slecht lopen 740 16 klepper vraag: wat is hier fout
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2017 22:16 #1106633
door Timen Smit
slecht lopen 740 16 klepper vraag: wat is hier fout is gemaakt door Timen Smit
Vorige week kwam een fervente Volvo-rijder (Arjan) langs om advies wat er toch met zijn motor aan de hand zou zijn. In jan. is door een garagebedrijf onderhoud aan deze motor verricht
Ik heb daarna aan Arjan onderstaand bericht gestuurd.
Hallo Arjan,
Ik zal het proberen simpel voor te stellen wat ik heb geconstateerd.
Bij het vliegwiel zit de BDP-sensor (Bovenste Dode Punt). Deze sensor is de inleiding naar het punt wanneer de ontstekings-computer zijn vonk moet geven. Dit is bij stationeer toerental gemeten op de krukaspoelie ong 10 graden voorontsteking (de (witte) streep op de poelie) . Met de stroboscoop gemeten heb je gezien dat het veel meer is, wel 20-25 graden.
Het slechte onregelmatige lopen van de motor zal wel geen schade opleveren maar als het verbruik 1 op 6 is dan gaat er toch wel veel brandstof door. Het CO percentage bij stationeer lag op ong. 4 procent. Er gaat dus veel onverbrande benzine de uitlaat uit. Eigenlijk had je geen CO-meter nodig. Je kon het gewoon ruiken (stinkende motor!)
Lijkt mij met deze gegevens toch echt een taak van het bedrijf die je met deze slecht lopende motor de weg heeft opgestuurd.
Mvrgr. ....
De vraag is nu waar zit het niet goed? Alle suggesties zijn welkom.
Ik heb daarna aan Arjan onderstaand bericht gestuurd.
Hallo Arjan,
Ik zal het proberen simpel voor te stellen wat ik heb geconstateerd.
Bij het vliegwiel zit de BDP-sensor (Bovenste Dode Punt). Deze sensor is de inleiding naar het punt wanneer de ontstekings-computer zijn vonk moet geven. Dit is bij stationeer toerental gemeten op de krukaspoelie ong 10 graden voorontsteking (de (witte) streep op de poelie) . Met de stroboscoop gemeten heb je gezien dat het veel meer is, wel 20-25 graden.
Het slechte onregelmatige lopen van de motor zal wel geen schade opleveren maar als het verbruik 1 op 6 is dan gaat er toch wel veel brandstof door. Het CO percentage bij stationeer lag op ong. 4 procent. Er gaat dus veel onverbrande benzine de uitlaat uit. Eigenlijk had je geen CO-meter nodig. Je kon het gewoon ruiken (stinkende motor!)
Lijkt mij met deze gegevens toch echt een taak van het bedrijf die je met deze slecht lopende motor de weg heeft opgestuurd.
Mvrgr. ....
De vraag is nu waar zit het niet goed? Alle suggesties zijn welkom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 11:05 #1436481
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Punt voor punt
Als eerste, er is onderhoud aan de motor gepleegd. Dan ga ik niet van grote klussen uit, motor of bakwissel ofzo.
BDP sensor en zeker het vliegwiel zijn op hun plaats gebleven.
Ik mag ook aannemen dat Arjan niet bij Timen te rade gaat als er bougiekabels verwisseld zijn, daar komt hij zelf wel uit.
Toch, motor loopt beroerd, onverbrande benzine, stationair veel te vroeg.
Bougies, bougiekabels, verdeelkap en rotor als eerste controleren, maar nogmaals, daarvoor gaat Arjan niet naar Timen.
Uit de opgave van werkzaamheden tijdens het onderhoud in januari moet mogelijk ook een hint te halen zijn.
Is er soms aan de distributie gewerkt?
Groeten,
BDP sensor en zeker het vliegwiel zijn op hun plaats gebleven.
Ik mag ook aannemen dat Arjan niet bij Timen te rade gaat als er bougiekabels verwisseld zijn, daar komt hij zelf wel uit.
Toch, motor loopt beroerd, onverbrande benzine, stationair veel te vroeg.
Bougies, bougiekabels, verdeelkap en rotor als eerste controleren, maar nogmaals, daarvoor gaat Arjan niet naar Timen.
Uit de opgave van werkzaamheden tijdens het onderhoud in januari moet mogelijk ook een hint te halen zijn.
Is er soms aan de distributie gewerkt?
Groeten,
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 11:13 #1436482
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Distributie
Hoi timen,
Zou het kunnen zijn dat de uitlaatzijde nokkenas enkele graden is "versprongen"? Die drijft namelijk ook de verdeelkap aan.
Een andere mogelijkheid is dat de klopsensor stuk is,waardoor de Ezk wat in de war raakt.
(Zit de juiste ezk er wel in? Op alle ezks loopt die wel, maar die van de 16v hoort er natuurlijk wel in...)
Probeer ook eens even een andere luchtmassameter.
Groeten,
Gerben
Zou het kunnen zijn dat de uitlaatzijde nokkenas enkele graden is "versprongen"? Die drijft namelijk ook de verdeelkap aan.
Een andere mogelijkheid is dat de klopsensor stuk is,waardoor de Ezk wat in de war raakt.
(Zit de juiste ezk er wel in? Op alle ezks loopt die wel, maar die van de 16v hoort er natuurlijk wel in...)
Probeer ook eens even een andere luchtmassameter.
Groeten,
Gerben
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 12:57 #1436486
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Door de garage vervangen
De distributie is in jan. door de garage vervangen.
@Gerben
De BDP-sensor en de krukaspoelie zitten beiden op de krukas. Ook al zit de distributieriem bij de krukas een tandje verschoven dan verschuift het ontsteking t.o.v. van de krukaspoelie toch niet?
Zit de nokkenas met de verdeler een tandje verschoven dan komt de ontsteking toch ook niet vroeger of later?
De rotor staat dan wellicht niet zo goed voor de overbrengpunten in de verdeelkap.
De garage heeft Arjan via de telefoon verzekerd dat alles goed staat, de chef-monteur had zich daar zelf van vergewist. De garage is niet erg genegen om er wat aan te doen.
Wel hoorde ik dat de riem van de balansassen was verwijderd.
Zelf blijf er liever nog eerst met de vingers van af.
@Gerben
De BDP-sensor en de krukaspoelie zitten beiden op de krukas. Ook al zit de distributieriem bij de krukas een tandje verschoven dan verschuift het ontsteking t.o.v. van de krukaspoelie toch niet?
Zit de nokkenas met de verdeler een tandje verschoven dan komt de ontsteking toch ook niet vroeger of later?
De rotor staat dan wellicht niet zo goed voor de overbrengpunten in de verdeelkap.
De garage heeft Arjan via de telefoon verzekerd dat alles goed staat, de chef-monteur had zich daar zelf van vergewist. De garage is niet erg genegen om er wat aan te doen.
Wel hoorde ik dat de riem van de balansassen was verwijderd.
Zelf blijf er liever nog eerst met de vingers van af.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 13:32 #1436490
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Afbeeldingen
Ik had nog even zitten zoeken Gerben en vond de het volgende:
volvo700vereniging.nl/node/36792
Jammer van al die afbeeldingen, zijn die verdwenen met de nieuwe versie van Drupal?
Groeten,
volvo700vereniging.nl/node/36792
Jammer van al die afbeeldingen, zijn die verdwenen met de nieuwe versie van Drupal?
Groeten,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 14:11 #1436493
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De timing is makkelijk te
De timing is makkelijk te controleren dus ook makkelijk uit te sluiten als een timingprobleem. Als een of beide nokkenastandwielen een tandje fout staan loopt de motor nog steeds mooi. ik heb nog niet zo lang geleden de grenzen opgezocht met verstelbare nokkenastandwielen.
Ik zou het bdp opzoeken/controleren met een schroevendraaier in het bougiegat cil1 of 4.
Hou ons op de hoogte......
Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred
Ik zou het bdp opzoeken/controleren met een schroevendraaier in het bougiegat cil1 of 4.
Hou ons op de hoogte......
Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 14:14 #1436494
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic No piece of cake
Ik vind een artikel over dit onderwerp bij the Volvo Owners Club.
www.volvoclub.org.uk/faq/B234Ftimingbelts.htm
Dit is andere koek dan een 8 klepper riem vervangen.
Hier valt oa te lezen dat er twee lengtes riemen bestaan, afhankelijk van het type spanner dat gemonteerd zit:
Note that there are two different cam timing belt lengths for the B234F depending on whether the engine has the early manual tensioner or the later automatic tensioner. The timing belt used with the auto-tensioner is longer than the belt used with the manual tensioner. You need to be sure your parts house is aware of this when ordering. Some people incorrectly assume that belts listed for "B234F -manual" and "B234F -auto" refer to the transmission
Of dat het verschil maakt wat Timen omschrijft weet ik zo niet maar ik neem aan dat Arjan rijdend naar het garagebedrijf is gereden voor een distributiewissel en dat hij er eigenlijk slechter vandaan kwam.
Daar is dus duidelijk iets mis gegaan. Overigens staat in dat artikel ook te lezen dat de balansriem gewoon gemonteerd hoort te zitten, terecht.
Groeten,
www.volvoclub.org.uk/faq/B234Ftimingbelts.htm
Dit is andere koek dan een 8 klepper riem vervangen.
Hier valt oa te lezen dat er twee lengtes riemen bestaan, afhankelijk van het type spanner dat gemonteerd zit:
Note that there are two different cam timing belt lengths for the B234F depending on whether the engine has the early manual tensioner or the later automatic tensioner. The timing belt used with the auto-tensioner is longer than the belt used with the manual tensioner. You need to be sure your parts house is aware of this when ordering. Some people incorrectly assume that belts listed for "B234F -manual" and "B234F -auto" refer to the transmission
Of dat het verschil maakt wat Timen omschrijft weet ik zo niet maar ik neem aan dat Arjan rijdend naar het garagebedrijf is gereden voor een distributiewissel en dat hij er eigenlijk slechter vandaan kwam.
Daar is dus duidelijk iets mis gegaan. Overigens staat in dat artikel ook te lezen dat de balansriem gewoon gemonteerd hoort te zitten, terecht.
Groeten,
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 14:25 #1436495
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic @Ton
De missende foto's stonden op een externe site (niet die van ons)
Ik heb even gekeken, maar de link bestaat echt niet meer.
www.mollymolly.nl/Volvo/16vherstel/foto%201.JPG
Ik heb even gekeken, maar de link bestaat echt niet meer.
www.mollymolly.nl/Volvo/16vherstel/foto%201.JPG
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2017 00:08 #1436541
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ik heb wat geordend
Klopt, ik heb wat geordend op mijn domein. Ze bestaan nog wel maar de map structuur is wat aangepast.
Een deze dagen zal ik m'n oude topic wel even aanpassen met de nieuwe mapstructuur zodat de fototjes weer verschijnen.
Groeten,
Gerben
Een deze dagen zal ik m'n oude topic wel even aanpassen met de nieuwe mapstructuur zodat de fototjes weer verschijnen.
Groeten,
Gerben
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2017 01:06 #1436547
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vanwaar de
aanname dat de BDP sensor niet los is geweest ?
Eens dat het niet logisch is, maar bij dit soort problemen zijn aannames niet de weg naar de oplossing.....
Wat die wel is weet ik niet. Wel dat ie out of the box zich bevindt.
Maar achteraf wel heel logisch blijkt te zijn.
Eens dat het niet logisch is, maar bij dit soort problemen zijn aannames niet de weg naar de oplossing.....
Wat die wel is weet ik niet. Wel dat ie out of the box zich bevindt.
Maar achteraf wel heel logisch blijkt te zijn.
Moderators: Jerry Stam