onregelmatige loop 960-1
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2018 12:42 #1450460
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Pet er af
Expansietankje van de koelvloeistof openen en, kijken of het borrelt, meestal ruikt het dan ook naar benzine. In veel gevallen een doorgeblazen koppakking, in combinatie met 'even op de staart getrapt' best wel waarschijnlijk. Klepstoters cotroleren werd al aangegeven.
Koppakking met gaslekdetector (spuitbus) controleren op lekkage. Indien ja, pet er af . Indien inderdaad doorgeblazen kop vlakken en nieuwe koppakking.
Koppakking met gaslekdetector (spuitbus) controleren op lekkage. Indien ja, pet er af . Indien inderdaad doorgeblazen kop vlakken en nieuwe koppakking.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2018 13:55 #1450462
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Jur
Jur
Een lekke koppakking veroorzaakt over het algemeen geen algeheel compressieverlies in een cylinder.
Piet.
Een lekke koppakking veroorzaakt over het algemeen geen algeheel compressieverlies in een cylinder.
Piet.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2018 07:40 #1450487
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Afpersen
Volgende week wordt de cilinder afgeperst om te kijken waar de fout zit.
Wordt vervolgd.
Een andere vraag over korte ritten en het effect op starten stop ik in een ander ‘draadje’.
Wordt vervolgd.
Een andere vraag over korte ritten en het effect op starten stop ik in een ander ‘draadje’.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2018 14:01 #1450511
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @Jur: bij mijn weten mag de
@Jur: bij mijn weten mag de B6304 NIET gevlakt worden! Bovendien is hier de kans dat het onderblok onvlak is volgens mij net zo groot als dat de kop onvlak is. Beide zijn van dezelfde legering gemaakt.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2018 17:17 #1450679
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Zoals in het andere draadje ‘ effect korte rit op 960’ opgemerkt
Had eigenlijk hier moeten staan (dank Willem).
Het compressieverlies blijkt nu te liggen aan een niet goed werkende uitlaatklep en of veer. Wordt volgende week vervolgd, dan gaat de kop eraf.
Heel bizar door dat ene moment van toerenverhoging!
Het compressieverlies blijkt nu te liggen aan een niet goed werkende uitlaatklep en of veer. Wordt volgende week vervolgd, dan gaat de kop eraf.
Heel bizar door dat ene moment van toerenverhoging!
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2018 22:00 #1450690
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik zou niet direct de hele
Ik zou niet direct de hele kop eraf halen maar eerst het bovendeel zodat je hydraulische klepstoters van de cylinder weg kunt halen.
Misschien ligt het alleen een een deels openstaande klepstoter en sluit de klep weer goed af zodra de klepstoter weg is. Of missschien wordt een eventele openstaande klepstoter al door de klepveer omhoog geduwd zodra de nokkenas weg is.
Piet
Misschien ligt het alleen een een deels openstaande klepstoter en sluit de klep weer goed af zodra de klepstoter weg is. Of missschien wordt een eventele openstaande klepstoter al door de klepveer omhoog geduwd zodra de nokkenas weg is.
Piet
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2018 12:49 #1450893
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic update compressieverllies
Na demontage is duidelijk geworden dat het niet de klepstoters of veren zijn. De kop moest er dus wel af en van een uitlaatklep was een stukje verdwenen, zie foto !! verder geen schade te zien.
Misschien een geluk bij een ongeluk dat niet meer kapot is gegaan. Een algehele revisie lijkt me daarom overbodig en is me ook veel te duur.
De compressiemeting liet ook goed waarden zien bij de overige 5 cilinders.
Na overleg besloten om alleen bij deze cilinder beide uitlaatkleppen te vervangen, zittingen behandelen, alle pakkingen vernieuwen, kop vlakken (onder de rei was 0,15 mm onvlak in het midden), nieuwe vloeistoffen. De distributie set (met waterpomp, stalen schoepen uiteraard) ook maar meteen vervangen.
Blijft bizar dat deze klep kapot ging door even op toeren rijden.
Misschien een geluk bij een ongeluk dat niet meer kapot is gegaan. Een algehele revisie lijkt me daarom overbodig en is me ook veel te duur.
De compressiemeting liet ook goed waarden zien bij de overige 5 cilinders.
Na overleg besloten om alleen bij deze cilinder beide uitlaatkleppen te vervangen, zittingen behandelen, alle pakkingen vernieuwen, kop vlakken (onder de rei was 0,15 mm onvlak in het midden), nieuwe vloeistoffen. De distributie set (met waterpomp, stalen schoepen uiteraard) ook maar meteen vervangen.
Blijft bizar dat deze klep kapot ging door even op toeren rijden.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2018 13:01 #1450894
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Door even op toeren te rijden
Door even op toeren te rijden gaat een klep echt niet kapot. Dan moet er voor die tijd al iets mis zijn geweest. Maar je hebt inderdaad mazzel gehad dat het nog best goed is afgelopen.
Veel rijplezier!
Veel rijplezier!
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2018 13:09 #1450895
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Bas,
Bas,
Is de kop bol of hol onvlak?
Is het mogelijk dat je ook het onderblok laat controleren op onvlakheid?
Zoals je weet willen onderblokken wel eens scheuren kort nadat de koppakking is vervangen.
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat een gevlakte kop op een hol onderblok wordt geplaatst. Maar dat is alleen nog maar een theorie. Maar als dat klopt is het misschien beter om de kop niet te vlakken.
Piet
Is de kop bol of hol onvlak?
Is het mogelijk dat je ook het onderblok laat controleren op onvlakheid?
Zoals je weet willen onderblokken wel eens scheuren kort nadat de koppakking is vervangen.
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat een gevlakte kop op een hol onderblok wordt geplaatst. Maar dat is alleen nog maar een theorie. Maar als dat klopt is het misschien beter om de kop niet te vlakken.
Piet
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2018 14:30 #1450896
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Piet22 kan wel eens een punt
Piet22 kan wel eens een punt hebben.
Het niet vlakken kan weleens een betere oplossing zijn.
Die 0,15mm valt als het goed is nog binnen de toleranties.
Als ik het goed lees (gaat wat lastiger op de telefoon) dan mag je 0,5 over de lengte hebben, en 0,2 overdwars.
Het niet vlakken kan weleens een betere oplossing zijn.
Die 0,15mm valt als het goed is nog binnen de toleranties.
Als ik het goed lees (gaat wat lastiger op de telefoon) dan mag je 0,5 over de lengte hebben, en 0,2 overdwars.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Moderators: Jerry Stam