic niet leuk.
Als je nu een 960 hebt zonder katalysatorvoorverwarming dan maakt het niet uit: bij een motorblok met katalysatorvoorverwarming kan je de aansluiting boven op de motor gewoon afdoppen.
Een 960 met een Motronic 1.8 is qua bedrading flink anders dan een Motronic 4.4, dus ombouwen van de een naar de ander is niet eenvoudig en niet te adviseren.
Een motorblok uit een auto met een Motronic 1.8 kun je wel gewoon in een auto inbouwen met een Motronic 4.4 maar dan moet hem kaal overzetten, dus de motronic 4.4 met alle sensoren behouden. De koelwatersensor achter op het motorblok sluit je dan gewoon niet aan.
Een motorblok voor een Motronic 4.4 kun je niet eenvoudig in een auto met een Motronic 1.8 aansluiten want je mist de koelwatersensor aan de achterkant van het motorblok.
Het mooiste is het natuurlijk als hetzelfde type motorblok kan vinden als er nu inzit, dus een 2,5 liter vervangen voor een 2,5 liter; een 180 pK 3 liter vervangen door een 180 pk 3 liter of een 204 pk 3 liter vervangen door een 204 pk 3 liter.
Een verschillend type kan ook wel want de Motronic's zijn zelflerend en hebben een groot kenveld dus een 204 pk Motronic kan prima een 2,5 liter of een 180 pk aansturen etc.
Maar dan moet je alleen het motorblok vervangen en de automaat laten zitten want de automaatcomputer kan alleen hetzelfde type aansturen anders krijg je een knipperend pijltje vanwege andere overdrive-verhouding. Of de automaatcomputer mee overzetten maar een automaatcomputer van een Motronic 1.8 communiceert volgens mij niet goed met een Motronic 4.4
Succes met je zoektocht
Piet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2018 18:19 #1450830
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoeken maar
He piet,
Bedankt voor je reactie, ik ga maar even brainstormen over wat ik ga doen. Weet het eerlijk gezegd nog niet. Maar een ding is zeker, de Volvo gaat rijden!!
Verder bedankt voor de informatie dit gaat mij zeker veder helpen.
Mvg,Tim
Bedankt voor je reactie, ik ga maar even brainstormen over wat ik ga doen. Weet het eerlijk gezegd nog niet. Maar een ding is zeker, de Volvo gaat rijden!!
Verder bedankt voor de informatie dit gaat mij zeker veder helpen.
Mvg,Tim
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kristiaan Windt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
21-11-2018 20:32 #1450855
door Kristiaan Windt
Beantwoord door Kristiaan Windt in topic Had hetzelfde probleem
Hallo Tim,
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 960 3.0. Blok met 550000 km met lekke koppakking, laatste keer flink heet geweest. Of-ie gescheurd is zou ik niet eens weten maar dat ik weinig trek had om tijd en geld in iets te investeren wat tenminste een groot risico op scheuren heeft weet ik wel. 3,0 blokken met weinig km zijn schaars. S80 2,9 blokken met weinig km zijn goed verkrijgbaar en schijnen beter te zijn en zijn in de beginjaren geleverd met dezelfde motorcode (B6304S). Ze zijn duidelijk anders maar ik was zelf van plan een dergelijk blok op de kop te tikken en deze met het oude blok van mijn 960 opnieuw op te bouwen. ik was van plan carter, oliepomp, kop, spuitstukken e.d. om te gaan bouwen en dus alleen het onderblok te gebruiken.
Bij toeval kruiste een Duitse 960 3,0 met weinig km mijn pad. Dit was verreweg de goedkoopste en eenvoudigste optie en dit heb ik dus gedaan. Een mooie sedan met een prima blok. ook de automaat was duidelijk beter dan de mijne. Ook was-ie voorzien van een gloednieuwe versterkte bladveer. zonder geluk vaart niemand wel! Ik heb echter het oude blok gehouden om dit project eventueel in de toekomst alsnog eens te proberen.
Vanzelfsprekend hoop ik dat je ook tegen een dergelijke donor aanloopt maar anders zou je de mogelijkheid een vroeg S80 blok te gebruiken kunnen onderzoeken. Mij is niet bekend of iemand dat ooit heeft geprobeerd...
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 960 3.0. Blok met 550000 km met lekke koppakking, laatste keer flink heet geweest. Of-ie gescheurd is zou ik niet eens weten maar dat ik weinig trek had om tijd en geld in iets te investeren wat tenminste een groot risico op scheuren heeft weet ik wel. 3,0 blokken met weinig km zijn schaars. S80 2,9 blokken met weinig km zijn goed verkrijgbaar en schijnen beter te zijn en zijn in de beginjaren geleverd met dezelfde motorcode (B6304S). Ze zijn duidelijk anders maar ik was zelf van plan een dergelijk blok op de kop te tikken en deze met het oude blok van mijn 960 opnieuw op te bouwen. ik was van plan carter, oliepomp, kop, spuitstukken e.d. om te gaan bouwen en dus alleen het onderblok te gebruiken.
Bij toeval kruiste een Duitse 960 3,0 met weinig km mijn pad. Dit was verreweg de goedkoopste en eenvoudigste optie en dit heb ik dus gedaan. Een mooie sedan met een prima blok. ook de automaat was duidelijk beter dan de mijne. Ook was-ie voorzien van een gloednieuwe versterkte bladveer. zonder geluk vaart niemand wel! Ik heb echter het oude blok gehouden om dit project eventueel in de toekomst alsnog eens te proberen.
Vanzelfsprekend hoop ik dat je ook tegen een dergelijke donor aanloopt maar anders zou je de mogelijkheid een vroeg S80 blok te gebruiken kunnen onderzoeken. Mij is niet bekend of iemand dat ooit heeft geprobeerd...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2018 22:06 #1450858
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic S90 onderblok gebruiken
Beste Windt,
Soms moet het gewoon mee zitten met auto`s haha, maar inderdaad het stukje over het s80 spreekt mij zeker aan.
Vraag me alleen af kwa motorsteunen, misschien dat iemand op dit forum kan bevestigen of het uitwisselen van onderblokken mogelijk is. Dit zou iets meer mogelijkheden bieden!
Mvg, Tim O
Soms moet het gewoon mee zitten met auto`s haha, maar inderdaad het stukje over het s80 spreekt mij zeker aan.
Vraag me alleen af kwa motorsteunen, misschien dat iemand op dit forum kan bevestigen of het uitwisselen van onderblokken mogelijk is. Dit zou iets meer mogelijkheden bieden!
Mvg, Tim O
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2018 06:31 #1450863
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De B6304S3 is alleen in het
De B6304S3 is alleen in het eerste modeljaar 1999 in de S80 geleverd dus zo eenvoudig te vinden zijn ze ook weer niet. Vanaf modeljaar 2000 kreeg de motor variabele kleppentiming en werd B6294S genoemd.
De optie om een motor uit de S80 te gebruiken vaker genoemd maar ik heb nog nooit gelezen dat iemand dat ook daadwerkelijk gedaan heeft. Deze motor zat natuurlijk dwars gemonteerd en schijnt toch een iets andere carterpan en oliekoeler te hebben gehad. Klinkt niet onoverkomelijk maar misschien zijn er nog meer verschillen.
@Kristiaan: hoe is het met het knipperende versnellingsbak pijltje afgelopen?
Piet
De optie om een motor uit de S80 te gebruiken vaker genoemd maar ik heb nog nooit gelezen dat iemand dat ook daadwerkelijk gedaan heeft. Deze motor zat natuurlijk dwars gemonteerd en schijnt toch een iets andere carterpan en oliekoeler te hebben gehad. Klinkt niet onoverkomelijk maar misschien zijn er nog meer verschillen.
@Kristiaan: hoe is het met het knipperende versnellingsbak pijltje afgelopen?
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 31
22-11-2018 10:59 #1450868
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic @misschien dat wat jij zegt
@misschien dat wat jij zegt klopt voor Nederland, maar op turbobricks is iemand die een B6304S3 uit 2001 met variable kleptiming heeft gebruikt.
Wel met nodige aanpassingen...
forums.turbobricks.com/showpost.php?p=5259906&postcount=2
Wel met nodige aanpassingen...
forums.turbobricks.com/showpost.php?p=5259906&postcount=2
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
24-11-2018 11:38 #1450922
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Wat was de reden ...
Om de koppakking te vervangen? Ik probeer te achterhalen of er een verband is bij het scheuren van de onderblokken. Zoals je kunt lezen op dit forum staat mijn 960 bij de garage voor een nieuwe uitlaatklep en dus nieuwe koppakking. Mijn motor is niet oververhit geweest of i.d. Was dat in jouw situatie wel zo?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
25-11-2018 20:21 #1450944
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic S80 bij Marans
Hallo Volvisti
Toen ik laatst terug kwam van de crematie van Hans Kloezeman, ben ik even langs Marans gereden om te zien hoe het er daar uitzag nadat daar brand is geweest. De hal is helemaal uitgebrand, maar de auto's die buiten staan schijnen onbeschadigd te zijn. Daarbij vielen me twee dingen op: a) onze modellen stonden er amper nog tussen, maar b) de S80 was met meerdere exemplaren vertegenwoordigd. Vraag is alleen of je er momenteel bij mag/iets uit mag overnemen. Er hing wel een plaat aan de poort met een nummer dat je mag bellen voor onderhoud.
groetjes
Mathy
Toen ik laatst terug kwam van de crematie van Hans Kloezeman, ben ik even langs Marans gereden om te zien hoe het er daar uitzag nadat daar brand is geweest. De hal is helemaal uitgebrand, maar de auto's die buiten staan schijnen onbeschadigd te zijn. Daarbij vielen me twee dingen op: a) onze modellen stonden er amper nog tussen, maar b) de S80 was met meerdere exemplaren vertegenwoordigd. Vraag is alleen of je er momenteel bij mag/iets uit mag overnemen. Er hing wel een plaat aan de poort met een nummer dat je mag bellen voor onderhoud.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2018 21:47 #1450969
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Marans was al langere tijd in
Marans was al langere tijd in hoog tempo ' onze' modellen aan het opruimen. Best begrijpelijk, want met een rijdend aantal in Nederland van nog geen 6000 over alle typen is het waarschijnlijk geen handel meer... zeker niet zolang de overblijvende exemplaren in hoog tempo door de bangers gesloopt worden en de onderdelen voor vrijwel niets worden aangeboden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam