Zoek de verschillen
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2018 12:58 #1448004
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Die klep wordt bediend met
Die klep wordt bediend met een wasthermostaat. Die na 25 jaar trouwe dienst wel een keertje uitgewerkt is, maar waarvan het waspatroon lastig te vervangen is. Wel een nuttige klus! (die ook nog op mijn lijstje staat BTW)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
01-08-2018 15:00 #1448019
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Zeer nuttige klus!
Zeer nuttige klus!
Bij het falen van de klep in de "warme lucht stand" gaat je LMM vrij snel naar de eeuwige jachtvelden...
Bij het falen van de klep in de "warme lucht stand" gaat je LMM vrij snel naar de eeuwige jachtvelden...
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2018 18:30 #1448042
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Heren
Dank voor de reactie's. Super
Dat van dat waspatroon en dat 't zinnig is die te vervangen indien defect.
Maar is nog niet het antwoord op mijn vragen.
Heb ik dan te maken met een defect ?
In welke stand staat zo'n klep bij deze temperatuur ?
Is het normaal dat ik hem kan bewegen ?
Is de stand (halverwege) waar die in staat een goed compromis ?
(ook al zou dat een gevolg zijn van een defect )
Mijn LMM is niet naar de haaien (denk ik) want de auto rijd gewoon goed, Onder alle omstandigheden.
@noppen20. Even denken over wat je zegt. Falen in de warme luchtstand ....
Betekent dat dat die niet in die stand wil en dat er koude lucht toegevoerd wordt terwijl het warme lucht moet zijn ?
Of dat ie in de warmelucht stand staat en faalt naar de koudelucht stand te gaan ?
Dat van dat waspatroon en dat 't zinnig is die te vervangen indien defect.
Maar is nog niet het antwoord op mijn vragen.
Heb ik dan te maken met een defect ?
In welke stand staat zo'n klep bij deze temperatuur ?
Is het normaal dat ik hem kan bewegen ?
Is de stand (halverwege) waar die in staat een goed compromis ?
(ook al zou dat een gevolg zijn van een defect )
Mijn LMM is niet naar de haaien (denk ik) want de auto rijd gewoon goed, Onder alle omstandigheden.
@noppen20. Even denken over wat je zegt. Falen in de warme luchtstand ....
Betekent dat dat die niet in die stand wil en dat er koude lucht toegevoerd wordt terwijl het warme lucht moet zijn ?
Of dat ie in de warmelucht stand staat en faalt naar de koudelucht stand te gaan ?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2018 00:43 #1448060
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij deze temperatuur is het
Bij deze temperatuur is het amper nodig om warme lucht toe te voeren, zelfs bij koude motor. Je zou dus verwachten dat de klep geheel of vrijwel geheel in de buitenlucht-stand staat.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
02-08-2018 09:13 #1448066
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Wat Willem zegt, ik zou niet
Wat Willem zegt, ik zou niet verwachten dat met deze temperatuur er überhaupt warme lucht nodig zou zijn.
@fflunche; met "warme lucht stand" bedoel ik dat het waspatroon niets meer doet, en in de stand blijft hangen waarin deze altijd warme lucht pakt ongeacht de situatie. De LMM's kunnen hier niet zo heel goed tegen, en sterven op die manier een vroege dood.
Persoonlijk zou ik dat hele ding verwijderen en geen warme lucht meer pakken. Hier wordt het doorgaans niet heel koud. En bij die paar keer dat het dat wel wordt, is er zeker geen man over boord wanneer je de klep verwijderd hebt.
Koudere lucht betekend doorgaans meer vermogen. Koude lucht heeft een hogere dichtheid, en dus meer zuurstof per liter lucht. De auto registreert dit door middel van de LMM en zal ook meer brandstof inspuiten bij een verder gelijke stand van de gasklep. Met als gevolg meer vermogen.
Gaat je verbruik dan meteen omhoog door de extra brandstof? Dat is wat lastiger te beantwoorden, want wil je een bepaalde snelheid behouden dan geef je dus ook minder gas. Er is extra vermogen beschikbaar, maar wanneer je die niet gebruikt... geen hoger verbruik.
Er speelt echter nog wat meer dan dat, want Volvo heeft die warme lucht aanvoer echt niet zomaar aangebracht. Er zit uiteraard een grens aan, maar een warmere luchtaanvoer zorgt voor een lager verbruik. De theorie hier achter is wat lastiger uit te leggen, maar doe toch een poging:
Stel je rijdt met constante snelheid over snelweg. Om die snelheid te behouden heeft de motor een "x" hoeveelheid zuurstof nodig. Bij koude lucht staat de gasklep dan bv 25% open, en bij warme lucht 50% open. Let op; de hoeveelheid benzine die ingespoten wordt, is in deze beide gevallen exact hetzelfde. Wanneer de zuiger naar beneden gaat wordt verse lucht aangezogen. Maar bij de "koude lucht" situatie gaat dit veel moeizamer dan bij de "warme lucht" omdat de gasklep bijna gesloten is. Die extra weerstand is een verlies, je zuiger creëert als het waren een vacuum en wordt op zijn weg naar beneden dus afgeremd door de bijna gesloten gasklep. En dit verlies wordt natuurlijk weer gecompenseerd door extra gas te geven; dus een hoger verbruik.
Je praat hier echt niet over gigantische verliezen. En er spelen nog veel meer dingen mee wanneer je de inlaat temperatuur verhoogt...maar hier laat ik het even bij. Eco-modders en hyper-milers proberen dit ook nog wel eens uit met wisselende resultaten. Niet elke auto reageert er even goed op, met vaak als resultaat dat er geen enkel meetbaar resultaat behaald wordt.
@fflunche; met "warme lucht stand" bedoel ik dat het waspatroon niets meer doet, en in de stand blijft hangen waarin deze altijd warme lucht pakt ongeacht de situatie. De LMM's kunnen hier niet zo heel goed tegen, en sterven op die manier een vroege dood.
Persoonlijk zou ik dat hele ding verwijderen en geen warme lucht meer pakken. Hier wordt het doorgaans niet heel koud. En bij die paar keer dat het dat wel wordt, is er zeker geen man over boord wanneer je de klep verwijderd hebt.
Koudere lucht betekend doorgaans meer vermogen. Koude lucht heeft een hogere dichtheid, en dus meer zuurstof per liter lucht. De auto registreert dit door middel van de LMM en zal ook meer brandstof inspuiten bij een verder gelijke stand van de gasklep. Met als gevolg meer vermogen.
Gaat je verbruik dan meteen omhoog door de extra brandstof? Dat is wat lastiger te beantwoorden, want wil je een bepaalde snelheid behouden dan geef je dus ook minder gas. Er is extra vermogen beschikbaar, maar wanneer je die niet gebruikt... geen hoger verbruik.
Er speelt echter nog wat meer dan dat, want Volvo heeft die warme lucht aanvoer echt niet zomaar aangebracht. Er zit uiteraard een grens aan, maar een warmere luchtaanvoer zorgt voor een lager verbruik. De theorie hier achter is wat lastiger uit te leggen, maar doe toch een poging:
Stel je rijdt met constante snelheid over snelweg. Om die snelheid te behouden heeft de motor een "x" hoeveelheid zuurstof nodig. Bij koude lucht staat de gasklep dan bv 25% open, en bij warme lucht 50% open. Let op; de hoeveelheid benzine die ingespoten wordt, is in deze beide gevallen exact hetzelfde. Wanneer de zuiger naar beneden gaat wordt verse lucht aangezogen. Maar bij de "koude lucht" situatie gaat dit veel moeizamer dan bij de "warme lucht" omdat de gasklep bijna gesloten is. Die extra weerstand is een verlies, je zuiger creëert als het waren een vacuum en wordt op zijn weg naar beneden dus afgeremd door de bijna gesloten gasklep. En dit verlies wordt natuurlijk weer gecompenseerd door extra gas te geven; dus een hoger verbruik.
Je praat hier echt niet over gigantische verliezen. En er spelen nog veel meer dingen mee wanneer je de inlaat temperatuur verhoogt...maar hier laat ik het even bij. Eco-modders en hyper-milers proberen dit ook nog wel eens uit met wisselende resultaten. Niet elke auto reageert er even goed op, met vaak als resultaat dat er geen enkel meetbaar resultaat behaald wordt.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2018 00:53 #1448099
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic ok
Helder,
Die wasemkap slang zit er toch al niet op dus teveel warme lucht ben ik niet zo bang voor. Maar dan heeft de klep ook niet veel waarde meer.
Dus die ga in de koude stand zetten.
Die wasemkap slang zit er toch al niet op dus teveel warme lucht ben ik niet zo bang voor. Maar dan heeft de klep ook niet veel waarde meer.
Dus die ga in de koude stand zetten.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-08-2018 19:48 #1448123
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Klep niet in turbo' s?
Klopt het dat die klep niet in turbo's zit. In mijn 230 fk zit alleen een koude inlaat
Ziet er vrij origineel uit?
Ziet er vrij origineel uit?
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2018 20:18 #1448125
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nee,
Dat zit niet in een FK Reinier.
"Onze" inlaatlucht gaat eerst via de turbo en daarna zelfs door de intercooler.
Dat soort systemen dateert eigenlijk uit de carburateur tijd, Het nut ervan ontgaat Willem zelfs zo schrijft hij.
Nou, in mijn beginjaren van autorijden, in een VW kever was het gedurende de winter onontbeerlijk, soms zelfs onvoldoende.
Tijdens een koude start winterdag stond het ijs letterlijk en figuurlijk op de buis waar de carburateur op stond, daardoor wilde er geen goed mensel van benzine en lucht in de inlaat ontstaan en liep er gewoon vloeibare benzine het spruitstuk in.
Dat is men later gaan oplossen met allerlei inlaat voorverwarmings systemen.
Groeten,
"Onze" inlaatlucht gaat eerst via de turbo en daarna zelfs door de intercooler.
Dat soort systemen dateert eigenlijk uit de carburateur tijd, Het nut ervan ontgaat Willem zelfs zo schrijft hij.
Nou, in mijn beginjaren van autorijden, in een VW kever was het gedurende de winter onontbeerlijk, soms zelfs onvoldoende.
Tijdens een koude start winterdag stond het ijs letterlijk en figuurlijk op de buis waar de carburateur op stond, daardoor wilde er geen goed mensel van benzine en lucht in de inlaat ontstaan en liep er gewoon vloeibare benzine het spruitstuk in.
Dat is men later gaan oplossen met allerlei inlaat voorverwarmings systemen.
Groeten,
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2018 08:12 #1448189
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
@Willem,
Ik vermoed dat die inlaat uit de wielkast alleen bij HPT was Willem, mijn LPT had het in ieder geval niet.
@Reinier,
Jij hebt dus zeker niet die voorverwarming, luchtinlaat uit de wielkast is mogelijk bij de laatste FK modellen ook toegepast.
Ik had je nog een PB gestuurd met verdere uitleg.
En Jerry, heb je de boel inmiddels gemonteerd?
Groeten,
Ik vermoed dat die inlaat uit de wielkast alleen bij HPT was Willem, mijn LPT had het in ieder geval niet.
@Reinier,
Jij hebt dus zeker niet die voorverwarming, luchtinlaat uit de wielkast is mogelijk bij de laatste FK modellen ook toegepast.
Ik had je nog een PB gestuurd met verdere uitleg.
En Jerry, heb je de boel inmiddels gemonteerd?
Groeten,
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2018 13:42 #1448204
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Gemonteerd
Alles perceptie natuurlijk, maar lijkt onderin iets beter op te pakken.
Moderators: Jerry Stam