onregelmatige loop 960-1
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2018 14:47 #1450897
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Die toleranties zijn
Die toleranties zijn natuurlijk wel gebaseerd op de aanname dat het onderblok vlak is.
Maar de vraag is of dat na 20 jaar nog zo is.
De koppakking van Bas lekte niet en ook is de motor niet te warm geweest dus je zou zeggen dat de kop goed op het onderblok zou moeten passen.
Dus stel dat de kop 0,15 mm bol staat zou het onderblok 0,15 hol kunnen staan. En als je daar dan een gevlakte kop op schroeft heb je in het midden iets ruimte waardoor je het onderblok kapot zou kunnen trekken.
Maar het is maar een theorie, het zou daarom fijn zijn als we dit door een meting van de vlakheid van het onderblok zouden kunnen testen.
Piet
Maar de vraag is of dat na 20 jaar nog zo is.
De koppakking van Bas lekte niet en ook is de motor niet te warm geweest dus je zou zeggen dat de kop goed op het onderblok zou moeten passen.
Dus stel dat de kop 0,15 mm bol staat zou het onderblok 0,15 hol kunnen staan. En als je daar dan een gevlakte kop op schroeft heb je in het midden iets ruimte waardoor je het onderblok kapot zou kunnen trekken.
Maar het is maar een theorie, het zou daarom fijn zijn als we dit door een meting van de vlakheid van het onderblok zouden kunnen testen.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
23-11-2018 14:50 #1450898
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Onrondheid van de kop
De rei erop laat licht doorschijnen in het midden.
De kop is zo dus hol, draai je deze op het onderblok dan is die dus iets bol in het midden max 0,15 mm.
Ik zal de garage nog eens meegeven wat ik hier heb gehoord.
Dank voor meedenken.
Overigens had ik Carlo Schmidt ook om zijn mening gevraagd en hij geeft aan de kop zo min mogelijk te vlakken.
De kop is zo dus hol, draai je deze op het onderblok dan is die dus iets bol in het midden max 0,15 mm.
Ik zal de garage nog eens meegeven wat ik hier heb gehoord.
Dank voor meedenken.
Overigens had ik Carlo Schmidt ook om zijn mening gevraagd en hij geeft aan de kop zo min mogelijk te vlakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
23-11-2018 18:15 #1450901
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Of
je de aanname moet doen dat het onderblok vlak is zoals Piet22 zegt ..
Ik denk het niet omdat aannames een risico betekenen.
Die maximaal toegestane onvlakheid is ten opzicht van 100 % vlak (zoals een rei) en niet ten opzichte van een onderblok lijkt mij. ( tenzij dat vlak is maar dat weet je dus niet tenzij je meet).
Zowel kop onvlakheid meten ten opzichte van een rei en de onderblok-onvlakheid ook.
Dan pas heb je een goed vertrekpunt voor nadere beslissingen over wel of niet vlakken.
Ik denk het niet omdat aannames een risico betekenen.
Die maximaal toegestane onvlakheid is ten opzicht van 100 % vlak (zoals een rei) en niet ten opzichte van een onderblok lijkt mij. ( tenzij dat vlak is maar dat weet je dus niet tenzij je meet).
Zowel kop onvlakheid meten ten opzichte van een rei en de onderblok-onvlakheid ook.
Dan pas heb je een goed vertrekpunt voor nadere beslissingen over wel of niet vlakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
23-11-2018 18:37 #1450902
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic eigenlijk
zoals Piet22 dus ook zegt.
Het streven is maximale onrondheid lijkt me trouwens, Hoe onronder hoe beter.
Of zoiets...
Het streven is maximale onrondheid lijkt me trouwens, Hoe onronder hoe beter.
Of zoiets...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
24-11-2018 11:28 #1450921
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Is er enig verband in het scheuren van onderblok etc....
Wanneer scheuren de onderbroken eigenlijk bij deze motoren?
Kennelijk scheuren ze niet altijd nadat de kop eraf is geweest, anders was dat wel bekend en ook geschreven. Komt dat alleen voor na bijvoorbeeld een lekke koppakking en een te hete motor? Of staat het los van een oververhitte motor en is het alleen te wijten aan het vlakken van de kop ? Wel of niet vlakken? Wel of niet onrondheid van blok en kop ?
In mijn gesprek met Carlo Schmidt is niet een keer het (mogelijk) scheuren van het onderblok, na kop vlakken, ter sprake gekomen.
Kennelijk scheuren ze niet altijd nadat de kop eraf is geweest, anders was dat wel bekend en ook geschreven. Komt dat alleen voor na bijvoorbeeld een lekke koppakking en een te hete motor? Of staat het los van een oververhitte motor en is het alleen te wijten aan het vlakken van de kop ? Wel of niet vlakken? Wel of niet onrondheid van blok en kop ?
In mijn gesprek met Carlo Schmidt is niet een keer het (mogelijk) scheuren van het onderblok, na kop vlakken, ter sprake gekomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2018 12:37 #1450923
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het komt best veel voor dat
Het komt best veel voor dat korte tijd na het verwisselen van de koppakking het onderblok scheurt midden onder het uitlaatspruitstuk.
Bij de motor van mijn V90 is het een paar maanden geleden ook gebeurd twee weken na het wisselen van de koppakking.
Het wordt zelfs genoemd in de volvo700-faq: www.volvoclub.org.uk/faq/960_90Info.html#CrackedBlocks
en hier: volvo700vereniging.nl/node/24811
(De scheur is duidelijk te zien en loopt rechts nog door tot aan cilinder 2. Het begon allemaal met een lekke koppakking)
of deze: www.volvo-forum.de
(bei mir wurde eine Riss im Motorblock festgestellt, da ich einen Wasserverlust bemerkt habe. Und das nachdem erst kürzlich die Zylinderkopfdichtung erneuert wurde)
Het lijkt wel of het vaker voorkomt nu de motoren ouder worden. Misschien een combinatie van net iets te dun ontwerp,slechte gietmal in de gieterij, metaalmoeiheid, veel opwarmen en afkoelen onder de uitlaat en ietsje ruimte tussen het onderblok en de kop in het midden van het blok.
Het lijkt wel of het bij 2,5 liter motoren wat minder vaak voorkomt dan bij 3,0 liter motoren maar dat is ook weer vreemd want beide motoren gebruiken hetzelfde gegoten onderblok. Alleen worden er bij de 2,5 liter 1 mm dikkere cylinderbussen gebruikt.
Dus het is zeker de moeite waard om te controleren of de kop goed op het onderblok past. Als je de kop vlakt zou ik ook het onderblok vlakken.
Piet
Bij de motor van mijn V90 is het een paar maanden geleden ook gebeurd twee weken na het wisselen van de koppakking.
Het wordt zelfs genoemd in de volvo700-faq: www.volvoclub.org.uk/faq/960_90Info.html#CrackedBlocks
en hier: volvo700vereniging.nl/node/24811
(De scheur is duidelijk te zien en loopt rechts nog door tot aan cilinder 2. Het begon allemaal met een lekke koppakking)
of deze: www.volvo-forum.de
(bei mir wurde eine Riss im Motorblock festgestellt, da ich einen Wasserverlust bemerkt habe. Und das nachdem erst kürzlich die Zylinderkopfdichtung erneuert wurde)
Het lijkt wel of het vaker voorkomt nu de motoren ouder worden. Misschien een combinatie van net iets te dun ontwerp,slechte gietmal in de gieterij, metaalmoeiheid, veel opwarmen en afkoelen onder de uitlaat en ietsje ruimte tussen het onderblok en de kop in het midden van het blok.
Het lijkt wel of het bij 2,5 liter motoren wat minder vaak voorkomt dan bij 3,0 liter motoren maar dat is ook weer vreemd want beide motoren gebruiken hetzelfde gegoten onderblok. Alleen worden er bij de 2,5 liter 1 mm dikkere cylinderbussen gebruikt.
Dus het is zeker de moeite waard om te controleren of de kop goed op het onderblok past. Als je de kop vlakt zou ik ook het onderblok vlakken.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
24-11-2018 14:18 #1450925
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Dank voor je reactie. Maar ... waarom ging
Jij de koppakking vervangen? Vanwege koelwater lekkage, kapotte pakking door oververhitting?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2018 23:15 #1450932
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Bij mijn V90 In mei van dit
Bij mijn V90 In mei van dit jaar ineens een flinke olielekkage bij de koppakking links achter bij het schutbord. Bekende plaats.
Er is een nieuwe koppakking gemonteerd en ik heb daarna twee weken prima gereden maar toen ineens fors koelwaterverlies. En inderdaad, onderblok gescheurd onder het uitlaatspruitstuk.
Jammer maar gelukkig heb ik ook nog een mooie USA import 960 estate dus verder geen drama en rustig kunnen zoeken naar een vervangende motor.
Op de VKB beurs stond een engelse 960 met 120.000 miles te koop.
Motor zag er goed uit, helemaal droog en de proefritten (o.a met Jan Huismans) verliepen prima.
Je betaalt natuurlijk altijd wat meer voor een complete auto dan voor een motor alleen maar het voordeel is dat je de motor kunt uitproberen en de km-stand weet. En bovendien zijn engelse auto's relatief goedkoop.
.
Omdat deze auto een 204 pk motor had terwijl mijn V90 een 180 pk motor had zijn de automaten anders.
Met name in de overdrive is de verhouding anders zodat je een knipperend pijltje krijgt als je de 204 pk automaat op een 180 pk automaatcomputer aansluit
Er zijn dan 2 opties:
- motor met automaat inclusief automaatcomputer wisselen
- alleen de motor wisselen
Maar omdat de donor auto een Motronic 1.8 had en mijn V90 een Motronic 4.4 viel optie 1 af. Dus alleen de motor is gewisseld.
Inmiddels rij ik alweer een maandje in de V90 met de ruilmotor. Zoals verwacht kan de 180 pk Motronic een 204 pk motor prima aansturen. En anders is het altijd nog mogelijk om de nokkenassen om te wisselen met de nokkenassen uit de defecte motor zodat de 204 pk motor een 180 pk motor wordt. Maar het lijkt er op dat dit niet nodig is.
Piet
Er is een nieuwe koppakking gemonteerd en ik heb daarna twee weken prima gereden maar toen ineens fors koelwaterverlies. En inderdaad, onderblok gescheurd onder het uitlaatspruitstuk.
Jammer maar gelukkig heb ik ook nog een mooie USA import 960 estate dus verder geen drama en rustig kunnen zoeken naar een vervangende motor.
Op de VKB beurs stond een engelse 960 met 120.000 miles te koop.
Motor zag er goed uit, helemaal droog en de proefritten (o.a met Jan Huismans) verliepen prima.
Je betaalt natuurlijk altijd wat meer voor een complete auto dan voor een motor alleen maar het voordeel is dat je de motor kunt uitproberen en de km-stand weet. En bovendien zijn engelse auto's relatief goedkoop.
.
Omdat deze auto een 204 pk motor had terwijl mijn V90 een 180 pk motor had zijn de automaten anders.
Met name in de overdrive is de verhouding anders zodat je een knipperend pijltje krijgt als je de 204 pk automaat op een 180 pk automaatcomputer aansluit
Er zijn dan 2 opties:
- motor met automaat inclusief automaatcomputer wisselen
- alleen de motor wisselen
Maar omdat de donor auto een Motronic 1.8 had en mijn V90 een Motronic 4.4 viel optie 1 af. Dus alleen de motor is gewisseld.
Inmiddels rij ik alweer een maandje in de V90 met de ruilmotor. Zoals verwacht kan de 180 pk Motronic een 204 pk motor prima aansturen. En anders is het altijd nog mogelijk om de nokkenassen om te wisselen met de nokkenassen uit de defecte motor zodat de 204 pk motor een 180 pk motor wordt. Maar het lijkt er op dat dit niet nodig is.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
25-11-2018 10:37 #1450936
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Dat is dan ook
Flink balen van zo’n scheur na die vervanging van de pakking.
Idioot gewoon, snap er niks van.
Is de kop bij jou wel of niet gevlakt? En het onderblok!
Hoe was de passing ? Onrondheid ?
Idioot gewoon, snap er niks van.
Is de kop bij jou wel of niet gevlakt? En het onderblok!
Hoe was de passing ? Onrondheid ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
28-11-2018 23:04 #1451038
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic ?
Ik zie de term onrondheid een paar keer langskomen.
Maar begrijp de term niet in dit verband. Wat bedoelen jullie er mee ?
Grt
Peter
Lidnr.... staat op pasje
Maar begrijp de term niet in dit verband. Wat bedoelen jullie er mee ?
Grt
Peter
Lidnr.... staat op pasje

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam