onregelmatige loop 960-1

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2018 13:17 #1108377 door Bas Walhof
onregelmatige loop 960-1 is gemaakt door Bas Walhof
Hallo,

mijn motor loopt ineens niet meer mooi regelmatig. Nou ja ineens.Ik had kort daarvoor op de S stand gereden en heb dus voor het eerst wat meer toeren gemaakt.
Duurde niet lang want ik hou er niet zo van.
Toen ik stil stond merkte ik dat deze niet meer mooi regelmatig liep.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? De motor moet er natuurlijk tegen kunnen.
Hoor graag van jullie.
Groet, Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2018 14:24 #1450269 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Van alles
Dat kan van alles zijn. Eerst maar eens uitlezen, eventueel aan de uitlaatgastester, verbruik bekijken, kleur van de bougies. Zijn de kleppen lang geleden gesteld?

Met alleen onregelmatig lopen weet niemand nog iets. Hooguit genereer je met deze vraag veronderstellingen. De kans dat deze juist zijn is kleiner dan de kans dat deze onjuist zijn.

Dus eerst maar even het motorkapje open, zo'n 960 bijt echt niet... ;-)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2018 15:57 #1450273 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Waar hebben we het over bij
Waar hebben we het over bij 'wat meer toeren'? De zespitters vervuilen wel iets als ze erg rustig bereden worden: dat is in de USA met zijn lage snelheden een groter probleem dan bij ons. Maar kom je vrijwel nooit boven de 4000 toeren, dan is het verstandig om dat af en toe bewust te doen: op een lange rit, als de motor lekker warm is, een keertje terugschakelen naar de 3 en zo ongeveer vijf tot tien kilometer met 4500-5000 toeren doorrijden.
Daardoor wordt de verbranding iets heter en branden er resten van de kleppen af, wat je voelt omdat de auto daarna soepeler reageert. Hoeft niet heel vaak, maar 1 of twee keer per jaar is nuttig.
Kleppen stellen is niet mogelijk met de zespiiter (die heb je, want anders heb je geen automaat met S-stand), dat gaat hydraulisch.

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2018 18:12 #1450285 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Dat is ‘t dus?
Ik kwam dus nooit boven de 3500 4000 toeren. Moet ik dat nog maar eens herhalen dan want nu loopt ie juist niet meer rustig. Vervuiling? Dan maar wat langer op 4500 toren gaan rijden?

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2018 08:51 #1450299 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Vanavond maar
Eens uitproberen dan: kleppen reinigen onderweg naar de roestpreventie avond in Barneveld !,!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2018 11:09 #1450307 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mocht hij dan nog niet goed
Mocht hij dan nog niet goed lopen, dan ben ik er vanavond ook en kan ik even meekijken wat er aan de hand is.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2018 11:22 #1450331 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Gisteravond bij Dries
Gisteravond bij Dries Bakkenes heb ik even naar de 960 kunnen luisteren. Hij loopt overduidelijk op 5 cilinders: je hoort de onregelmaat en ruikt de onverbrande benzine. Mijn eerste verdenking gaat dan naar de bobinebedrading, tweede de bobines zelf, derde een vonkversterker die de geest aan het geven is.
Regen en duisternis hebben ervoor gezorgd dat we niet verder zijn gaan onderzoeken.
Wel ben ik er 99% zeker van dat het toeval is dat dit optreedt na een keertje de S-stand van de automaat gebruiken.

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2018 19:40 #1450405 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic .?.? Geen Compressie ? Veel kennis Gevraagd!
Hoe is het mogelijk????
Nu blijkt cilinder 5 geen compressie meer te hebben.
Wat kan er kapot zijn gegaan?
Heb dus heel even wat meer toeren gemaakt. Nog geen halve minuut heeft de motor tussen misschien 4000-5000 toeren gemaakt. Niet eens het maximum.
Deze motor moet er natuurlijk tegen kunnen dus het is mij een raadsel hoe er dan toch geen compressie meer kan zijn in 1 cilinder.
Wat kan er nu stuk zijn ? De zuiger lijkt niet kapot, geen gat te zien door het bougiegat.
Wat gaat dan zo snel stuk dat kennelijk al niet zo sterk meer was?
Zuigveren weg ?
Klep of kleppen stuk? Een of andere (klep) veer?
Wie weet veel van deze 6-cilinders en heeft wellicht enig idee of advies?

Ben benieuwd ..

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2018 20:25 #1450406 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic ALS het gerelateerd is aan
ALS het gerelateerd is aan het even wat harder rijden, dan zou het een hangende klepstoter kunnen zijn. Die dingen werken hydraulisch, dus op oliedruk, en bij hogere toeren kan er theoretisch een brokje vervuiling zijn losgekomen dat in een stoter is blijven hangen. Een hangende stoter betekent een niet sluitende klep en dus compressieverlies. Spoelen met Forte of ATF wil zo'n vervuiling weleens weer weg krijgen: daarna direct olie verversen.
Maar ALS staat niet voor niets in hoofdletters: ik betwijfel dat een beetje meer gasgeven dan anders schadelijk is voor deze motoren, zelfs als ze 'lui' bereden zijn. Hoe dan ook: het is niet verstandig om hiermee door te rijden. Dinsdagavond was er een boel onverbrande benzine te ruiken: dat zorgt voor oplossen van de oliefilm in de cilinder (nr 5 vermoedelijk) en dus heel sterk verhoogde slijtage daar.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2018 22:36 #1450409 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Heel vervelend Bas,
Heel vervelend Bas,

Wat ik als eerste zou proberen een klein beetje olie door het bougiegat in de betreffende cylinder doen. En dan nog eens compressie van de cylinder meten.
Als er nu meer compressie is heb je een probleem met de afdichting tussen de cylinder en de wand. Als het niets uitmaakt heb je een kleplekkage of een weigerende klep.

Zoals Willem al schrijft, geen afstanden meer rijden op deze manier.

Piet

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC